cRoC skrev:Momentnyckel till oljefilter låter lite overkill dra fast det med handkraft och kanske sista biten med verktyg, gör alltid jag
freddexwing skrev:Nää man tar fram momentnycklen, monterar oljefilterverktyget, läser på filtret hur hårt det ska dras, drar fast det monterar en slangklmma runt det med lite fräsig najtråd, svårare än så är det inte att hjälpa bakomvarande trafikanter lite en trevligare tur...
EDIT:
Kamikaze kid skrev:Har under mina 25 år som aktiv mc skruvare aldrig tappat ett filter .
Och har aldrig dragit ett oljefilter med momentnyckel...
Kommer aldrig göra det heller.
Om du inte klarar att dra ett oljefilter för hand innebär det inte att andra inte klarar det...
Ok?
Om andra bakomvarande skulle blivit gladare för att jag åkt med rejs najjat oljefilter har jag svårt att tänka mig...
Dom är nog lika ilskna för det!
freddexwing skrev:Ahh... du är en "såndär som har känslan i handen"...?
Säg mig då, hur vet du hur hårt du ska dra något? Går du och slår upp det åtdragningsmoment du inte kan utantill i verkstadsboken, ser att "aha 40Nm" och går och drar det, eller chansar du direkt och bara drar lite efter eget tycke och smak??
Drar man med momentnyckel så vet man hur hårt man drar allt annat är gissande. Drar man med momentnyckel måste man dessutom kolla (och veta) hur hårt saker ska dras.
En bakomvaranade förare blir såklart glad om du inte får 4 liter olja på ditt bakhjul på rakan, eller?
/Fredde
Kamikaze kid skrev:Du menar att jag inte kan mecka?
Och nu sitter och ironiserar min kunskap?
Japp jag har känslan i handen efter ett antal år som meck...
freddexwing skrev:EDIT: Nästa gång jag har fest ska jag montera ett oljefilter på min momentnyckel och se hur hårt folk orkar dra, de som klarar över 20Nm lovar jag bjuda på gratis öl hela kvällen.
EDIT2: 25år, hmm säger väl inget om hur många filter du dragit? Du kan ju dragit ett för 25år sen och ett nu...
Det handlar inte om vad jag kan och inte kan, utan om ett tips till någon novis (antar det eftersom han inte får bort filtret själv).
/Fredde
Kamikaze kid skrev:Gör så!
Ha ett underbart liv!
freddexwing skrev:Jag bara undrade hur man vet hur hårt något ska dras om man inte vet åtdragningsmommentet, det skulle vara en kul vetskap att veta...
freddexwing skrev:? Trodde vi skulle ha en utblommande utläggning om gängstigningar, kopplarbrickor, diametrar, insex vs sexkant, sandvik, stahlwille...?
/fredde
freddexwing skrev:He he he... sympatisk kille...
Om du nu får bort det gamla med kobenet eller vad du nu tar... hur ska du få dit det nya...? Också med kobenet eller?
Utan oljefilterverktyg ska man inte byta oljefilter...
freddexwing skrev:Läs på filtret.
Handdrar man ett filter där det står "do not handtighten" så skyll dej själv.
Är det ett gammalt sucka filter med 5Nm-8Nm funkar det säkert fin-fint att ta en trasa runt det och dra fast det, det är ungefär vad man orkar dra om man har ett bra grepp.
En "hemlig källa" har berättat att några fall med lossnade filter på en sportig tvin uppdagades för några år sen och att fabrikanten gick ut med ett meddelande till ÅF att inte dra filtrena för löst, utan att använda en gissa vad?
20Nm är mycket att dra för hand.
Vad är det med "En del" som du inte förstår?
Kamikaze kid skrev:Du kan "en del"....
Låter inte så mycket!
Jag skyller mig själv...Inga problem...
Så då behöver inte du mästra mig hur jag ska göra!
Och det är i mitt fall en Fireblade med Blackbirdmotor.
freddexwing skrev:Nä jag har inte förskt mästra dig, du tillskriver mig egenskaper som inte på något sätt stämmer med vad jag skriver.
Kamikaze kid skrev:Så du har alltid rätt och jag har alltid fel!
Och tack för påhoppet angående mitt hojbygge som du dömt ut!
Gör nu som du vill så gör jag som jag alltid gjort...
Nöjd så?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |