Färdig åkt.
Målet för året var dels att klämma ur 300hk ur spisen dels att ställa undan en fungerande turbohoj i garaget, så att jag kan gå vidare med mitt liv.
Och när jag vill ta en sväng med tryck o pys hojen.
Det blev inte så...
Redan vid bänkningen hos andersson kunde man märka att lite olja rann ur på golvet på vänstra sidan. Motorn tappade lite effekt de sista pullen.
Det trodde jag berodde på kvävd vevhusvent och 4 slangklämmor mellan plenum o förgasare som glömdes dras i stressmecket.
Venten o klämmorna fixades hemma och hojen gick bra men inte hysteriskt på full mutter.
Vatten saknades plötsligt, ca 0.5l
På vägen till macken rejsades det mot en bil som uppenbarligen rånat fort knox eller liknande, hursom, upptäcktes det att hjulet lyftes bara på växlar upp till och med 4:an
Framme vid macken upptäcktes att hela motorn var dränkt i olja.
Väl hemma konstaterades att oljan o kylvattnet funnit varann o haft chemical intercause
Motorn revs och gängpaj i helicoilinsatsen på en av 4;ans bultar (jag vägrar skriva skruv,nördar
)kunde konstateras.
Dessutom hade godset spruckit pga att det var för tunt vid två gänghål. Detta reparerades med stålinsatser och motorn skruvades ihop nu ikväll.
När jag skulle dra från 60nm till 80nm så sprack motorblocket vid ett annat bulthål på avgasidan så pass att en bit trillade ur.
Detta på en motor som gått max 200 mil och kostat mig minst 4000:- i lager honing, kolvringar etc.
Inom en mycket snar framtid räknar jag med att börja på ett helt annat mc-projekt, och då finns inte varken lust eller möjlighet att hälla ner mer pengar i den här hojen.
iaf inte ikväll
SkÅL!!!