Byta oljefilter CBR600 99/00

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Kristian Salö skrev:
Räknas rörtång som specialverktyg?
Tanken är väl att göra det med svenson verktyg till hands :)

Men visst, ja ska införskaffa riktiga verktyg på måndag.. men vill bara få det gjort innan dess.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Man har väl bara inte tålamod för att sitta o mecka när det inte går som jag vill :huvet

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
He he he... sympatisk kille...
Om du nu får bort det gamla med kobenet eller vad du nu tar... hur ska du få dit det nya...? Också med kobenet eller? :7peta

Utan oljefilterverktyg ska man inte byta oljefilter...

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
freddexwing skrev:
Om du nu får bort det gamla med kobenet eller vad du nu tar... hur ska du få dit det nya...? Också med kobenet eller? :7peta

Nah, det nya kan ja skruva dit "framifrån :hihi" för hand, vilket också skall göras. För hand alltså :tungan

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
freddexwing skrev:

Hur man tar bort det gamla spelar mindre roll så länge det inte är på ett sådant sätt att övriga hojen skadas. Ett nytt filter ska bara dras med hård handkraft. Kommer man åt att dra loss det med en polygrip borde det gå att komma åt tillräckligt bra för att kunna dra dit det nya för hand.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Muggen skrev:
:mad: :mad: Läs!

en syl/skruvmejsel eller annat liknande gör ingen vidare nytta om ja slänger in fanskapet framifrån i filtret..
En bit lastband en järnpinne och en polygrip
så får du loss på ditt filter.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Utan att köpa special verktyg så får du slå en lång kraftig mejsel rakt igenom filtret och dra loss det! (Som tidigare nämts och den varianten jag själv brukar använda mig av...Kladdigt men funktionellt)

Alternativt åka till någom billig verktygs grossist och köpa exempelvis ett oljefilter verktyg till spärrskaftet!
Det är en rem som sitter på en axel som passar på ett spärrskaft
Med detta snurrar man sedemera upp sunt axeln närr remmen ligger runt filtret och lossar filtret med!
Kostnat typ runt hundringen!

Kan ju vara bra att ha om du vid upprepade tillfällen skall utföra detta ingrepp!

OBS!
Filtret ska inte dras åt med detta verktyg utan enbart för hand med lite olja på oringen!

Seriöst!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Vilket gnäll, haha.... kolla in det här inlägget, hur man fyller på olja på en Delicato 750 sport : http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=955564&postcount=8

DET verkar krångligt.

Föressten, på min sosoki så sitter oljefiltret på sniskan, och pekar åt höger. I vicket fall, man tar bort ena kåpan och kommer åt oljefiltret kanonbra där det ligger bakom grenrören.

I ditt fall skulle jag vålda en del, metoden med skruvmejseln lockar...

Bifogat

• IMG_0004_copy.JPG
    IMG_0004_copy.JPG
    106.6 KB · Visningar: 172

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Jag har bytt ett sådant filter minst 10ggr på mina gamla hojar -99, -01.

Med handkraft går nog inte. Du kan mycket väl slå igenom en skruvmejsel och använda denna som hävarm för att lossa det. Sen kan du skruva för hand. Jag brukade dock använda en skruvtving, ganska liten. Spände fast filtret och drog det lilla man kan dra, sen flyttade jag den lite i taget.
Med rörtång eller polygrip borde det också gå. Det finns dock verktyg som löser problemet smidigt för 30kr :rolleyes:

/Joakim

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
ring mig lr messa om du vill ha hjälp så kommer jag o hjälper dig.

häls.
Alex 0739-910804

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Muggen skrev:
Är det samma hoj? radiatorn sitter inte så lågt hos mig.
ja hade probs o komma åt på något vettigt sätt iaf.

Nja jag har en annan kylare men det lär ju se ungefär lika dant ut hos dig. Hoppas att du lyckats få bort filtret.

Heol

vart sitter filtret?

Det sitter "mellan grenrören. (sh ville inte ha min stora bild) det är lite bökit men men...

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Kamikaze kid skrev:
OBS!
Filtret ska inte dras åt med detta verktyg utan enbart för hand med lite olja på oringen!

Seriöst!

OBS!
Läser man på filtret så ser man oftast texten "Do not handtighten" nya korta honda filtret har 24Nm i åtdragningsmoment (om man inte minns helt galet) :)
Kan man dra så hårt med handen måste man jobba som glödlampsbytare eller nått... Så jag har kommit fram till en tummregel:
Glödlampsbytare = dra för hand
Vanlig arbetare = Använd verktyg

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
freddexwing skrev:
OBS!
Läser man på filtret så ser man oftast texten "Do not handtighten" nya korta honda filtret har 24Nm i åtdragningsmoment (om man inte minns helt galet) :)
Kan man dra så hårt med handen måste man jobba som glödlampsbytare eller nått... Så jag har kommit fram till en tummregel:
Glödlampsbytare = dra för hand
Vanlig arbetare = Använd verktyg

Då jobbar jag tydligen som glödlampsbytare!!! :va

För er andra....
Rörtång!

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
spänn ett bälte runt filtret o dra loss det, samma effekt som specialverktyget. Du kanske får hålla på att jävlas ett tag men vill man inte köpa verktyg så blir det så :)

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Kamikaze kid skrev:
Då jobbar jag tydligen som glödlampsbytare!!! :va
För er andra....
Rörtång!

He he... antagligen... just olje filter och oljeplugg tycker inte jag att man kan vara för noggrann med... :)

EDIT: Och att dra för hand är nog mest en gammal bil-kvarleva när man har ett filter med stor diameter, tjock packning och får ett bra grepp på ett filter som inte kräver så högt åtdragningsmoment.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
freddexwing skrev:
He he... antagligen... just olje filter och oljeplugg tycker inte jag att man kan vara för noggrann med... :)

EDIT: Och att dra för hand är nog mest en gammal bil-kvarleva när man har ett filter med stor diameter, tjock packning och får ett bra grepp på ett filter som inte kräver så högt åtdragningsmoment.

Nej just det...
Då drar man för hand så man inte drar för hårt!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Kamikaze kid skrev:
Nej just det...
Då drar man för hand så man inte drar för hårt!

Nää man tar fram momentnycklen, monterar oljefilterverktyget, läser på filtret hur hårt det ska dras, drar fast det monterar en slangklmma runt det med lite fräsig najtråd, svårare än så är det inte att hjälpa bakomvarande trafikanter lite en trevligare tur...

EDIT:

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...