Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

RC 166

Gillar sex, på tvären
Gick med
28 Nov 2008
Ort
Värnamo
Hoj
1979, Honda CBX 1000(6 cyl.)
Är det ett sånt här Du använde? Det heter ursvarvningsverktyg eller ursvarvningshuvud. Har funnits "i alla tider". Man sätter i "vanliga" svarvstål och fininställer gradvis efter varje skär tills man har rätt håldiameter.

Huvudklumpen måste vara mindre än hålet så att den kan komma ner i hålet vid svarvning av djupa hål. Därför finns det ursvarvningsverktyg av olika storlekar att köpa. Man bör välja så stort som man kan få plats med i hålen för stabilitetens skull. :tummenupp

6722009113840071d.jpg


Kul att ni börjar göra lite avancerade bearbetningar på hojarna också. Skall själv ge mig på en hel del när min 3D CNC-fräs som jag har i garaget är helt operativ (fattas bara lite bekantskap med mitt CAM-program nu).

Vill ej paja denna jyssta tråd, men för er som är intresserade, finns den här:
http://www.elektronikforumet.com/fo...&t=30542&sid=d025ffa9072a713d3026488ab7bac798
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Elffors, varför är dina bilder på ölburkar högupplösta medans dina bilder på portningsjobb och cylinderborring måste ses med förstoringsglas? Vill ju kika närmare!

I övrigt, trevlig helg, ser bra ut!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Elffors, varför är dina bilder på ölburkar högupplösta medans dina bilder på portningsjobb och cylinderborring måste ses med förstoringsglas? Vill ju kika närmare!

I övrigt, trevlig helg, ser bra ut!

Jo, det beror på enkla anledningen att jag blir stadigare på handen efter en pilsner.

Läser du verkstadsmanualen över mig under avdelningen underhåll, så står det följande:

..För att uppnå sundavätskor på denna yngre gubbmodell bör man fylla på minst 3-6 koppar kaffe samt 1-3 pilsner, förutom på helger då gäller det omvända förhållandet. Då kan man även toppa upp med 1-2dl skotskt tjärvatten. Typiska tecken på att sunda vätskor ej har uppnåts är tex. butterhet, lätt irriterad och allmän omedgörlighet.

Är det ett sånt här Du använde? Det heter ursvarvningsverktyg eller ursvarvningshuvud. Har funnits "i alla tider". Man sätter i "vanliga" svarvstål och fininställer gradvis efter varje skär tills man har rätt håldiameter.

Huvudklumpen måste vara mindre än hålet så att den kan komma ner i hålet vid svarvning av djupa hål. Därför finns det ursvarvningsverktyg av olika storlekar att köpa. Man bör välja så stort som man kan få plats med i hålen för stabilitetens skull. :tummenupp

6722009113840071d.jpg


Kul att ni börjar göra lite avancerade bearbetningar på hojarna också. Skall själv ge mig på en hel del när min 3D CNC-fräs som jag har i garaget är helt operativ (fattas bara lite bekantskap med mitt CAM-program nu).

Vill ej paja denna jyssta tråd, men för er som är intresserade, finns den här:
http://www.elektronikforumet.com/fo...&t=30542&sid=d025ffa9072a713d3026488ab7bac798


Nej. Vad är det du vill? tala om för alla att du har balla grejer i garaget? Får lite den vibben av din tigsvetstråd oxå.
-Visa oss istället när du byggt v12:a av din cbx i din flerop. då kommer beundrarskaran som ett brev på posten.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det är inte maskinerna som imponerar, utan resultatet. Håller med Elffors där. Annars skulle jag kunna lägga upp bilder på min nya maskin på 48ton och rundmatningsbord på 1600x1400mm och 6axlar. Men det blir ingen gladare av. Men om jag däremot visar en bild på en CNC-fräst kedjespännare, då ökar intresset :D
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Portad topp

Hej jag ser att även ni har låtit ventilstyrningarna få flytta ifrån insugskanalen
jag gjorde lika dant och fick en del skit för detta av folk omkring.
Men det har funkat på min motor, nu 5 år med turbo.

Hur gör ni andra som portar toppar?

Mvh Ulf
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hej jag ser att även ni har låtit ventilstyrningarna få flytta ifrån insugskanalen
jag gjorde lika dant och fick en del skit för detta av folk omkring.
Men det har funkat på min motor, nu 5 år med turbo.

Hur gör ni andra som portar toppar?

Mvh Ulf

Jag tycker faktiskt det är lite konstigt att ingen har sagt nåt om de fimpade styrningarna.
Ja menar att honda lät väl de sticka ner av en anledning, trots att de rimligtvis stör flödet.

Jag snor en bild från fynny bike bygge tråden. den föreställer en busa topp som matte bohlin filat. Jag gjorde exakt likadant . ..fast givetvis tvärt om
Mekbild%203.JPG

Han fimpade avgasstyrningarna o snyggade till insugsstyrningarna.

Jag fimpade insugsstyrningarna o snyggade till avgasstyrningarna
En vacker dag gör jag av misstag alla rätt:huvet
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har du en 48tonnare i garaget så ska du nog lägga upp en bild ändå!

Haha, nja, alltså jag jobbar ju som CNC-operatör, så min stora maskin är nog på 48ton eller va de var. :tummenupp

Jag tycker faktiskt det är lite konstigt att ingen har sagt nåt om de fimpade styrningarna.
Ja menar att honda lät väl de sticka ner av en anledning, trots att de rimligtvis stör flödet.

Du tror inte det beror på att de vill slippa efterarbete när dom monterat dem? Nu kan de låta dem vara hylsor och bara trycka i dem. De tjänar så pass mycke tid på det att de plockar effekten nån annanstans :D Men det är bara vad jag TROR.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja menar att honda lät väl de sticka ner av en anledning, trots att de rimligtvis stör flödet.

Man vill ha dem så långa det går, orsaken är helt enkelt livslängd. Kortare styrningar = kortare livslängd på styrning och ventilskaft. I viss mån också ventilsätet eftersom det får ökat slitage med dåliga styrningar.

Skillnaden är inte så mycket att bry sig i egentligen, du kommer ju inte direkt köra tio tusen mil med hojen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Man vill ha dem så långa det går, orsaken är helt enkelt livslängd. Kortare styrningar = kortare livslängd på styrning och ventilskaft. I viss mån också ventilsätet eftersom det får ökat slitage med dåliga styrningar.

Skillnaden är inte så mycket att bry sig i egentligen, du kommer ju inte direkt köra tio tusen mil med hojen.

Det var det jag misstänkte. Hojen rivs ju ändå x ggr på ett år så det är ju inte hela världen.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Nej. Vad är det du vill? tala om för alla att du har balla grejer i garaget? Får lite den vibben av din tigsvetstråd oxå.
-Visa oss istället när du byggt v12:a av din cbx i din flerop. då kommer beundrarskaran som ett brev på posten.

UUUPS! vad står det i verkstadsmanualen under "akuta åtgärder vid långt gående osunda vätskor" :va:va:D:D

-Visa oss istället när du byggt v12:a av din cbx i din flerop. då kommer beundrarskaran som ett brev på posten.

Den är väl redan gjord av en ball gubbe redan, ahh flera har nog redan sett den länken. Den var här någonstans på SH, men och andras sidan var det ju inget överladd där så det är väl bara att skita i ändå :D:D

Det var det jag misstänkte. Hojen rivs ju ändå x ggr på ett år så det är ju inte hela världen.

..och men hur mycket KAN det tänkas göra på effekten då, lr är det bara av estetiska skäl :va
Det där med portning är ju lite religöst lixxom, man vet inte riktigt vad som är säkert bra, har ju ingen flödesbänk heller och sen så hör man ju att mycket man lärt sig om flöden i sugmotorer ställs på ända ändå i turbomoppar. Vad gäller:va
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
..och men hur mycket KAN det tänkas göra på effekten då, lr är det bara av estetiska skäl :va
Det där med portning är ju lite religöst lixxom, man vet inte riktigt vad som är säkert bra, har ju ingen flödesbänk heller och sen så hör man ju att mycket man lärt sig om flöden i sugmotorer ställs på ända ändå i turbomoppar. Vad gäller:va

Min teori är att en välflödande sugis presterar bättre vid 1bars tryck än sämre flödande.

Utan före o efter mätning i samma bänk så är man nog förvisad till att spå i kaffesump, schamanism o allmänt ljugarbänkeri.
Men om jag vräker ur mig en siffra som 15hk så kommer säkerligen bättre vetande o lyser upp i okunskapens mörker. :max10hk)
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Samma regler gäller vid överladdning som vid vanliga sugmotorer

Samma procentuella flödesvinst gäller så länge turbomaskinen inte går in i högre avgasmottryck

Man kan även hålla ner avgasmottrycket genom att ha stortavgashus och stor turbin , Då får man faktiskt ännu större effekt utav flödesförbättringen
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Samma regler gäller vid överladdning som vid vanliga sugmotorer

Samma procentuella flödesvinst gäller så länge turbomaskinen inte går in i högre avgasmottryck

Man kan även hålla ner avgasmottrycket genom att ha stortavgashus och stor turbin , Då får man faktiskt ännu större effekt utav flödesförbättringen

...men en siffra mellan tummen-pekfingret är svårt att få fram då?
jag tänker så här att OM det nu är större risk för ökat slitage/haveririsk för ventiler (= inge bra) OCH en rätt låg siffra för effektökning, så kanske det inte lönar sig i slutändan,lr
Det kanske är bättre att experimentera med tex avgasmottrycket och dyl :va
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Samma regler gäller vid överladdning som vid vanliga sugmotorer

Samma procentuella flödesvinst gäller så länge turbomaskinen inte går in i högre avgasmottryck

Man kan även hålla ner avgasmottrycket genom att ha stortavgashus och stor turbin , Då får man faktiskt ännu större effekt utav flödesförbättringen

En fundering bara.

Är det optimalt att ligga på ett avgasmottryck 1:1 mot laddtrycket eller bör man ligga strax under?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kuhnle, klux & kausch

Idag hände Två stora saker
1. Inkörningen av motorn började med ynka 4mil
DSC01439.jpg
2. tomten kom igen med ytterligare ett stort paket.

DSC01440.jpg

Alla vet ju att sådana makaperer har en stor inneboende kraft, vilken läses ut i en kompressor mapp.
Efter lite sökande på företagets hemsida fick jag reda på att det var inblandat i ett "race war".
Inte så konstigt alla vet ju hornen växer ut så fort det ska rejsas -ta bara firma gocart tex.
Men några vettiga mappar kunde ej finnas, endast att aggregatet innehöll "White power & White supremacy" och att den skulle vara överlägsen den "Yellow guk power" Som det gamla aggregatet hade.

ja,ja det får bromsbänken avgöra.

Jag beställde iaf några t-shirts med några slags Stjärngossar Som var nån slags vita knektar med firma loggan på.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Idag hände Två stora saker
1. Inkörningen av motorn började med ynka 4mil
View attachment 290109
2. tomten kom igen med ytterligare ett stort paket.

View attachment 290110

Alla vet ju att sådana makaperer har en stor inneboende kraft, vilken läses ut i en kompressor mapp.
Efter lite sökande på företagets hemsida fick jag reda på att det var inblandat i ett "race war".
Inte så konstigt alla vet ju hornen växer ut så fort det ska rejsas -ta bara firma gocart tex.
Men några vettiga mappar kunde ej finnas, endast att aggregatet innehöll "White power & White supremacy" och att den skulle vara överlägsen den "Yellow guk power" Som det gamla aggregatet hade.

ja,ja det får bromsbänken avgöra.

Jag beställde iaf några t-shirts med några slags Stjärngossar Som var nån slags vita knektar med firma loggan på.

en turbo tillverkad av kkk
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
en turbo tillverkad av kkk

Katsching!!:tummenupp


Är det normalt att det vibrerar mer under inkörning än under normal körning?:va
Det vibbar ungfär lika mycke som en frisk gixxer.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Alla vet ju att sådana makaperer har en stor inneboende kraft, vilken läses ut i en kompressor mapp.
Efter lite sökande på företagets hemsida fick jag reda på att det var inblandat i ett "race war".
Inte så konstigt alla vet ju hornen växer ut så fort det ska rejsas -ta bara firma gocart tex.
Men några vettiga mappar kunde ej finnas, endast att aggregatet innehöll "White power & White supremacy" och att den skulle vara överlägsen den "Yellow guk power" Som det gamla aggregatet hade.

ja,ja det får bromsbänken avgöra.

Jag beställde iaf några t-shirts med några slags Stjärngossar Som var nån slags vita knektar med firma loggan på.

Hahaha, du är ju något mer störd än genomsnittet....:crash:ätapiller
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top