Byta till glidarhoj??

Tobbo

Tobbo
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia RXV 550 -06
Jag vet att det här är sporthojs entusiasters kryp in men skulle behöva lite expertis, Ris och Ros

när jag funderar på att byta bort min Aprilia RXV550 mot en sprillans Kawasaki VN900 custom?

Kommer jag bli nöjd med åket eller blir den trött och tråkig?

Jag vill inte ha massa krångel och skruva en massa Tanka byta olja och njuta bara!

Mvh Tobbe
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag hade själv en Dragstar tidigare som andrahoj och körde till jobb o liknande med.
E liksom en helt annan grej och jag tröttnade rätt snabbt på den men så har jag också en tendens att tröttna på alla hojar i sinom tid. :D
Har du möjlighet att låna en glidare ett tag så kommer du nog underfund med om den passar eller inte.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jag vet att det här är sporthojs entusiasters kryp in men skulle behöva lite expertis, Ris och Ros

när jag funderar på att byta bort min Aprilia RXV550 mot en sprillans Kawasaki VN900 custom?

Kommer jag bli nöjd med åket eller blir den trött och tråkig?

Jag vill inte ha massa krångel och skruva en massa Tanka byta olja och njuta bara!

Mvh Tobbe

Har kört en VN900 som lånehoj när min Z1000 var på service, tyvärr kan jag inte säga mycket possitivt om denna, tyckte inte ens det fanns något bottendrag i den.
Hade efter Z1000 en Triumph Bonneville/Thruxton som var en mycket trevlig bekantskap under drygt 15 månader och kanske är ett bättre alternativ än VN900.
Har bytt till en VFR då jag pendlar 15 mil om dagen och Triumphen blev lite för klen.
 

thomas71

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Honda VF 1000 R
Hej..
Kör idag en Honda VF1000R och HD Lowrider..märkligt kanske..men så är det ;-)
Nåja..jag hade en Triumph Speedmaster -05 för några år sen...som jag var väldigt nöjd med och kan ångra att jag sålde...sen är det lite mer själ och värdighet i en Traja..men det är ju iofs bara min åsikt..men kolla gärna upp den..sen håller jag med ovanstående att bästa är att ev testa runt på lite olika hojar..men som sagt..Triumph Speedmaster..de är på 900 kubik...men jag tyckte de gick bra på både längre och kortare turer..sen finns det mycket extra detaljer att köpa såsom sadlar, kåpor etc...
Lycka till!!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jag gjorde bytet åt andra hållet.
Körde VN 800 innan det blev sporthoj för mig (om nu min XJ 600 kvalade in som sådan :)
Nåväl, när Kawan inhandlades så kollade jag runt ganska mycket för att hitta en hoj som var just driftsäker, pålitlig o relativt stark med tanke på volymen. I princip alla jag hade kontakt med föreslog Kawan.
Under de 4-5 år jag kade Kawan så bytte jag olja / filter o stift ... o 1 batteri.
Och den funkade alltid! Körde från april - Okt nästan dagligen, mest kortare turer men gjorde också några turer mellan Gbg - Västervik, med o utan passagerare, varierade också lite mellan att ha vindruta och köra utan (gör stor skilnad på bekvämlighet, men också på utseendet :)
Det ända jag saknade (jämfört med andra större glidare) var vridet och att den gick på relativt höga varv i motorvägsfart. Men kommer man från "symaskinsvärlden" så kanske man inte bryr sig så mycket om varvtalet?

Skillnaden mot sporthoj då?
Tja, det är ju all skillnad, trajjan (daytona) som jag bara hunnit provköra några få ggr trivs ju bättre i hastigheter som jag aldrig ens var uppe i med Kawan.
Kavvan åkte jag på, trajjan kör man!

Jag skulle gärna ha en glidare igen, men då som ett komplement till en sporthoj. Jag gillade det lugnare lunket och kanske framför allt stilen o attityden :)
MEN jag skulle inte vilja vara helt utan accet, kvickvheten och det mer aktiva i körandet som jag tycker att en sporthoj erbjuder MIG.
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
grymt.. helt annan livstil att köra glidare.. är man ett "gäng" som kör glidare är det roligare.. ensamåka nja näää..

jag kompletterade mitt garage med glidare så nu har man både och.. En hoj när man skall åka och köpa glass och en hoj när man smiskar bana..

jag är inte besviken med mina val :)

lycka till..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En idé kan ju vara att utnyttja att HD (mig veterligen) är ÅF för Aprilia i Sverige.
En begagnad sportster 1200 i ngn custom-modell kanska du kan få byta in din 550 mot. Så får du lite mer slagvolym än 900cc. Att sitta bakåtlutat men ändå ha en liten högvarvig motor känns lite tårtigt tycker jag.

Det är inte så mycket dyrare att köpa en HD än en japs som ändå är designad för att se ut som en HD. Och säljer du några år senare håller HD.n ofta bättre andrahandsvärde om du skulle ångra dig. Många beggade HD har inte rullat långt alls, köpta av ngn 50-årskris som sen inte tyckte det var kul att åka hoj. Vips har hojen blivit 5 år gammal i villagaraget och inte ens rullat 1000 mil. En obetydligt begagnad sportster 1200 Custom är inte så dyra som man kan tro.

Dessutom finns det en helt sjuk eftermarknad till HD, om du tex inte hittar exakt rätt modell. Det är ju mest tank, lack, lykta, fotpinneplacering och bakskärm som skiljer de olika sportstermodellerna åt. Inte sällan kan även handlarna anpassa hojen om du tex vi ha framflyttade pinnar på ett exemplar i butiken som inte har det.
 
Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Bobber Bobber Bobber
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Säger som några andra här. Någon av Triumphs olika glidare (Speedmaster, America m fl) är i mina ögon lite mer "feeling". Parallelltwinnen bullrar gott! Men det är ju jag det... :)

Sedan är jag lite såld på Moto Guzzi. Då menar jag inte de överlastade varianterna med sissybar, vindruta och bling. Men kika på en mer avskalad California Stone eller Jackal. Rena och fin linjer. En tank, en motor och en sadel. En Motorcykel, helt enkelt. Och har du lite mer budget kan du kika på Guzzis modell Bellagio (de är lite nyare och rätt ovanliga). Riktigt snygg. Påminner visuellt en del om en HD Sportster, men har dessutom väghållning! :) (Så skrev de i vart fall i MC-Nytt härom året... har tyvärr inte testat själv.)

EDIT: läste inlägget ovan/nedan. Är inte säker på att du bli lyckligare på 1600-1700 cc. De väger ju bortåt 350 kg. En 8-900 cc lär väl inte väga mer än dryga 200 kg. Borde vara en himla skillnad på en liten landsväg.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
kolla Kawwa Meanstreak/Sukka VZ1600 , som är "färdiga" (pc,luft&buller) en rätt trevlig custom med hyffsad väghållning och bromsar för sin klass , du får MYCKET mer för pengarna än amerikanska 1200 kubikare , motormässigt,väghållning,bromsar och jag gissar att kvaliteten är liiiiite bättre , bara tuta och åka :tummenupp

köper du en 800/900 tror jag du kommer tokruttna på motorn efter nån vecka ... fast åandrasidan så är dom billigare
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Du har inte funderat på 1700:an? Den är i och för sig lite dyrare men har å andra sidan mer vrid.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tycker du skall testa.
Alla hojtyper har sin charm, bara man vet om det och vågar testa.
Visst toppfart, rödljusrace, Bogesundsvägen kommer nog inte på tal, men det finns andra saker som gör hojåkandet intressant.
Så våga testa är mitt råd :tummenupp
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Gick själv från en Honda CB1000R till HD och ångrar inte mitt val. Hade jag plats så skulle jag däremot gärna komplettera och köpa mig en motard igen. Men då självklart som en andra-hoj.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Diavel klassar iaf inte jag som custom/glidare/krompråm ... mera "musclebike" typ B-king,V-Max,HD V-rod osov .... fast det segmentet är mycket trevligare än en gynstol :arsele:)
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Nej det har du rätt i, inte renodlad glidare men kanske ett bra "mellanland"
Men han lär i alla fall inte tröttna på den motorn som gör 0-100 på 2,8s och den sittställningen :D

Diavel klassar iaf inte jag som custom/glidare/krompråm ... mera "musclebike" typ B-king,V-Max,HD V-rod osov .... fast det segmentet är mycket trevligare än en gynstol :arsele:)
 

Tobbo

Tobbo
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia RXV 550 -06
Tack för vettiga tankar och info!

Är lite inne på att göra den åt bobber hållet??

Större motor skulle ju vara ett stort plus men vill gärna ha insprutning!

Helst skulle man ju haft en sporthojs motor i en bobber ram det vore ultimat, men starta och åka är nog det enda raka just nu!

Mvh Tobbe
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Kolla på Yamaha Dragstar 1100, eller dom nya som jag tror är på 1300cc. Det är i mitt tycke mycket snyggare med luftkyld motor på en glidare. Finns massor av bilder på bobbade Dragstars.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top