Caferacer GSX 1100E -80

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Hej!
En tanke: Om du låter kutsen avslutas i samma stil som tanken istället för att som på bilderna låta den avslutas i en spets så får du ju inte bara harmonierande formspråk, utan även möjlighet att integrera bakljuset i kutsen och slipper ha det hängandes i en läpp under hela härligheten.

Vet inte hur du har tänkt. Du har säkert ngn smart idé.

Mvh
Jörgen

Precis så har jag tänkt det... Är så på bilderna oxå men det syns lite dåligt.


Provade nu på eftermiddagen att gjuta en prov bit... Gick ju ganska bra. Inser dock att man måste nästan göra en plugg.
Och det matrialet jag använder nu till mall funkar inte något bra..
Jag behöver något annat.
Så frågan lyder: Vet någon var man köper riktig bonocell i sthlm?

Edit: Hittade nu vilken hoj bakdelen som jag vill ha kommer ifrån.
En Harley Davidson XRTT -72.
Min bakdel påminner inte mycket om den :D
Blir till att göra om, göra rätt igen :rolleyes:


// Linus
 

Bifogat

  • 01p-1972-xrtt-left-rearsm.jpg
    01p-1972-xrtt-left-rearsm.jpg
    80.9 KB · Visningar: 84
  • 4654242514.jpg
    4654242514.jpg
    67.4 KB · Visningar: 114
  • 01p-1972-xrtt-leftsm.jpg
    01p-1972-xrtt-leftsm.jpg
    65.1 KB · Visningar: 79
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
glömde ju bort o säga..
jag gjöt ju av min tank för bakdelen på min hoj, använde dock bara en liten bit som synes, de blir exakta former o allt harmonerar lite bättre.. :tummenupp

kanske lite de jyrgen sa :tungan




tycker nästan bakdelen blir lite för lång :va
kapa lite bak o kapa lite frigolit :va
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
glömde ju bort o säga..
jag gjöt ju av min tank för bakdelen på min hoj, använde dock bara en liten bit som synes, de blir exakta former o allt harmonerar lite bättre.. :tummenupp

kanske lite de jyrgen sa :tungan




tycker nästan bakdelen blir lite för lång :va
kapa lite bak o kapa lite frigolit :va

Problemet är att det finns vissa faktorer som spelar in hur det ser ut.
Dels så ska det finnas en passagerarsadel, man ska kunna lyfta av cutsen och ha sadeln under. Och under sadeln måste batteriet få plats. Finns inte så mycket att kapa bort då....
Du nämnde att man kan gjuta av tanken på någon av de första sidorna, tanken (haha) har slagit mig och det vore en lättare lösning....
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
XRTT bakdelen borde gå lättare att göra i alu.
Har för mig att det är aluminiumplåt på originalet.
Djävligt snygg är den i alla fall. Det enkla är ofta det snygga.
Tycker dock om Norton Comando fastback röven...
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Det ser faktiskt inte så tokigt ut med orginalkutsen om man flyttar tillbaks den...
Dessutom så harmonierar den jättebra med tanken! Gjorde det på min förra hoj som lackades svart. Det gigantiska bakljuset lackades med svart lyktspray!
 

Bifogat

  • 060428_105353.jpg
    060428_105353.jpg
    30 KB · Visningar: 210

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nej nej nej...
Original bakdelen med den kortare limpan som fanns som tillbehör är optimalt till detta bygge!
Släpp alla andra ideér...

Det kommer klart bli bäst!
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Bra idéer alla!
Ska prova med org baken, måste dock ha passargerar sadel, hur ju en tjej som gillar att åka med. Kanske det går att modda orginalbaken lite så att det blir som jag vill ha den.... Ska pula lite med det i eftermiddag.... Synda bara att alla gamla fästen är redan borta:näsblod

// Linus
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Blir org. baken nu med en kortad urgröpt limpa. (för tillfället iafl :D )
Kortade av den ca 10 cm. Ska ta bort alla utbuktningar som står upp och ska göra sadeln smalare så att den följer ramen bättre. Blir sedan en tunnt lager med skumgummi på och tonad baklampa. Ska även gjuta nya "fortsättningar" på bakkåpen som går längs med sadeln.
Blir lite trångt men det går nog att tränga ner en passagerare oxå...
Skulle egentligen vilja ha den lite kortare men då får man inte 2 plats
 

Bifogat

  • PICT0010.jpg
    PICT0010.jpg
    95.3 KB · Visningar: 246
Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Blir org. baken nu med en kortad urgröpt limpa. (för tillfället iafl :D )
Kortade av den ca 10 cm. Ska ta bort alla utbuktningar som står upp och ska göra sadeln smalare så att den följer ramen bättre. Blir sedan en tunnt lager med skumgummi på och tonad baklampa. Ska även gjuta nya "fortsättningar" på bakkåpen som går längs med sadeln.
Blir lite trångt men det går nog att tränga ner en passagerare oxå...
Skulle egentligen vilja ha den lite kortare men då får man inte 2 plats

Way to go! Så ska den se ut! :tummenupp
 

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
kan du inte göra så att kutsen går att lyfta av då? då kan du korta lite till och ha sadel under kutsen :)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Blir org. baken nu med en kortad urgröpt limpa. (för tillfället iafl :D )
Kortade av den ca 10 cm. Ska ta bort alla utbuktningar som står upp och ska göra sadeln smalare så att den följer ramen bättre. Blir sedan en tunnt lager med skumgummi på och tonad baklampa. Ska även gjuta nya "fortsättningar" på bakkåpen som går längs med sadeln.
Blir lite trångt men det går nog att tränga ner en passagerare oxå...
Skulle egentligen vilja ha den lite kortare men då får man inte 2 plats


Tänkte på en sak då du sa att du vill ha batteriet under "baken" ska du lägga cdi:n och likriktaren där också? Tänk på att den sistnämda behöver kylning. Antar att du vill ha det rent på originalplatsen? för annars så är ju den ideal för ändamålet.
Och för övrigt kan jag bara hålla med om att originalbaken är den att använda:tummenupp
/Uffe
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Gillar mer och mer att den ser ut att vara modifierad org.
Blir inte allt förmycket hemmabygge då.

Tänkte på en sak då du sa att du vill ha batteriet under "baken" ska du lägga cdi:n och likriktaren där också? Tänk på att den sistnämda behöver kylning. Antar att du vill ha det rent på originalplatsen? för annars så är ju den ideal för ändamålet.
Och för övrigt kan jag bara hålla med om att originalbaken är den att använda:tummenupp
/Uffe


Tänkte bygga en liten låg låda som ska gå under sadeln. Kåporna som går längs med sadeln kommer att täcka den och sedan ska jag fästa likriktaren på framsidan av lådan så att den ligger utanför och får kylning. Resten av elen kommer ligga i lådan och det som inte får plats där kommer läggas i baken, typ batteriet. Inget kommer att synas...

Edit: Byggt fästen för baken och en reghållare med blinkersfästen oxå.
Om det nu blir biltullar som gäller även för mc kommer det bli svårt för tullarna att läsa av min skylt :D
Syns därimot utmärkt bakifrån, så SB borde vara nöjda...

// Linus
 

Bifogat

  • DSC00239.JPG
    DSC00239.JPG
    85.7 KB · Visningar: 96
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Letat igenom hela cyberrymden nu efter bilder på gammla GSX´er
Hittat lite inspiration. Sadeln å baken ska bli liknade dessa, tror jag.
Nu när man har ändrat bygginriktning kanske man oxå ska ha en 80-tals pörr färgstättning :cool:

// Linus
 

Bifogat

  • gsx3.jpg
    gsx3.jpg
    41.4 KB · Visningar: 94
  • 2004_0905gremlin20040010.jpg
    2004_0905gremlin20040010.jpg
    109.6 KB · Visningar: 100
  • T00101 copy.jpg
    T00101 copy.jpg
    95 KB · Visningar: 137
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bara du inte gör det för att de e enklare..
:rolleyes:

här får du nåt o grunna på :tungan
 

Bifogat

  • T00101 copy.jpg
    T00101 copy.jpg
    68.5 KB · Visningar: 235

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Schyst bild!
Problemet blir att det blir för tajt med all el + bönpall och jag vill ha det öppet under sadeln.
Men jag gör det inte för att det är lättare. Hittade massor av glasfiberbakdelar till både gammalt och nytt, inkl HD´ns bak så det är den lätta vägen.
Men jag gillar mer och mer att ha den mod. orginal. Blir ruggit bra harmoni med tanken. Sedan saknas bara ett gammalt turbosystem där man har turbon under tanken med en gigantisk förgasare kopplad rakt på turbon :yoparty
(se senaste nr. av bomber magasin)
Kommer sedan att få gjuta en ny grund för sadeln och idag har jag gjort "listerna" som går längs med sadeln

// Linus
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Schyst bild!
Problemet blir att det blir för tajt med all el + bönpall och jag vill ha det öppet under sadeln.
Men jag gör det inte för att det är lättare. Hittade massor av glasfiberbakdelar till både gammalt och nytt, inkl HD´ns bak så det är den lätta vägen.
Men jag gillar mer och mer att ha den mod. orginal. Blir ruggit bra harmoni med tanken. Sedan saknas bara ett gammalt turbosystem där man har turbon under tanken med en gigantisk förgasare kopplad rakt på turbon :yoparty
(se senaste nr. av bomber magasin)
Kommer sedan att få gjuta en ny grund för sadeln och idag har jag gjort "listerna" som går längs med sadeln

// Linus


Ska du ha en knuffturbo? Vet en som ev ska byta ut sin mot kompressor. Fast om han ska sälja är en helt annan fråga. Men över lär den ju bli.

/Uffe
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top