Byta oljefilter CBR600 99/00

Kristian Salö skrev:
Räknas rörtång som specialverktyg?
Tanken är väl att göra det med svenson verktyg till hands :)

Men visst, ja ska införskaffa riktiga verktyg på måndag.. men vill bara få det gjort innan dess.

Man har väl bara inte tålamod för att sitta o mecka när det inte går som jag vill :huvet

He he he... sympatisk kille...
Om du nu får bort det gamla med kobenet eller vad du nu tar... hur ska du få dit det nya...? Också med kobenet eller? :7peta

Utan oljefilterverktyg ska man inte byta oljefilter...

freddexwing skrev:
Om du nu får bort det gamla med kobenet eller vad du nu tar... hur ska du få dit det nya...? Också med kobenet eller? :7peta

Nah, det nya kan ja skruva dit "framifrån :hihi" för hand, vilket också skall göras. För hand alltså :tungan

freddexwing skrev:

Hur man tar bort det gamla spelar mindre roll så länge det inte är på ett sådant sätt att övriga hojen skadas. Ett nytt filter ska bara dras med hård handkraft. Kommer man åt att dra loss det med en polygrip borde det gå att komma åt tillräckligt bra för att kunna dra dit det nya för hand.

Muggen skrev:
:mad: :mad: Läs!

en syl/skruvmejsel eller annat liknande gör ingen vidare nytta om ja slänger in fanskapet framifrån i filtret..
En bit lastband en järnpinne och en polygrip
så får du loss på ditt filter.

Utan att köpa special verktyg så får du slå en lång kraftig mejsel rakt igenom filtret och dra loss det! (Som tidigare nämts och den varianten jag själv brukar använda mig av...Kladdigt men funktionellt)

Alternativt åka till någom billig verktygs grossist och köpa exempelvis ett oljefilter verktyg till spärrskaftet!
Det är en rem som sitter på en axel som passar på ett spärrskaft
Med detta snurrar man sedemera upp sunt axeln närr remmen ligger runt filtret och lossar filtret med!
Kostnat typ runt hundringen!

Kan ju vara bra att ha om du vid upprepade tillfällen skall utföra detta ingrepp!

OBS!
Filtret ska inte dras åt med detta verktyg utan enbart för hand med lite olja på oringen!

Seriöst!

Vilket gnäll, haha.... kolla in det här inlägget, hur man fyller på olja på en Delicato 750 sport : http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=955564&postcount=8

DET verkar krångligt.

Föressten, på min sosoki så sitter oljefiltret på sniskan, och pekar åt höger. I vicket fall, man tar bort ena kåpan och kommer åt oljefiltret kanonbra där det ligger bakom grenrören.

I ditt fall skulle jag vålda en del, metoden med skruvmejseln lockar...

Bifogat

• IMG_0004_copy.JPG
    IMG_0004_copy.JPG
    106.6 KB · Visningar: 172
Jag har bytt ett sådant filter minst 10ggr på mina gamla hojar -99, -01.

Med handkraft går nog inte. Du kan mycket väl slå igenom en skruvmejsel och använda denna som hävarm för att lossa det. Sen kan du skruva för hand. Jag brukade dock använda en skruvtving, ganska liten. Spände fast filtret och drog det lilla man kan dra, sen flyttade jag den lite i taget.
Med rörtång eller polygrip borde det också gå. Det finns dock verktyg som löser problemet smidigt för 30kr :rolleyes:

/Joakim

ring mig lr messa om du vill ha hjälp så kommer jag o hjälper dig.

häls.
Alex 0739-910804

Muggen skrev:
Är det samma hoj? radiatorn sitter inte så lågt hos mig.
ja hade probs o komma åt på något vettigt sätt iaf.

Nja jag har en annan kylare men det lär ju se ungefär lika dant ut hos dig. Hoppas att du lyckats få bort filtret.

Heol

vart sitter filtret?

Det sitter "mellan grenrören. (sh ville inte ha min stora bild) det är lite bökit men men...

Kamikaze kid skrev:
OBS!
Filtret ska inte dras åt med detta verktyg utan enbart för hand med lite olja på oringen!

Seriöst!

OBS!
Läser man på filtret så ser man oftast texten "Do not handtighten" nya korta honda filtret har 24Nm i åtdragningsmoment (om man inte minns helt galet) :)
Kan man dra så hårt med handen måste man jobba som glödlampsbytare eller nått... Så jag har kommit fram till en tummregel:
Glödlampsbytare = dra för hand
Vanlig arbetare = Använd verktyg

freddexwing skrev:
OBS!
Läser man på filtret så ser man oftast texten "Do not handtighten" nya korta honda filtret har 24Nm i åtdragningsmoment (om man inte minns helt galet) :)
Kan man dra så hårt med handen måste man jobba som glödlampsbytare eller nått... Så jag har kommit fram till en tummregel:
Glödlampsbytare = dra för hand
Vanlig arbetare = Använd verktyg

Då jobbar jag tydligen som glödlampsbytare!!! :va

För er andra....
Rörtång!

spänn ett bälte runt filtret o dra loss det, samma effekt som specialverktyget. Du kanske får hålla på att jävlas ett tag men vill man inte köpa verktyg så blir det så :)

Kamikaze kid skrev:
Då jobbar jag tydligen som glödlampsbytare!!! :va
För er andra....
Rörtång!

He he... antagligen... just olje filter och oljeplugg tycker inte jag att man kan vara för noggrann med... :)

EDIT: Och att dra för hand är nog mest en gammal bil-kvarleva när man har ett filter med stor diameter, tjock packning och får ett bra grepp på ett filter som inte kräver så högt åtdragningsmoment.

freddexwing skrev:
He he... antagligen... just olje filter och oljeplugg tycker inte jag att man kan vara för noggrann med... :)

EDIT: Och att dra för hand är nog mest en gammal bil-kvarleva när man har ett filter med stor diameter, tjock packning och får ett bra grepp på ett filter som inte kräver så högt åtdragningsmoment.

Nej just det...
Då drar man för hand så man inte drar för hårt!

Kamikaze kid skrev:
Nej just det...
Då drar man för hand så man inte drar för hårt!

Nää man tar fram momentnycklen, monterar oljefilterverktyget, läser på filtret hur hårt det ska dras, drar fast det monterar en slangklmma runt det med lite fräsig najtråd, svårare än så är det inte att hjälpa bakomvarande trafikanter lite en trevligare tur...

EDIT:

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back