Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Ålrajt, såhär ungefär?

En liten lufttrycksregulator vettetusan. Borde det inte gå att använda en vanlig pysventil bara?



Edit: Alltså till att lägga på tryck till ovansida WG, inte använda den såsom den brukar användas.

hej
jag har ju ett ams 500 liggande nu när det har inhandlats andra grejjer
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur var det nu.. Jag lovade mig själv, att om skiten bara håller ihop ska jag nöja mig med 1.2barsfjädern i wg'n och aldrig höja trycket.
Cykeln skulle anses färdigbyggd och min fritid kunde ägnas åt andra projekt.

Dvs. Jag ska sluta skjuta upp Heroin o leva i en wellpappkartong under ett brofäste. Utan jag ska skaffa mig ett jobb, bostad och bara ta en fix på fredagkvällarna och vid högtidliga tillfällen.

Nu visade det sig att minnet svek mig o 1.2 fjädern var nog en 1.0.
Den hjular iofs på 6:an vilket den inte gjorde förra året men bara med hjulet nån decimeter eller två över backen.
45grader hade ju vart klart mer manligt!

8,5:1 i komp borde väl kunna medge 1.5bar med 98oktan eller?
vet nån om nån fin liten tryckregulator för laddtryck typ 0-2bars?
SMC's fina lilla manick har slutat tillverkas.
Nån som har en öhlins styrdämp liggandes?


Det är klart du ska höja trycket :hördu

Jag har 7,9:1 i komp och laddar 2 bar med K24:an på 98 oktan utan spik. Testade med 95 oktan också och det funkade det med oavsett vad folk som läst att det inte går säger. Mycket soppa och sänka tändningen vid höga ladd funkar för mig :) (Och folk säger också att K24:ans axel går av över 1,2 bar. Mycket hörsägen i det tror jag. Säkert bara en som har råkat ut för det och säger alla att det är så utan att själva provat.)

Ett lite dyrare alternativ som jag kan rekommendera är Apexi AVC-R. Jag har en sån på min hoj och jag kan justera laddtryck vart 500:e varv om det ska gå fort utan hjullyft (iofs hjullyften som är det roliga :D ), olika tryck på olika växlar, overboostfunktion och en massa annat skoj. Kostar runt 6000:- men jag köpte min för 2000:- begagnad. Går snabbt och smidigt att höja och sänka laddet. Några knapptryckningar bara. Dessutom ser det flashigt ut :D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det funkar ju inte så riktigt

Nu har jag inget kompressordiagram på K24an men har för mig att den maxar vid ca 1,5 bar

Att den maxar betyder att den flödar mest där
Förutsatt att grundmotorns flöde räcker till så får man också max effekt vid det angivna laddet

Om grundmotorn INTE flödar så bra ( äldre standard motorer)

så blir det som så atteftersom toppen är trång och ger då mera mottryck , Man tycker sig kunna ladda mer men man får inte ut
ens den maxefekten som kompressorn klarar på det angivna lägre trycket

man får lite mera knuff på det lägre registret men man får också VÄLDIGT varm luft och HÖGT avgasmottryck

Jag körde själv min gammla harris på 1,8 i ladd och kände mig själv väldigt kaxig mot " experterna " som sa att så kunnde man inte åka


Motorcykel är ju så väldigt annorlunda gentimot en bil
En hoj åker ju undan hela tiden medans en bil ger mera statisk last
pga sin vikt


Gränserna flyttas hela tiden fast man tror att " nu är man värst"

I stället för att ladda 2 bar med K24an så kanske en K26/27a skulle ge mera bang for the buck

Eller inte Kanske -- den gör det


Men annars så får jag lov att säga att jag är imponerad överutvecklingen utav din hoj

Du har kommit en lång väg ifrån Gammla Raya aggregatet:D:yoparty

Ursäkta trådkapningen , Inlägget gällde Lahis hoj

Peter
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
:D
Det funkar ju inte så riktigt

Nu har jag inget kompressordiagram på K24an men har för mig att den maxar vid ca 1,5 bar

Att den maxar betyder att den flödar mest där
Förutsatt att grundmotorns flöde räcker till så får man också max effekt vid det angivna laddet

Om grundmotorn INTE flödar så bra ( äldre standard motorer)

så blir det som så atteftersom toppen är trång och ger då mera mottryck , Man tycker sig kunna ladda mer men man får inte ut
ens den maxefekten som kompressorn klarar på det angivna lägre trycket

man får lite mera knuff på det lägre registret men man får också VÄLDIGT varm luft och HÖGT avgasmottryck

Jag körde själv min gammla harris på 1,8 i ladd och kände mig själv väldigt kaxig mot " experterna " som sa att så kunnde man inte åka


Motorcykel är ju så väldigt annorlunda gentimot en bil
En hoj åker ju undan hela tiden medans en bil ger mera statisk last
pga sin vikt


Gränserna flyttas hela tiden fast man tror att " nu är man värst"

I stället för att ladda 2 bar med K24an så kanske en K26/27a skulle ge mera bang for the buck

Eller inte Kanske -- den gör det


Men annars så får jag lov att säga att jag är imponerad överutvecklingen utav din hoj

Du har kommit en lång väg ifrån Gammla Raya aggregatet:D:yoparty

Ursäkta trådkapningen , Inlägget gällde Lahis hoj

Peter

Trådkap igen då :D

Ja, det är ju så. Vetetusan hur bra kanalerna flödar i toppen, men den är portad så mycket det går med standard ventiler. (MP-Racing).

Anledningen att jag laddar så mycket är att hjulet lättar bättre på laddtrycksstöten, och det är roligt :) Toppeffekten är nog en annan sak... Ska det köras snabbt rakt fram så behöver jag nog inte ladda så mycket på topp. Det knappar jag ner med Apexin över hela registret och tar bort ketchupen vid 6000 varv. Snabbare, men inte lika roligt :D
Skulle ju iofs kunna knappa in en tryckstöt vid 6000-7000 varv och sedan sänka. Hmmm, måste prova. Eller höja eller sänka trycket 1 bar vart 500:e varv :D 5000 varv = 1,8 bar, 5500 varv 0,8 bar, 6000 varv 1,8 bar, 6500 varv 0,8 bar osv. Eller inte. Måste fan prova det också och filma :D
Jaja.

Angående turbobytet så har jag ju turbon på bilden liggande + en 50 mm extern WG. Den bygger inget avgasmottryck att tala om vid effektuttag som min motor inte tål. Ska bara försöka få min ettåriga dotter att släppa ut mig i garaget så jag kan bygga grenrör och få dit den. Vetefan hur den ska få plats, men det ska gå.

Hehe, Rajay, det var tider det :banana
 

Bifogat

  • DSC01518.jpg
    DSC01518.jpg
    88.2 KB · Visningar: 76

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
hej
jag har ju ett ams 500 liggande nu när det har inhandlats andra grejjer
Jaha! du menar en sån här.
DSC01975.jpg
Det är klart du ska höja trycket :hördu

Jag har 7,9:1 i komp och laddar 2 bar med K24:an på 98 oktan utan spik. Testade med 95 oktan också och det funkade det med oavsett vad folk som läst att det inte går säger. Mycket soppa och sänka tändningen vid höga ladd funkar för mig :) (Och folk säger också att K24:ans axel går av över 1,2 bar. Mycket hörsägen i det tror jag. Säkert bara en som har råkat ut för det och säger alla att det är så utan att själva provat.)

Ett lite dyrare alternativ som jag kan rekommendera är Apexi AVC-R. Jag har en sån på min hoj och jag kan justera laddtryck vart 500:e varv om det ska gå fort utan hjullyft (iofs hjullyften som är det roliga :D ), olika tryck på olika växlar, overboostfunktion och en massa annat skoj. Kostar runt 6000:- men jag köpte min för 2000:- begagnad. Går snabbt och smidigt att höja och sänka laddet. Några knapptryckningar bara. Dessutom ser det flashigt ut :D

Hmm.. Jag frågade efter styrdämp, åkte till peterpain o fick en släng av hans garagedamp istället.:va
Den yttrade sig i form av en AMS 500 laddstyrning. Jag får se hur jag gör. En liten tryckregulator som kan lägga några hekto mottryck verkar vara betydligt enklare o billigare.

Det är nog bara att inse begränsningen med min grundmotor. Allt är tanigare o spinkigt jämfört med tex gsxr 1100 o busa. 250-300 är nog att pusha motorn mot dess yttre gränser. Vevaxeln är tex gjord av gammal hårdost.
Hojmotorn jag håller på bygga har 98mm inducermått på kompressorn, vad har din?:arsele

OK, din korvkiosk mojo är större än min:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Förbannade evighetsprojekt!
Du skulle ju vara klar nu.

Det har visat sig att USD gaffeln o IC'n har bestämt sig för att vara ovänner och att det inte på närmelse vis ska gå att samsas under kåporna. Gaffeln låter sin kumpan hjulet gnaga hål på den oskyldiga lilla ic'n, snyft.

Men för att klara resten av säsongen skulle jag fräsa ur mer frigång i ic'n, men då bestämmde skivfräsen för at slita loss ic'n ur skruvstycket o ta en rejäl tugga av de fyra nedersta raderna:mad:

Det blev 2-3cm djupt spår och näst intill omöjligt att löda ihop det med nån ordning igen. Nu har jag lött så gott jag kan och retitirerat till epoxy istället. Men hur man än limmar o limmar så hittar luften nya kryp hål ut. Nu vill man kasta skiten o göra nytt!

Slutgiltiga lösningen på skiten måste bli vattenkyld ic, för att verkligen bli av med problemen. Då kan jag testa nya teorier om tryckrör o plenumdesign som jag skaffat genom översurfande på olika motorforum.Då får jag nog ner min höga förgasartemperatur också.

Som befarat visade det sig att nedläggningsvinkeln blev för klen med filterinstallationen också.
Det finns alltid nåt att göra! Grrrr....
 

Bifogat

  • DSC01977.jpg
    DSC01977.jpg
    231.9 KB · Visningar: 113
  • DSC01978.jpg
    DSC01978.jpg
    247.7 KB · Visningar: 132
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jisses!:jisses Som jag sa förut så skulle jag ha brutit ihop för länge sen, så respekt till dig för att du pallar.:Bugar:) Går det inte att flytta på IC:n?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Förbannade evighetsprojekt!
Du skulle ju vara klar nu:mad:
Det har visat sig att USD gaffeln o IC'n har bestämt sig för att vara ovänner och att det inte på närmelse vis ska gå att samsas under kåporna. Gaffeln låter sin kumpan hjulet gnaga hål på den oskyldiga lilla ic'n, snyft.

Rejka styrhuvudet så får det plats :D Nä. Eller såga bort de översta cellerna och flytta upp IC:n? Men då kanske det tar i gaffeln när du svänger? Det gör den på min iallafall så jag har en vändradie som en finlandsfärja...

Trist det där med hacket... såga bort det och lev med en mindre IC? Den kanske räcker ändå?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Skippa ic och köra på e85?

Lycka till iaf :krama

Det skulle ju iofs funka. men jag gillar inte E85. Det ska inte behövas om man gjort sin läxa rätt, men om skulle plocka så mycket det går ur spisen så hade det nog varit ett måste.


Jisses!:jisses Som jag sa förut så skulle jag ha brutit ihop för länge sen, så respekt till dig för att du pallar.:Bugar:) Går det inte att flytta på IC:n?

Nej då, så länge jag har ett stabilt oljetryck o stakarna kvar i blocket, så är alla andra "problem" små potatis. Mer av arten grus i skon än spik i foten:D

Rejka styrhuvudet så får det plats :D Nä. Eller såga bort de översta cellerna och flytta upp IC:n? Men då kanske det tar i gaffeln när du svänger? Det gör den på min iallafall så jag har en vändradie som en finlandsfärja...

Trist det där med hacket... såga bort det och lev med en mindre IC? Den kanske räcker ändå?

nä som _johansson_ nog tänker skriva i kommande inlägg, så blir det nog vattenkylt till hösten. nåt ska man väl göra i höst mörkret. Jag äger ju inga mat o bajs maskiner o det verkar ju frigöra mycke tid:D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bygg vattenkylt så slipper du eländet, av en slump råkar jag veta om en ytterst sympatisk och fördelaktigt utrustad (hä hä hä) person som kanske kommer ha en ac/dc tig till salu framöver hösten.:)

E85 börjar kännas mer och mer som ett utdöende bränsle, tycker man hör mest skit om det i press och media nu för tiden. Synd det då det är överladdningsvänligt, men det gäller ju att det ska gå tanka hojen på automatstationen mitt i storskogen 04:00 när man är på långstyrning och reservlampan lyst i 6 mil...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om man väljer bort E85 och ej vill ha intercooler kan man ju köra vatteninsprutning. :)

Nehä du, Smälta motorer bara för att laddluftkylningen tog slut när det var som roligast, tycker jag inte låter som nån bra idé.
Corky bell sa: Your'e better off, never to have heard of waterinjection.

Vatteninsprutning används en del inom flyget under begränsad tid...:)

@Elffors: Går det inte att flytta IC:N?:va

vart då?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top