byta till touringtwin?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Idag när jag och en jobbarkompis samåkte till jobbet fick jag prova hans bulldog sista biten. Det var rätt stor skillnad mot min 600RR. Nu börjar jag faktiskt bli lite sugen på en touringtwin istället för min räsermaskin. För jag märkte att jag kunde uppskatta naturen runt om vägen istället för att bara leta svängpunkter för maximal kurvhastighet.

600an är ju tyvärr fruktansvärt tråkig när man kör lugnt! Den tigger ju bara efter mer hela tiden vilket kan leda till tråkiga situationer. En lite mer touringaktig maskin kan nog vara bättre både för min hälsa och mitt körkort. När man kunde kryssa runt och njuta lite av naturen fick man tillbaka den där härliga frihetskänslan igen. Den som infann sig precis när man fått kortet och inte kunde köra fort =) Sen skadar det ju inte att twin låter så härligt och har riktigt skönt vrid!

Nu är då frågan... Vilken är bäst lämpad för mig? Jag vill ha runt 1000cc, gott bottenvrid, bekväm körställning, gärna kåplöst och det får gärna vara lite lekinspirerat och lättsvängt.

Kanske svårt att få ihop allt detta i en enda hoj men har ni tips är det välkommet!

MVH Den blivande touringknutten?

EDIT: Glömde säga att priset ska helst ligga runt 60 lakan...

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hmm...antar att mesta är mer touring än 600RR?

Först och främst: Bulldogg kan du ju inte köpa, den är ju skittrist. Ser ut som en bushoj men har varken motor eller chassi för det mest rudimentära lekandet.

VTR 1000 Firestorm kanske? Betecknas väl som en sporttouring idag. TL1000?SV1000 är också rätt allround men att kalla den touring vette fan...

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag fortsätter att rekommendera Buell. ;-)
På blocket såg jag just nu inget för 60, men väl runt 75 för '04 och '05. En XB12S borde ju göra sig rätt bra. Schyst vrid, elakt utseende, inga stora servicekrav, roligast under 140.
Ska du ha en tourer från Buell får du upp lite mer i pris än så länge, men då är XB12X ("Ulysses") definitivt något att rekommendera (de kom '06). Sadeln är bekväm nog för att köra tanken torr utan paus både för dig och eventuell tjej, och vridet räcker för att framhjulet ska kännas lätt även på treans växel bara på gaspådrag.

V 2

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Hoj
Aprilia RST 1000 -01
Lite svårt att hitta kåplösa sporttouringmaskiner, men lycka till ;)
Aprilia RST 1000 Futura, OK - jag är part i målet men en nöjd sådan. Annars i varierande kubik: Triumph Sprint ST 1050 (ja, jag vet - trepipig, men det är nära :D), den tidigare nämnda VTR:n, Ducati ST3 eller ST4 eller kanske en Guzzi....

slashas

en elefant glömmer aldrig
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx1100f -88
har läst lite om MZ dom har ett par snygga twinar.....med det är ju paralleltwin.........men låter gott och priset ok

Dirk

Medlem
Gick med
1 Mar 2008
Hoj
Ducati ST4
Ducatis ST modeller är fina. Finns med original packväskor och toppbox om man så önskar. Fungerar på semestern liksom på banträffen med ex. ducceklubben.
Priser börjar vid 40000kr.
2-ventilarna (ST2) är billigast att köpa och äga. ST4 med 4ventils motor blir dyr att serva om man inte klarar göra det själv.

-Freddy-

Guest
Verkar som att du måste bygga om en kåphoj till fighter om du vill köra kåplöst..

Ett tips på vägen är ju att köpa BIKE´s begagnadguide, den kan man dregla i flera år utan att bli less!

Finns väl inte såå mycket att välja och vraka mellan i prisklassen du tänkt dig, VTR/SV/TLs/Mille/Monster, nån fler..?

Antar att dom är ganska lika på det stora hela, VTRn är ialf ruskigt billig i försäkring, TLsn har lite mer mos än VTRn, Mille är bäst för bana, Monster lite mindre effekt, men klar för bus! etc

Jag hade, som nöjd VTR-ägare!, satsat på en Mille.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
VTR verkar nästan vara det smartaste valet för mig! Har vant mig vid honda lite och gillar det verkligen. En kompis har en VTR F som vore kul att prova =) Sen säger ju alla att Honda är kvalitet så varför inte. Den borde ju fungera på någon banträff också?

Buell har jag funderat lite på men jag tycker att buells touringcyklar är rätt fula tyvärr...

Och Linus... När ska du klota 929an? :tungan

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Jag lyckades precis ta kortet på min Bulldog, tycker det är en helt underbar hoj. Som du skrev så behöver man inte dra på för att det ska vara kul, bara ljudet och vridet gör ju sitt. Jag har ju bara provat en skrikig radfyra och är rätt grön så man får ju tycka lite som man vill om mina åsikter.

En till sak jag kan tipsa om, ring till ditt försäkringsbolag och fråga vad det kostar att ha hel/hel på en bulldog :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag lyckades precis ta kortet på min Bulldog, tycker det är en helt underbar hoj. Som du skrev så behöver man inte dra på för att det ska vara kul, bara ljudet och vridet gör ju sitt. Jag har ju bara provat en skrikig radfyra och är rätt grön så man får ju tycka lite som man vill om mina åsikter.

En till sak jag kan tipsa om, ring till ditt försäkringsbolag och fråga vad det kostar att ha hel/hel på en bulldog :)

:hihi

Jag tyckte min Bulle var hur kul som helst!
(Men fick ett erbjudande som var svårt att säga nej till)

WinPep_HK2.jpg
WinPep_NM2.jpg

Hogerbak_liten_640.jpg

Saknar faktiskt henne lite då och då. :(

"Lite" styvare fjädrar fram är ju dock att reckomendera.

Men, det var gött att bara hoppa på hojen och dra i väg i lite lagom fart. Fanns inget behov att tokgasa! Var kul ändå.
Jaja, ok, jag är väll gammel farfar då som tycker så... :rolleyes: :tungan

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Visst är monster råa som faen men jag är lite tveksam med tanke på driftsäkerheten som det verkar vara lite si och så med. VTR känns nog rätt för mig...

Får ta och prova någon så får vi se vad det blir... Dock blir det byte tidigast i juni då jag ska köra på gotland med hyndan först =)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
:hihi

Jag tyckte min Bulle var hur kul som helst!
(Men fick ett erbjudande som var svårt att säga nej till)

Saknar faktiskt henne lite då och då. :(

"Lite" styvare fjädrar fram är ju dock att reckomendera.

Men, det var gött att bara hoppa på hojen och dra i väg i lite lagom fart. Fanns inget behov att tokgasa! Var kul ändå.
Jaja, ok, jag är väll gammel farfar då som tycker så... :rolleyes: :tungan

Vad gick trimmet på? Det verkar ju helt okej då det skiljer 10 000/år i försäkring mellan en bulle och en vtr 1000 :huvet

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag gick från VTR till Superduke o ångrar inte en sekund !:tummenupp Visst är VTR en trevlig hoj med gott ljud , men har en riktigt dålig originaldämpare bak. Det enda som gick att justera var förspänning.....

Superduken är nog bättre på.... i stort sett allt !:)

-Freddy-

Guest
Jag gick från VTR till Superduke o ångrar inte en sekund !:tummenupp Visst är VTR en trevlig hoj med gott ljud , men har en riktigt dålig originaldämpare bak. Det enda som gick att justera var förspänning.....

Superduken är nog bättre på.... i stort sett allt !:)

Tjaa, finns många hojar som är bättre än duken också, men duken ligger inte i budgeten.

Vad gick trimmet på? Det verkar ju helt okej då det skiljer 10 000/år i försäkring mellan en bulle och en vtr 1000 :huvet

10.000? Min försäkring ligger på 7000hel/hel hos if.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...