Caferacer av en CB900 Boldor

Dr.Bike

Guest
Jag har borrat skivor från samtida hojjar utan större problem.
Dock är det möjligt att Honda hade hårdare material i sina skivor.
Jag tyckte att boldorens bromsar var sämre än samtida yamaha och suzukibromsar.
Kanske berodde på materialet?
Kawasaki har jag inget minne av.

Stämmer bra det!
Honda har alltid haft en förkärlek för rostfria stål (eller iaf nära rostfria) vilket gör dem betydligt besvärligare att borra i. Iaf om man står där med en HSS från Clas i sjön...
Tacka vet jag BMW och gamla Guzzi, de hade brembosivor av rent gjutjärn de!
:somattborraismörsmiley

Njaeij...
Att svampigheten kan minska med ett byte beror då ENBART påa tt du fått ut ev. luft.



Hmmm... hur menar du nu egentligen...

Jaha, där är DU!
Hej!
Jo, det jag sa, är att ingen vätska går att komprimera.
Gamla svampiga bromsar är inte svampiga för att vätskan är gammal.


Snarare luftfylld.
 
Last edited:

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
CB900 Boldor
Tack för all respons..

Idag har jag luftat bromsarna och det blev lite bättre, men jag tror inte att jag fick ur all luft. Jag får väl muta polarn så vi kan hålla till på en smidesverkstad för att borra skivorna... :rolleyes:

Jag har plockat bort lite grejor på den och sänkt styret 12cm, på bilden har jag dock inte gjort så mycket. Baklyset och blinkersarna är borta nu också.

Det ska bli en rund bakdel isället för ankstjärten som är org, sen gillade ja stuket av instrumenten som "är i ansktet" :yoparty

Så ja får väl byta blinkers och framlampa och vara nöjd sen, om man blir det!
 

Bifogat

  • DSC00203.JPG
    DSC00203.JPG
    199.1 KB · Visningar: 383
Last edited:

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Jag skulle föreslå dig att byta oljan först och främst, gammal bromsolja ger en svampig broms, givetvis är stålomspunna slangar bättre än gamla gummi remmar....:D

Jaja, hål i huvudet då.......

Byt olja och slangar, äsch släng dit nya brembo skivor och ok också när du ändå är i gång. Kanske lika bra att köpa en helt ny sporthoj, då har du minst risk att få svampiga bromsar. :D
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Fint! Jag är på G med mitt Cb 900 Cafe bygge också!

Mina skivor har luftningshål, skumt om min -81:a har det men inte din som är nyare??
 

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
CB900 Boldor
Jadu!
Man bra svampiga frambromsar fortfarande...
Lite otäckt med tanke på att det är dom enda bromsar man har på en sån...
fy fan vad jag ser fram emot att den funkar och man kan ut och slö köra rätt lite...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som nämnts tidigare:
Stålomspunna slangar är värda varenda öre.
Om du ögnar igenom en reparationshandbok, så skall du se att byte av bromsslangar skall göras sisådär var annat år.
Ingen gör det.
Visst kan man byta till nya originalslangar (som inte flexar) men jag tror inte att de är billigare än att svänga in på närmsta hydraulverkstad och beställa stålomspunna som håller en livstid.

Visst har hojjarna blivit bättre och bättre.
Men inte i den takt som folk i allmänhet tror.
Tjöper du en ny hoj, behåller den i fem år för att sedan tjöpa ny hoj, så är det enorm skillnad.
Största skillnaden ligger dock i bristande underhåll.
En storservice på motorn, nya sving och styrlager.
Genomgång av bromsarna med nya slangar och belägg.
Se till att fjädringskomponenterna är i skick.
DVS: Återställning till originalskick.
Så går en relik oväntat bra!
 

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
CB900 Boldor
Det låter ju bra!

Är det nån som vet vart man kan få tag på en styrdämpare.
Oberoende av modell igentligen då det inte lär finnas nån som är bolt on?!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är långt ifrån säker på att det är en styrdämpare du behöver.
Chassiemåtten är ganska (Väääldigt) stadiga.
Dock är ramen något vek.
En styrdämpare kan mycket väl göra saken värre, ehuru den hindrar motorcykeln att vara motorcykel.
 

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
CB900 Boldor
Å tusan, jag trodde att styrdämparen stabiliserar cykeln...
Då ska jag kanske fundera lite på det!

Här kommer det lite bilder efter kvällens cuts-bygge och på min ombyggda
och nylackade framskärm, den kortade jag ca 10cm både "uppe och nere" :D
 

Bifogat

  • DSC00228.JPG
    DSC00228.JPG
    157.7 KB · Visningar: 199
  • DSC00230.JPG
    DSC00230.JPG
    199.2 KB · Visningar: 359
  • DSC00227.JPG
    DSC00227.JPG
    165.5 KB · Visningar: 405

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På sätt och vis stabiliserar den.
Men:
En motorcykel är beroende av vissa självsvängningar för att stabilisera sig själv.
De flesta har väl sett vad som händer när piloten ramlar av efter en riktig tank-slapper?
Hojen går plötsligt spikrakt.
En styrdämpare kan bota styrfrossa.
Men det vanligaste på äldre hojar är att wobblingen består av ett stilla gung om man matar på för mycket effekt genom snabba kurvor.
Beror på att ramen inte lyckas hålla hjulen riktigt i linje.
Breda eller slitna däck gör det värre.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Å tusan, jag trodde att styrdämparen stabiliserar cykeln...
Då ska jag kanske fundera lite på det!

Här kommer det lite bilder efter kvällens cuts-bygge och på min ombyggda
och nylackade framskärm, den kortade jag ca 10cm både "uppe och nere" :D

Köp en "universal", dvs den som satt på riktigt gamla kawor. Ställbar i 6 steg, (tror jag), ca 6-8 hundringar ny. Håller med Skrotnisse, med förbehållet att det problemet bara uppstår om man använder de hårdare lägena. Ebos har, Roffes och touringbutiken, några ex. Jag har en du kan få billigt, funkar men luktar lite ehm, mysko. Monteras medelst avgasklämmor och kanske ngt plattjärn.

Skadar inte att du har öhlinare, om de är i ordning. (Provtryck med gas så ser du. Kommer det ut en puff när du lossar är det renovering som gäller, 1500-2000 hos auktoriserad öhlinsverkstad, tror jag. Värt varenda krona). Riktiga klenoder det där.

Lite kalenderbitarinfo;

Inte original framskärm. Kanske ett utseendemässigt plus, men originalet hade en viss förstyvande inverkan på gaffeln tack vare en invändig plåtprofil. Lite luddigt uttryckt, men jag vill ytterligare uppmuntra dig att leta efter ett telefixstag till gaffeln. Samma firmor som ovan utom möjligen ebos.

Gillade tanken på att använda den bakdelen, liksom den som gör båldåårän även om monteringen , (som i din skiss), kunde vara något mer graciös..

Testa med spunna innan du börjar borra. Fick tom lite bromsverkan också i blött väglag bara pga slangarna. Hitta mjuka belägg, det hjälper och är inte så dyrt.Blir de bara ordentligt varma funkar de hjälpligt i blötan också.

Häpp
 

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
CB900 Boldor
Köp en "universal", dvs den som satt på riktigt gamla kawor. Ställbar i 6 steg, (tror jag), ca 6-8 hundringar ny. Håller med Skrotnisse, med förbehållet att det problemet bara uppstår om man använder de hårdare lägena. Ebos har, Roffes och touringbutiken, några ex. Jag har en du kan få billigt, funkar men luktar lite ehm, mysko. Monteras medelst avgasklämmor och kanske ngt plattjärn.

Skadar inte att du har öhlinare, om de är i ordning. (Provtryck med gas så ser du. Kommer det ut en puff när du lossar är det renovering som gäller, 1500-2000 hos auktoriserad öhlinsverkstad, tror jag. Värt varenda krona). Riktiga klenoder det där.

Lite kalenderbitarinfo;

Inte original framskärm. Kanske ett utseendemässigt plus, men originalet hade en viss förstyvande inverkan på gaffeln tack vare en invändig plåtprofil. Lite luddigt uttryckt, men jag vill ytterligare uppmuntra dig att leta efter ett telefixstag till gaffeln. Samma firmor som ovan utom möjligen ebos.

Gillade tanken på att använda den bakdelen, liksom den som gör båldåårän även om monteringen , (som i din skiss), kunde vara något mer graciös..

Testa med spunna innan du börjar borra. Fick tom lite bromsverkan också i blött väglag bara pga slangarna. Hitta mjuka belägg, det hjälper och är inte så dyrt.Blir de bara ordentligt varma funkar de hjälpligt i blötan också.

Häpp

Det låter intresant med styrdämparen, du får gärna pm:a ett pris om du inte vill lägga det här, jag håller på att pyssla lite med bakdelen så den kanske blir rund som på klassiska caferacers (om det blir bra resultat) annars blir de ombyggd org bakdel.

Då får jag prova det med dämparna, har inte funderat så mycket på vilket skick dom är i och jag har pratat med den lokala slangfirman och dom var osäkra om dom kunde pressa så små grejor men ja skulle åka dit iaf!

Framskärmen är org med org stabilisator men kortad. Så ja tror att de fortfarande ska funka!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Framskärmen är org med org stabilisator men kortad.

Den är inte original till din hoj!:mattias :fakta

Så, nu fick du mig att använda gula gubbar också..

Kommer PM, om jag hittar den. Det blir inte idag.

Tror jag gav 80 spänn för att få reda på att min ena dämpare läckte.(Mc-firma, andra kan nog tänkas göra det billigare. De börjar läcka mellan kamrarna och då kommer det oljerök efter påfyllningen).

Goodridgeslangar tycker jag är prisvärda. Brukar väl kosta 6-8 hundringar för ett 3-slangkit där också.
 
Last edited:

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
CB900 Boldor
Den är inte original till din hoj!:mattias :fakta

Så, nu fick du mig att använda gula gubbar också..

Kommer PM, om jag hittar den. Det blir inte idag.

Tror jag gav 80 spänn för att få reda på att min ena dämpare läckte.(Mc-firma, andra kan nog tänkas göra det billigare. De börjar läcka mellan kamrarna och då kommer det oljerök efter påfyllningen).

Goodridgeslangar tycker jag är prisvärda. Brukar väl kosta 6-8 hundringar för ett 3-slangkit där också.


Haha, aj fan!
Gula gubbar är inte roliga! :gnissla :D

Jag har lämnat in mina gamla slangar på MC delen i e-tuna så dom ska pressa nya, hoppas ja hinner få tillbaka dom in bes! Det blir ju så dåliga bromsvärden annars...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Haha, aj fan!
Gula gubbar är inte roliga! :gnissla :D

Jag har lämnat in mina gamla slangar på MC delen i e-tuna så dom ska pressa nya, hoppas ja hinner få tillbaka dom in bes! Det blir ju så dåliga bromsvärden annars...

Säg att det är ABS annars....

Sie haben PM!

(Ser nu, skärmen är till cb 900 men till tidigare årsmodeller. Därför följde den inte 18"hjulet så bra heller, blir fint när du kortat).


Hoppas jag inte dödat din tråd.......................................också.
 
Last edited:

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
CB900 Boldor
Det blir bara fint, och anledningen till att skärmen inte följer 18" hjulet är är cykeln är en 79:a med mycket(!) grejor från en nyare cykel verkar det som...

Nu sitter det iaf sålomspunna brosslangar fram och sen blir de åter montering av blinkers och bakljus så ja kan besikta den på måndag och köra upp på tis! :va

Tur att jag har en annan cykel jag kan låna om planen inte går i lås... :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Blir fint som självaste :cdevil det där om du får hållas ett tag tilll! :tummenupp
 

Bifogat

  • Oh flash 2.jpg
    Oh flash 2.jpg
    108.9 KB · Visningar: 218

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det blir bara fint, och anledningen till att skärmen inte följer 18" hjulet är är cykeln är en 79:a med mycket(!) grejor från en nyare cykel verkar det som...

Nu sitter det iaf sålomspunna brosslangar fram och sen blir de åter montering av blinkers och bakljus så ja kan besikta den på måndag och köra upp på tis! :va

Tur att jag har en annan cykel jag kan låna om planen inte går i lås... :tummenupp


Hoppas det går bra med med bes och uppkörning! Om du har styrena i "ursprungsläget" har du gjort manöverproven till en ren formsak, hur lättmanövrerad som helst med ett styre ställt som ett mx-roder, sin ansenliga vikt till trots! Om det går med nya slangarna förstås. Ställbart clip-on, märke?

Där fick jag för min tvärsäkerhet,(foliehatt på). Verkar vara mer -82prylar på den än -79, så jag tog miste. Är det bara skärmen och ramen som är från -79? Tom svarta motorn som kom -82.

Kanske doktorn i tråden skulle låta bli att tulla på medicinförråden...?
(Vad är det för gammal serie, Prins Valiant?)
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top