Caferacer GSX 1100E -80

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har en känsla av att torsionskraften på ramröret kan bli...om inte förödande, så iaf högt.
Fästöronen håller, men jag hade helst sett att du flyttat in axeln/skruven som fäster länkarmen mot öronen (den utan nyloc) så långt in mot ramen det bara går utan att länkarmen tar i ramröret.
Detta skulle halvera torsionskrafterna grovt uppskattat.
Dessutom skulle stötdämparen gå fri bättre gentemot svingen.

Jag är medveten om att detta ändrar länkagets utväxling lite granna, men jag antar att du inte kopierat originallänkagets geometri helt och hållet från den hoj du plockade grejerna i förstone?

Håller med, att minska hävarmen är är smart, det blir både starkare och
lättare.

Ja som ytterligare ledning till Linus så kan man ju även tillägga att det nedre fästet för länkarmen -som denna fråga gäller- tar större kraft vid en given vikt på bakhjulet än det övre fästet för fjäderbenet. detta pga av att fjäderbenet ej är infäst mitten på länkarmen pga av behovet av utväxling. Det nedre fäste måste dimensioneras därefter.

Tycker jag! :)
J
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sitter inte ramfästet för nära dämparn?
jag skulle dra på nå mer förstärkn bara för att.. :D
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Problemet är att själva fjädern tar i om man gör fästet närmare röret (ramen), om man inte gör det övre fästet längre....
(Det är en gammal bild så nu är fästet svetsat mer vinklat neråt.)

Ena motorfästet fäster även i det röret... stabiliserar ju lite...eller blir det bara mer negitiva krafter?

Skulle mer än gärna vilja ha lite bilder på några bilder på hur era fästen ser ut. Är svårt och hitta några detaljerade bidler på internet.... :bow

Är inne på oezo´s plan med att förstärka. Tror oxå på att självafästet hållet men är mer oroad av röret...
Kanske något åt det här hållet.

På den andra bilder skymmtar man ett sådant fäste som jag har... ser inte ut att vara förstärkt något, men man ser inte hela sanningen...
 

Bifogat

  • ACT0009.jpg
    ACT0009.jpg
    77.4 KB · Visningar: 141
  • pechlerEFE4.JPG.jpg
    pechlerEFE4.JPG.jpg
    41 KB · Visningar: 134
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Problemet är att själva fjädern tar i om man gör fästet närmare röret (ramen), om man inte gör det övre fästet längre....
(Det är en gammal bild så nu är fästet svetsat mer vinklat neråt.)

Ena motorfästet fäster även i det röret... stabiliserar ju lite...eller blir det bara mer negitiva krafter?

Skulle mer än gärna vilja ha lite bilder på några bilder på hur era fästen ser ut. Är svårt och hitta några detaljerade bidler på internet.... :bow

Är inne på oezo´s plan med att förstärka. Tror oxå på att självafästet hållet men är mer oroad av röret...
Kanske något åt det här hållet.

På den andra bilder skymmtar man ett sådant fäste som jag har... ser inte ut att vara förstärkt något, men man ser inte hela sanningen...

Bra. Dina förstärkningar skulle bättra på det hela.

Jag har en annan idé som ännu bättre skulle höja både vrid- och böjmotståndet hos röret samt även ytterligare styva upp fästöronens infästning i röret. Nu är jag ingen fena på Paint, men om du först helsömmar öronen enligt mitt tidigare inlägg, och sedan tillverkar en enda bricka enligt min bild (om den går att förstå)av din 6-millimetersplåt. Brickan ska alltså även gå ner emellan öronen och svetsas till röret även där.

Hoppas min bild går att förstå och att strecken syns.

/J
 

Bifogat

  • förstärkning1.JPG
    förstärkning1.JPG
    14 KB · Visningar: 151

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Bra. Dina förstärkningar skulle bättra på det hela.

Jag har en annan idé som ännu bättre skulle höja både vrid- och böjmotståndet hos röret samt även ytterligare styva upp fästöronens infästning i röret. Nu är jag ingen fena på Paint, men om du först helsömmar öronen enligt mitt tidigare inlägg, och sedan tillverkar en enda bricka enligt min bild (om den går att förstå)av din 6-millimetersplåt. Brickan ska alltså även gå ner emellan öronen och svetsas till röret även där.

Hoppas min bild går att förstå och att strecken syns.

/J

Nu slog du allt huvudet på spiken! Det där såg inte dumt ut.:)
Blir lite extra vikt men det kan det nog vara värt, man behöver ju inte göra den så "hög".
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu slog du allt huvudet på spiken! Det där såg inte dumt ut.:)
Blir lite extra vikt men det kan det nog vara värt, man behöver ju inte göra den så "hög".

Eller så gör du den så hög som du vill men tar sedan ur tex tre lätthål i den med hålsåg eller borr. Då utnyttjar du stålvikten i brickan bättre styrkemässigt..
Nåväl. Det blir nog bra vilket som.

Från det ena till det andra: det är ingen risk att flädern tar i svingens tvärstag när svingen fjädrar upp? Nederkant på fjädernbenet kommer ju att följa länkarmens cirkelrörelse och delvis translateras bakåt.:va
Du verkar ju säker, men jag ville bara kolla utifall att. Det ser så nära ut i den vinkeln som bilden är tagen ifrån.
 

Bifogat

  • förstärkning1.JPG
    förstärkning1.JPG
    14.5 KB · Visningar: 85

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag har provat att svinga upp och ner utan fjädern och det går då utan problem.

Edit: blev ju inte svaret på ding fråga...
I och med det är en gammal bild så ser det inte ut så idag, det är större spelrum nu mellan sving och fjäder.
 

Dr.Bike

Guest
Tycker era förslag på förstärkningar är bra.
Men i ditt första förslag med två trekanter så blir det katastrof i snittytan där dessa två avlöser varann.
En sån förstärkning MÅSTE alltså överlappa varann, eftersom varje triangel förstärker även röret, och den svikt som tidigare hela röret tagit upp kommer i ditt fall tas upp i princip av endast den del som saknar förstärkning.
Det leder ofelbart till brott.

En ANNAN lösning som ingen av er föreslagitär att lägga ett plattjärn i HELA rörets längd, och på så vis att ena långsidan helsömmas mitt på röret, plattjärnet ligger på fästöronens undersida, och följdaktligen oxå skall vara så bred som fästöronen är långa.
Hela plattjärnet tillåts sedan vara så långt, att det antingen stöter på sidoramrören, eller om det går förbi, svetsas det dit två små trianglar som går tvärs plattjärnet och står på respektive ramrörs undersida.

Vill man sedan att det ska bli ÄNNU styvare tar man och använder ett vinkeljärn ist.f ett plattjärn.

/Fackverksidioten :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och borde inte bli så att när fjädern dras bakåt så dras ju svingen upp oxå. I och med att fjädern lutar så blir det ju ca samma avstånd... om du förstår min konstiga förklaring :va
Kolla på bilden och försök tyda vad jag menar...

// Linus

Dt stämmer säkert. Jag har ju bara en bild att kolla på. Ville bara se att du tänkt på det. Och det hade du ju.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100


En ANNAN lösning som ingen av er föreslagitär att lägga ett plattjärn i HELA rörets längd, och på så vis att ena långsidan helsömmas mitt på röret, plattjärnet ligger på fästöronens undersida, och följdaktligen oxå skall vara så bred som fästöronen är långa.
Hela plattjärnet tillåts sedan vara så långt, att det antingen stöter på sidoramrören, eller om det går förbi, svetsas det dit två små trianglar som går tvärs plattjärnet och står på respektive ramrörs undersida.

Vill man sedan att det ska bli ÄNNU styvare tar man och använder ett vinkeljärn ist.f ett plattjärn.

/Fackverksidioten :)

Förstår inte riktigt vad du mernar...:va

77 linus
 

Dr.Bike

Guest
Förstår inte riktigt vad du mernar...:va

77 linus

Förstår det! :D
Jag läste texten och det ser svårare ut i text än vad det är IRL.
Läs varje påstående igen, och var för sig.
Gå INTE vidare i texten förrän du hajar vad du nyss läste.
Fråga på det du inte förstår, så tar vi det i etapper.
 

Dr.Bike

Guest

JA!
Exakt så, men jag trodde att öronen var flush med röret vilket de inte är ser jag nu, men det kan man kompensera för genom att använda just ett vinkeljärn som man kapar ena sidan på så att den just når ner till röret!

Det viktiga är att det går hela vägen ut till ramens sidorör där den förankras med konsoler i respektive rör.

:tummenupp

Eller nåt sånt här.

Präxis!

samma lösning men på ovansidan.
Anledningen till att jag ville ha den på undersidan var att då kan man ha ett helt plattjärn.

Kör man på ovansidan måste det bli delat pga kolvstången/fästet på dämparen. Men det blir i princip samma hållfasthet, då mittbiten på tvärsröret mellan fästöronen ändå inte utsätts för torsionskrafter.
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Har tänkt lite... tror att jag gör jörgens förslag fast på ovansidan, då kan man även svetsa fast kortsidorna i ramen (rören som går vertikalt upp). Då får man lite mer vridstyvhet + att svetsfogarna på sidorna av röret utsätts inte för samma krafter.

// Linus
 

Bifogat

  • ACT0009.jpg
    ACT0009.jpg
    62 KB · Visningar: 93

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har tänkt lite... tror att jag gör jörgens förslag fast på ovansidan, då kan man även svetsa fast kortsidorna i ramen (rören som går vertikalt upp). Då får man lite mer vridstyvhet + att svetsfogarna på sidorna av röret utsätts inte för samma krafter.

// Linus

Jag satt just och skissade på ett sådant förslag. Nu slipper jag slåss med paint samtidigt som jag stryker skjortor! Tack! ;)

Det jag tänkte var som sagt att göra en likadan bricka som i min förra skiss men svetsa fast den på ovansidan istället. Samt att att skippa de sluttande ramperna utan istället låta den fortsätta med full höjd på livet (som en rektangel) och sedan bränna fast de två kortsidorna i den i de vertikala rören.

Du har ju nu fått en del förslag, så skulle du bli vankelmodig är det ju ett behagligt problem ty det finns ju plasts att införa flera av dem! :)

/J


/J
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jaja där fick man för sina förslag!! :sissy :6surkart

:D
 
Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Varförinte möta upp gammalt med nytt och köra ny sving med dubbla dämpare? Tycker jag skulle se fräckt ut:)
Men nu är inte jag byggmaister.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top