Byta bakdel på 900rr -97

SpeedyBamse

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Cbr 900 rr
Ska byta min bakdel på min Cbr -97 mot en R1 -00 å vill höra om någon som gjort detta å isåfall kan komma med några bra "att tänka på" innan jag sätter igång.../Björn
 

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Fråga Conne.P. Han håller på att slänga på en R6 bak på hans -98. Kommer snart en byggtråd på våra projekt. Kan bara säga att det kommer att bli :tummenupp
 
Last edited:

SpeedyBamse

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Cbr 900 rr
cbr


Hmm anade att reaktionen skulle komma men kanske inte så fort hihi....får ju fan inte tag på någon 954 ända tyvärr....

Fråga Conne.P. Han håller på att slänga på en R6 bak på hans -98. Kommer snart en byggtråd. Kan bara säga att det kommer att bli :tummenupp

Jo jag tror de passar sej bättre med en R bak än originalet som inte e så hemskt het...har gjort en Cbr med R1 bak i paint bara för att se hur de skulle kunna se ut å det såg absolut helt ok ut:)
 
Last edited:

SpeedyBamse

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Cbr 900 rr
Det är oxå NO NO!
Det kommer ju helt enkelt inte att se bra ut med röven från en annan hoj, oavsett vilken. Den tappar linjerna. Fireblades är fina som dom är!

Hmm måste nog säga att jag tycker du har lite fel med att fireblade:arna e fina som dom e ,visst det är i fin hoj men just baken e alltför stor å klumpig på nåt vis...lovar att jag inte ska tvinga dej att varken köpa den eller åka på den efter min ombyggnad, no hard feelings!:)
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Hmm måste nog säga att jag tycker du har lite fel med att fireblade:arna e fina som dom e ,visst det är i fin hoj men just baken e alltför stor å klumpig på nåt vis...lovar att jag inte ska tvinga dej att varken köpa den eller åka på den efter min ombyggnad, no hard feelings!:)

Tanken och kåporna är lika stora och klumpiga dom me. Det harmonerar, men inte om du sätter en bakdel från en R-etta.

Tack det var snällt av dig! :tummenupp
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Tanken och kåporna är lika stora och klumpiga dom me. Det harmonerar, men inte om du sätter en bakdel från en R-etta.

du har uppenbarligen inte sett många ombyggda fireblades!

finns ingen anledning att ha kvar orginalet.

jag håller förvisso med om att en R1 bakdel kanske är det tråkigaste alternativet av alla, 954 bakdelen harmoniserar riktigt bra med övriga cykeln.

kolla mitt garage för att se hur det ser ut med MV agusta röv!

eller kolla här för 954 bakdel http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111819
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
du har uppenbarligen inte sett många ombyggda fireblades!

finns ingen anledning att ha kvar orginalet.

jag håller förvisso med om att en R1 bakdel kanske är det tråkigaste alternativet av alla, 954 bakdelen harmoniserar riktigt bra med övriga cykeln.

kolla mitt garage för att se hur det ser ut med MV agusta röv!

eller kolla här för 954 bakdel http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111819

Precis den hojen du länkar till hade jag i huvudet när jag menade att jag inte tycker det blir snyggt.
Din hoj är hur ball som helst men du har ju inga kåpor kvar på hojen som en ev. ny röv behöver harmonera med. Därför funkar det!
Detta är ju givetvis högst personliga årsikter
 
Last edited:

SpeedyBamse

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Cbr 900 rr
cbr

Jag är av samma åsikt att en 954 bak hade passat som hand i handske men jag har jagat en sådan men utan lyckat resultat. Så jag satt å kollade lite alternativ å "paintade" ihop en Blade med gamla R1 å ansåg att det får duga. E iaf mycket snyggare än original akter som lika gärna skulle passa fint på en typ Finladsfärja pga dess storlek:)...Men åter till mitt egentliga syfte med inlägget på Sporthoj om att jag gärna tar emot lite små tips på om det är nåt jag bör tänka på innan jag börjar...Mkt tacksam för bilder å svar:yoparty ...Mvh Björn
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Jag har en bakdel (plast, baklampa och sadlar) liggandes från en CBR 1000 RR -04 om det kan vara av intresse.
Paketpris 2.850:- + frakt 250:-.
 

Roadhunter

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Kungshamn
Hoj
Honda CBR 1000 RR -09
Varför nöja sig med bara bakdelen?
Tror inte det blir snyggt ihop med orginal framkåpa.
Jag håller på med ett litet projekt på min -98 där jag byter ut samtliga kåpor
till -06. Det blir lite pyssel med bakramen som får bockas och svetsas
om för att passa til -06ans bakdel.
Lite fästpunkter får också moddas på resten av kåporna.
Kommer att lägga ut lite bilder när det är klart.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag är av samma åsikt att en 954 bak hade passat som hand i handske men jag har jagat en sådan men utan lyckat resultat. Så jag satt å kollade lite alternativ å "paintade" ihop en Blade med gamla R1 å ansåg att det får duga. E iaf mycket snyggare än original akter som lika gärna skulle passa fint på en typ Finladsfärja pga dess storlek:)...Men åter till mitt egentliga syfte med inlägget på Sporthoj om att jag gärna tar emot lite små tips på om det är nåt jag bör tänka på innan jag börjar...Mkt tacksam för bilder å svar:yoparty ...Mvh Björn

jag håller också på att byta till en R1:a -98 bakdel. är inte så hemma på just r1 men antar att de är samma som -00 ?
jag har en kompis som köpte krashkåpsformar därav valet till bakdel, det blir billigt och allt annat än orginal är bättre.. nåja..
vad jag kan se hitils är att man klarar sig bra undan större moddar. (har inte kommit så långt än)
men man bör kapa bort det främre fästet sill baksadeln (de "gångjärnet" sitter på)
skaffa R1:a sadlar bör man nog ha också för att få de bra, går nog med orginal också men de blir nog lite bökigare att få till.
jo just.. höja baken lite bör man nog också göra, annars blir nog stigningen för flack enligt mig. ska ut i garaget idag så ja kan nog ta lite bilder
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
japp då kommer lite bilder..
som synes passar R1:a sadeln mkt bättre dock måste fästet kapas som man ser på några bilder, märkte även att nedre tankfästet inte stämmer (naturligtvis) när man höjer baken.
 

Bifogat

  • Bild090mindre.jpg
    Bild090mindre.jpg
    83.7 KB · Visningar: 70
  • Bild091mindre.jpg
    Bild091mindre.jpg
    82.8 KB · Visningar: 90
  • Bild093mindre.jpg
    Bild093mindre.jpg
    79.9 KB · Visningar: 70
  • Bild098mindre.jpg
    Bild098mindre.jpg
    90 KB · Visningar: 98
  • Bild099mindre.jpg
    Bild099mindre.jpg
    90.1 KB · Visningar: 125
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
du har uppenbarligen inte sett många ombyggda fireblades!

finns ingen anledning att ha kvar orginalet.

jag håller förvisso med om att en R1 bakdel kanske är det tråkigaste alternativet av alla, 954 bakdelen harmoniserar riktigt bra med övriga cykeln.

kolla mitt garage för att se hur det ser ut med MV agusta röv!

eller kolla här för 954 bakdel http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111819

Håller med dig madmagnus :D :D :D
 

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!

Håller med don tomaso! Låt den vara! 97ans bakdel är den läckraste som gjorts till gammel-blejden. Haj-gälarna rules! Finns det något snyggare?

Om du måste bygga om så behåll originaldelarna. Annars blir den svårsåld när du tröttnar på den.

/B)
 

Bifogat

  • rr.jpg
    rr.jpg
    28.3 KB · Visningar: 76

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finns ju flera härinne på SH som byt bakdel på gammel CBR:en med goda resultat.
 

Bifogat

  • 20-20982157120.jpg
    20-20982157120.jpg
    43 KB · Visningar: 66
  • u1.JPG
    u1.JPG
    134.1 KB · Visningar: 85
  • u2.JPG
    u2.JPG
    121.3 KB · Visningar: 59
  • cbr1.jpg
    cbr1.jpg
    87.7 KB · Visningar: 76

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
japp då kommer lite bilder..
som synes passar R1:a sadeln mkt bättre dock måste fästet kapas som man ser på några bilder, märkte även att nedre tankfästet inte stämmer (naturligtvis) när man höjer baken.


Var är bakskärmen på väg? Dern ser VÄLDIGT lång ut?!:näsblod
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top