Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Igår tänkte jag plocka upp stafettpinnen igen o göra ett ryck med skiten.

Men Mr murphy kontrade DiReKt!!11

Jag tänkte att jag bara skulle lyssna en gång till på motorgången innan jag lämnade tillbaka låneförgasarbryggan.

Jag vrider på nyckeln o allt lyser upp, men när jag trycker på startknappen blir allt kolsvart:gnissla

2 timmars felsökande med en folköl och ett samtal till en blivande elingenjör i frankrike senare, så är problemet fortfarande en gåta.
Det är iaf inte batteri eller säkringsrelaterat.
Men elpiskan är misstänkt den består ju mest av tejp, smälta kontakter, ärg o kablar styva som katolska prästpittar.

over and out
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag gissar på dålig jord till motorn/ramen eller vid batteriet, lossa alla anslutningar och spänn dom igen
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Been there done that, liksom.

Felet du gör är att envist hänga fast i tron att det är logik och fysik som håller ihop denna maskin, för att lösa problemet måste du först känna till bakgrundshistorien.

I nådens år 1884 fick den tillbakadragne alkemisten och tillika satansdyrkaren Klausfried Daimler en lysande idé. Automobilen hade precis uppfunnits och gav de besuttna en möjlighet att åka runt bygderna och sprida sin säd i en omfattning som aldrig tidigare skådats, tyvärr så var det sämre ställt för de lägre sociala skikten i hans hemstad som knappt lyckades skrapa ihop till de skosnören de hängde sig i på ålderns höst.

Denna misär och introverta livsskådning menade Klausfried var något som borde spridas vidare till mindre byar och bondesamfund där livsglädje och framtidstro var två ledord och till och med bykrymplingarna dansade av glädje på bönesöndagen.

Till sin hjälp hade han sin mindre bror Gottlieb, en gudsfruktig man med tvivelaktig utstrålning. Tillsammans med sin bror som skötte kaffekokningen utförde Klausfried uråldriga riter och ropade elaka saker baklänges ner i en plåtburk. Denna burk smiddes sedan ihop till ett järnrör som fick ingå i huvudkonstruktionen i en sorts motoriserad cykel som brodern Gottlieb uppfann bara sådär.

Tyvärr så avled Klausfried kort därefter då han kvävts till döds av en lömsk kanelbulle, Gottlieb blev såklart förtvivlad och i vredesmod och konjaksberusning slängde motorcykeln i sjön. Detta kunde ha varit slutet på historien om inte en japansk ingenjör draggade fast motorcykeln 98 år senare när han letade efter sin fästmö som dagen innan trillat ur roddbåten under ett soloframförande av avslutningspiruetten i Svansjön.

Denna japan blev så tagen av detta stycke motorhistoria att han tog med den tillbaka till fabriken han jobbade i och i smyg smälte ner delar av ramen och förde in i produktionslinjen. En god vän i en annan fabrik fick en annan stålbit och gjorde likadant han ett antal år senare.

Detta ledde till att två satansmotorcyklar nu åker runt och sprider skräck i sina ägare som trots instruktionsmanualer och telefonsupport inte kan bli kloka på sina hojar. Den äldre av dom två sägs bida sin tid i ett dammigt garage i väntan på att månen ska ligga i fas med Pluto, den andra står under behandling i Trollhättan och har visst planerat in åtminstone ett lårbensbrott på föraren inför nästa säsong.


Alltså Jon, skaffa ett par liter vigvatten och fyll upp motorn till brädden. Ropa sedan halleluja jättehögt tre gånger och vänd kalsongerna ut och in.

Då sägs förbannelsen släppa och Klausfrieds ande äntligen få ro.
 

Bifogat

  • Helvetesmaskinen.jpg
    Helvetesmaskinen.jpg
    10.4 KB · Visningar: 1,134
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Been there done that, liksom.

Felet du gör att att envist hänga fast i tron att det är logik och fysik som håller ihop dessa maskiner, för att lösa problemet måste man först känna till bakgrundshistorien.

I nådens år 1884 fick den tillbakadragne alkemisten och tillika satansdyrkaren Klausfried Daimler en lysande idé. Automobilen hade precis uppfunnits och gav de besuttna en möjlighet att åka runt bygderna och sprida sin säd i en omfattning som aldrig tidigare skådats, tyvärr så var det sämre ställt för de lägre sociala skikten i hans hemstad som knappt lyckades skrapa ihop till de skosnören de hängde sig i på ålderns höst.

Denna misär och introverta livsskådning menade Klausfried var något som borde spridas vidare till mindre byar och bondesamfund där livsglädje och framtidstro var två ledord och till och med bykrypplingarna dansade av glädje på bönesöndagen.

Till sin hjälp hade han sin mindre bror Gottlieb, en gudsfruktig man med tvivelaktig utstrålning. Tillsammans med sin bror som skötte kaffekokningen utförde Klausfried uråldriga riter och ropade elaka saker baklänges ner i en plåtburk. Denna burk smiddes sedan ihop till ett järnrör som fick ingå i huvudkonstruktionen i en sorts motoriserad cykel som brodern Gottlieb uppfann bara sådär.

Tyvärr så avled Klausfried kort därefter då han kvävts till döds av en lömsk kanelbulle, Gottlieb blev såklart förtvivlad och i vredesmod och konjaksberusning slängde motorcykeln i sjön. Detta kunde ha varit slutet på historien om inte en japansk ingenjör draggade fast motorcykeln 98 år senare när han letade efter sin fästmö som dagen innan trillat ur roddbåten under ett soloframförande av avslutningspiruetten i Svansjön.

Denna japan blev så tagen av detta stycke motorhistoria att han tog med den tillbaka till fabriken han jobbade i och i smyg smälte ner delar av ramen och förde in i produktionslinjen. En god vän i en annan fabrik fick en annan stålbit och gjorde likadant han ett antal år senare.

Detta ledde till att två satansmotorcyklar nu åker runt och sprider skräck i sina ägare som trots instruktionsmanualer och telefonsupport inte kan bli kloka på sina hojar. Den äldre av dom två sägs bida sin tid i ett dammigt garage i väntan på att månen ska ligga i fas med Pluto, den andra står under behandling i Trollhättan och har visst planerat in åtminstone ett lårbensbrott på föraren inför nästa säsong.


Alltså Jon, skaffa ett par liter vigvatten och fyll upp motorn till brädden. Ropa sedan halleluja jättehögt tre gånger och vänd kalongerna ut och in.

Då sägs förbannelsen släppa och Klausfrieds ande äntligen få ro.

hahah fan det roligaste jag läst på länge tur att jag tog mig tid att läsa allt
hahah
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Förbannat rolig historia

Sant så sant, mystiken tätnar...

Ska Professor Elffors Drövvel hitta elfelet innan den vackra ungmön lindsey reglar garaget från utsidan o sätter eld på det?
Varför är det pentagram ingjutna i plasten?
Är verkligen Mordor inc en hoj tillverkare?
Vad gjorde freddie krugers handske i kutsen?
Är det bara jag som kör på 120oktanigt vargurin?
Varför blir det svarta burnspår garaget när det har varit fullmåne?
Varför stannar den bara på ställen utan mobiltäckning?

Ska Pucken någonsin bli färdig?
Hur lång är NOC'S hojsäsong?
Kommer johansson få sätta turbo på hans BRIO pjuklarvfajter?
Ska Mr pain bocka ihop ännu ett plenum av röntgenplåt?
Frågor, frågor frågor...

Btw murphy lekte bara titt ut igår. i dag funkade det igen efter 3 timmars testande
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Varför ska man göra det så jävla lätt för sig??

Ny hoj, phuöö!

Det blir ju lite som att sätta ihop ikeahyllan marklund:D

Jag kanske kommer att ha turboforats lägsta effekt, men ändå vara stoltast!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hur lång är NOC'S hojsäsong?
Det finns inget dåligt väder bara....öh... dåligt fäste? :va
Tyvärr har jag ju lagt hojens vara eller icke vara i puckens händer iom en viktig leverans så han lär ju skicka hojens kanske vitalaste bitar dagen efter han startat sin maskin. Och nu snackar vi långt fram i tiden. Det är inte ens säkert att postväsendet finns kvar...


Back to topic,
Hur "långt" har du el?
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Den här tråden är med stor marginal det mest underhållande jag läst på mycket länge!:tummenuppDessutom mycket lärorik, nu vet jag iaf det mesta om vad som kan gå fel vid ett turbobygge..:gnissla

Hursomhelst, keep up the good work allihopa, det är långt till nästa säsong!:yoparty
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
In your face, murphy!

Nye turbon pasade på gamla grenröret rakt av utan en enda mod! Frigången mellan block o turbinhus blev faktiskt större. Däremot är inloppet till kompressorn 60mm längre till vänster vilket gör att man kan använda luftfiltret som sidostöd, .....Praktiskt:huvet
DSC01637.jpgDSC01636.jpg
Oljematarledningen bråkar lite med, först skja den göra en 90g böj up ur turbo o balåt sen en till 90g böj till höger. Då behöver man en 90g böj med hane i ena änden o hona i den andra. Den som summit racing säljer heter AER-FBM3155. Var finns det återförsäljare för summit racing eller måste man beställa från staterna?:va

Man ser även att kompressor utloppet måste portas lite för att passa mot anslutningen
DSC01635.jpg

Btw Tack för uppskattningen av tråden:tummenupp
När jag kikade på Mr steens topp hos Mr pain så såg man att Mr brink portat toppen med förgasargummina på plats. Själklart egentligen men jag hade inte kommit på det, så jag monterade min gummin för att se hur de passade. UUrk!
Det blev en 0.5-2mm kant runt om. Gör om gör rätt.
DSC01638.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Svammel i nattmössan..

Den 28 februari 1986 segnade olof palme död ner efter ett bakskott från Jörgen karlssons kawatrepip på Sveavägen.
Detta var upploppet till en frenetisk jakt på bovar o banditer, som i sin tur ledde till att den lilla sjön mockfjärd draggades i sökandet efter en smith & wesson 357mm förgasare som ansågs ligga till grund för illdådet.

Trot eller ej, men upp ur dyn kom Gottfrids väteperoxiddrivna ångvelociped!!
Ett Djävulstyg till maskin som bar på en förbannelse som helt förvred huvudet på goda män och tillika rättrådiga onanister. Dessa män blivo totalt fixerade vid den perfekta 1/4milsrepan.

En kult av förkrympta män på 1.7m, växte fram ledda av StorErik marklund. En man med bröstbehåring väl i klass med Marit paulsens armhålerufs. Rufs även kända som Tiveden o kolmården (reds anm)

Denna Kult sökte sin hemvist i de lustgasdimmhöljda bergen i Borlänge där de byggde en stad kallad Macho pickuu på 240möh. Tackvare vilt exprimenterandei Dynojets parkbänkar o teknik från gottfrids maskin lyckades man sänka Breakout'en i Top B230F fuel klassen från 25 till 6.5sek.
Staden o dess anhängare dog tyvärr ut pga den totala bristen på intresse för kvinnfolk. Samt att ett motorskott från en blade lade staden i ruiner

Den skulle till daxs dato fortfarande vara okänd om inte en överlevande hittats infrusen i Gizmo's kylskåp.
Han sprider nu sitt kunnande om våldtäkt av B20 motorer i sävardalen norr om umeå, samt obskyra icke hojrelaterade forum på intärnätet.

Svenska Frisörförbundet kontaktades för att åter sänka ner gottfrids helvetes maskin i mockfjärden, endast de ansågs imuna mot förbannelsen.

Än i dag om man inhalerar en dekokt gjord på förgasarolja o castrol R kan man höra Dumpklockan på storeriks dubbelturbade ockelbo 300 eka över fjället...
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Har apoteket i Trollhättan stängt? Du behöver din medicin själv, sluta sälja den till skumma typer med rastafätor!!!:D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ser att Laphroaigen är slut och du har börjat pimpla fulsprit igen.:fakta:dricka
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ser att Laphroaigen är slut och du har börjat pimpla fulsprit igen.:fakta:dricka

Fulsprit!?

Nej, jag följer bara boken "Banta med Dr pölsa"

Speciellt gillar jag Halstrade roppar på en bädd av västerbotten o knäckebröd, till det avnjuter man en ljummen folkis!

Kan ge i sällsynta fall vanföreställningar om att det är långt till sommaren o att kille vid namn Black santa bor i garaget o han e´ duuuuum!!

Recept finns ca 8:15 in för de hugade

[YOUTUBE-ID]sbdQIy5dm6I&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Honda mek meny

Förslag på matsedal för person som väljer att montera turbo på en HONDA!

Frukost från vänster lunch mellanmål och grandfinale i garaget.
 

Bifogat

  • 20091202(002).jpg
    20091202(002).jpg
    245.5 KB · Visningar: 114

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Socialstyrelsens enkät för självdiagnos...

Är du en introvert nörd med laddtrycks missbruksproblematik?

1. Finner du diskussioner om annat än motorer ointressanta?
2. Har du ljugit för din familj eller vänner, för att få mer tid i garaget?
3. Får du samma fåniga ansiktsuttryck vid tanken på en större turbo som du fick vid tanken på Samantha fox när du var 17?
4. Tänker du på motorer o turbo's när du åker till jobbet, är på jobbet, när du ska sova och när du drömmer?
5. vinterns målsättning är att höja laddtrycket till sommarn?
6. Ord som kilo, Psi och bar gör dig glad?
7. kompressormappar är intressantare än skönlitteratur?
8. Är en dag utan tid i garaget en dag åt helvete?
9. Sugmotor heter sugmotor pga den värdelösa upplevelsen av negativt insugstryck?


Har du svarat ja på minst 2 frågor? -ignore it and it will go away..
har du svarat ja på minst 4 frågor? - du är en missbrukare!
Har du alla rätt? -Hej på dig peter!
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Är du en introvert nörd med laddtrycks missbruksproblematik?

1. Finner du diskussioner om annat än motorer ointressanta?
2. Har du ljugit för din familj eller vänner, för att få mer tid i garaget?
3. Får du samma fåniga ansiktsuttryck vid tanken på en större turbo som du fick vid tanken på Samantha fox när du var 17?
4. Tänker du på motorer o turbo's när du åker till jobbet, är på jobbet, när du ska sova och när du drömmer?
5. vinterns målsättning är att höja laddtrycket till sommarn?
6. Ord som kilo, Psi och bar gör dig glad?
7. kompressormappar är intressantare än skönlitteratur?
8. Är en dag utan tid i garaget en dag åt helvete?
9. Sugmotor heter sugmotor pga den värdelösa upplevelsen av negativt insugstryck?


Har du svarat ja på minst 2 frågor? -ignore it and it will go away..
har du svarat ja på minst 4 frågor? - du är en missbrukare!
Har du alla rätt? -Hej peter!

Fi fan precis som hiv på 80-talet.
Sprider sig lavinartat och inge botemedel !
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
He, he.. Kom bara o tänka på att ALLA (nästan) hette peter på turbukryssen

Dvs stora AA-mötet på laddtrycksberoende:D
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top