Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hahaha, du är ju något mer störd än genomsnittet....:crash:ätapiller


..Ohh tack!

Idag fick jag åka "The ride of shame".
Igår så stannade jag efter ca en mil o kollade efter läckage -Inget
efter 2mil två droppar från turbon.
4mil -4 droppar
6mil- oljeblött
idag vid macken det tokryker om hela hojen. Värmebandaget är oljeblött vilket gör att det tok ryker. Men oljan är på rätt nivå. på vägen mot stan så börjar hela hojen kännas skum jag stannar på 20sek är det en oljepöl under hojen 30cm i dia. oljestickan är torr men det är inte bakdäcket som är oljeindränkt:gnissla

Det blev till att åka min favvo bombrepesträcka på släpkärra hem medans lokalbefolkningen glatt vinkade.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Kkk

Jag åker ju med en k-26a och den gör underverk mot oljeläckage, det behövs om man har rivit motorn 3 gånger efter lagerhaveri på utgående axel.

Jag tycker att portnings pratet dog ut, hur har ni andra gjort med styrningarna?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag åker ju med en k-26a och den gör underverk mot oljeläckage, det behövs om man har rivit motorn 3 gånger efter lagerhaveri på utgående axel.

Jag tycker att portnings pratet dog ut, hur har ni andra gjort med styrningarna?

Det finns nog lika många teorier som folk som kan hålla i en dremel.
Folk vill nog inte sticka ut hakan och avslöja sina speedsecrets eller så vill man inte riskera att bli idiotförklarad.
Idiotstämpeln har jag ju redan så det är ju inget jag fruktar:D
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Idiotstämpel

Tror nog att det kan vara så, men bara att åka turbohoj är ju lite på gränsen säger frugan, så att erkänna att man slipade bort allt i insug/avgas är väl inte så illa?

Jag tror att det är så man lär sej, gör fel och lär dej eller gör "rätt" och du lär dej inget.

Friskt vågat hälften vunnet eller var det brunnet?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Var 4mila-inkörningen med kkk-snurran? Eller köpte du den efter haveriet?

Kul att se att du bygger en hårig honda :hihi Keep it up!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Var 4mila-inkörningen med kkk-snurran? Eller köpte du den efter haveriet?

Kul att se att du bygger en hårig honda :hihi Keep it up!

Nädå, det var den gamle snurran. Jag kör ju med avhakad wg-stång nu under inkörningen, så vilken roterande ljuddämpare som sitter på är ju oväsentligt
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Snille spekulerar med sig själv

Igår hittade jag varför det läckte. Det var oljematarledningen som gått av inne i nippeln:va

Fixat nu iaf

Körde med lambdan i lördags och konstaterade att den går snålt på ca 3000varv med jämn gas. ca 16.0 a/f. Vid acc från tomgång o uppåt var värdet bra. Drog slutsatsen att det nog kunde vara lågfartsmunstyckena. Kan flottörnivån påverka bara en del av registret?. Förgasare e luriga grejer..:va

Undrar om jag fått skit i förgasarna för igår så var lambdan "all over the place" 16-18 vid 1500v sen 13 vid 3000v o 20.0 vid 4.500v var vid den dog.
Läge att misstänka tjuvluft oxå.
Dessutom kom det ett sporadiskt knack. Kan kanske vara att den missar ett slag nångång ibland när den gick i en del av registret som är väldigt snålt.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Igår hittade jag varför det läckte. Det var oljematarledningen som gått av inne i nippeln:va

Fixat nu iaf

Körde med lambdan i lördags och konstaterade att den går snålt på ca 3000varv med jämn gas. ca 16.0 a/f. Vid acc från tomgång o uppåt var värdet bra. Drog slutsatsen att det nog kunde vara lågfartsmunstyckena. Kan flottörnivån påverka bara en del av registret?. Förgasare e luriga grejer..:va

Undrar om jag fått skit i förgasarna för igår så var lambdan "all over the place" 16-18 vid 1500v sen 13 vid 3000v o 20.0 vid 4.500v var vid den dog.
Läge att misstänka tjuvluft oxå.
Dessutom kom det ett sporadiskt knack. Kan kanske vara att den missar ett slag nångång ibland när den gick i en del av registret som är väldigt snålt.


Höj nålarna ( shimsbricka 0,5mm tjock )
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var lite o göra på jobbet idag så det blev en liten hållare till mig istället:tungan

DSC01441.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Förgasare o jäkelskap. svensk fars i femtielva delar!

Skulle kört in lite kolvar idag men fanskapet går inte bra. Tänkte att om man hängde tilbaka wg-stången så borde den ju iaf gå som den gjorde innan kolvbytet men icke. Jojo lambdavärde vid alla möjliga varvtal speciellt vid fullgas leana han ut till 17-18 så det var bara att ge upp.

Hemma konstaterades att motorn gick lika bra med 1ans tändhatt i som ur och ettans stift var kritvitt medan tvåans var lätt sotigt och båda hade gnista

Förgasar fel alltså. cylle 3-4 såg normala ut.
Jag börjar bygga upp ett agg mot förgasare för varje gång man meckar med detta antika junk så lyckas man balta ut ca 5dl soppa på kläder, motorn, golvet o arbetsbänken:mad:

Mätte kompet också. Jag hade 8.0 med olja i loppen o kall motor innan inkörningen började nu har jag 7.5 utan olja o varmmotor men det var ändå lika på alla:gnissla


Ett annat fel som konstaterades var att gammel turbon blivit helt kronslut. när motorn stängs av låter det metalliskt från turbon tills impellern stannat. glappet är följdaktligen också mycket stort.


:

Som du kan smeka Alu med den där fräsen...:tummenupp

Det är väldigt likt en hållare till den där tvålpumpen i inlägg #1....:D

Tvålpump, hmmpff!!
Dessutom är den fräst i svarven:mattias :integerex)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
ELLFORS VAD HAR HÄNT INGA INLÄGG PÅ 10 DAGAR:va
ELLER SÅ HAR DU TRÖTTNAT HELT O ÄGNAR DIG ÅT NÅGOT ANNAT ISTÄLLET
SAKNAR DIG

Lugn bara, han och tanten håller på resa upp vinterns hojskruvarbudget. Jag fick ett meddelande för några dar sedan om att det var varmt i vattnet och att ölen var dyr, så han lever i alla fall.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
AAhh ha! nu vet jag vad det INTE är för fel på hojen

Nu har jag baltat runt med slangar o soppatankar samt knasare så hela garaget är stökiometriskt fulländat! En hastig rörelse i nylon fristadsjackan o skiten goes in to orbit, so to speak.:yoparty

Ikväll har jag konstaterat att felet INTE är
1. vikt soppaslang nr1
2. vikt soppaslang nr2
3. vikt soppaslang nr3
4. soppakran
5. skit i förgasarna
6. lågt komp i 4.ans cylle
7.dålig gnista på nån cylle
8.lobecentrena vilka var 106.5 på insug o 106 på avgas

Imorgon ska jag kika på kosmisk bakgrundsstrålning och oljenivån.

Väl mött
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ikväll har jag konstaterat att felet INTE är
1. vikt soppaslang nr1
2. vikt soppaslang nr2
3. vikt soppaslang nr3
4. soppakran
5. skit i förgasarna
6. lågt komp i 4.ans cylle
7.dålig gnista på nån cylle
8.lobecentrena vilka var 106.5 på insug o 106 på avgas

Imorgon ska jag kika på kosmisk bakgrundsstrålning och oljenivån.

Väl mött
Det var ingen liten lista du bockat av.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top