Byta min Fireblade mot en VFR?

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Tjena.

Sitter o funderar på om jag ska byta bort min fina orginal Fireblade -96:a med 4100 mil på mätaren mot en VFR, från sent 90-tal fram till ca -02:gnissla
Faan, beslutsångest som bara den:huvet

Ni som kör VFR nu eller har gjort hoppas jag få lite vettiga tips o råd ifrån.
Det jag är mest rädd för är att jag kommer tröttna ganska snabbt o tycka den är väldigt trött jämfört med min blade:va. Har kikat runt lite på tester, forum mm men vill gärna höra lite mer här oxå.

Missförstå mig inte nu o tro att jag alltid ligger o pressar porschar i röven på motorvägar eller kräver fullt nerlägg så fort en kurva närmar sig. Nope, är fullt nöjd med att den hänger på andra hojar bra o speciellt på kuviga vägar i lite snabbare tempo utan att behöva ge kaffet hela tiden:angel Ångest, ångest, ångest....:confused:

Tacksam för råd!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vill du ha ett kort svar så är svaret:
- Japp, VFR:en klarar av att hänga med andra hojar bra på kurviga vägar utan att behöva ge kaffet hela tiden! :tummenupp

1.) Vilka hojar är det du funderar på om VFR:en klarar av att hänga på?
2.) Och framför allt: Hur skickliga är förarna som kör dessa hojar som du funderar på om VFR:en klarar av att hänga på?

Om du idag, med din CBR, utan att behöva ge "kaffet" klarar av att hänga med dessa hojar på kurviga vägar kommer du klara det exakt lika bra med en VFR. Men jämför äpplen med äpplen. Om du idag har en hoj med perfekt inställd väl fungerande fjädring skall du också jämföra en VFR med samma förutsättningar. Och uppfylls dessa förutsättningar handlar det inte (enl. min erfarenhet i alla fall) om vilken hoj du åke rpå (i stort sett i alla fall, det finns undantag) utan om dig förmåga som förare. Så om du klarar det idag med en CBR kommer du klara det med en VFR.

Lycka till med valet! ;-)
// Niklas
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Provkör är det enda jag kan säga.

Ägde själv en VFR från -87. Skönt vrid i motorn och skönt ljud med rätt pipa och går bra att köra inspirerat med men jag betvivlar att du får samma spark i röven som du kan få av en Fireblade när du vrider på.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag har haft VFR800 -99, Blade -07 och har numera en Blade -03. Jag skriver jämförelsen så här:

Låt säga att Ragge(jag) kopierar sig själv och börjar köra kapp på de olika hojjarna. Kan Ragge hänga på sig själv med en Viffer?

På gata:
På gata kör Ragge ungefär lika fort på alla hojjarna, eftersom Ragge inte är någon självmordskandidat. Ragge har dock roligast på Blade -03 eftersom den är betydligt lättare och mera kvicksvängd än viffern. Blade -07 tycker Ragge är tråkig under 140. På en sådan körde Ragge åt h-e för fort aldeles, därför sålde han den.

På bana:
Ragge på Blade -03 kör i åttor runt Ragge på Viffern. Ragge på Blade -07 kör i sin tur i åttor runt Ragge på Blade -03. Så stor är skillnaden där.

Vifferns motorljud vinner alla dagar i veckan. Med öppen skorsten så blir det riktigt trevligt. Skulle Ragge köpa en Viffer igen så blir det en blå -01:a. Det var en trevlig hoj trots sin något höga vikt.
 
Last edited:

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Tvivlar absolut inte på att det går köra duktigt aktivt med en VFR. Detta är något som jag tycker är viktigt med en hoj när lusten faller på. Största anledningen till bytet är att sonen tycker det är otäckt att åka på firebladen o därför vill ha något som han sitter bekvämare på. Att man sen kan slänga på lite väskor vid längre strapatser gör ju inte saken sämre.

Är det några särskilda årsmodeller som har eller har haft fel som bör uppmärksammas. Eller något som blivit omändrat till det bättre med senare modeller?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Är det några särskilda årsmodeller som har eller har haft fel som bör uppmärksammas. Eller något som blivit omändrat till det bättre med senare modeller?
Motorn är i stort set skottsäker. Det var en artikel i en MC-tidning om ett MC-bud i England som hade kört drygt 70000 mil med sin viffer, bytte motor och körde nästan 70000 till så den viffern hade gått 140 tusen! mil fast med 2 olika motorer. Finns en tråd om detta på VFR-forum. Tror även det finns nån länk till story'n här på forumet också.

Placeringen av laddningsregulatorn är inte optimal så på de först modellerna så de överhettade och gick sönder. Jag satte en liten fläkt på regulatorn och placerade den på ett lite bättre ventilerat ställe i min 87'a efter att jag blev tvungen att byta 2:a gången.
Vilken årsmodell som Honda åtgärdade placeringen vet jag inte.
 
Last edited:

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Jag har precis köpt mig en VFR 800 -03 och ska försöka sälja min Fireblade 929:a, så jag har gjort vad du tänker göra. Hade en VFR 800 -00 fören 929:an så jag tror inte jag kommer att ångra mig.
Du kommer inte få några "större" problem att hänga med andra ute på kurviga vägar men klart att du kommer märka skillnad i accelerationen.
Tänk på att hojen kan upplevas som ny med olika däck.
Och ljudet, med öppnare system, vinner ju lätt över Firebladen.

Om du skulle tycka att dem accar för dåligt så får du väl byta drev, enkel "trimning". :)

Klart du ska köpa. :tummenupp
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Klart du ska prova en VFR! Med tanke på de årsmodeller du nämner så låter det som att det är en 800 FI (98-01)du letar efter. Precis som nämnts tidigare så finns inga typfel förutom regulatorn, och kanske att stötdämparen bak kan bli lite okänslig när man börjar närma sig 8000 mil.
Om jag minns rätt så är VFR:en bara aningen långsammare än första generationens Blade (92-) på kvartsmilen. Men du kommer antagligen uppleva att VFR:en känns slöare pga den flacka effektkurvan. Å andra sidan så har den effekt över hela registret och det är perfekt om du vill åka fort på gata.

Tänk på att VFR generellt har bra andrahandsvärde, så hittar du en hoj till bra pris men tröttnar så ska det inte vara några problem att få tillbaka pengarna när du säljer den.

Visst går det att köra fort.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tvivlar absolut inte på att det går köra duktigt aktivt med en VFR. Detta är något som jag tycker är viktigt med en hoj när lusten faller på. Största anledningen till bytet är att sonen tycker det är otäckt att åka på firebladen o därför vill ha något som han sitter bekvämare på. Att man sen kan slänga på lite väskor vid längre strapatser gör ju inte saken sämre.

Är det några särskilda årsmodeller som har eller har haft fel som bör uppmärksammas. Eller något som blivit omändrat till det bättre med senare modeller?

V4:an i Viffern anses av många vara MC- världens mest skottsäkra motor. Laddregulatorn kan dock vara ett sorgebarn. Jag förbrukade två stycken under 2300 mil. Laddregulatorn sitter helt enkelt tokigt placerad under bakkåpan med kylflänsarna åt fel håll dessutom. Det finns lösningar på det också. Annars är det bara det vanliga i slitageväg man behöver se upp för.

Jag blir nästan sugen på att köpa en igen. :)

EDIT: Det kan vara bra att veta att det elektroniska stöldskyddet HISS finns på modell -00 och -01. Det verkar förhindra rena joy ride stölder i alla fall.
 
Last edited:

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Låter ju kanoners med tipsen jag har fått :tummenupp

Nu återstår det bara att välja en med rätt årsmodell, hrmm :va
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Last edited:

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Ja risken är väl att man bara vill ha nytt om man en gång provat.
Håller mig till den säkra sidan o testar äldre modeller först.

Samma som med bilar. Ju nyare modeller, desto mindre kan du göra själv.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
...., desto mindre kan du göra själv.

Du behöver inte oroa dig för detta när det kommer till mc. Än så länge!
Gillar min instruktionsbok till KTM:en. Inte riktigt som till -86 245:a men inte långt ifrån. Beskriver det mesta om man jämför med min 2010års bil. En vfr800 kan du göra allt med om du vill (mina fördomar).

Känner en som har den modellen jag länkade till. Han har kört sin 10kmil och har tjatat om ny mc i ett par år. Han hittar bara inget nytt som är bra nog..

Edit: Han har ju naturligtvis inte provat ktm för han anser det är för mycket rejs.
 

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Har absolut inget emot att skruva med hojar på så länge det håller sig på hobbynivå.
Men om man ska behöva köpa in specialverktyg för att kunna göra en lättare service eller inställningar med hjälp av datorer för att felsöka en hoj så tappar dom iaf mig som tilltänkt köpare.

Har nu inte skruvat något på nyare hojar så det kan självklart vara ett undantag om man jämför med dagens moderna bilar.

Smålänning som man är så tänker man gärna till en extra gång innan man slår till:hihi
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vfr gör nog jobbet lika bra för det du beskriver, det du kanske kommer sakna är bladens mer pigga karaktär, då vfr mer mellanvälling, men en jävligt bra hoj! :)
 

tommi

Guest
Modellåret 01 var sista med kugghjulsdrivna kamaxlar vilket ger ett speciellt ljud som är fint :hihi -02 kom vtec med kamkedja och -06 kom en uppdatering med en hel del nytt på hojjen jag skulle kolla på -00--01 eller -06 och senare men ingen årsmodell är väl riktigt dålig dom är ju ganska skottsäkra som folk skriver :fakta
 

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Vfr gör nog jobbet lika bra för det du beskriver, det du kanske kommer sakna är bladens mer pigga karaktär, då vfr mer mellanvälling, men en jävligt bra hoj! :)

Uppskattar bladens just hetsiga karaktär när jag kör själv men vill inte ha det när det är 2 på hojen. Därför känner jag att VFR:en mer o mer är en hoj som skulle passa mig bättre.

Har blivit något äldre sen tonåren men flera år klokare:rolleyes:
 

Hondis

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Kalmar
Hoj
RC46 VFR800
Modellåret 01 var sista med kugghjulsdrivna kamaxlar vilket ger ett speciellt ljud som är fint :hihi -02 kom vtec med kamkedja och -06 kom en uppdatering med en hel del nytt på hojjen jag skulle kolla på -00--01 eller -06 och senare men ingen årsmodell är väl riktigt dålig dom är ju ganska skottsäkra som folk skriver :fakta

Ja just ljudet är riktigt läckert! Tycker att i stort sett alla årsmodeller av VFR:en har sin charm.
Det svåra blir ju bara att hitta just sin favorit:confused:
 

-Jimpa-

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Hva
Hoj
XL1000 -04
jag tror man behöver ett specialverktyg för att kunna göra ventiljusteringen på V-Tech modellerna? Det är en ganska kostsam historia att lämna in och åtgärda annars (också smålänning..), Hade en vfr -99 innan och den var riktigt trevlig med en kugg mindre framdrev och dom vanliga moddarna till luftburken. Kan verkligen rekommendera denna hoj :yoparty

Och sen har du vfr forumet med mycket kunskap och som är väldigt aktivt vilket är trevligt.. finns en hel del att läsa där om du nu inte redan har hängt där ett tag.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top