Caferacer GSX 1100E -80

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
GARAGERÄV skrev:
2599317 Det blir inga problem med balansen. Man brukar tycka att det är så härligt att bara få köra "sin egen" hoj så det brukar lösa sig.
Bygg en vinter, kör en sommar, ändra nästa vinter osv osv

En hoj blir aldrig klar... ett evigt byggande, sååå härligt
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jorrå, den e på gång. Har bara inte hunnit ner i garaget de senaste veckorna.
Ska ta ramen till svetsaren nu i veckan så ska det nog gå undan sedan...

Edit: Jag har nog drabbats av den elake svetsguden eller nått för nu har svetsarens svets pajat oxå, det svets nr 2 som har pajat för min hoj...:huvet
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Så då var man hemma från thailand...
Tror Ni att svetsaren har ens tittat på min hoj...NÄ :mad:
Bygget har stått still på tok för länge nu, måste sätta fart...
Inte många månader kvar ju innan våren ju:yoparty
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Så då var man äntligen igång igen i garaget, känns så skönt.
Äntligen fixat en svets nu, kör på ren kolsyra istället för mison 18 och det funkar klockrent! Mycket billigare, och att man jobbar med brandskydd och kan fixa kolsyra grattis gör inte saken sämre...
Har idag gjort nya förstärkningar i 4mm gods istället för 6mm, kändes som de gammla var onödigt tjocka och tunga och svetsat dem fast de nya. Jag har även byggt lådan för elen. Fösta gången man svetsar i världshistorien, men jag måste säga att jag blev jäkligt nöjd med resultatet. Svårt bara att svetsa igen glipor.
Har punktat bakupphängningen oxå men jag vågar inte svetsa den själv så det lämnar jag iväg någonstans. Ska ju tåla en del. Ska göra lite mer förstärkningar först innan det åker iväg bara.

Tyvärr glömade jag kameran så det fick bli mobilbilder....

God fortsättning
Linus
 

Bifogat

  • DSC00182.jpg
    DSC00182.jpg
    88.2 KB · Visningar: 143
  • DSC00183.JPG
    DSC00183.JPG
    71.3 KB · Visningar: 170
  • DSC00186.JPG
    DSC00186.JPG
    75.6 KB · Visningar: 165
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
#6 Limpan skrev:
2694882 Så då var man äntligen igång igen i garaget, känns så skönt.
Äntligen fixat en svets nu, kör på ren kolsyra istället för mison 18 och det funkar klockrent! Mycket billigare, och att man jobbar med brandskydd och kan fixa kolsyra grattis gör inte saken sämre...
Har idag gjort nya förstärkningar i 4mm gods istället för 6mm, kändes som de gammla var onödigt tjocka och tunga och svetsat dem fast de nya. Jag har även byggt lådan för elen. Fösta gången man svetsar i världshistorien, men jag måste säga att jag blev jäkligt nöjd med resultatet. Svårt bara att svetsa igen glipor.
Har punktat bakupphängningen oxå men jag vågar inte svetsa den själv så det lämnar jag iväg någonstans. Ska ju tåla en del. Ska göra lite mer förstärkningar först innan det åker iväg bara.

Tyvärr glömade jag kameran så det fick bli mobilbilder....

God fortsättning
Linus


svetsa inte för mycket bara..
när grejerna blir varm kan de slås sig ganska mycket..
sen så ser de ut som du haft för lite stret på svetsen.
el nån felinställn. har själv problem med o ställa svets..alla kan svetsa men inte alla kan ställa in den.
men som sagt.. du lämnar ju bort de som e viktigast.. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ozeo skrev:
2696914 sen så ser de ut som du haft för lite stret på svetsen.
el nån felinställn. har själv problem med o ställa svets..alla kan svetsa men QUOTE]

Ja exakt: för lite kräm och/eller för mycket trådmatning.
Men det som är gjort lär nog hålla.

Mvh
J
 

Fist Woman

Guest
erfarenheten säger mig att man skall vara försiktig med att bedömma svetsar okulärt. Visst de kan vara uppenbart fel men röntgen är ändå det enda säkra. Det kan vara bättre med en skitkorv på ett plan än en porös massa med en snygg yta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fist Woman skrev:
2696977 erfarenheten säger mig att man skall vara försiktig med att bedömma svetsar okulärt. Visst de kan vara uppenbart fel men röntgen är ändå det enda säkra. Det kan vara bättre med en skitkorv på ett plan än en porös massa med en snygg yta.

Jag får skylla på att jag är upplärd den gamla vägen. Alla mina svetslärare genom åren har saknat röntgen utan det har varit okulärbesikting, kommentar och påt igen. ;)

Det man kan se på de där svetsarna är att de garanterat inte har bränt igenom.

Men jag håller med om att man kan få till till synes snygga svetsar som är spröda.

/J
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Fist Woman skrev:
2696977 erfarenheten säger mig att man skall vara försiktig med att bedömma svetsar okulärt. Visst de kan vara uppenbart fel men röntgen är ändå det enda säkra. Det kan vara bättre med en skitkorv på ett plan än en porös massa med en snygg yta.

Erfarenheten säger mig att Jörgens uttalande är riktigt.
Men det håller säkerligen.

Övning ger färdighet. :tummenupp
 

Fist Woman

Guest
Jag tvivlar inte på någons förmåga.
Men, den estesiskt snyggaste svetsen är inte alltid den bästa. Jag håller med om att det ser ut som om det har varit lite hög trådmatning, men jag kan inte utesluta att det är en alldeles utmärkt svets ur hållfstahetsynpunkt.

Jag tog en titt på din hoj Jörgen i somras, och jag såg inget annat än HD- orginalsvetsar på den (förutom möjligen förbränningsrummen).

BTW varför kör du inte single-fire?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fist Woman skrev:
2697080 Jag tvivlar inte på någons förmåga.
Men, den estesiskt snyggaste svetsen är inte alltid den bästa. Jag håller med om att det ser ut som om det har varit lite hög trådmatning, men jag kan inte utesluta att det är en alldeles utmärkt svets ur hållfstahetsynpunkt.

Jag tog en titt på din hoj Jörgen i somras, och jag såg inget annat än HD- orginalsvetsar på den (förutom möjligen förbränningsrummen).

BTW varför kör du inte single-fire?

Det syns på kontaktvinkeln om man bränt igenom ordentligt. (Samma vinkel som påverkas om en tex vattendroppe ligger på en yta den förmår att väta eller ej.) Men än en gång, jag tror säkert att Linus svetsar på bilderna håller, så tokiga var det ju inte, och bättre kommer de bli!

Min hoj är rätt original i ramen. Det är bara lite småförstärkningar vid övre ramröret. Men de är under tanken :)

På nya motorn blir det singelfire. KamikazeKids mor har köpt min "gamla" 1200med dual-fire. Så vill du lobba för singelfire där så får du uppvakta Kamikaze Kid. Han är chefsmekaniker även för familjens HD-stall nämligen! ;)

Nu spammar jag sönder Linus tråd :gnissla

/J
 
Last edited:

Fist Woman

Guest
Jag önskar jag hade en scanner så ni kunde få se hur det såg ut på 80-talet...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Fist Woman skrev:
2697125 Jag önskar jag hade en scanner så ni kunde få se hur det såg ut på 80-talet...

Jag önskar det var 80 tal för då var jag ung och kung i baren! :spammer

Flåt nu ska vi inte spamma sönder byggtråden mer...
Mer bilder på bygget! :)
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Det som inte blev så bra på svetsfogen (ellådan) är när det var lite glipor mellan plåten och ramen, fick bygga lite då och det blev det inte så snyggt.
På förstärkningarna vågade inte kräma på för mycket, var lite rädd för att bränna hål ramen.
Men man kan alltså bränna på mer utan problem?
Går ju att slipa ner svetsfogarna och göra om det...
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
#6 Limpan skrev:
2698135 Det som inte blev så bra på svetsfogen...

Du behöver inte göra om det.
Men du kan kräma på lite mer.
Inte massor mer utan ett steg till på svetsen.
Testa på något av samma tjocklek så gör det ju inget om det pajar ur.
Sen om du har ett tjockare material som du ska sammanfoga med de tunnare rören i ramen tex så bränner du lite hårdare på det tjockare matrialet med svetsen för att undvika att det tunnare ger sig...
Om du förstår vad jag menar.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Kamikaze kid skrev:
2698151 Du behöver inte göra om det.
Men du kan kräma på lite mer.
Inte massor mer utan ett steg till på svetsen.

Jag gör nog om det iaf... ska ju se proffsigt ut oxå :crash

Fattar inte riktigt vad du menar....
Alla tips är mer än väl välkommna.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
#6 Limpan skrev:
2698430 Jag gör nog om det iaf... ska ju se proffsigt ut oxå :crash

Fattar inte riktigt vad du menar....
Alla tips är mer än väl välkommna.

om de ska se riktigt great ut så ska den inte stå ut utan mer som om du tagit spackel på fingret o dragit ut..
så med lite vågor i sig iaf när man svetsar in i ett sånt där hörn ...siken djäkla förklaring... :huvet
hittar ingen bild på google.
batteri lådan el vad man ska kalla det ser ju ingen så den spelar de ju ingen roll med men förstärkningarna..

o åter igen...svetsa inte för mycket i taget o låt det svalna..
lätt att de drar sig åt nåt håll :tummenupp
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Mmmm fick till det så på ellådan, förutom där det var glipor då blev det lite kladdigt.
Bara till att börja öva.....
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Har svetsat om ena förstärkningen nu, blev bättre iaf...
Har även börjat bygga en höj och sänkbar bakupphäning.
Det börjar ta sig nu....
 

Bifogat

  • DSC00196.JPG
    DSC00196.JPG
    73.9 KB · Visningar: 147
  • DSC00193.JPG
    DSC00193.JPG
    65.1 KB · Visningar: 128
  • DSC00197.JPG
    DSC00197.JPG
    81.6 KB · Visningar: 230
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top