Caféracer på cb500four

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Den här Ingvar, har han nån hemsida med bilder på plastprylarna?

Ingen hemsida, men väl en mobiltelefon, så han en signal så har han säkert det du söker... :tummenupp
Till mig skickade han vanliga kort på prylarna, det funkar ju det med

Du kan även få mailadressen i ett PM ?
 

Bifogat

  • Ingvar.JPG
    Ingvar.JPG
    71.2 KB · Visningar: 212

Dr.Bike

Guest
Planerar du mer krut i rovan?
Nu när jag har ångan uppe och gjort inte bara en utan två likadana toppar som du har - på raken :)
Så kan du ju ta och kölvattennavigera och få den tredje, dvs bästa! :D

Ska skicka upp lite flera bilder i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177515
när det är helt klart.

Det börjar ju likna nåt nu - snyggt.
Och Ingvar ja... ALLA classichondabyggare vet vem det är! :)
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Var precis ute och plockade bort innerkärmen där bak,
så jag fick ner cutsen bättre.
Nu är det bara att kapa bort lite av den bakre ramen,
efter dämparinfästningen,
det borde väl vara ok för besiktningen ?:confused: :va :confused:

Sen ska den lilla lampan få en fin plats,
jag tänker fräsa ur lite i cutsen så att den följer linjerna på lampan,
hojen måste ju se bra ut bakifrån,
det är ju det enda "dom andra" ska få se på... :blah :blah :blah
 

Bifogat

  • innerskärm borta.JPG
    innerskärm borta.JPG
    60.4 KB · Visningar: 202

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Västras skogen...ingvar? Berätta lite info gärna!!

Nu är man hemma igen efter en turné till DEN KUNGLIGA HUVUDSTADEN, med mig hem fick jag en kopia på en Lucas baklampa, det blev inte den som jag tänkte från början....

...BAS Motor hade ju en snyggare modell (http://www.basmotor.a.se/) för bra 260 Riksdaler !

Jag gjorde även ett besök ute i Västra skogen, hos Ingvar,
som verka ha det mesta i plastväg till gamla Hondor och andra racers,
ett styck cuts blev det i kassen.
Orginaltanken får nog sitta kvar,
även om det vore tufft med en Dresda eller Norvill tank ! :yoparty
Men cutsen måste fixas till, å även ramen, om man nu får det ????

:va :va Nån som vet ???:va :va
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Stämmer detta ?
Någon som vet ?
 

Bifogat

  • ombygg 1.JPG
    ombygg 1.JPG
    188.2 KB · Visningar: 305
  • ombygg.JPG
    ombygg.JPG
    174.5 KB · Visningar: 224

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Fick ditt PM men tänkte att jag lika gärna kunde svara i byggtråden.

Jag har inte kapat nånting i ramen på min 750 av flera anledningar.

Den främsta vara att jag inte behövde för att uppnå det utseende jag ville ha. I och med att jag byggde en helt egen sadel och kuts så kunde jag skapa den som jag ville ha den.

Dels vill jag kunna bygga tillbaka till original om jag nångång skulle känna för det (inte för att jag tror det skulle hända men ändå...)

En annan anledning är just besiktningen.
Ett fordon som är registrerat för att kunna ta passagerare måste ha möjlighet att faktiskt ha en passagerare, dvs ha passagerarplats och skjutspinnar.
Kapar du bakramen så att du inte får plats med passageraren så skall fordonet regbesiktas som ensitsigt.
Jag sätter tillbaka originalsadel och bakskärm/baklyse när jag besiktar Hondan.

Det finns säkert flera personer som besiktat utan skjutspinnar och med enkeldyna osv, så visst kan man ha tur och få en förstående besiktningsman.
Själv vill jag dock inte riskera att få en oförstående....

Mina 50 öre.

Mvh
Danne
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Jag sätter tillbaka originalsadel och bakskärm/baklyse när jag besiktar Hondan.

Det finns säkert flera personer som besiktat utan skjutspinnar och med enkeldyna osv, så visst kan man ha tur och få en förstående besiktningsman.
Själv vill jag dock inte riskera att få en oförstående....
Mvh
Danne

Tusen tack för detta, jag har tänkt göra samma sak,
men funderar ändå på att kapa lite,
men göra orginalsadeln med skärm så bra att
jag faktiskt kan använda den också.
Och så hoppas på att men får en "finnig" 18-åring vid besiktningen som aldrig har sett en riktig motorcykel(givetvis menar jag en CB 500 four)
och som definitivt inte ser att jag kapat i bakramen.
Det är en chansning men jag kan ju inte ha två fästen sticka ut i bak,
det ser ju inte klokt ut !!!! :huvet

Alternativet är väl att göra så här och så sätta blinker i hålen i bakramen, men det blir inte lika snyggt tycker jag
 

Bifogat

  • cuts o skärm.JPG
    cuts o skärm.JPG
    83.7 KB · Visningar: 404

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Så här vill jag nog ha det......

...typ ?:va
 

Bifogat

  • kapad bak.JPG
    kapad bak.JPG
    43.8 KB · Visningar: 217

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kapning av bakramen brukar inte vara några problem.
Däremot måste du ha passagerarfotpinnarnja när du besiktigar.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tycker att det stuket som du uppnått på bilden är riktigt snyggt och ger en "factory look" liksom lite mittemellan racer/TT och standard.

På köpet får du en naturlig placering av baklampa och nr.plåt, vilket oftast annars brukar bli en dålig kompromiss.

Du kanske kan korta skärmen en 5-10 cm under sadeln, montera lyktan lägre/närmare skärmen.

:tummenupp
 

Bifogat

  • cuts%20o%20sk%C3%A4rm.JPG
    cuts%20o%20sk%C3%A4rm.JPG
    14 KB · Visningar: 1,787
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det finns säkert flera personer som besiktat utan skjutspinnar och med enkeldyna osv, så visst kan man ha tur och få en förstående besiktningsman.
Själv vill jag dock inte riskera att få en oförstående....

Mina 50 öre.

Mvh
Danne

Jag besiktigar min TL utan kudde och bakfotpinnar varje gång och det går fin fint(för mig). MEN, min TL är ju inte ombygd (i ramen) så de ser ju att orginalfästena finns kvar.

Men visst kan de trixa om de bara vill... :näsblod
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Jag besiktigar min TL utan kudde och bakfotpinnar varje gång och det går fin fint(för mig). MEN, min TL är ju inte ombygd (i ramen) så de ser ju att orginalfästena finns kvar.

Men visst kan de trixa om de bara vill... :näsblod

Precis, som sagt så är det helt upp till besiktningsmannen.
Det värsta som kan hända för dig med TL:en är att de säger att du måste åka hem och montera dit passagerarpinnarna och passagerarkudden och komma tillbaka.

Jag har själv blivit hemskickad för att motera skjutspinnar och passagerardyna på en av mina hojar. Inga problem, bara åka hem och montera och åka tillbaka och visa upp.
Om man har kapat av bakramen så att det inte längre går att skjutsa på hojen samt kapat bort alla fästen till skjutspinnarna så är det ju lite knepigare..... :näsblod

Då ska det skrivas in i papperen att hojen är ensitsig och ej får ha passagerare.
Det är ju lite trist om man faktiskt vill ha möjligheten att slänga på en annan sadel och ta med nån på pallen för en gångs skull.

Men det är ju upp till var och en att bestämma hur man vill ha det, och framför allt:

- Bygg hojen som DU vill att den ska vara/se ut. Då blir DU nöjd och det är det viktiga! Blir den ensitsig i papperna så får det väl vara så :tummenupp


Mvh
/Danne
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
- Bygg hojen som DU vill att den ska vara/se ut. Då blir DU nöjd och det är det viktiga! Blir den ensitsig i papperna så får det väl vara så :tummenupp
Mvh
/Danne

Jo det är sant!
Jag struntar egentligen i vad det står på pappret, men min dotter 6år har tjatat sedan jag köpte bågen att hon minsann ska åka med, så jag får se till att limpan går att sätta dit, då kan jag lika gärna ha det så för besiktningen vartannat år också....
 
Last edited:

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Är det någon som har funderat på att bygga caféracer på en gammal HD från 1927, det vore nåt det.....

Nästan i stil med Morfarn's Dnepr !:yoparty
 

Bifogat

  • cafe HD.JPG
    cafe HD.JPG
    101.8 KB · Visningar: 285
Last edited:

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Var ute på Ebay och letade delar, hittade snygga kromringar till mätarna,
VILL HA !!!!

Någon som vet var det finns att få tag i i sverige ?
 

Bifogat

  • 69_1.jpg
    69_1.jpg
    29.8 KB · Visningar: 156
  • a6_1.jpg
    a6_1.jpg
    17.5 KB · Visningar: 141
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top