Kamikaze kid
Inget är omöjligt....
Jörgen Karlsson skrev:2559009Det är ju hedrande! Att vi svenskar inte ens har ett ord för "sexuellt utmattad". Vi är så dj-vla potenta jämfört med oljeborrarna helt enkelt!
Exakt!
Jörgen Karlsson skrev:2559009Det är ju hedrande! Att vi svenskar inte ens har ett ord för "sexuellt utmattad". Vi är så dj-vla potenta jämfört med oljeborrarna helt enkelt!
Lajf skrev:2559896Om jag inte minns alldeles fel satte man bromsstaget i ramen för att motverka hoppande bakhjul vid bromsning.
Det har jag också hört. Samt förklaringen att man på 80-talet ville skona de då rätt sladdriga svingarna från en ytterligare kraft. Men varför återgick man till momentstag i svingen sedan? Var det att man fick fram bättre dämpare och stadigare svingar på 90-talet eller var hela iden med stag i ramen en tankevurpa från ingenjörerna?Lajf skrev:2559896Om jag inte minns alldeles fel satte man bromsstaget i ramen för att motverka hoppande bakhjul vid bromsning.
Mares skrev:2559904Men om staget sitter i ramen, när svingen fjädrar upp och ner så borde ju bakbromsen röra på sig...? Eller?
Skulle gärna vilja ha bilder på hur fästet ser ut på en gsxr750...
Eller är detta rätt fäste? ser lite klent ut.... Är väl för avg. systemet...
Jörgen Karlsson skrev:2560773Det har jag också hört. Samt förklaringen att man på 80-talet ville skona de då rätt sladdriga svingarna från en ytterligare kraft. Men varför återgick man till momentstag i svingen sedan? Var det att man fick fram bättre dämpare och stadigare svingar på 90-talet eller var hela iden med stag i ramen en tankevurpa från ingenjörerna?
/J
Precis, det är ju det som är det ingenjörmässigt osnygga i att fästa momentstaget i ramen. Att det sen är obetydliga relativrörelser kan jag hålla med om.
Ja det där ser lite klent ut. Men fästet på svingen på bilden är ju illustrativt såtillvida att det har spår av den där assymmetrin vi pratade om tidigare. Låt ditt fäste luta ännu mer bakåt så att merparten av svetsen tar drag. Det är inga stora krafter så det lär hålla ändå, men det ser tårtigt ut om man gör ett symmetriskt fästöra som ändå är dedikerat för dragkrafter. Då blir man pikad av experterna när man rullar in på Rosenhill.
Tycker jag.
/J
Hej, härlig fart du håller på bygget.#6 Limpan skrev:2559904Men om staget sitter i ramen, när svingen fjädrar upp och ner så borde ju bakbromsen röra på sig...? Eller?
katana83 skrev:2562317Hej, härlig fart du håller på bygget.
Jag vet inte om du har sett inlägg #159 där jag har bifogat bilder på
1100R-93:ans delar. Med dom delarna så slipper du staget samt ev. rörelser av oket helt. Du måste fortfarande fixa någon som kan svetsa alu-klackarna på insidan av svingen. Men sen är det bara å åka.
Som bonus så får man ett renare utseende utan bromsstaget.
#6 Limpan skrev:2561240Blir att sätta det i ramen, typ så här. Jobbigt bara att fixa någon som kan svetsa i alu.
Aerosvets är bra. Han har dessutom byggt många alu- och stålsvingar.
AeroSvets. Fårrådsgränd 2 162 50 Vällingby. Tel. 08-739 23 60. Fax. 08-739 23 60.
Det där svetsar han dit medan du väntar.
Men det finns förstås många fler duktiga som svetsar alu i Sthlm!
/J
katana83 skrev:2562317Hej, härlig fart du håller på bygget.
Jag vet inte om du har sett inlägg #159 där jag har bifogat bilder på
1100R-93:ans delar. Med dom delarna så slipper du staget samt ev. rörelser av oket helt. Du måste fortfarande fixa någon som kan svetsa alu-klackarna på insidan av svingen. Men sen är det bara å åka.
Som bonus så får man ett renare utseende utan bromsstaget.
Aerosvets är bra. Han har dessutom byggt många alu- och stålsvingar.
AeroSvets. Fårrådsgränd 2 162 50 Vällingby. Tel. 08-739 23 60. Fax. 08-739 23 60.
Det där svetsar han dit medan du väntar.
Men det finns förstås många fler duktiga som svetsar alu i Sthlm!
/J
#6 Limpan skrev:2517455Svingen kommer ifrån en gsxr750 -88
// Linus
Rätt det är en GSXR 750 90, svingen köpte han av mig i höstas, jag har haft den liggande i massa år och tänkte använda den i min GSXR 7/13 Streetfighter men när jag gav upp det projektet så såldes den. Och vem som förstärkt den vet jag inte.Silverryggen skrev:2562797Så där såg inte svingen ut på en -88, vem har byggt om den..?
En sådan sving hade varit perfekt som utgångsmaterial till mitt fetförstärkta/förlända tubo-bygge...
Snyggt bygge föresten!!
gixxer_1255 skrev:2562866Rätt det är en GSXR 750 90, svingen köpte han av mig i höstas, jag har haft den liggande i massa år och tänkte använda den i min GSXR 7/13 Streetfighter men när jag gav upp det projektet så såldes den. Och vem som förstärkt den vet jag inte.
#6 Limpan skrev:2562778
Jo, jag såg det men det kan bli lite tajt mellan svingen och däcket med den lösningen. Finns inte så mycket plats där redan nu... Hur mycket bygger det på svingen?
katana83 skrev:2563067Den delen av okfästet som sitter på hjulaxeln är lika som den man använder till okfästet med stag som fästes i ramen. Så där är det ingen skillnad. Klackarna som behövs på insidan av svingen sitter bara några cm framför hjulaxeln. Tar därmed inget utrymme från däcket.
Klackarna sticker ut ca 2 cm som syns på bilden. Svingen till 1100R-93 som ligger överst och svingen till 750R-88 är snarlika på bredden baktill Det syns lite dåligt på bilden pga vidvinkeln.
Jag åker runt i Stockholmsområdet på dagarna, jag kan lägga delarna i bilen så kan du få se hur dom ser ut på riktigt.
Skicka ett pm om du är intresserad.
Rent funktionellt är det förmodligen mest optimalt att sätta bromsstaget i ramen parallellt med svingen. Då får man ingen "vridande" kraft som vill trycka ihop (störa) fjädringen då man bromsar utan det blir drag resp. tryck i stag och sving. Nackdelen är att man måste ha fritt utrymme för staget. Dessutom kostar staget extra med leder etc, okhållaren blir dyrare eftersom den måste kunna röra sig fast bakhjulet är ordentligt åtdraget. Jag vet inte hur man resonerar inom MC-industrin men inom bil-industrin där jag tidigare jobbade med motorutveckling vet jag att man kan "gå över lik" för att spara kostnader för produktion montering osv, ingen lösning var "onödigt" bra.#6 Limpan skrev:2561240Blir att sätta det i ramen, typ så här. Jobbigt bara att fixa någon som kan svetsa i alu.
Men skulle vara intressant om någon vet varför fästet satt i ramen, för- och nack-delar....
#6 Limpan skrev:2563058oj fan är det en -90.... jaja den passar ju iaf.
Men du gixxer_1255, du borde ju ha koll på varför man satte bakbromsstaget i ramen på vissa årsmodeler på gsxr och varför man återgick till att fästa i svingen....
Vad var för- /nack-delarna?
IngvarB skrev:2563109Rent funktionellt är det förmodligen mest optimalt att sätta bromsstaget i ramen parallellt med svingen. Då får man ingen "vridande" kraft....
/Ingvar
gixxer_1255 skrev:2563176Har tyvärr inget bra svar på det, men Suzuki har jonlerat fram och tillbaka med ok ...
...men du måste då som sagt lagra oket så att det kan rotera på axeln fast hjulet är fastdraget.#6 Limpan skrev:2563243OK, tack.. Då blir det att fästa den i ramen, då jag både har plats till det och att jag har alla delar jag behöver + att jag sliper svetsa i alu.
Jörgen Karlsson skrev:2563269...men du måste då som sagt lagra oket så att det kan rotera på axeln fast hjulet är fastdraget.
/J
Ok, jag har ju fan ingen koll!#6 Limpan skrev:2563284jo men org. fästet till en gsxr med den typen av stag måste ju redan vara det ju...
Jörgen Karlsson skrev:2563294Ok, jag har ju fan ingen koll!
Solly
/J
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |