Caferacer GSX 1100E -80

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Har svetsat om ena förstärkningen nu, blev bättre iaf...
Har även börjat bygga en höj och sänkbar bakupphäning.
Det börjar ta sig nu....

kommer de där hålla?
öhlins ställbara ligger på m17 med fingäng då får den inte skruvas ut mycket heller :va detta såg vekare ut?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
kommer de där hålla?
öhlins ställbara ligger på m17 med fingäng då får den inte skruvas ut mycket heller :va detta såg vekare ut?

Jag är mycket tveksam till infästningen på svingen. Ett plattjärn 90 grader ut mot fyrkantsprofilen kommer att ge sig, garanterat. Men detta kanske bara är provisoriskt?

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro

Dedär kommer ryka av direkt, ser ut som gängad M12 stång som du kapat och loppat fast...Den kommer gå av precis där den gängade stången börjar.
Plattjärnet från ramen håller 10ggr bättre om det är någolunda grovt...

Varför ska du ha höj/sänkar bakdel?? Om du promt skall ha det rekomnderar jag att du fräser ut ett par olika rejäla aluminium-distanser/hundben som du kan fästa ordentligt i ramen.

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Jag är mycket tveksam till infästningen på svingen. Ett plattjärn 90 grader ut mot fyrkantsprofilen kommer att ge sig, garanterat. Men detta kanske bara är provisoriskt?

de lär nog förstärkas :tungan

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Det är en m16 och den går raktigenom med bulthuvudet på andra sidan. Och den är lite lång, på bilden är det max höjden så bulten ska kapas av..
Fästet i ramen ska förstärkas med 90 graders vinklar
Desutom är jag inte den första som gör så här... Ska prova iallfall, men tvekar lite pga att det inte är så snyggt...

Bifogat

• frame1.JPG
    frame1.JPG
    101.6 KB · Visningar: 186
  • P1010007.JPG.jpg
    P1010007.JPG.jpg
    67.5 KB · Visningar: 200
  • damp2.JPG
    damp2.JPG
    55.2 KB · Visningar: 145
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har svetsat om ena förstärkningen nu, blev bättre iaf...
Det börjar ta sig nu....

Sådär ja...
Nu tog de lite bättre.:tummenupp

Vad jag menade med tjockare och tunnare material som ska sammanfogas så ska man lägga merpartena av värmen på den tjockare biten för att få en bra svets.
DVS svetsa lite mer tid på den tjockare biten.

Men tycker den där svetsen såg fin ut.
Nu börjar du få kläm på det.

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
faktiskt tror jag de sitter nå likn på zxr,n men de kanske va annorlunda...måste kika.

edit: kolla idag..sitter en m16 bult på min som på din.
sitter i en 10 mm aluplatta..ser faen inte stabilt ut men de e ju orginal så..
fränt. då borde jag kunna ändra "ride hight" på min :yoparty

Last edited:

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag har faktiskt bytt tillbaka nu... det funkade inte riktigt som jag hade tänkt mig.
I och med att dämparen sitter snett och inte helt vertikalt så tar dämparen i svingen i ytterlägerna, plus att man fick skruva väldigt mycket på skruven för att det skulle bli någon större skillnad.
Sedan så fick man sätta dämparen så högt upp att det inte såg snyggt ut.
Så tillbaka på ruta ett nu...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har faktiskt bytt tillbaka nu... det funkade inte riktigt som jag hade tänkt mig.
I och med att dämparen sitter snett och inte helt vertikalt så tar dämparen i svingen i ytterlägerna, plus att man fick skruva väldigt mycket på skruven för att det skulle bli någon större skillnad.
Sedan så fick man sätta dämparen så högt upp att det inte såg snyggt ut.
Så tillbaka på ruta ett nu...

Vad är ruta ett. Ända tillbaks till original dubbla dämpare?

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vad är ruta ett. Ända tillbaks till original dubbla dämpare?

Japp:D
ne, men det är 3:e gången nu som jag ändrar mig ang. bakupphängingen.
Har ju egentligen inte gjort så mycket mer än att plocka ner allt, förstärka ramen och rensa alla fula fästen, fixat baksvingen, gjort nya fästen och hjuldistanser... blir ju lite om man listar upp det ju :gnissla
Nu sitter ialla fall bakupphängningen punkt-svetsad och ska bara lämnas till en lämplig svetsare.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp:D
ne, men det är 3:e gången nu som jag ändrar mig ang. bakupphängingen.
Har ju egentligen inte gjort så mycket mer än att plocka ner allt, förstärka ramen och rensa alla fula fästen...
Nu sitter ialla fall bakupphängningen punkt-svetsad och ska bara lämnas till en lämplig svetsare.

Vad nice! Så du fick till en fungerande monoshocklösning iaf!?
Det lät så defatistiskt när du sade "tillbaks på ruta ett"...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jo, men det känns så. Jag hatar att göra om saker. Men så är det när man bygger, bara att gilla läget.

Jo jag känner till det där. Det är ännu värre att renovera träbåtar kan jag säga. Det sluta med att man bytt 10 ggr mer än man hade planerat. Men det är en svårslagen känsla (att åka runt i sommarsverige) med en arbetsseger! :hihi:tummenupp

Jag håller på och byter olja, tätningar och fjädrar i min framgaffel samt packar om styrlagret med nytt fett. Bak-öhlinarna har jag lämnat till stötdämparexperten för översyn och fjäderbyte. Så jag är också i fjädringsområdet på min hoj för tillfället! :) Inte så stora ombyggnader som du gör dock! :tummenupp

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jo, men sådant "småpill" är nästan roligare. Då kan man bara ta det lungt och pilla på. Jag känner mig nästan lite stressad nu, har grymt mycket kvar att göra och våren lär komma tidigt i år. Men satan vad kul det ska bli och ta första turen :tuttar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jo, men sådant "småpill" är nästan roligare. Då kan man bara ta det lungt och pilla på. Jag känner mig nästan lite stressad nu, har grymt mycket kvar att göra och våren lär komma tidigt i år. Men satan vad kul det ska bli och ta första turen :tuttar

Jo jag håller med. Jag gillar faktiskt att sitta och mysa och utföra vanligt underhåll på pedantvis. I synnerhet med träbåten, after att ha gjort så stora jobb så är det meditativt att få sköta om resultatet och hålla på med finjobb utan tidspress.

Jag tror du kan vara lugn. Jag har ju fortfarande inte fått min nya motor och växellåda från USA. Ingen, varken i USA eller i Sverige, är helt säker på om den kommer att gå att knöka in i min ram. Så när jag väl får motorn kan det sluta med att jag direkt måste strippa ramen och höja övre ramröret. Blir det så så lär du garanterat ställa på din hoj före mig! :näsblod

Första turen drömmer jag också om!
Vore kul att bränna lite i sommar om vi får klart i tid!
Nu ska jag binga.

/J

Last edited:

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag har ju fortfarande inte fått min nya motor och växellåda från USA. Ingen, varken i USA eller i Sverige, är helt säker på om den kommer att gå att knöka in i min ram. Så när jag väl får motorn kan det sluta med att jag direkt måste strippa ramen och höja övre ramröret. Blir det s...
/J

Åhh fan, vad blir det för motor då? Låter dyrt men roligt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Åhh fan, vad blir det för motor då? Låter dyrt men roligt.

En sån här: http://www.powersportsnetwork.com/e...&product=219070&cattype=&ProductCategoryCode=

Fast det sitter en 600-kam i den. Det vart standard -06.
Motorn leveras utan trans, koppling, växellåda, laddning, oljepump startmotor, tändning mm. De delarna är det tänkt att man ska ta från sin gamla HD-1200:a

Jag sålde dock min 1200-motor komplett ty jag ville lyxa till det med en 6-växlad raceväxellåda från Baker, race-oljepump från zipper, racekoppling från Barnett, Dyna 2000i -tändning, 1,4 kW Powermaster startmotor, Mikuni HSR-48:a istället för den medföljande S&S-förgasaren osv.

Jo det är mycket pengar men jag har länge drömt om någon gång få bygga en motor utan att ta några genvägar med beggade originaldelar mm som kan knäa. Denna gång unnar jag mig lyxen att bara använda nya high.perf-delar.

Men det är inte så dumdristigt att ösa in pengar i en HD ty dels behåller man ofta HD lite längre än en sporthojsägare, dels är folk villiga att betala för påkostade HD-byggen. Om man nu skulle vilja sälja... Men det har jag inte tänkt, jag brukar ha min farkoster länge. Jag är inne på fjärde året med min hoj nu, och det har precis börjat. Jag lär ha kvar den många många år till om inget oförutsett händer.

Fick hem HSR:en idag. Kändes lite kaxigt att sitta och pilla på Mikunis största motorcykelförgasare. Har aldrig ägt en så stor hojförgasare innan.

Skulle du se över din motor eller verkar den fräsch?

/J

Last edited:

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Oj fan, det var ingen liten sak... Härligt att förvärkliga sina drömmar. Stenhård mortor måste jag säga :yoparty

Nja lite.... Min motor har gått långt 7000 mil, men funkar klockrent fortfarande, drar ingen olja, ryker inte, startar alltid å låter bra. Enl. förra ägaren skulle den vara konad, nya cylinderringar och och lite annat småfix som han hade gjort för 500 mil sedan med det är man ju aldrig säker på för att ventilerna knackade lite.....
Ska ju trimma eller bygga turbo nästa år, så då blir det en helgenomgång.
Blir nog iaf. nya rs36´or tror jag, för org cv fuggarna funkar inte så bra med induviduella filter och org burken ser ju ut som skit och jag tror inte att den får plats nu när jag har en monodämpare....
Har iaf. ljusterat ventilerna och så blir det en stor service...

// Linus

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Din spis kan nog vara frisk om den är välskött. De där motorerna minns jag som rätt slitsraka om de sköts. Även när de är trimmade. Tilltagen koppling och växellåda dessutom. Det är skönt om man ska trimma.

Jag håller med de som säger att vacuumförgasare är ekonomiskt och smart osv. Men jag gillar ljudet och trottelresponsen hos trottelförgasare bättre.
Dessutom är man ju som sagt fri att bygga en högflödes luftburk med mekaniska förgasare. :)

/J

Oj fan, det var ingen liten sak... Härligt att förvärkliga sina drömmar. Stenhård mortor måste jag säga :yoparty

Nja lite.... Min motor har gått långt 7000 mil, men funkar klockrent fortfarande, drar ingen olja, ryker inte, startar alltid å låter bra. Enl. förra ägaren skulle den vara konad, nya cylinderringar och och lite annat småfix som han hade gjort för 500 mil sedan med det är man ju aldrig säker på för att ventilerna knackade lite.....
Ska ju trimma eller bygga turbo nästa år, så då blir det en helgenomgång.
Blir nog iaf. nya rs36´or tror jag, för org cv fuggarna funkar inte så bra med induviduella filter och org burken ser ju ut som skit och jag tror inte att den får plats nu när jag har en monodämpare....
Har iaf. ljusterat ventilerna och så blir det en stor service...

// Linus

#6 Limpan

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jo, jag köpte den av en gammal trafikpolis :hihi och han hade ägt den ett tag... Han verkade ha koll på läget. Man kan ju iaf. hoppas att jag är en av de få som låter spisen sjunga ut allt vad den kan.
Fick just ett svar från gsx1100/kantana tråden om att äldre gsxr-fuggar funkar upp till 140hk, så nu är jag på jakt efter sådana eller rs36´or om jag snubblar över sådana först till ett bra pris.

Är på jakt efter sportster lampa men hittar fan ingen....:näsblod
Har du (jörgen) koll på vad en ny kostar? förmodligen för mycket....

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...