Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag är nåt på spåren.

Mätte kompet också. Jag hade 8.0 med olja i loppen o kall motor innan inkörningen började nu har jag 7.5 utan olja o varmmotor men det var ändå lika på alla:gnissla

mmm, nu blev jag nyfiken varför bara 4:a kollades :D

förlåt om jag missat en förklaring längre bak i tråden :gnissla

Nej då. Att jag skrev mätte kompet och att det var lika på alla var en sanning med modifikation. 4ans cylle är mycket bökigare att komma åt så jag mätte de andra 3. -Ja, jag vet att jag e oseriös, det är därför jag har en gammal risig hoj som strular mycket:huvet


Igår nådde motivationen rock bottom. Efter det senaste mecket gick fanskapet endast på 2000varv. No more no less. Tjoffade o knackade hejvilt.

Det är så frusterande, det ända man vill är att slå sönder hela skiten men en spärr slår till i huvet så man blir nästan handlingsförlamad. Jag fick gå ut för att inte slå sönder nånting jag VERKLIGEN skulle ångra.

Matchen
Elffors - dött föremål 0 - 1 -Djupfrusna hinkar utgör dåliga fotbollar.
match 2
Elffors - hinken 2-1 -The battle is over

Idag kändes det bättre. Efter lite överläggningar med johansson utsågs laddregulatorn till boven. Idag testade jag med en annan regulator samma fel!!

MEN! Den regulatorn satt så fastbränd på sin elhärva att det krävdes skruvstäd o hovtång för att dra loss den. Min orginalhärva har nog också brunnit nån gång vid regulatorn för kablaget hade ingen sockel utan lösa kabelskor o tejp.
Hur som helst, när jag ohm mäter regulatorerna så är motståndet oändligt hur jag än mäter. enligt manualen ska det vara vissa ohmtal mellan vissa poler.

Det trillade ur en an-6 kkk24 adapter ur svarven också. Hmm vad lämpligt..
 

Bifogat

  • DSC01604.JPG
    DSC01604.JPG
    31.2 KB · Visningar: 138

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hmm, ja johansson borde ju vara första personen man ringer. När man tror att man har provat allt, så tar han bara fram listan från sin samlar-gsx och påpekar att man blott provat 3% av alla möjliga fel :hihi
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
MEN! Den regulatorn satt så fastbränd på sin elhärva att det krävdes skruvstäd o hovtång för att dra loss den. Min orginalhärva har nog också brunnit nån gång vid regulatorn för kablaget hade ingen sockel utan lösa kabelskor o tejp.
Hur som helst, när jag ohm mäter regulatorerna så är motståndet oändligt hur jag än mäter. enligt manualen ska det vara vissa ohmtal mellan vissa poler.

Ett klassiskt honda-fel. När min laddningsregulator sa upp sig så bytte jag till en ny från en R1:a. Betydligt större och med riktiga kylflänsar. De tre gula sladdarna som jag har för mig går från statorn kan ha blivit grillade och bör ju då bytas. En R1 regulator bör du få loss för nån hundring på en skrot.

Hoppas det löser sig, tycker i rättvisans namn att det borda va din tur att få lite flyt :D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag kan plocka loss min aftermarket deluxe laddregulator och posta ner den till dig i helgen om du vill, den gör inte mycket nytta där den sitter och hänger läpp i GSX-ramen.

Noc: Killen skulle bara veta hur många fel han har kvar att råka ut för...:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hmm, ja johansson borde ju vara första personen man ringer. När man tror att man har provat allt, så tar han bara fram listan från sin samlar-gsx och påpekar att man blott provat 3% av alla möjliga fel :hihi

:tummenupp

Ett klassiskt honda-fel. När min laddningsregulator sa upp sig så bytte jag till en ny från en R1:a. Betydligt större och med riktiga kylflänsar. De tre gula sladdarna som jag har för mig går från statorn kan ha blivit grillade och bör ju då bytas. En R1 regulator bör du få loss för nån hundring på en skrot.

Jag hade för mig att du gjort nåt sånt. -Värt att fundera på.

Jag kan plocka loss min aftermarket deluxe laddregulator och posta ner den till dig i helgen om du vill, den gör inte mycket nytta där den sitter och hänger läpp i GSX-ramen.

Noc: Killen skulle bara veta hur många fel han har kvar att råka ut för...:D

Nja... Vette fan om jag vill ha några Samlar GSX molekyler på bettan. Jag tycker att det strular så det räcker:D

NEJ!! Den rovan ska bli konst. -sätt den på en pedistal i den största rondellen i ö-sund. Kalla konstverket "monument över norrländskt vemod". Sen fakturerar du ö-sunds kommun minst 1.5miljoner.
Eller så skeppar du ner hela skiten till mig så spelar jag in en Maximum overdrive spinnoff starring *trummvirvel*-Samlar-GSX'en.
Fullkittad med tredubbla sågklingor som hjul,eldkastare,etc, jagar den amerikanska highschool ungdomar som har pussats i inlednings scenen som han senare burnar ner till lungmos. Ma numminen står för musiken:D

Plöjde ju lite i din mastodont tråd. Det fanns ju ett o annat kreativt förslag på eventuella fel kan man minst sagt säga.
Lahi's Ide om att det kunde krupit in en plenumsmurf i insuget var väl ett av de kreativaste. Smurfens ansiktsfärg kunde även avgöra om motorn snålt eller fett.:rofl
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo, nog är den ett monument alltid. Varenda gång jag är ner i garaget sneglar jag på gammeln och blir genast en ödmjukare människa, det är en bra grundinställning att förutsätta att man är en fullständig odugling för då har man möjligheten att överbevisa sig själv ibland.

Egentligen ska det inte finnas någon gammel-GSX längre, jag lovade ju Pucken på turbokryssningen att jag skulle spränga skiten i atomer ifall jag inte fick den att funka i sommar. Kanske bäst att börja bunkra upp med pentyl?:D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jo, nog är den ett monument alltid. Varenda gång jag är ner i garaget sneglar jag på gammeln och blir genast en ödmjukare människa, det är en bra grundinställning att förutsätta att man är en fullständig odugling för då har man möjligheten att överbevisa sig själv ibland.

Egentligen ska det inte finnas någon gammel-GSX längre, jag lovade ju Pucken på turbokryssningen att jag skulle spränga skiten i atomer ifall jag inte fick den att funka i sommar. Kanske bäst att börja bunkra upp med pentyl?:D

Säg till i tid så vi hinner rigga kameran !
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
NEJ!! Den rovan ska bli konst. -sätt den på en pedistal i den största rondellen i ö-sund. Kalla konstverket "monument över norrländskt vemod". Sen fakturerar du ö-sunds kommun minst 1.5miljoner.
Eller så skeppar du ner hela skiten till mig så spelar jag in en Maximum overdrive spinnoff starring *trummvirvel*-Samlar-GSX'en.
Fullkittad med tredubbla sågklingor som hjul,eldkastare,etc, jagar den amerikanska highschool ungdomar som har pussats i inlednings scenen som han senare burnar ner till lungmos. Ma numminen står för musiken:D

Medicinerar du verkligen som föreskrivet :va:D:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det går trögt. Regulatorn visar HEELT andra ohmtal än vad som anges i Haynesmanualen, men det gör alla andra regulatorer i byns hojskrot också.
Mätt över batteriet laddar han ca 13v vid 2500varv, sen dör den. manualen säger 13-13.5v vid 5000v. stroboskopet visar jämna o fina blinkningar ända tills motorn dött. timingen är bang on target.
Tändningen är nog inte problemet iaf:huvet

När man ögnar igenom listor med möjliga fel i manualen så vid alla fel jag har symptom på dyker low compression samt incorrect or poor fuel quality upp.
låg komp kan jag ju skriva under på. och ev dålig soppa kvalite. Jag tankade ju98okt på lilla bymacken i tjotaheiti. Vilken skulle kunna vara urgammal.

Funkar inte det kanske man skulle prova att köra hojen tok orginal med luftburk, 4-1pipa, orginal soppa pump etc.

Den här hojen är mitt everest!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmm, är inte 13V lite lågt? Jag har för mig att jag mätte 14.4V efter att ha bytt regulator på mitt lik.

Mitt tips är att skruva av kylarlocket och känna efter om det luktar soppa, stoppa sedan snorren i tanken och om tjejen tycker att den smakar sött så tror jag att vi är något på spåret.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hmm, är inte 13V lite lågt? Jag har för mig att jag mätte 14.4V efter att ha bytt regulator på mitt lik.

Mitt tips är att skruva av kylarlocket och känna efter om det luktar soppa, stoppa sedan snorren i tanken och om tjejen tycker att den smakar sött så tror jag att vi är något på spåret.

nu börjar det bli intress:tuttarant
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hmm, är inte 13V lite lågt? Jag har för mig att jag mätte 14.4V efter att ha bytt regulator på mitt lik.

Mitt tips är att skruva av kylarlocket och känna efter om det luktar soppa, stoppa sedan snorren i tanken och om tjejen tycker att den smakar sött så tror jag att vi är något på spåret.


Mjaa.. Eget exprimenterande med kapade luvor och 98 oktan får mig att säga nej tack.
Känslan är obeskrivlig fast på ett negativt sätt:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
It's alive!

[YOUTUBE-ID]xos2MnVxe-c[/YOUTUBE-ID]

Äntligen!

Jag har ingen aning om vad som var fel men om man byter ut hela förgasarbryggan, plenum mot luftburk, btr o pump mot orginalpump samt ändrar trycksättningen av bryggan till sughojs setup. så funkar det!:yoparty

Det gör att man kan utesluta tändning samt interna motorfel.
Det var en stor lättnad att elaka tjoffanden o knackanden var borta! Puhh...

Nu låter den så sött så. Kanske något seg vid uppvarvning men det beror nog på kompsänkning o att lobcentervinkeln skiljer sig 6grader mot orginal. Lambdat kan ju vara helt uppåt väggarna med.

Kan det vara så att om man trycksätter för turbosetup och sen plockar bort turbo o ic, Vilket jag hade gjort, så lyfts inte vakumtrottlarna ordentligt utan sänks vid högre varv eftersom båda sidor av membranet får vakum när undersidan borde få laddtryck/atmosfärtryck.:va
Flottörnivån borde även bli fel när flottörhuset får vakum via pitotröret istället för atmosfärtryck vid högre varv, eller:va
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Här händer det inte mycket...
Förutom lite fusksvarvande på arbetstid emellanåt. Snart ska jag ha allt till o hänga på nye turbon. Saknas bara en 90g an6- koppling samt en specialbanjo en 2"tums rör stump o lite svets.
DSC01611.JPG
Sen är ju frågan om motorn kan anses inkörd?:va Den har bara gått 20 lungna mil.
Jo, ja vet att det finns teorier om att man ska plåga skiten ur motorn för att den ska bli bra, medans tex Honda säger 80mil upptill 5000v -160mil upptill7500v med varierande belastning.
Den har iaf släppt ifrån sig mycke metallglimmer i oljan som jag bytt 2ggr. och jag vill inte ha metallglimmer i min nya turbo:gnissla


Annars ockuperas kvällarna med att laga 2:eek:r på tantens bil, tapetsering och vedeldning, svartarbete och hembrännings teori.
Precis som alla andra lantisar:D
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Skönt att kunna utesluta stora motorfel, då den gick fint med sugis-setup. :tummenupp

Har du klurat någonting på vad det kan vara i turbo-setupen som gör att den går knas?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Skönt att kunna utesluta stora motorfel, då den gick fint med sugis-setup. :tummenupp

Har du klurat någonting på vad det kan vara i turbo-setupen som gör att den går knas?


Här är min teori:
Kan det vara så att om man trycksätter för turbosetup och sen plockar bort turbo o ic, Vilket jag hade gjort, så lyfts inte vakumtrottlarna ordentligt utan sänks vid högre varv eftersom båda sidor av membranet får vakum när undersidan borde få laddtryck/atmosfärtryck.:va
Flottörnivån borde även bli fel när flottörhuset får vakum via pitotröret istället för atmosfärtryck vid högre varv, eller:va

Nu är det ännu mindre kvar..
 

Bifogat

  • DSC01613.jpg
    DSC01613.jpg
    227.3 KB · Visningar: 131

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Här är min teori:


Nu är det ännu mindre kvar..

Här ska man till att bygga turbohoj och så läser man din tråd (har faktiskt gjort det tidigare också) men du har nog haft de mest jävliga motgångar som du kunnat ha/få. Man blir ju lite fundersam om jag också ska kalkylera med 3-4 motorer? Har inte riktigt lagt in det i bugeten! Men vore det enkelt så hade det inte varit lika "kul"??? Nä, fyfan vad strongt!
Keep it up!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Här ska man till att bygga turbohoj och så läser man din tråd (har faktiskt gjort det tidigare också) men du har nog haft de mest jävliga motgångar som du kunnat ha/få. Man blir ju lite fundersam om jag också ska kalkylera med 3-4 motorer? Har inte riktigt lagt in det i bugeten! Men vore det enkelt så hade det inte varit lika "kul"??? Nä, fyfan vad strongt!
Keep it up!


Lär av mina misstag. Försäkra dig om att du bygger på 100% friska motorer.
Sen om det börjar strula ändå.
-Tänk, beror det här på nånting jag har gjort eller på nåt yamaha har gjort:va
svaret är i 99 fall av 100 du själv. otur är för dem som inte kan se orsak o verkan.:gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top