Caféracer på cb500four

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Men jag är ju plastallergiker !!!!!!!!!! :)

Helt ok !
Men din hoj skulle passa så mycket bättre ut med lite mindre röv.
Vet några firmor som skulle kunna knacka till en röv till dig:tummenupp
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Det var denna jag menade !

Det är den bakdelen som är orsaken till att jag vet att det är svårt att få det bra när man plastar och sölar själv.

Jag gjorde som så att jag skar ut en plywoodbotten och limmade på markskivor, formade sedan en modelll jag gillade(efter fjärde försöket) och la sedan ett par varv med glasfiber och slutligen spackel och färg.

Den var ändå lite för stor, men så fick jag ett sug efter en grussprättarhoj och sålde av hojen, vilket tyvärr gjorde att den aldrig kom ut på vägen i min ägo.

Men suget efter nån form av caferacer är långt ifrån borta, jag vet inte riktigt vad det är med den här hojtypen som attraherar mig, men gillar dom gör jag.
 

Bifogat

  • Image00002.jpg
    Image00002.jpg
    89 KB · Visningar: 344

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Det är den bakdelen som är orsaken till att jag vet att det är svårt att få det bra när man plastar och sölar själv.

Jag gjorde som så att jag skar ut en plywoodbotten och limmade på markskivor, formade sedan en modelll jag gillade(efter fjärde försöket) och la sedan ett par varv med glasfiber och slutligen spackel och färg.

Den var ändå lite för stor, men så fick jag ett sug efter en grussprättarhoj och sålde av hojen, vilket tyvärr gjorde att den aldrig kom ut på vägen i min ägo.

Men suget efter nån form av caferacer är långt ifrån borta, jag vet inte riktigt vad det är med den här hojtypen som attraherar mig, men gillar dom gör jag.

Har du väldigt lång bak, eller känns inte sitsen lite väl lång ?
Hur går det vid besiktning av en sån här, behöver man typa om, eller byter man delar innan...?
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Har just lagt beslag på ett par fotpinnar á la RAASK, lite "bonnasvets" kanske men tidstypiska och ganska billigt !
 

Bifogat

  • raask.jpg
    raask.jpg
    20.7 KB · Visningar: 234

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Har du väldigt lång bak, eller känns inte sitsen lite väl lång ?
Hur går det vid besiktning av en sån här, behöver man typa om, eller byter man delar innan...?

Som sagt, jag sålde innan den var färdig, men det var nog ett gränsfall för besiktning, men en omtypning kostar inte så mycket i vilket fall.

Kompromissa inte utan bygg som du vill ha din hoj.
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Som sagt, jag sålde innan den var färdig, men det var nog ett gränsfall för besiktning, men en omtypning kostar inte så mycket i vilket fall.

Kompromissa inte utan bygg som du vill ha din hoj.

Självklart inte !
Men sen är det så att frun och även äldsta dottorn har visat intresse av att åka med någon gång ibland, så jag tänkte gör det så att men lätt kan "bonka" på orginalsadeln med orginalskärm och baklampa, samt passagerar fotpinnar.
Så man kan stilla deras hojsug också......
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Självklart inte !
Men sen är det så att frun och även äldsta dottorn har visat intresse av att åka med någon gång ibland, så jag tänkte gör det så att men lätt kan "bonka" på orginalsadeln med orginalskärm och baklampa, samt passagerar fotpinnar.
Så man kan stilla deras hojsug också......

Ha, se där! Alibi finns för att skaffa en fin orginalare också:tummenupp
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Kul med ett till cafeprojekt!

Du skulle ha köpt CR750-glasfibertanken och kutsen som jag sålde i somras, hade suttit som en smäck på ditt bygge...

Jag har en NOS cafetank i stål (ca 3 cm kortare än den jag stretchade till min caferacer) som dock ligger på hyllan i väntan på nästa projekt. När det blir av är dock oklart.... :(
Det dyker dock upp lite cafetankar på Ebay då och då. Håll ett vakande öga där!


Jag skulle nog göra som Nicke Lilltroll och göra sadeln lite längre. Med en kort tank blir det nog en liten kompromiss hur än man gör, men med en längre sadel så får man iaf bak rumpan lite. Det ger i sin tur en obekvämare körställning och det vill man ju ha :tummenupp

Knäna vid öronen, armar framåtsträckta som om man var fastfrusen mitt i en plågsam armhävning.... Mumma!


Hur som helst, kommer att följa tråden med intresse :tummenupp

Lycka till och som Nicke Lilltroll sa: kompromissa inte! (iallafall inte för mycket..)

Mvh
Danne
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Kul med ett till cafeprojekt!

Du skulle ha köpt CR750-glasfibertanken och kutsen som jag sålde i somras, hade suttit som en smäck på ditt bygge...

Jag har en NOS cafetank i stål (ca 3 cm kortare än den jag stretchade till min caferacer) som dock ligger på hyllan i väntan på nästa projekt. När det blir av är dock oklart.... :(
Det dyker dock upp lite cafetankar på Ebay då och då. Håll ett vakande öga där!


Jag skulle nog göra som Nicke Lilltroll och göra sadeln lite längre. Med en kort tank blir det nog en liten kompromiss hur än man gör, men med en längre sadel så får man iaf bak rumpan lite. Det ger i sin tur en obekvämare körställning och det vill man ju ha :tummenupp

Knäna vid öronen, armar framåtsträckta som om man var fastfrusen mitt i en plågsam armhävning.... Mumma!


Hur som helst, kommer att följa tråden med intresse :tummenupp

Lycka till och som Nicke Lilltroll sa: kompromissa inte! (iallafall inte för mycket..)

Mvh
Danne


Tack Danne

Kul att höra dina åsikter, jag anser att du har den snyggaste cafe:n på cb som jag har sett, helt klart !

Det kommer nog bli så att sadeln blir längre och tanken får vara som den är, annars vet jag en som säljer både tankar och cuts i "plast", man kan få engelskt stuk på bygget, helt klart intressant, tyvärr kostar väl det lika mycket som hela cykeln gjorde i inköp....

Återkommer med bilder, så fort jag fått bilderna av säljaren, han plastar själv tror jag, så det finns utrymme för fler caferacer-byggare....

Vart köpte du dom??:va :)

Hittade dom hos en privatperson som hade dom liggandes, tyvärr inte i nyskick men ändå.... :)
 
Last edited:

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Finns det någon som har ett 4-2 system med megafoner liggandes till en cb 500 ????
Vill så gärna ha ett sådant på min....
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Finns det någon som har ett 4-2 system med megafoner liggandes till en cb 500 ????
Vill så gärna ha ett sådant på min....

Hej på dig!
Jag har följt ditt bygge med intresse! Fint jobbat!:tummenupp
Jag har själv en CB 500 Four som skall originalrenoveras så snabbt som jag får skolan klar och överlopps med tid:näsblod !

Till saken hör att på den så sitter de ett par megafoner av okänt märke… om du vill så skulle ja ha kunnat a en bild åt dig på dem, ifall de skulle passa ditt bygge, skicket på dem är osäkert för jag har inte varit och hälsat på min gamla Honda på ett par månader nu! Kommer helt enkelt inte ihåg!:gnissla

Så, om du vill bli av med dina ”överlopps” originaldelar så, hör av dig! :rolleyes:
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Idag small det till i brevlådan, det var en liten skokartong som trillade in där.
I den lådan låg dom.....

....fotpinnarna !!

Tyvärr inte helt kompletta och även kladdade på med svart färg, men det är väl bara att ta fram döskalle-burken ?
 

Bifogat

  • RAASK1.JPG
    RAASK1.JPG
    73.7 KB · Visningar: 214

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Nu va dom på plats, ska bara ha tag i en växelpedal att kapa....
 

Bifogat

  • Raask vänster.JPG
    Raask vänster.JPG
    97.3 KB · Visningar: 313
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top