Byta oljefilter CBR600 99/00

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Momentnyckel till oljefilter låter lite overkill :hihi dra fast det med handkraft och kanske sista biten med verktyg, gör alltid jag
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
cRoC skrev:
Momentnyckel till oljefilter låter lite overkill :hihi dra fast det med handkraft och kanske sista biten med verktyg, gör alltid jag

Jasså?
Just oljefiltret är väldigt viktigt att man inte drar för hårt inte för lätt.
Har haft "momentnyckel-disskussion" 1000gånger och ja, man ska använda den. :)

Har du oljefilter på tezzern? :D
/fredde
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
freddexwing skrev:
Nää man tar fram momentnycklen, monterar oljefilterverktyget, läser på filtret hur hårt det ska dras, drar fast det monterar en slangklmma runt det med lite fräsig najtråd, svårare än så är det inte att hjälpa bakomvarande trafikanter lite en trevligare tur...

EDIT:

Har under mina 25 år som aktiv mc skruvare aldrig tappat ett filter .
Och har aldrig dragit ett oljefilter med momentnyckel...
Kommer aldrig göra det heller.

Om du inte klarar att dra ett oljefilter för hand innebär det inte att andra inte klarar det...
Ok?

Om andra bakomvarande skulle blivit gladare för att jag åkt med rejs najjat oljefilter har jag svårt att tänka mig...
Dom är nog lika ilskna för det!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Kamikaze kid skrev:
Har under mina 25 år som aktiv mc skruvare aldrig tappat ett filter .
Och har aldrig dragit ett oljefilter med momentnyckel...
Kommer aldrig göra det heller.

Om du inte klarar att dra ett oljefilter för hand innebär det inte att andra inte klarar det...
Ok?

Om andra bakomvarande skulle blivit gladare för att jag åkt med rejs najjat oljefilter har jag svårt att tänka mig...
Dom är nog lika ilskna för det!

Ahh... du är en "såndär som har känslan i handen"...?
Säg mig då, hur vet du hur hårt du ska dra något? Går du och slår upp det åtdragningsmoment du inte kan utantill i verkstadsboken, ser att "aha 40Nm" och går och drar det, eller chansar du direkt och bara drar lite efter eget tycke och smak??

Drar man med momentnyckel så vet man hur hårt man drar allt annat är gissande. Drar man med momentnyckel måste man dessutom kolla (och veta) hur hårt saker ska dras.

En bakomvaranade förare blir såklart glad om du inte får 4 liter olja på ditt bakhjul på rakan, eller?

EDIT: Nästa gång jag har fest ska jag montera ett oljefilter på min momentnyckel och se hur hårt folk orkar dra, de som klarar över 20Nm lovar jag bjuda på gratis öl hela kvällen.

EDIT2: 25år, hmm säger väl inget om hur många filter du dragit? Du kan ju dragit ett för 25år sen och ett nu... :7peta

Det handlar inte om vad jag kan och inte kan, utan om ett tips till någon novis (antar det eftersom han inte får bort filtret själv).

/Fredde
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
freddexwing skrev:
Ahh... du är en "såndär som har känslan i handen"...?
Säg mig då, hur vet du hur hårt du ska dra något? Går du och slår upp det åtdragningsmoment du inte kan utantill i verkstadsboken, ser att "aha 40Nm" och går och drar det, eller chansar du direkt och bara drar lite efter eget tycke och smak??

Drar man med momentnyckel så vet man hur hårt man drar allt annat är gissande. Drar man med momentnyckel måste man dessutom kolla (och veta) hur hårt saker ska dras.

En bakomvaranade förare blir såklart glad om du inte får 4 liter olja på ditt bakhjul på rakan, eller?

/Fredde

Du menar att jag inte kan mecka?
Och nu sitter och ironiserar min kunskap?

Japp jag har känslan i handen efter ett antal år som meck...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Kamikaze kid skrev:
Du menar att jag inte kan mecka?
Och nu sitter och ironiserar min kunskap?

Japp jag har känslan i handen efter ett antal år som meck...

Nää vänta nu lite...
Jag säger inte något alls om hur du meckar, de flesta hojmeckar är väldigt kunniga personer. De brukar ha koll.
Det var snarare så att du sa att jag inte kunde mecka.
Fast jag har bytt 2000-3000 oljefilter...

Frågan var om man ska använda momentnyckel eller inte.
Min ståndpunkt är solklar, är det inte kåpor eller pakethållren så användmomentnyckel.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jag bara undrade hur man vet hur hårt något ska dras om man inte vet åtdragningsmommentet, det skulle vara en kul vetskap att veta...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
freddexwing skrev:
EDIT: Nästa gång jag har fest ska jag montera ett oljefilter på min momentnyckel och se hur hårt folk orkar dra, de som klarar över 20Nm lovar jag bjuda på gratis öl hela kvällen.

EDIT2: 25år, hmm säger väl inget om hur många filter du dragit? Du kan ju dragit ett för 25år sen och ett nu... :7peta

Det handlar inte om vad jag kan och inte kan, utan om ett tips till någon novis (antar det eftersom han inte får bort filtret själv).

/Fredde


Gör så!

Ha ett underbart liv!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
freddexwing skrev:
Jag bara undrade hur man vet hur hårt något ska dras om man inte vet åtdragningsmommentet, det skulle vara en kul vetskap att veta...


Ja om du vet vad du har för bult och vilken stigning den har så är det väl inga problem....
Yrkes kunskap kallas det...

Men du verkar dömma ut alla som kan detta så då får du lista ut det själv...

Och naturligtvis dras inte topplocksbultar på känn...
Eller ramlager överfall och annat.

Men du verkar tro att man antingen drar allt med momentnyckel eller inget alls!
Även jag äger en momentnyckel som används...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Det är väl inget att bli så arg och arrogant över?

Nä jag behöver ingen bok om det, jag kan en del.

Om du tycker det är yrkeskunskap att handdra ett oljefilter som är märkt med texten do not handtighten så gör väl du det för att du gjort det 1000gånger och litar på att det inte lossnar, men det är väl ingen bra ide att ge tipset till någon som inte ens vet hur man lossar ett filter?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
freddexwing skrev:
He he he... sympatisk kille...
Om du nu får bort det gamla med kobenet eller vad du nu tar... hur ska du få dit det nya...? Också med kobenet eller? :7peta

Utan oljefilterverktyg ska man inte byta oljefilter...

Sätter man dit ett nytt oljefilter, så ska det bara dras med handkraft. Packningen verkar "svälla" eller vad man ska säga.

Olja in-Oringen och skruva dit för handkraft .. :fyllisar
 

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Läs på filtret.
Handdrar man ett filter där det står "do not handtighten" så skyll dej själv.

Är det ett gammalt sucka filter med 5Nm-8Nm funkar det säkert fin-fint att ta en trasa runt det och dra fast det, det är ungefär vad man orkar dra om man har ett bra grepp.

En "hemlig källa" har berättat att några fall med lossnade filter på en sportig tvin uppdagades för några år sen och att fabrikanten gick ut med ett meddelande till ÅF att inte dra filtrena för löst, utan att använda en gissa vad?

20Nm är mycket att dra för hand.

Vad är det med "En del" som du inte förstår?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
freddexwing skrev:
Läs på filtret.
Handdrar man ett filter där det står "do not handtighten" så skyll dej själv.

Är det ett gammalt sucka filter med 5Nm-8Nm funkar det säkert fin-fint att ta en trasa runt det och dra fast det, det är ungefär vad man orkar dra om man har ett bra grepp.

En "hemlig källa" har berättat att några fall med lossnade filter på en sportig tvin uppdagades för några år sen och att fabrikanten gick ut med ett meddelande till ÅF att inte dra filtrena för löst, utan att använda en gissa vad?

20Nm är mycket att dra för hand.

Vad är det med "En del" som du inte förstår?

Du kan "en del"....

Jag skyller mig själv...Inga problem...
Så då behöver inte du mästra mig hur jag ska göra!
Och det är i mitt fall en Fireblade med Blackbirdmotor.
 
Last edited:

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Kamikaze kid skrev:
Du kan "en del"....
Låter inte så mycket!

Jag skyller mig själv...Inga problem...
Så då behöver inte du mästra mig hur jag ska göra!
Och det är i mitt fall en Fireblade med Blackbirdmotor.

Nä jag har inte förskt mästra dig, du tillskriver mig egenskaper som inte på något sätt stämmer med vad jag skriver.

Det första jag säger är:
Säger man att man ska dra ett oljefilter på en ny sporthoj med handkraft så har man fel*. Det ska man inte. Det är för lite, det är bara att läsa på filtret eller i boken.

Det andra jag säger är att:
Min momentnyckel är dyrare bättre och ballare än din och att den som använder momentnyckel kan dra fast en bult noggrannare än den som inte gör det. Det är inte fel att vara noggran. Jag anser att en mek är seriösare om man använder momentnyckel och locktite till tex caliprarna på sin hoj än den som inte gör det.

Slutligen:
Hade du några fakta för att man kan handdra oljefilter eller något annat fakta eller annan fördel som styrker att man inte ska använda momentnyckel så skriv gärna det.

Sen om du satt en flygel på din R1a eller inte skiter jag i, av din text att dömma verkar det som att du inte fått ordning på bitarna speciellt bra ändå.

*) Jag säger det generellt, fast det inte gäller generellt. Vissa dras hårdare andra lösare, vissa 10Nm och andra 24Nm. Jag menar de med högre åtdragningsmoment och jag pratar bara om oljefilter på nyare sporthojar inte gamla bilar.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
freddexwing skrev:
Nä jag har inte förskt mästra dig, du tillskriver mig egenskaper som inte på något sätt stämmer med vad jag skriver.

Så du har alltid rätt och jag har alltid fel!


Och tack för påhoppet angående mitt hojbygge som du dömt ut!


Gör nu som du vill så gör jag som jag alltid gjort...
Nöjd så?

Förövrigt så har diskutionen inte rört bultar eller muttrar ...
Vi har diskuterat oljefilter........ :7peta
 
Last edited:

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Kamikaze kid skrev:
Så du har alltid rätt och jag har alltid fel!
Och tack för påhoppet angående mitt hojbygge som du dömt ut!
Gör nu som du vill så gör jag som jag alltid gjort...
Nöjd så?

Men för fan!
Nää jag är inte nöjd, jag tycker det är en pinnsam disskussion när nivån dras neråt...och neråt...och neråt... Det handlar väl inte om att ha rätt och fel och hit och dit. Har du fakta och argument för dina saker så disskuterar jag gärna men snick-snack kan vi skita i.

Du skriver ju själv att du har en blackblade och jag tolkade det som att du ville berätta det och antar att du vill det för att du vill påtala att du minsann har en blackblade. Och jag sa att jag sket i vilket, du skriver ju själv att den inte funkar. Då börjar du gnälla om att jag dömmer ut din hoj? Va när fan gjorde jag det? Du har ju hackat på mig hela eftermiddagen så börjar inte :4skrika om jag ger igen lite. Den som ger sig in i leken får leken tåla och så innihelte svårt kan det väl inte vara att inse att man inte alltid till 100% kan allt, det har jag inte heller påstått att jag kan, långt ifrån.

Inga sura miner från mitt håll ialla fall!
/Fredde
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top