Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
..och problemet var: Att ett ventilknaster släppt och skickat ner ventilen i kolven som knycklade till den.
jag demonterade alla ventiler och konstaterade att en insugsventil på 4ans cylle var på väg att släppa den med.

Är lite missnöjd med hondas arbete med insugskanalerna. Tycker inte att det ska vara kanter emellan ventilsätena och insugskanalen på 0.5-1.5mm där gashastigheten bör vara som störst.

Nån som bänkat en orginal blade före o efter upprensning av ojämnheter i kanalerna så man vet vad man kan förvänta sig i förbättring.? Dr bike?
kamikaze kanske?



Körde du den mot varvtals stoppet i bänken

Typiskt tändningsbryts relaterat problem ( när man kör turbo)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jämra osis! Kom bara ihåg att ta av cyllen och kolla så att inte kolvbulten och kolvtoppen har fått sprickbildningar. Vevaxeln kan även den krokna när det är stor massa som får halt-kommando allt för snabbt. Vevstakar brukar hålla.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tråkigt med strul igen, du har då inte haft tur med dina motorer...

Hur gick det med kolven?

Inga problem, gjutytan på kolvtoppen är lite blankare det är allt.

Körde du den mot varvtals stoppet i bänken

Typiskt tändningsbryts relaterat problem ( när man kör turbo)

Faktiskt inte, haveriet blev vid ca 4000 varv o 0bar i tryck.

Däremot har jag funderat på att eftersom motorn är ifrån en klotad hoj, så den hojen skulle efter sin sista crash kunna ha legat med gasrullen i bott, medans föraren låg utslagen i diket.:(
Det är även tänkbart att han prioriterade rast vila före att släppa ner motorn från varvstopp... men i detta kan man bara spekulera.

Bestämde mig för att ta del projekt pimpning när ändå motorn är ur. Har en bastubuddy som är blästrare o han kunde fixa en blästring som skulle ge en yta som skulle vara lätt att polera upp. :tummenupp

Det blev en otrolig kamp inombords när jag bestämde mig för att plocka ner hojen för blästring.
Lite som robert scott kände när han fick veta att amundsen redan nått sydpolen för en månad sen, när han hade typ några mil kvar..
So close yet so far away...:huvet

Tänkte lämna bort toppen för proffesionell massage.
Efter några hugg i snåltarmen ringde jag jobbarkompisen, han är ju med i det promod team som är europamästare. Efter lite överläggningar så kom vi fram till vad som borde göras. idag skulle VI gå loss på den, det slutade med att jag fick göra jobbet själv.
När man håller en roterande fil och har en bladetopp framför sig är det väldigt svårt att sluta slipa, men till sist fick även jag inse mina begränsningar:D
Ska bli ännu mer spännande att baxa upp skiten i bänken igen:)
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tog du några före/efterbilder på portningen? Det vore intressant att se hur du gjorde för jag antar att du inte bara rotade runt lite på måfå med slipen. Plastade du upp kanalerna någonstans eller tog du bara bort material?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tog du några före/efterbilder på portningen? Det vore intressant att se hur du gjorde för jag antar att du inte bara rotade runt lite på måfå med slipen. Plastade du upp kanalerna någonstans eller tog du bara bort material?

Tyvärr inga före men efter går väl att fixa.
"portningen" bestod mest i att få bort alla yxiga kanter i kanalerna, förbränningsrummet samt två stora kanter i övergången mellan avgaskanal o avgasrör.
jag har en teori om att de hade en funktion i att störa de reflekterande pulser som uppstår i avgasröret, men eftersom mitt nuvarande avgasrör kraftigt avviker från hondas design så slipade jag helt sonika bort dem.

I ett par kanaler borde man nog plastat för att det var så mycke att ta av ventilstyrningen för att få till övergången, men eftersom jag inte har tillgång till sån utrustning så fick receptet bli mer fil:D


På insidan av ventilstyrningen är det en liten fas före den yta där ventilen ska täta emot, den blev bortslipad på ett par kanaler för att det var så mycke att ta för att få släta fina övergångar mellan kanal o styrning. Jag har en känsla av att den fasen inte var helt oviktig.
nån som vet dess exakta funktion?:va
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Oxå lite bilder..

Tveksamt att man törs lägga upp sina klåperier men vafan. det är två efterbilder på insuget samt en på avgas med portning samt en från reservmotorn, ingen jätte skillnad men det kan vara kul med respons från bättre vetande.
Är lite sugen på att minska ner ventilstyrningsvårtorna lite..
Fram med sågen nu!
 

Bifogat

  • DSC00854.JPG
    DSC00854.JPG
    34.3 KB · Visningar: 176
  • portning2.jpg
    portning2.jpg
    35.7 KB · Visningar: 144
  • portning3.jpg
    portning3.jpg
    25.7 KB · Visningar: 192
  • portning4.jpg
    portning4.jpg
    37 KB · Visningar: 138

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag säger inte att jag är bättre vetande, men det finns mer att hämta både här och där. Insugsdelaren kan du vässa, och försöka göra vårtorna före styrningarna så strömlinjeformade som möjligt. Ev innefattar detta även styrningen också. Tänk dig att du häller vatten längs väggarna på kanalen, detta ska gå så lätt som möjligt när du är klar. Formen skulle jag inte gjort så mycket åt, bara sett till att det konar ner hela vägen mot ventiltallriken för bra lågvarvsegenskaper. Turbon ser ju till att det finns effekt ändå.

I förbränningsrummet finns en hel del att göra också, runt ventilerna finns mycker flöde att hämta. Kanten mot cylinderväggen går att vinkla ut och mjuka upp. Vad jag menar är markerat i bilden, de blågröna områdena får man vara försiktig vid, lägg toppackningen och ritsa så ser du vilket utrymme du har. Alla kanter runt ventilsätena kan du också ta bort, de stör flödet.

Samma sak för avgassidan, lätta upp flödet så mycket det går utan att öka arean mer än nödvändigt. Flödeshastighet är en polare man ska vara rädd om:tummenupp

Någon annan tycker säkert annorlunda, men så här hade jag gjort.
 

Bifogat

  • cbrförbr.JPG
    cbrförbr.JPG
    12.4 KB · Visningar: 1,121
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack för inputen! Jag hade ungfär samma funderingar men jag hade inte några reservventiler att tillgå vid porttillfället för att skydda ventilanläggningsytorna. men det blir nog en omgång till med filen. He,he

Jag trodde att ett kantfriare förbränningsrum skulle vara bra ur knacksynpunkt men du menar att fyllnadsgraden skulle öka oxå?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tack för inputen! Jag hade ungfär samma funderingar men jag hade inte några reservventiler att tillgå vid porttillfället för att skydda ventilanläggningsytorna. men det blir nog en omgång till med filen. He,he

Jag trodde att ett kantfriare förbränningsrum skulle vara bra ur knacksynpunkt men du menar att fyllnadsgraden skulle öka oxå?

Allt som gör att gasflödet underlättas är bra, och de här kanterna är i vägen framför allt vid låga lyft. Ventilerna öppnar och stänger ju under större tid än de står fullt öppna. Tänkte jag skulle lagt upp lite bilder på en crosstopp jag fixat till, men mobilen vill inte idag...:mad:

När det går att hämta hästkrafter genom att fräsa om vinklar på ventiltallriken förstår man att lite lite gör ganska mycket.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Allt som gör att gasflödet underlättas är bra, och de här kanterna är i vägen framför allt vid låga lyft. Ventilerna öppnar och stänger ju under större tid än de står fullt öppna. Tänkte jag skulle lagt upp lite bilder på en crosstopp jag fixat till, men mobilen vill inte idag...:mad:

När det går att hämta hästkrafter genom att fräsa om vinklar på ventiltallriken förstår man att lite lite gör ganska mycket.

Det har du ju rätt i, det tänkte inte jag på när jag tittade på toppen utan ventiler.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det har du ju rätt i, det tänkte inte jag på när jag tittade på toppen utan ventiler.
Här får du bilden på den tillfixade toppen, det är dock lite av en kompromiss mellan karva/inte tappa kompression. Den problematiken ställs ju dock inte du inför...:) Storlek och utförande borde vara liknande dina förbränningsrum, kommer från en crf250.

Lägg märke till hur jag mjukat upp runt ventilerna för att försöka vinna flöde.

Edit; Det är din dag i dag tror jag, mr bladkant, jag hade en före-bild också!
 

Bifogat

  • DSC00566.jpg
    DSC00566.jpg
    188.2 KB · Visningar: 204
  • toppen.jpg
    toppen.jpg
    105.7 KB · Visningar: 194
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Här får du bilden på den tillfixade toppen, det är dock lite av en kompromiss mellan karva/inte tappa kompression. Den problematiken ställs ju dock inte du inför...:) Storlek och utförande borde vara liknande dina förbränningsrum, kommer från en crf250.

Lägg märke till hur jag mjukat upp runt ventilerna för att försöka vinna flöde.

Det ser väldigt fint ut, men det går inte se skillnaden utan en bild på hur det såg ut före. Men jag tolkar det som att man får gå fram lite försiktigt.

Edit: Now i´ve seen the light!
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Besiktning,besiktning,besiktning........

Jag HAR oroat mig över hur jag ska besikta och hur den ska kunna gå igenom med ett hål i ramen.
Och har INTE oroat mig över om det är möjligt att regbesikta en icke helfordonsgodkännd hoj från -92 med fläkt. Detta vändes upp o ner när jag pratade med en tekniskt sakkunnig på bilprovningen idag.

Konversation som följer:
Myndig besservisser -jaha.?
Moppefuckot -Får jag va me i sofia hogs. Jag har en kawasaki 125:a?

.............Hmm, fel konversation.........

moppefuckot - jag har sågat upp ett stort hål i ramen på gammel blade som jag tänkte svetsa i ett rör i, o jag undrar om det behöver regbesiktas eller ombyggnads besiktas via sfro alt är det kört för mig?

Bv -Näe, varför det?
Mf -så det bara o svetsa o besikta som vanligt?
Bv -jaa, men varför har du gjort hål i ramen?
Mf -för att få in laddluften från turbon.
Bv- turbo?. Då blir det sfro.
Mf -Men den är ju inte helfordonsgodkänd!?
Bv -Jo, men effekten ökar ju med turbon.
mf -Men om man har bänkpapper från auktoriserad bänkfirma att effekten inte överstiger originalets?
Bv -Vad ska du då med turbo till?
Mf -vad ska medelåldersmän med unga fruar till?
Bv -Hmfrf!
Bv -Kan du fixa intyg från originaltillverkaren att han godkänner den ökade effekten så kan vi besikta annars är det sfro som gäller.
Mf- ok.. (fuck you gubbagägg)

Det är väl ett antal här på forumet som lyckats besikta med turbo bara igenom regbes eller hur?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tekniskt sakkunnig? Jo säkert, men dom har alla tolkat reglementet olika. Ring igen till teknisk upplysning och fråga så kommer du få ett nytt svar. Jag har haft o göra en del med dom och jag har slutat fråga dom för man får olika svar varenda gång.

Det du får göra är att åka till besiktningsstationen där du ska göra regbesiktningen och fråga den som har hand om regbes och fråga hur han vill att du ska gå till väga. Det är hans bedömning som kommer att gälla. Är han syr som fasen och bestämt sig för att det bara inte ska gå, så får du kanske åka till en annan station...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tekniskt sakkunnig? Jo säkert, men dom har alla tolkat reglementet olika. Ring igen till teknisk upplysning och fråga så kommer du få ett nytt svar. Jag har haft o göra en del med dom och jag har slutat fråga dom för man får olika svar varenda gång.

Det du får göra är att åka till besiktningsstationen där du ska göra regbesiktningen och fråga den som har hand om regbes och fråga hur han vill att du ska gå till väga. Det är hans bedömning som kommer att gälla. Är han syr som fasen och bestämt sig för att det bara inte ska gå, så får du kanske åka till en annan station...

Besiktning verkar vara svartkonst. salig blandning av reglemente, personliga uppfattningar o tyckande.
Alla har väl hört minst en historia om folk som fått tvåa på besiktningen och åkt till grannstaden där den gått igenom på blankt papper.

det finns ju några grannstäder här att välja på så nånstans går den säkert igenom.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Papper på att effekten inte överstiger originalets räckte för registreringsbesiktningsgubben som tittade på min hoj när jag reggade den med turbo. Hur den kurvan blev till behövde de inte veta :D
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Besiktning verkar vara svartkonst. salig blandning av reglemente, personliga uppfattningar o tyckande.
Alla har väl hört minst en historia om folk som fått tvåa på besiktningen och åkt till grannstaden där den gått igenom på blankt papper.

det finns ju några grannstäder här att välja på så nånstans går den säkert igenom.

Kan du inte "bara" göra en böj mellan grenrör och avgassystem och sedan besiktiga?
Eller om det är enkelt att demontera kompressorhuset från avgashuset så kan du låta avgashuset sitta kvar och göra en täckplåt bara.
Fast då kan man nästan åka dit med öppen wastegate istället iof..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Papper på att effekten inte överstiger originalets räckte för registreringsbesiktningsgubben som tittade på min hoj när jag reggade den med turbo. Hur den kurvan blev till behövde de inte veta :D

Det var det jag visste! tänkte nästan ring o fråga dig

Kan du inte "bara" göra en böj mellan grenrör och avgassystem och sedan besiktiga?
Eller om det är enkelt att demontera kompressorhuset från avgashuset så kan du låta avgashuset sitta kvar och göra en täckplåt bara.
Fast då kan man nästan åka dit med öppen wastegate istället iof..

De som följ tråden vet att den lika gärna skulle kunnat heta 180p kursen i lagen om alltings jävlighet.
Dvs onödigt strul med ordningsmakt o försäkringar om den är skenbesiktad.

Skickar med en bild för alla som har ordning på sitt skit att gotta sig åt
 

Bifogat

  • ram.jpg
    ram.jpg
    35.4 KB · Visningar: 271

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det var det jag visste! tänkte nästan ring o fråga dig



De som följ tråden vet att den lika gärna skulle kunnat heta 180p kursen i lagen om alltings jävlighet.
Dvs onödigt strul med ordningsmakt o försäkringar om den är skenbesiktad.

Skickar med en bild för alla som har ordning på sitt skit att gotta sig åt

Du kan ju alltid hävda att det är en roterande ljuddämpare kombinerat med cyklonrening för insugsluften...:D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top