Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har en känsla av att torsionskraften på ramröret kan bli...om inte förödande, så iaf högt.
Fästöronen håller, men jag hade helst sett att du flyttat in axeln/skruven som fäster länkarmen mot öronen (den utan nyloc) så långt in mot ramen det bara går utan att länkarmen tar i ramröret.
Detta skulle halvera torsionskrafterna grovt uppskattat.
Dessutom skulle stötdämparen gå fri bättre gentemot svingen.
Jag är medveten om att detta ändrar länkagets utväxling lite granna, men jag antar att du inte kopierat originallänkagets geometri helt och hållet från den hoj du plockade grejerna i förstone?
Håller med, att minska hävarmen är är smart, det blir både starkare och
lättare.
Ja som ytterligare ledning till Linus så kan man ju även tillägga att det nedre fästet för länkarmen -som denna fråga gäller- tar större kraft vid en given vikt på bakhjulet än det övre fästet för fjäderbenet. detta pga av att fjäderbenet ej är infäst mitten på länkarmen pga av behovet av utväxling. Det nedre fäste måste dimensioneras därefter.
Tycker jag!
J