Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Uppstartad än?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Uppstartad än?

Jepp!

Det började med att jag insåg att jag aldrig luftade bromsarna sen jag plockade isär oken. Det sinkade mig ca 2timmar
Sen ett rejält oljeläckage från en oljefilterflyttaranslutning. Det blev tätt på tredje försöket.
Sen efter 2km körning läckte det satan från ett annan anslutning bara o vända hem.
Efter att det vart tätat tänkte jag ta en långsväng för att få kört in mina nya kolvringar o nyhonade lopp. När jag kom till grannbyn ville den bara gå på 3 på lågvarv.
Bäst att vända hem innan den lägger av helt. Väl hemma går den bra igen:va Så jag fortätter till norra grannbyn.
Där går en bredare lite rakare väg så jag skickar på lite mer laddtryck.

Spännande!! Över 0.6bar i 160 tokspinner den.
Vid närmsta mack visar det sig att bakhjulet är dränkt i olja.
Mina försök till tätningar verkar bara hålla tätt vid tomgångstrycket inte 4-5bar:gnissla
Det är väldigt svårt att köra in motorn enligt den hårda skolan om inte motorn FÅR lämna nån större effekt:gnissla
Med kurvtagning som liknade en parodi på goldwingklubbens onsdags cruising så kom jag hem.

När jag skulle lägga i friläget skorrade till i lådan 2ggr sen dog den. ingen mer återuppstart för batteriet var stendött. Jag dubbelkollade så inte motorn var låst genom att dra runt den med blocknyckel men den gick så fint så.

Trots allt ändå glad!

Vevstakarna hängde med upp till 9000v och ca0.8 bar- vågade inte testa mer med oinkördmotor o oljeblött bakdäck.:banana
Oljepumpsmodden verkar funka.
Nya kopplings tryckplattan var ett rejält lyft! nu kan man växla BÅDE upp o ner!:tummenupp

Anus med att den inte verka ladda (batteriet alltså) samt flertalet oljeläckage. :mad:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så vevstackarna höll! Grattis!

Var inte ledsen över utebliven mototune-inkörning.
Så här rekommenderar S&S och Axtell mfl inkörning av nya lopp och ringar.
Själv är jag tex noga med att följa denna instruktion vad gäller bla "heat cycling" när jag har av nya ringar och nyhonad yta.

http://www.sscycle.com/techtips/tech_tipslist.php?x_catagory=4
Axtell
http://www.axtellsales.com/RonsDocs/Ring Seal.pdf


Jepp!

Det började med att jag insåg att jag aldrig luftade bromsarna sen jag plockade isär oken. Det sinkade mig ca 2timmar
Sen ett rejält oljeläckage från en oljefilterflyttaranslutning. Det blev tätt på tredje försöket.
Sen efter 2km körning läckte det satan från ett annan anslutning bara o vända hem.
Efter att det vart tätat tänkte jag ta en långsväng för att få kört in mina nya kolvringar o nyhonade lopp. När jag kom till grannbyn ville den bara gå på 3 på lågvarv.
Bäst att vända hem innan den lägger av helt. Väl hemma går den bra igen:va Så jag fortätter till norra grannbyn.
Där går en bredare lite rakare väg så jag skickar på lite mer laddtryck.

Spännande!! Över 0.6bar i 160 tokspinner den.
Vid närmsta mack visar det sig att bakhjulet är dränkt i olja.
Mina försök till tätningar verkar bara hålla tätt vid tomgångstrycket inte 4-5bar:gnissla
Det är väldigt svårt att köra in motorn enligt den hårda skolan om inte motorn FÅR lämna nån större effekt:gnissla
Med kurvtagning som liknade en parodi på goldwingklubbens onsdags cruising så kom jag hem.

När jag skulle lägga i friläget skorrade till i lådan 2ggr sen dog den. ingen mer återuppstart för batteriet var stendött. Jag dubbelkollade så inte motorn var låst genom att dra runt den med blocknyckel men den gick så fint så.

Trots allt ändå glad!

Vevstakarna hängde med upp till 9000v och ca0.8 bar- vågade inte testa mer med oinkördmotor o oljeblött bakdäck.:banana
Oljepumpsmodden verkar funka.
Nya kopplings tryckplattan var ett rejält lyft! nu kan man växla BÅDE upp o ner!:tummenupp

Anus med att den inte verka ladda (batteriet alltså) samt flertalet oljeläckage. :mad:
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis till uppstarten! De där småproblemen reder du snart ut:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så vevstackarna höll! Grattis!

Var inte ledsen över utebliven mototune-inkörning.
Så här rekommenderar S&S och Axtell mfl inkörning av nya lopp och ringar.
Själv är jag tex noga med att följa denna instruktion vad gäller bla "heat cycling" när jag har av nya ringar och nyhonad yta.
.

Heat cycling innebär i detta fall alltså varmköra lite, låta svalna, varmköra lite mer, låta svalna etc.?

Det blev nog ofrivilligt lite så eftersom jag gjorde 3 uppstarter med oljesaneringar o tätningsmeck:gnissla

Tycker att det finns för många teorier om vad som är en ordentlig inkörningsprocedur.

Förra gången gick jag på hondas rek. om en lätt smekning av delarna de första 160milen.
Tyvärr rasade motorn efter 30mil:gnissla
iofs av andra orsaker, men ändå.

Nu hade jag tänkt köra 10-15mil mototunestyle för att se om det var bättre.

Grattis till uppstarten! De där småproblemen reder du snart ut:tummenupp

Fasiken vad kul:tummenupp Grattis.

Tack tack. Laddregulatorn var stendöd. så det blir väl nya tag på onsdag för då skulle en ny dyka upp.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Heat cycling innebär i detta fall alltså varmköra lite, låta svalna, varmköra lite mer, låta svalna etc.?
Det blev nog ofrivilligt lite så eftersom jag gjorde 3 uppstarter med oljesaneringar o tätningsmeck:gnissla

Tycker att det finns för många teorier om vad som är en ordentlig inkörningsprocedur.

Förra gången gick jag på hondas rek. om en lätt smekning av delarna de första 160milen.
Tyvärr rasade motorn efter 30mil:gnissla
iofs av andra orsaker, men ändå.

Nu hade jag tänkt köra 10-15mil mototunestyle för att se om det var bättre.





Tack tack. Laddregulatorn var stendöd. så det blir väl nya tag på onsdag för då skulle en ny dyka upp.

Ja precis, för att bla ringarna inte ska hinna bli för varma under de första minutrarna när friktionsvärmen är som störst, samt för att limma toppackningen mm.

Ja teorierna är många helt klart.:gnissla

Ja med 3 uppstarter fick du ju till det ändå! :)
 
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Härligt med uppstart trots lite småstrul! Grattis! :yoparty

Lycka till med småpillandet och den "riktiga" provkörningen när småstrulet är utsorterat! :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Härligt med uppstart trots lite småstrul! Grattis! :yoparty

Lycka till med småpillandet och den "riktiga" provkörningen när småstrulet är utsorterat! :tummenupp

Tack!
Småpillet jäklas lite.
Ny laddregulator verkar ha gjort susen!:tummenupp
Oljeläckaget- tätt på tomgång:tummenupp
Oljeläckaget- tätt vid brevlådan:tummenupp
Oljeläckaget- tätt ute vid stora vägen:tummenupp
Oljeläckaget- tätt efter ca 6km:tummenupp

Men när jag kom till 1,5km skottrak nyasfalterad väg och ville höra morret från tialklockans dumppipa - Nä, då jävlar skulle söla o jävlas:mad:

7000varv & 1bars tryck sen skrek det bara till när varvräknarnålen drog in på rött o röven dansade loss, pga oljeblött bakdäck:yoparty:yoparty:huvet

Nåväl. Stakarna pallar att varvas till rött iaf.
Mina mässingskupolmuttrar börjar vibrera loss en efter en på filterlocket:gnissla
Samt att jag inte gjort nån hållare till oljetryckmätarn eller för givarn heller för den delen.
Filterflyttarna måste ses över ang läckage.
Det får bli nån heldag eller två vid baltazarmaskin i nästa vecka.
 

Bifogat

  • DSC01948.jpg
    DSC01948.jpg
    237 KB · Visningar: 225
  • DSC01951.jpg
    DSC01951.jpg
    240.6 KB · Visningar: 268

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Att det ska vara så svårt att få den rackaren tät, prova med Libero vetja.:)

Hur kändes den gå nu när det laddar på lite, sög iväg gott kan jag tro?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ett litet tips är väl att fortsätta med American Navy gängorna

ala kulörta raggarbilskopplingar å metalliska slangar dom jävlarna läcker inte fast dom kommer från över där
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Att det ska vara så svårt att få den rackaren tät, prova med Libero vetja.:)

Hur kändes den gå nu när det laddar på lite, sög iväg gott kan jag tro?

jodå. Det är fint med lite tryck igen. Men jag saknar lömskheten i missubitch'in:D

Ett litet tips är väl att fortsätta med American Navy gängorna

ala kulörta raggarbilskopplingar å metalliska slangar dom jävlarna läcker inte fast dom kommer från över där

Jag valde bort dem här för de har så små hål i nipplarna. jag ville ha 14mm i diameter. Så då får man gå upp så mycke i storlek på slangen att de blir svåra att böja i trånga utrymmen. + att det dyyyrt. Mig veterligen har aldrig en gummislang vibrerat hål i ett alutråg.

Tycker att National Pipe Thread (NPT) borde funkat men jag misstänker att jag svarvat gängorna med 60g istället för 55g gängstål medans g-tappen för hålet nog var 55g:gnissla
Men funkar inget annat så får det bli AN igen
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Apropå luftfilter och spöregn, är det för tight med plats för att göra som Pucken och bygga en luftburk innanför kåporna alternativt plasta en kåpa över ditt nuvarnade filter utan att det skulle se bedrövligt ut?

Blir det som för Peterpain att hojen drar i sig vatten blir man ju ytterst begränsad vad gäller långturer med turbohojar...:gnissla
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Apropå luftfilter och spöregn, är det för tight med plats för att göra som Pucken och bygga en luftburk innanför kåporna alternativt plasta en kåpa över ditt nuvarnade filter utan att det skulle se bedrövligt ut?

Blir det som för Peterpain att hojen drar i sig vatten blir man ju ytterst begränsad vad gäller långturer med turbohojar...:gnissla

Den problematiken blev väldigt aktuell, typ nu!

Enligt YR.NO så ska det regna idag hela dan, imorgon - åka till mantorp dagen, samt söndag - åka hem från mantorp dagen. :gnissla:gnissla

Utbenanadet av de sista skitfelen blev struligare än jag trodde.

Filterflyttaren på blocket gjordes helt ny. Det blev tätt.
Dyroljan hälldes i.
Nu visar det sig att det läcker ur ventslangen för oljereturburken - fast bara vid fullgaskörning.
Den måste ledas in i vevhusvent burken.
Mässingskupolmuttrarna till filterlocket vibrerar loss.
Sen brast en oring vid den bakre filterflyttaren.
Vid tankstopp upptäcktes att 2 skruv mellan lager o turbindel vibrerat loss samt en skruv till wg'n.

Allt detta generade 2 resor till svarven igår den sista vid 22 hugget. Inse människa, skaffa en egen svarv och tigsvets! - it's a bare fuck'in minimum!!!

Men det jäkligt skoj att åka lite tryckhoj igen!:banana
Han skickade upp hjulet på femman, på ett helt annat sett än förra året. Det var inte ens meningen :yoparty
Slutar det bara läcka så ska jag leta upp en raka jag kan testa 6:an också.
Den kommer nog lite senare än förra året men när det kommer så kommer det hårdare

Det sopiga vädret gör att man får krypa till korset o åka The ride of shame - sughoj
Alt The ultimate ride of shame - fyrhjulig sugmotorförsedd plåtlåda - huga:brinnerup
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur var det nu.. Jag lovade mig själv, att om skiten bara håller ihop ska jag nöja mig med 1.2barsfjädern i wg'n och aldrig höja trycket.
Cykeln skulle anses färdigbyggd och min fritid kunde ägnas åt andra projekt.

Dvs. Jag ska sluta skjuta upp Heroin o leva i en wellpappkartong under ett brofäste. Utan jag ska skaffa mig ett jobb, bostad och bara ta en fix på fredagkvällarna och vid högtidliga tillfällen.

Nu visade det sig att minnet svek mig o 1.2 fjädern var nog en 1.0.
Den hjular iofs på 6:an vilket den inte gjorde förra året men bara med hjulet nån decimeter eller två över backen.
45grader hade ju vart klart mer manligt!

8,5:1 i komp borde väl kunna medge 1.5bar med 98oktan eller?
vet nån om nån fin liten tryckregulator för laddtryck typ 0-2bars?
SMC's fina lilla manick har slutat tillverkas.
Nån som har en öhlins styrdämp liggandes?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur var det nu.. Jag lovade mig själv, att om skiten bara håller ihop ska jag nöja mig med 1.2barsfjädern i wg'n och aldrig höja trycket.
Cykeln skulle anses färdigbyggd och min fritid kunde ägnas åt andra projekt.

Dvs. Jag ska sluta skjuta upp Heroin o leva i en wellpappkartong under ett brofäste. Utan jag ska skaffa mig ett jobb, bostad och bara ta en fix på fredagkvällarna och vid högtidliga tillfällen.

Nu visade det sig att minnet svek mig o 1.2 fjädern var nog en 1.0.
Den hjular iofs på 6:an vilket den inte gjorde förra året men bara med hjulet nån decimeter eller två över backen.
45grader hade ju vart klart mer manligt!

8,5:1 i komp borde väl kunna medge 1.5bar med 98oktan eller?
vet nån om nån fin liten tryckregulator för laddtryck typ 0-2bars?
SMC's fina lilla manick har slutat tillverkas.
Nån som har en öhlins styrdämp liggandes?

Jag visste det, efter alla bekymmer har du till slut blivit beroende av motorhaverier!:näsblod

Ladda på två kilo direkt så lär du få en rejäl endorfintripp när kolvarna rinner ut genom vevhusventilationen.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Hur var det nu.. Jag lovade mig själv, att om skiten bara håller ihop ska jag nöja mig med 1.2barsfjädern i wg'n och aldrig höja trycket.
Cykeln skulle anses färdigbyggd och min fritid kunde ägnas åt andra projekt.

Dvs. Jag ska sluta skjuta upp Heroin o leva i en wellpappkartong under ett brofäste. Utan jag ska skaffa mig ett jobb, bostad och bara ta en fix på fredagkvällarna och vid högtidliga tillfällen.

Nu visade det sig att minnet svek mig o 1.2 fjädern var nog en 1.0.
Den hjular iofs på 6:an vilket den inte gjorde förra året men bara med hjulet nån decimeter eller två över backen.
45grader hade ju vart klart mer manligt!

8,5:1 i komp borde väl kunna medge 1.5bar med 98oktan eller?
vet nån om nån fin liten tryckregulator för laddtryck typ 0-2bars?
SMC's fina lilla manick har slutat tillverkas.
Nån som har en öhlins styrdämp liggandes?

Menar du bränsletrycksregulator?

Den här kanske är lite dyr, men säkert bra Aeromotive

Då kan du krana på ända till 4,8 bar om du vill. :brinnerup
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag visste det, efter alla bekymmer har du till slut blivit beroende av motorhaverier!:näsblod

Ladda på två kilo direkt så lär du få en rejäl endorfintripp när kolvarna rinner ut genom vevhusventilationen.

Bygg din egna turbohoj om du törs, så får du se själv!!:blah:blah

Menar du bränsletrycksregulator?

Den här kanske är lite dyr, men säkert bra Aeromotive

Då kan du krana på ända till 4,8 bar om du vill. :brinnerup

Näe. Jag vill alltså lägga på lite mottryck på wgmembranet typ nåt hekto eller 5.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Bygg din egna turbohoj om du törs, så får du se själv!!:blah:blah



Näe. Jag vill alltså lägga på lite mottryck på wgmembranet typ nåt hekto eller 5.

Ålrajt, såhär ungefär?

En liten lufttrycksregulator vettetusan. Borde det inte gå att använda en vanlig pysventil bara?

Ålrajt, såhär ungefär?

En liten lufttrycksregulator vettetusan. Borde det inte gå att använda en vanlig pysventil bara?

Edit: Alltså till att lägga på tryck till ovansida WG, inte använda den såsom den brukar användas.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top