Jag gjorde bytet åt andra hållet.
Körde VN 800 innan det blev sporthoj för mig (om nu min XJ 600 kvalade in som sådan
Nåväl, när Kawan inhandlades så kollade jag runt ganska mycket för att hitta en hoj som var just driftsäker, pålitlig o relativt stark med tanke på volymen. I princip alla jag hade kontakt med föreslog Kawan.
Under de 4-5 år jag kade Kawan så bytte jag olja / filter o stift ... o 1 batteri.
Och den funkade alltid! Körde från april - Okt nästan dagligen, mest kortare turer men gjorde också några turer mellan Gbg - Västervik, med o utan passagerare, varierade också lite mellan att ha vindruta och köra utan (gör stor skilnad på bekvämlighet, men också på utseendet
Det ända jag saknade (jämfört med andra större glidare) var vridet och att den gick på relativt höga varv i motorvägsfart. Men kommer man från "symaskinsvärlden" så kanske man inte bryr sig så mycket om varvtalet?
Skillnaden mot sporthoj då?
Tja, det är ju all skillnad, trajjan (daytona) som jag bara hunnit provköra några få ggr trivs ju bättre i hastigheter som jag aldrig ens var uppe i med Kawan.
Kavvan åkte jag på, trajjan kör man!
Jag skulle gärna ha en glidare igen, men då som ett komplement till en sporthoj. Jag gillade det lugnare lunket och kanske framför allt stilen o attityden
MEN jag skulle inte vilja vara helt utan accet, kvickvheten och det mer aktiva i körandet som jag tycker att en sporthoj erbjuder MIG.