Caferacer GSX 1100E -80

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jo, jag köpte den av en gammal trafikpolis :hihi och han hade ägt den ett tag... Han verkade ha koll på läget. Man kan ju iaf. hoppas att jag är en av de få som låter spisen sjunga ut allt vad den kan.
Fick just ett svar från gsx1100/kantana tråden om att äldre gsxr-fuggar funkar upp till 140hk, så nu är jag på jakt efter sådana eller rs36´or om jag snubblar över sådana först till ett bra pris.

Är på jakt efter sportster lampa men hittar fan ingen....:näsblod
Har du (jörgen) koll på vad en ny kostar? förmodligen för mycket....

Tjena! Kan bli tufft med den lampan. Här är ett par som du nog kan få för ett bra pris

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/e...item=190069889656&indexURL=1#ebayphotohosting

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BRAN...tegoryZ35598QQihZ002QQitemZ120073447061QQrdZ1

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Harl...tegoryZ35575QQihZ014QQitemZ330074734489QQrdZ1
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Provmonterat allt idag så allt ser bra ut innan jag skickar ramen på svetsing...
Lampan snodde jag från min chopper så det kommer inte bli just den men något åt det hållet, men absolut inte kromad. Kommer sitta lite lägre och närmare halsen oxå.
Lutningen blev bra, lite lätt framåtlutad.
Ska göra något åt den gigantiska framskärmen oxå, ser ju inte klokt ut.
Skulle helst vilja köra utan men det är inte så praktiskt, kommer köra mycket i sommar.

// Linus


EDIT: Satt lampan längre in och det ser mycket bättre ut. Ska även sänkas lite mer. Ska försöka hitta en lampa som inte bygger lika djupt och som är helt slät och ser lite mer modern ut. Ska oxå ev. höja baken lite till, det vill säga om det finns plats för kedjan och hur köregenskaperna är. Vill ha den lite mer framåtlutad för lite mer aggresiv look.
 

Bifogat

  • DSC00205.JPG
    DSC00205.JPG
    73.4 KB · Visningar: 228
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Fattar fortfarande inte hur gsx1100 org. kan väga 243 kg (torr?)?
Jag uppskattade vikten nu när ram, sving, hjul, framgaffel, styre och tank satt ihopmonterat. Kunnde lyfta allt sälv utan problem så jag skulle gissa på max 60-70 kg. Motorn väger 82 kg. Plus att el, reglage, förgasare, bakdäck, bakkåpa, avgas system (kapat och lättat) + lite smått som ska på. Men om man överdriver och säger att jag kan lyft 80 kg utan problem och alla små saker som ska på väger 40 kg. Så 80+82+40=202 kg..? Skulle tippa mer på att det blir 65+82+30=177 kg, kanske lite önsketänkande men iaf... De delarna som blev över väger säkert 80-100 kg (två stora lådor var av en som jag inte orkade lyfta själv) men då är det ju den gammla svingen, framgaffeln, hjul m.m. sådant som jag har bytt.

Så någonstans mellan 180-200 kg är det rimmligt?
Väger gammla gaffelben, sving m.m. så jävla mycket?
Har jag fel uppgifter på org. vikten eller vad är fel, får inte riktigt ihop det..
Ska bli kul och väga den sedan när den är klar...

// Linus
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Fattar fortfarande inte hur gsx1100 org. kan väga 243 kg (torr?)?
// Linus


Jag vägde min "Fusk Katana" när jag åkte med den, har för mig att den vägde 230kg när jag svängde in på den lokala skrotfirman och vägde den. Jag siktar på en vikt på 205-210kg när jag är klar med den.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag vägde min "Fusk Katana" när jag åkte med den, har för mig att den vägde 230kg när jag svängde in på den lokala skrotfirman och vägde den. Jag siktar på en vikt på 205-210kg när jag är klar med den.

Det låter som en mer trolig vikt... runt 200 kg. Jag underskattar förmodligen alla små saker som ska på...
Hur går det för dig föresten?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Det låter som en mer trolig vikt... runt 200 kg. Jag underskattar förmodligen alla små saker som ska på...
Hur går det för dig föresten?

Jag har jobbar med sadeln och kåporna en del och skall förhoppningsvis få lite gjort på chassit snart oxå.
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Det låter som en mer trolig vikt... runt 200 kg. Jag underskattar förmodligen alla små saker som ska på...
QUOTE]

Min knarr väger 201 kg torr med en nästan exakt 50/50 fördelning fram/bak.
Den bygger på en -84 med Gixxer 750 -98 komponenter fram och bak och en mycket modifierad ram etc, etc. Dock inga medvetna lättningar typ urborrningar å sånt (förutom cyllarna förståss, 1327:D ). Extra hästar väger ju inte mer så länge man jobbar med sugmotorer, tvärt om!:tungan
Med andra än 750 orig-fälgarna kommer man ned i vikt ytterligare och bättrar på vridmomentet oxå.:tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Fattar fortfarande inte hur gsx1100 org. kan väga 243 kg (torr?)?
Jag uppskattade vikten nu när ram, sving, hjul, framgaffel, styre och tank satt ihopmonterat. Kunnde lyfta allt sälv utan problem så jag skulle gissa på max 60-70 kg. Motorn väger 82 kg. Plus att el, reglage, förgasare, bakdäck, bakkåpa, avgas system (kapat och lättat) + lite smått som ska på. Men om man överdriver och säger att jag kan lyft 80 kg utan problem och alla små saker som ska på väger 40 kg. Så 80+82+40=202 kg..? Skulle tippa mer på att det blir 65+82+30=177 kg, kanske lite önsketänkande men iaf... De delarna som blev över väger säkert 80-100 kg (två stora lådor var av en som jag inte orkade lyfta själv) men då är det ju den gammla svingen, framgaffeln, hjul m.m. sådant som jag har bytt.

Så någonstans mellan 180-200 kg är det rimmligt?
Väger gammla gaffelben, sving m.m. så jävla mycket?
Har jag fel uppgifter på org. vikten eller vad är fel, får inte riktigt ihop det..
Ska bli kul och väga den sedan när den är klar...

// Linus



cool bild..den komma bli fräck som faen.
ser ut som gaffelvinkeln blir lite brant :confused:
el e de synvilla?
vart ganska brant på dr,n min oså innan jag sänkte den..funkade men såg knept ut :)

sen ang vikten vet jag inte men min har sjunkt 30-40 kg.. om man kikar efter papper o verklighet.
tro gaffel o fälgar gjorde bra mycket.

och. du! skall icke häda med framskärm:tungan
ett tips kan ju va att vissa chopper åkare använder tydligen nån slags läder pryl mellan gaffelben, då stänker de tydligen inte så farligt. lite svårt o få den nära däck med usd bara..
vet ju själv efter att åkt skärmlöst så de e inte kul.. :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Värsta sprutet från framhjulet är det som däcket tar med sig runt och kastar framåt/uppåt.
Har inte tänkt på "din" lösning.
Plockar man framskärmen bör man montera "wobbelstag" mellan gaffelbenen.
Detta har jag redan.
Skall prova att montera en bit tunn lexan som följer gaffelbenen från precis över däcket och sisådär tio centimeter uppåt.
Borde funka!
Alltid lär man sig något!
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Ang. gaffel vinkel tror jag inte att det blir något problem... ( se bild )
Dessutom väger hojen inget nu heller så den kommer sätta sig lite till när motor kommer i...

Tänkte ev. gjuta av ovansidan av framdäcket och göra en liten liten framskärm. samma sak bak, en liten hugger eller vad det heter, för att skydda luftfiltren.

Hittat en 130 mm rund framlampa (nr 4) som bara bygger 60 mm på djupet, kommer nog bli perffa..

// Linus
 

Bifogat

  • framljus2.jpg
    framljus2.jpg
    7.5 KB · Visningar: 751
  • DSC002022.jpg
    DSC002022.jpg
    68.1 KB · Visningar: 211
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ang. gaffel vinkel tror jag inte att det blir något problem... ( se bild )

Tänkte ev. gjuta av ovansidan av framdäcket och göra en liten liten framskärm. samma sak bak, en liten hugger eller vad det heter, för att skydda luftfiltren.

Hittat en 130 mm rund framlampa (nr 4) som bara bygger 60 mm på djupet, kommer nog bli perffa..

// Linus


Får man fråga vart du köpt lampan och om den är E-godkänd?:)

För övrigt så ser dit bygge hitintills rikitigt bra ut. :tummenupp
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Absolut!
Den kommer inhandlas på samsmotor. Kostar, tror det var 535:- och den är E-märkt.

// Linus
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur har du tänkt med resten av fronten?
kåpa? bara lyse? lyse och stor varvräknare el nå sånt?
tänkte kan ju bli fult om den sitter föööör långt in o en mätare el kåpa sticker ut för mycket :D
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
hur har du tänkt med resten av fronten?
kåpa? bara lyse? lyse och stor varvräknare el nå sånt?
tänkte kan ju bli fult om den sitter föööör långt in o en mätare el kåpa sticker ut för mycket :D

Ska nog ha caferacer stuket så i nuläget blir det bara en rundlampa fram, styrdämpare, och en rund mätare. 5:an på bilden bygger 85 mm så det är oxå ett allternativ om 4:an blir för tunn, ska kika och mäta lite på hojen nästa gång jag ska till garaget.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ska nog ha caferacer stuket så i nuläget blir det bara en rundlampa fram, styrdämpare, och en rund mätare. 5:an på bilden bygger 85 mm så det är oxå ett allternativ om 4:an blir för tunn, ska kika och mäta lite på hojen nästa gång jag ska till garaget.

tycker den som var på bilden va cool..ev lite "bullig" men rätt storlek.. kanske nån cm ner om de skulle gå.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
tycker den som var på bilden va cool..ev lite "bullig" men rätt storlek.. kanske nån cm ner om de skulle gå.

Jo, den på bilden är snygg, men är lite för djup (130mm). Den tar i halsen så som den sitter nu. Tror faktiskt att lampa nr 5 med 85mm djup kan passa bra.
De har nästan samma diameter. Den som sitter på nu är 130mm och 5:an har 120mm. Rent höjdmässigt ska lampan ner lite. Måste ju få plats med styrdämpare oxå....

Edit: Fick bakupphängningen delvis svetsad idag. Har även tryckt i motorn. Börjar ju likna en MC igen nu....

// Linus
 

Bifogat

  • DSC00214.JPG
    DSC00214.JPG
    69.1 KB · Visningar: 151
  • DSC00212.JPG
    DSC00212.JPG
    69.1 KB · Visningar: 146
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vad tror ni, kommer det undre fästet hålla eller ska man förstärka det?
Har tittat på lite andra hojar och det varierar mycket hur krafftiga fästerna är...?
Det blir väl ingen större sidledskrafter men hur ser era ut...
Fästerna är gjorda av 6 mm stål och är svetsade av en firma i västberga...
 

Bifogat

  • ACT0009.jpg
    ACT0009.jpg
    76 KB · Visningar: 146

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad tror ni, kommer det undre fästet hålla eller ska man förstärka det?
Har tittat på lite andra hojar och det varierar mycket hur krafftiga fästerna är...?
Det blir väl ingen större sidledskrafter men hur ser era ut...
Fästerna är gjorda av 6 mm stål och är svetsade av en firma i västberga...

Vill ogärna sia om det, man vill helst räkna. Men jag kan säga så här:
Om du helsvetsar fästena med V-fog på både in och utsida på båda fästöronen (alltså 4 fogar) och använder ett a-mått på minst 3 mm. Ja då kommer dina fästöron plus infästningar garanterat att vara kraftigare än ramröret. Dvs det kommer att vara röret som är begränsande, det kommer att böjas, vridas eller ev fläkas upp innan fästöronen eller svetsarna brister.

Om arrangemanget sedan är tillräckligt starkt är en annan historia. Om du tar reda på vid vilken kraft fjädernbenet bottnar, samt mäter lite inbördes avstånd så kan man räkna alternativt provbelasta. Jag skulle ta till 200 % säkerhetsmarginal på maxlasten för att få betryggande marginal mot utmattning.

Eller så skulle jag jämföra med andra jämbördiga konstruktioner precis som du gjort.

Mvh
J
 

Dr.Bike

Guest
Jag har en känsla av att torsionskraften på ramröret kan bli...om inte förödande, så iaf högt.
Fästöronen håller, men jag hade helst sett att du flyttat in axeln/skruven som fäster länkarmen mot öronen (den utan nyloc) så långt in mot ramen det bara går utan att länkarmen tar i ramröret.
Detta skulle halvera torsionskrafterna grovt uppskattat.
Dessutom skulle stötdämparen gå fri bättre gentemot svingen.

Jag är medveten om att detta ändrar länkagets utväxling lite granna, men jag antar att du inte kopierat originallänkagets geometri helt och hållet från den hoj du plockade grejerna i förstone?
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top