Caferacer GSX 1100E -80

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Nu så är jag nöjd med bakupphägningen.
Kan ev. bli lite hög bak, blev 2 cm högre än vad jag hade tänkt men när jag sänkte ner den (innan jag byggde om den igen) satte den sig ganska mycket . Blev ruggit låg, så det kanske blir bra. Vågar inte sätta ner den nu då det undre fästet bara är loppat än.
Blir den för hög så får jag fixa lite längre hundben.
Har även gjort alla förstärkningar och bakbromsstaget´s fäste.
Nu återstår bara styrdämparfästet, avgasfästen och fotpinnar fästen i själva ramarbetet.
Ska inhandla glasfiberjox nu oxå och börja på bakkåpan.
Vet någon vad det heter som man använder som mall? (liknade material som man stoppar plastblommor i..?)

// Linus
 

Bifogat

  • DSC00226.JPG
    DSC00226.JPG
    78.1 KB · Visningar: 196

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Nu så är jag nöjd med bakupphägningen.
Kan ev. bli lite hög bak, blev 2 cm högre än vad jag hade tänkt men när jag sänkte ner den (innan jag byggde om den igen) satte den sig ganska mycket . Blev ruggit låg, så det kanske blir bra. Vågar inte sätta ner den nu då det undre fästet bara är loppat än.
Blir den för hög så får jag fixa lite längre hundben.
Har även gjort alla förstärkningar och bakbromsstaget´s fäste.
Nu återstår bara styrdämparfästet, avgasfästen och fotpinnar fästen i själva ramarbetet.
Ska inhandla glasfiberjox nu oxå och börja på bakkåpan.
Vet någon vad det heter som man använder som mall? (liknade material som man stoppar plastblommor i..?)

// Linus

Bonocell eller bodocell tror jag det heter som proffsen använder när de tillverkar pluggar.
Själv har jag använt ett material som verkar vara mittemellan Bonocell och Frigolit. Ljusblå isoleringsskivor ur PLATONs byggsortiment. Hårdare än frgolit och verkar ha slutna celler, och hyfsat lätt att forma.

Lycka till med bakdelen föressten, man blir inte klok på hur det skall se ut efter ett tag, och alla härliga åsikter här på forumet.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Nu så är jag nöjd med bakupphägningen.
Kan ev. bli lite hög bak, blev 2 cm högre än vad jag hade tänkt men när jag sänkte ner den (innan jag byggde om den igen) satte den sig ganska mycket . Blev ruggit låg, så det kanske blir bra. Vågar inte sätta ner den nu då det undre fästet bara är loppat än.
Blir den för hög så får jag fixa lite längre hundben.
Har även gjort alla förstärkningar och bakbromsstaget´s fäste.
Nu återstår bara styrdämparfästet, avgasfästen och fotpinnar fästen i själva ramarbetet.
Ska inhandla glasfiberjox nu oxå och börja på bakkåpan.
Vet någon vad det heter som man använder som mall? (liknade material som man stoppar plastblommor i..?)

// Linus
Kolla extra noga på markfrigång vid inbromsning och nedlägg så du inte får några obehagliga överraskningar ute på gatan.
Åker själv med 1100R gaffel som jag tror är en aning längre,och med V&H megafonen så blev iallafall min kollektor platt och skrapad.
Nu för tiden är det endast undersidan på megafonen som tar i:D
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Kolla extra noga på markfrigång vid inbromsning och nedlägg så du inte får några obehagliga överraskningar ute på gatan.
Åker själv med 1100R gaffel som jag tror är en aning längre,och med V&H megafonen så blev iallafall min kollektor platt och skrapad.
Nu för tiden är det endast undersidan på megafonen som tar i:D

Marfrigången är nog inga problem med. Kommer ha avgasrör som bara tittar fram på varsin sida om bakhjulet.
Snarare att det blir för brant gaffelvinkel, oroar mig en del. :näsblod
Med det löser sig, sa han som sket i vasken :rolleyes:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur mycket sänker den sig igentligen..
kanske dämparn e slut..
öhlinarn jag köpte till dr,n sätter sig max ett par cm efter nedsänkning... (inte dämparn utan baken)
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
hur mycket sänker den sig igentligen..
kanske dämparn e slut..
öhlinarn jag köpte till dr,n sätter sig max ett par cm efter nedsänkning... (inte dämparn utan baken)

Den satte sig ca 5 cm. Då var den oxå inställd på "mjukast" iof.
Dämparns slut...? Vem vet den e ju beg... :gnissla
Har höjt den 7 cm totalt mot org. så det borde inte bli något problem, gsx har ganska mycket rake org...
Men så här blir den bästa lösningen ändå. Vart svårt och få den lägre utan att fjärden skulle ta i svingen utan att göra ett långt övrefäste...
Dämparen har en bra vinkel nu och blir den för hög så får ett par längre hundben träda i kraft...
(Fjädern kommer inte ta i svingen även fast hundbenen blir längre, kollat det)

// Linus
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Den satte sig ca 5 cm. Då var den oxå inställd på "mjukast" iof.
Dämparns slut...? Vem vet den e ju beg... :gnissla
Har höjt den 7 cm totalt mot org. så det borde inte bli något problem, gsx har ganska mycket rake org...
Men så här blir den bästa lösningen ändå. Vart svårt och få den lägre utan att fjärden skulle ta i svingen utan att göra ett långt övrefäste...
Dämparen har en bra vinkel nu och blir den för hög så får ett par längre hundben träda i kraft...
(Fjädern kommer inte ta i svingen även fast hundbenen blir längre, kollat det)

// Linus



ahh..blir nog bra..
allt går o fixa om de behövs :)
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jo det gör ju det...

Köp cellplast och glasfiber idag. Imorgon blir det bygga bakdel :yoparty
Några bra tips "vad man ska tänka på" oezo?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jo det gör ju det...

Köp cellplast och glasfiber idag. Imorgon blir det bygga bakdel :yoparty
Några bra tips "vad man ska tänka på" oezo?

ehy fråga inte mig.. :näsblod
jag tycker bara om o lägga mig i men har inge vettigt o säga :tungan

har du nån bild i huve? el bättre, papper?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
ehy fråga inte mig.. :näsblod
jag tycker bara om o lägga mig i men har inge vettigt o säga :tungan

har du nån bild i huve? el bättre, papper?

Nja, tänkte mer på teknik tips när man plastar....

Förövrigt ska baken bli något liknade det här...
 

Bifogat

  • thebox2s.gif
    thebox2s.gif
    127.6 KB · Visningar: 134

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Vad vart det för cellplast, vanligt frigolit tål inte plast(polyester har jag för mig, men testa på en provbit så fixar det sig nog.

Skall du tillverka en plugg först och sen en form som du sedan gjuter i ? Eller vad är planen?

Glöm inte masken när du sätter igång o plastar, dom ångorna är inte o leka med.

Kör hårt!
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Det är samma som du har, den blåa, tror jag. Fick det gratis iallfall.
Vet inte om jag ska göra en plugg först, vore i och försig bäst.

Sökt lite och har en del idéer om hur jag ska göra med vax, släppmedel osv.
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Pensel för att dutta med, och en aluminiumroller för att få ut all luft, är ett måste i vertygsväg iaf.
Annars är väl doseringen av härdare viktig vad jag förstått.
Vart det glasfiberväv eller matta?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag skulle nog hellre bocka o svetsa ihop en massa plåtar till en ungefärlig form...

sen om du ska göra en gjutform så kör på flecce som jag har kåporna i.

lätta o slipa till efter för o få en fin yta..
går ju även o värma med värmepistol o få till ev former som inte blev riktigt hundra.

behöver bara lägga över formen o tejpa fast skiten på under sidan.. sträcker sig fint runt hörn utan att vecka :tummenupp
på med polystern(massvis) vänta över natten o plocka bort :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag är ingen polerexpert, bara gammal hempulare. Men så här brukar iaf jag göra.

Om det är gjutna aluminiumdelar som tex kopplingskåpor, ventilkåpor och dylikt så brukar jag börja med att ta bort ev rester av originalklarlack med färgborttagningsmedel och skurar av detta med scotchbrite varmt vatten med lite diskmedel i.

Sedan sätter jag mig på en pall med en hink varmt vatten med lite diskmedel i och börjar våtslipa bort alla repor. Är det mycket och djupt repigt så kan man få börja med så grovt som tex 240- eller kanske tom 180-våtslippapper. Man måste slipa tills inga andra repor finns i ytan än de som skapas av slippapperet. (Grunden med polering är nämligen att man inte får slarva med ngt steg, ty då tar det evigheter att "komma ikapp" med nästa steg.) Sedan kan man skifta till tex 600-våtslippapper, slipa tills inga andra repor finns i ytan än de som skapas av 600-papperet. Sedan likaledes med tex 1000-våtslippapper.

Nu först är det dags att polera, det tar då inte speciellt lång tid eftersom man nu gjort ett bra förarbete. Det jag använde på tex mina kronor var en fast polermaskin med dubbla lumpskivor som jag fick låna av en garagekompis. Men annars så brukar jag köra med polertrissa man sätter på borrmaskin, men ännu heller en lite kraftigare som man sätter på en vinkelslip. När man polerar med maskin så kör jag med grov och fin slippasta. Om man polerar förhand så kör jag med Autosol eller ännu hellre Pol.

Om man kör ett förarbete med våtslipning enligt ovan så går det faktisk rätt bra och fort att handpolera. Fördelen med handpolering är att man kan ta hem mindre detaljer och få lite gjort framför TV:n tex, eftersom det inte skräpar ned tillnärmelsevis så mycket som det gör med lumpskiva.

När man maskinpolerar är det viktigt att vara säker på handen så att detaljen inte kommer åt några roterande metalldelar på polermaskinen. Ty då är man på bråkdelen av en sekund tillbaks på ruta ett: 240-papperet.

Mvh
Jörgen
Kul att det inte bara är en annan som tar emot glop från bekantskapen över att man håller liv i gamla grejer på allehanda vis...:D Ser fram mot att se "sothoran" uppsnofsad till säsongen. Blev ju nyfiken på poleringen också, har ju sådana behov själv. Fast jag är ju i det mesta en sådan där fegis som lejer ut allt jobb som jag inte är säker på själv. Hade tänkt mig att anlita Stockholms metallsliperi till det jobbet b la eftersom dom är lokaliserade ett stenkast från där jag bor och så har dom ett gott rykte. Men kan man spara en slant så är ju inte fel heller. Mao hur har du gjort? Pasta och rondell? lr?

/Uffe
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej
Jag är ingen polerexpert, bara gammal hempulare. Men så här brukar iaf jag göra.

Om det är gjutna aluminiumdelar som tex kopplingskåpor, ventilkåpor och dylikt så brukar jag börja med att ta bort ev rester av originalklarlack med färgborttagningsmedel och skurar av detta med scotchbrite varmt vatten med lite diskmedel i.

Sedan sätter jag mig på en pall med en hink varmt vatten med lite diskmedel i och börjar våtslipa bort alla repor. Är det mycket och djupt repigt så kan man få börja med så grovt som tex 240- eller kanske tom 180-våtslippapper. Man måste slipa tills inga andra repor finns i ytan än de som skapas av slippapperet. (Grunden med polering är nämligen att man inte får slarva med ngt steg, ty då tar det evigheter att "komma ikapp" med nästa steg.) Sedan kan man skifta till tex 600-våtslippapper, slipa tills inga andra repor finns i ytan än de som skapas av 600-papperet. Sedan likaledes med tex 1000-våtslippapper.

Nu först är det dags att polera, det tar då inte speciellt lång tid eftersom man nu gjort ett bra förarbete. Det jag använde på tex mina kronor var en fast polermaskin med dubbla lumpskivor som jag fick låna av en garagekompis. Men annars så brukar jag köra med polertrissa man sätter på borrmaskin, men ännu heller en lite kraftigare som man sätter på en vinkelslip. När man polerar med maskin så kör jag med grov och fin slippasta. Om man polerar förhand så kör jag med Autosol eller ännu hellre Pol.

Om man kör ett förarbete med våtslipning enligt ovan så går det faktisk rätt bra och fort att handpolera. Fördelen med handpolering är att man kan ta hem mindre detaljer och få lite gjort framför TV:n tex, eftersom det inte skräpar ned tillnärmelsevis så mycket som det gör med lumpskiva.

När man maskinpolerar är det viktigt att vara säker på handen så att detaljen inte kommer åt några roterande metalldelar på polermaskinen. Ty då är man på bråkdelen av en sekund tillbaks på ruta ett: 240-papperet.

Mvh
Jörgen


Tackar för den mer än utförliga beskrivningen:tummenupp Tyvärr låter som om jag tar fram plånboken i det här fallet:D Bor ju granne med Stockholms metallsliperi så jag ska iaf börja med att höra med dom.

Det ska hursomhelst bli spännande att få se ditt "nybygge"!

/Uffe
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar för den mer än utförliga beskrivningen:tummenupp Tyvärr låter som om jag tar fram plånboken i det här fallet:D Bor ju granne med Stockholms metallsliperi så jag ska iaf börja med att höra med dom.

Det ska hursomhelst bli spännande att få se ditt "nybygge"!

/Uffe

Tack!
Ja det ska även bli roligt att få se din återuppståndna Katana! :tummenupp
/J
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Gjorde ett försök till bakdel igår....

Fick lite freebees igår, något mellan bonocell och frigolit. Provade att slipa till bakdelen men satan vad tid det tar att få det symetriskt, är inte nöjd :gnissla
Tror inte heller att det här matrialet klarar polyester :rolleyes:
Ska nog försöka som oezo sa med tunnplåt.
Jaja lite bilder iallafall. Lyckades få med kameran igår, men glömde minneskortet :huvet så det blev mobilbilder igen :huvet
Kom ihåg att det är långt i från klart...
 

Bifogat

  • DSC00227.JPG
    DSC00227.JPG
    71.7 KB · Visningar: 154
  • DSC00229.JPG
    DSC00229.JPG
    72.1 KB · Visningar: 107
  • DSC00235.JPG
    DSC00235.JPG
    72.6 KB · Visningar: 144
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej!
En tanke: Om du låter kutsen avslutas i samma stil som tanken istället för att som på bilderna låta den avslutas i en spets så får du ju inte bara harmonierande formspråk, utan även möjlighet att integrera bakljuset i kutsen och slipper ha det hängandes i en läpp under hela härligheten.

Vet inte hur du har tänkt. Du har säkert ngn smart idé.

Mvh
Jörgen

Gjorde ett försök till bakdel igår....

Fick lite freebees igår, något mellan bonocell och frigolit. Provade att slipa till bakdelen men satan vad tid det tar att få det symetriskt, är inte nöjd :gnissla
Tror inte heller att det här matrialet klarar polyester :rolleyes:
Ska nog försöka som oezo sa med tunnplåt.
Jaja lite bilder iallafall. Lyckades få med kameran igår, men glömde minneskortet :huvet så det blev mobilbilder igen :huvet
Kom ihåg att det är långt i från klart...
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top