Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Före jetmotorerna med hög bypass kom (turbofan) sprutades en vatten/metanolmix in i kompressorn för att öka massflödet genom motorn, efterbränning levde om för mycket för civilt flyg så det var en enkel lösning för att få mer dragkraft vid start i varmt klimat.

Det funkar bra i gasturbiner men det gäller nog inte i samma utsträckning för kolvmotorer.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Före jetmotorerna med hög bypass kom (turbofan) sprutades en vatten/metanolmix in i kompressorn för att öka massflödet genom motorn, efterbränning levde om för mycket för civilt flyg så det var en enkel lösning för att få mer dragkraft vid start i varmt klimat.

Det funkar bra i gasturbiner men det gäller nog inte i samma utsträckning för kolvmotorer.

Ha! Jag undrade var han tyckte ic'n skulle placeras.
Men hyste även en stilla icke uttryckt undran över vilka flygmotorer som körde vatteninsprut.

Flygkolvmotorer bör ju rimligtvis ha god tillgång på kallfartvind till luft ic om nu nån kolvmotor nånsin var utrustad med turbo:va

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sisst jag hörde om en fungerande vatteninsprutning var väl 1985 eller nått

Och det var förmodligen bara för att man inte visste bättre:huvet

När jag var ung och ville åka bil med jättehögt laddtryck till minibudget knåpade jag ihop en hembyggd vatteninsprutning. En extra spolartank med grogg på lika delar vatten och t-sprit, en boschsoppapump och tryckkontakt var huvudingredienserna. Bilen, en gammal 900 turbo gick skitfort ett tag. Det var rätt intressant när vattnet tog slut....

Och nej, jag visste inte bättre....:)

Det måste se skitfränt ut med en femliters plastdunk fastknuten på cutsen.. -Nä du vet med den här får jag hundra hästar till:D

Ha! Jag undrade var han tyckte ic'n skulle placeras.
Men hyste även en stilla icke uttryckt undran över vilka flygmotorer som körde vatteninsprut.

Flygkolvmotorer bör ju rimligtvis ha god tillgång på kallfartvind till luft ic om nu nån kolvmotor nånsin var utrustad med turbo:va

Jaktplan från andra världskriget, jag minns inte vilka dock. En del körde till och med lustgas...:yoparty

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jaktplan från andra världskriget, jag minns inte vilka dock. En del körde till och med lustgas...:yoparty

Bombplanet "B17 Flygande Fästningen" var utrustad med turbo till sina 1200hkr Wright R-1820-97 motorer. Ni som sett filmen "Mephis Bell" eller besökt RAF's flygande museum "Duxford" vet vilket plan det handlar om.

http://duxford.iwm.org.uk/

Hit måste alla flygteknik intresserad åka, här finns ALLT.

/KentW

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
:D
När jag var ung och ville åka bil med jättehögt laddtryck till minibudget knåpade jag ihop en hembyggd vatteninsprutning. En extra spolartank med grogg på lika delar vatten och t-sprit, en boschsoppapump och tryckkontakt var huvudingredienserna. Bilen, en gammal 900 turbo gick skitfort ett tag. Det var rätt intressant när vattnet tog slut....

Och nej, jag visste inte bättre....:)

Det måste se skitfränt ut med en femliters plastdunk fastknuten på cutsen.. -Nä du vet med den här får jag hundra hästar till:D

Japp och med en jävulsk vattenåtgång och smärre problem vid avslag

( bluddrade kraftigt då lite mycke vatten fanns i systemet)

Nåja motorn va ren invändigt allafall

Och JA Ja visste inte bättre ja heller:D

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Martin Honda ZX9R
Dom som fortfarande kör med vatteninsprutning som fungerar är dom som håller på med traktorpulling, skyhöga laddtryck och mängder av vatten både 2 och 3 stegsladdning.
Peter

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Dom som fortfarande kör med vatteninsprutning som fungerar är dom som håller på med traktorpulling, skyhöga laddtryck och mängder av vatten både 2 och 3 stegsladdning.
Peter

Fast där används väl vattnet primärt i syfte att öka avgasvolymen just för att kunna uppnå jätteladdtrycken? De som kör vatteninsprutning gör det ju på dieselmotorer.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Fast där används väl vattnet primärt i syfte att öka avgasvolymen just för att kunna uppnå jätteladdtrycken? De som kör vatteninsprutning gör det ju på dieselmotorer.

Det är vad jag också har hört.
Hade jag tävlat i bikepulling i klassen för bladear upp till 3,6ton så hade stora vattentankar nog varit hög aktuellt.:hihi

Amerikaner...
Inte för att jag sett så jättemycke jänkebyggen men de 4-5st jag läst om har varit mycket säregna.
Tokigast var nog han som körde nitro o lustgas SAMT turbo för att nå hiskeliga 250hp, i en ZZR1100!!:D

Andra ideer som verkar vara populära är lustgas istället för kompsänkning vid överladdning.
Att låta turbon suga igenom förgasarn tycker de är bra också....

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Martin Honda ZX9R

Det är väll båda delar högt laddtryck får du ju både med höga temperaturer och mycket luft. Här går det ju inte att använda en intercooler, det saknas ju i stort sett fartvind och sätta dit fläktar för att kyla insugsluften med tar ju massor av effekt.

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Faaan vad snygg!:yoparty

Absolut den snyggaste turbo v-tvinen jag sett.

Om man läser igenom hela tråden så får man känslan av att den killen vet vad han pratar om.

Han har ju en liten (2l?)vattentank monterad i luftburken och enl han så räcker vattnet till ca 3 tankningar bensin.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Absolut den snyggaste turbo v-tvinen jag sett.

Om man läser igenom hela tråden så får man känslan av att den killen vet vad han pratar om.

Han har ju en liten (2l?)vattentank monterad i luftburken och enl han så räcker vattnet till ca 3 tankningar bensin.

Håller med, den var jävligt clean och stilren. Såg för fan fabriksgjord ut:yoparty

Det finns ju fler saker som vittnar om det, bland annat det faktum att hans kompis med den enorma s&s motorn (2.4 L eller vad det nu var) överlåtit sin turbokonvertering åt killen.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Vafan hände?

Idag trodde jag att surbladens sista potatis var satt.
Ihop med 2 polare var jag ute o terrorizerade stackars stenugnsundbefolkning med turboyl och acra motardpipor.
När jag lödde stumt på en raka o laddet låg på ca 1bar, o varvet var nog ca 7000 så smäller det bara till.
varvtalet skjuter iväg varvräknarn ut.
Blixt snabbt drar jag in kopplingen i tron om att stakarna slitit sig ur blocket.
Kopplingen släpps ut efter att en snärt med gasen visat att motorn svarat normalt.
Maskinen driver o verkar gå normalt.
Vid en bussficka visar det sig att inte ens bakdäcket eller nånting annat heller var dränkt i olja.
Bakomvarande vittnade om en svart rökpuff och nå vart som regnade på dem:va

Var det kopplingen som inte mäktade med o tillät en kopplingsbörn?
Var det växel som hoppade ur en liten stund, för att senare hoppa i igen
eller den undermåliga asfalten som med varierande marktryck medgav burnout?

Undra vad som hände:va

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vafan hände?

Idag trodde jag att surbladens sista potatis var satt.
Ihop med 2 polare var jag ute o terrorizerade stackars stenugnsundbefolkning med turboyl och acra motardpipor.
När jag lödde stumt på en raka o laddet låg på ca 1bar, o varvet var nog ca 7000 så smäller det bara till.
varvtalet skjuter iväg varvräknarn ut.
Blixt snabbt drar jag in kopplingen i tron om att stakarna slitit sig ur blocket.
Kopplingen släpps ut efter att en snärt med gasen visat att motorn svarat normalt.
Maskinen driver o verkar gå normalt.
Vid en bussficka visar det sig att inte ens bakdäcket eller nånting annat heller var dränkt i olja.
Bakomvarande vittnade om en svart rökpuff och nå vart som regnade på dem:va

Var det kopplingen som inte mäktade med o tillät en kopplingsbörn?
Var det växel som hoppade ur en liten stund, för att senare hoppa i igen
eller den undermåliga asfalten som med varierande marktryck medgav burnout?

Undra vad som hände:va

Murphy la en brakskit.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har du fått någon klarhet i vad som orsakade smällen och rökpuffen?:confused:

Låter för mysko för att inte gå till botten med...

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
näe.. Jag smiskade skiten ur den idag i ca 10mil och den bara skrek efter mer. koppling o växellåda fungerade klanderfritt.
Det var nog att den börnade loss pga guppig o lappad asfalt.:yoparty

mer laddtryck tack:Bugar

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
näe.. Jag smiskade skiten ur den idag i ca 10mil och den bara skrek efter mer. koppling o växellåda fungerade klanderfritt.
Det var nog att den börnade loss pga guppig o lappad asfalt.:yoparty

mer laddtryck tack:Bugar

när får vi se lite turbo åka film ifrån gatan då :D

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...