Caferacer GSX 1100E -80

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
ozeo skrev:
2556688 coolt. de kanske jag snor av dig..
dra en sväng förbi nåt bilskrot o kika..
hur stort är golflyset?
kanske finns nån pytteliten om du har tur :tummenupp
nån gammal moppe kanske har.

Golf lysen är väl rätt stora, men hade inte gammla bmw mindre?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Mares skrev:
2557081 Bra tips, ska kolla där :tummenupp

Idag kunde jag smita lite tidigare från jobbet och fixa lite till på hojen :tungan
Börjat att förstärka ramen nu. Gjort 4 av 6 förstärkningar, ska bli 2 till under halsen på ramen.
Snart ska allt lämnas in till svetsaren på jobbet som ska få tig-svetsa allt.

Varför sätter du denna förstärkning? Iom enkeldämparen bör den mesta belastningen på bakramen försvinna. Jag skall inte förstärka min ram, VÅGA VÄGRA FÖRSTÄRKNINGAR AV RAMEN!!!!!!!!!!! (jag kan ha fel, vi får se)
 

Bifogat

  • AICT0009.jpg
    AICT0009.jpg
    15.9 KB · Visningar: 785

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
gixxer_1255 skrev:
2557486 Varför sätter du denna förstärkning? Iom enkeldämparen bör den mesta belastningen på bakramen försvinna. Jag skall inte förstärka min ram, VÅGA VÄGRA FÖRSTÄRKNINGAR AV RAMEN!!!!!!!!!!! (jag kan ha fel, vi får se)

Jag tycker att det är bättre att förstärka nu än att vara ledsen sen.
Kan ju inte blir sämre iaf. :tungan
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Mares skrev:
2557493 Jag tycker att det är bättre att förstärka nu än att vara ledsen sen.
Kan ju inte blir sämre iaf. :tungan
Du kanske kan sätta en förstärkning på detta sättet istället, kommer nog göra mer nytta.
 

Bifogat

  • Forslag-forstarkning.JPG
    Forslag-forstarkning.JPG
    65.1 KB · Visningar: 102

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Marcin_go skrev:
2557501 Du kanske kan sätta en förstärkning på detta sättet istället, kommer nog göra mer nytta.

Jag har redan funderat på något sådant men i så fall göra den lite mindre. Men frågan är om det verkligen hjälper så mycket jag tror inte att balken kommer släppa och den förstärkningen lär inte göra ramen styvare :va
I och med att jag funderar på att turbo konvertera hojen nästa vinter så är det lika bra att förstärka ramen ordentligt.
Går lite efter denna bilden som någon redan har prövat och ska funka bra tydligen... men ska inte göra a,d och f.
 

Bifogat

  • gsx_frame_stiff2.jpg
    gsx_frame_stiff2.jpg
    64.4 KB · Visningar: 136
Last edited:

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Mares skrev:
2557912 Jag har redan funderat på något sådant men i så fall göra den lite mindre. Men frågan är om det verkligen hjälper så mycket jag tror inte att balken kommer släppa och den förstärkningen lär inte göra ramen styvare :va

Så sant, den förstärkningen som jag föreslog kommer förmodligen inte att göra "balken" mycket styvare men styvar upp ramen i "sidled". Det du kan få problem med är att stötdämparen kommer vilja vrida själva balken och då får du hoppas att du har dimensionerat den rätt, balken då.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Marcin_go skrev:
2558168 Så sant, den förstärkningen som jag föreslog kommer förmodligen inte att göra "balken" mycket styvare men styvar upp ramen i "sidled". Det du kan få problem med är att stötdämparen kommer vilja vrida själva balken och då får du hoppas att du har dimensionerat den rätt, balken då.

Mmm, men balken är av 3 mm gods och 30x30mm så det lär räcka.....
Med tanke på hur den gammla upphängningen såg ut så e det här grymt mycket kraftigare.
Och det är inte balken jag oroar mig för utan när/om den får konstgjord andning så ska ramen hålla ihop oxå utan att vrida ställerna på ramen runt svingbulten
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2558175 Mmm, men balken är av 3 mm gods och 30x30mm så det lär räcka.....
Med tanke på hur den gammla upphängningen såg ut så e det här grymt mycket kraftigare.
Och det är inte balken jag oroar mig för utan när/om den får konstgjord andning så ska ramen hålla ihop oxå utan att vrida ställerna på ramen runt svingbulten

Har tänkt på torsion i nämda balk också från det när jag först såg den. Har inte pysslat med monoshockhojar. Men du har jämfört dimensioneringen av din infästning/balk med den från donatorhojen?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jörgen Karlsson skrev:
2558184 Har tänkt på torsion i nämda balk också från det när jag först såg den. Har inte pysslat med monoshockhojar. Men du har jämfört dimensioneringen av din infästning/balk med den från donatorhojen?

Menar du svingens donatorhoj, en gsxr750?
Jo de är gjorda på samma sätt fast i alu. så min lär bli kraftigare pga. att jag änvänder stål. Själva fästet på balken är av 6 mm gods...
 

Bifogat

  • shockmount.jpg
    shockmount.jpg
    27.6 KB · Visningar: 109

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2558193 Menar du svingens donatorhoj, en gsxr750?
Jo de är gjorda på samma sätt fast i alu. så min lär bli kraftigare pga. ayy jag änvänder stål.
Jamendåså! Den där infästningen såg ju ut som kriget. Då är det nog lungt.

Undrar dock om de horisontella rören till bakramen kommer att göra ngn nytta. Det kan ju vara ett förslag från en kille som kört med tradidionella stötdämpare. På såna hojar är ju bakramen en styrkebärare. På monoshockhojar är bakramen mest ett rätt gracilt stativ för vikten av kuts och förare...

Tror inte rörbitarna hjälper svinginfästningen nämnvärt. Den stora insasten du gjort vad avser svingen är nog just att du bytt till en styvare dito. Det är vanligt att turbohojar vrider svingen åt samma håll som kedjan sitter, betraktat uppifrån.
Nåväl, sätter du dit rörbitarna är ju iof den enda nackdelen extra vikt.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jörgen Karlsson skrev:
2558214 Jamendåså! Den där infästningen såg ju ut som kriget. Då är det nog lungt.

Undrar dock om de horisontella rören till bakramen kommer att göra ngn nytta. Det kan ju vara ett förslag från en kille som kört med tradidionella stötdämpare. På såna hojar är ju bakramen en styrkebärare. På monoshockhojar är bakramen mest ett rätt gracilt stativ för vikten av kuts och förare...

Tror inte rörbitarna hjälper svinginfästningen nämnvärt. Den stora insasten du gjort vad avser svingen är nog just att du bytt till en styvare dito. Det är vanligt att turbohojar vrider svingen åt samma håll som kedjan sitter, betraktat uppifrån.
Nåväl, sätter du dit rörbitarna är ju iof den enda nackdelen extra vikt.

Hjälper, hjälper inte. Det är frågan? :va
Jag har iaf. gjort dom nu och vikten är försumbar, ca 1 hg st. så de åker nog på, som sagt det kan ju inte bli sämre iaf.

Föresten, har någon en bra bild på bakbroms stagets infästning i ramen (sitter fast i ramen va?)
Grublar lite på varför staget sitter i ramen och inte i svingen?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2558242 Hjälper, hjälper inte. Det är frågan? :va
Jag har iaf. gjort dom nu och vikten är försumbar, ca 1 hg st. så de åker nog på, som sagt det kan ju inte bli sämre iaf.

Föresten, har någon en bra bild på bakbroms stagets infästning i ramen (sitter fast i ramen va?)
Grublar lite på varför staget sitter i ramen och inte i svingen?

Jag tror att du hjälper svinginfästningen mer vikteffektivt om du sömmar dit triangulära plåtbrickor i det nedre V:et där bakramen ansluter till vaggan. Så att de fyller ut V.et sas. Det kallas att "bricka upp" knutar.

Momentstaget från bakbromsoket är bättre att montera i svingen, gör den dragande, dvs med oket hängandes. Då kan du göra staget så lätt som möjligt och utnyttja materialet bättre och få lägre ofjädrad vikt. Dessutom ger det lägre tyngdpunkt än med oket på ovansidan

Vill du lätta ramen kan du nu -tack vare monoshockkonverteringen- göra bakramen väsentligt slankare och lättare.

Tycker jag...
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jörgen Karlsson skrev:
2558272 Jag tror att du hjälper svinginfästningen mer vikteffektivt om du sömmar dit triangulära plåtbrickor i det nedre V:et där bakramen ansluter till vaggar. Så att de fyller ut V.et sas. Det kallas att "bricka upp" knutar.

Momentstaget från bakbromsoket är bättre att montera i svingen, gör den dragande, dvs med oket hängandes. Då kan du göra staget så lätt som möjligt och utnyttja materialet bättre och få lägre ofjädrad vikt. Dessutom ger det lägre tyngdpunkt än med oket på ovansidan

Vill du lätta ramen kan du nu -tack vare monoshockkonverteringen- göra bakramen väsentligt slankare och lättare.

Tycker jag...

Nja, ramen kommer nog inte kapas något då den ska regbes. och jag vet inte bad bes.mannen tycker om att kapa ramen. dessutom är ramen ganska snygg och jag är ute efter lite café stuk..

Just nu sitter det fel bakbroms på, det är en gsxr broms som ska på och den kommer ligga under. Har ett stag till gsxr bromsen och undrar just varför det sitter i ramen org. på de hojarna, måste ju finnas någon anledning men jag tycker själv att det ser/är/låter bättre och lättare att sätta den i svningen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2558286 Nja, ramen kommer nog inte kapas något då den ska regbes. och jag vet inte bad bes.mannen tycker om att kapa ramen. dessutom är ramen ganska snygg och jag är ute efter lite café stuk..

Just nu sitter det fel bakbroms på, det är en gsxr broms som ska på och den kommer ligga under. Har ett stag till gsxr bromsen och undrar just varför det sitter i ramen org. på de hojarna, måste ju finnas någon anledning men jag tycker själv att det ser/är/låter bättre och lättare att sätta den i svningen.

Du bestämmer. Man behöver ju inte göra allt på en gång. Du får igenom det mesta bara du behåller rambiten med numret.

Jag tycker iaf du ska överväga att skära bort de lediga fästena och förstärkningarna för de gamla dämparna i underkant på bakramen. Det ser mer cleant ut och du få en rak underkant. Men du kan ju ta det efter att du testat och är nöjd med din nya fjädring om du vill behålla en utväg och vara konservativ/försiktig. Skära, slipa och bättra på lacken kan du ju iaf göra utan att strippa ramen helt igen.

Staget är bättre att sätta i svingen men lång fram. Det är beprövat. Tänk på att göra fästbrickan för staget asymetrisk. Så att huvuddelen av svetsen tar drag/skjuv. Den lär hålla iaf men det ser så suboptimerat ut annars när folk kollar.

Nu börjar jag bli pömsig
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jörgen Karlsson skrev:
2558303 Du bestämmer. Man behöver ju inte göra allt på en gång. Du får igenom det mesta bara du behåller rambiten med numret.

Jag tycker iaf du ska överväga att skära bort de lediga fästena och förstärkningarna för de gamla dämparna i underkant på bakramen. Det ser mer cleant ut och du få en rak underkant. Men du kan ju ta det efter att du testat och är nöjd med din nya fjädring om du vill behålla en utväg och vara konservativ/försiktig. Skära, slipa och bättra på lacken kan du ju iaf göra utan att strippa ramen helt igen.

Staget är bättre att sätta i svingen men lång fram. Det är beprövat. Tänk på att göra fästbrickan för staget asymetrisk. Så att huvuddelen av svetsen tar drag/skjuv. Den lär hålla iaf men det ser så suboptimerat ut annars när folk kollar.

Nu börjar jag bli pömsig

Jo, det blir nog att sätta staget i svingen. Annars kan det bli trångt för bakbromscylindern som kommer hamna där omkring fästet skulle vara annars....eller rättare sagt staget från cylindern som går till själva pedalen
Får se hur det blir med ramen, ska ju kunna ta en passagerare oxå så undra om de gammla fästerna för bakfjädringen kommer göra lite nytta ändå, blir kanske lite för klent annars...

BTW betyder inte "pömsig" sexuellt utmattad :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2558313 Jo, det blir nog att sätta staget i svingen. Annars kan det bli trångt för bakbromscylindern som kommer hamna där omkring fästet skulle vara annars....typ. Ska funtta lite på det....
Får se hur det blir med ramen, ska ju kunna ta en passagerare oxå så undra om de gammla fästerna för bakfjädringen kommer göra lite nytta ändå, blir kanske lite för klent annars...

BTW betyder inte "pömsig" sexuellt utmattad :hihi

Du kan skjutsa en elefant på den där bakramen!

Det visste jag inte, stop teasing me! :tungan
http://susning.nu/P%F6msig ;)
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Mares skrev:
2558242
Föresten, har någon en bra bild på bakbroms stagets infästning i ramen (sitter fast i ramen va?)
Grublar lite på varför staget sitter i ramen och inte i svingen?

Om man använder bromsoksfästet från en GSX1100R 1993 så elimineras behovet av bromsstaget helt. Man får även ett "cleanare" utseende.
93:ans bromsoksfäste löpte mellan ett par klackar i svingen.
Bifogar bilder på både okhållare och sving.
OBS Du kanske måste byta bromsskivan. Tror det ska vara 220mm skiva.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kamikaze kid skrev:
2558971 I Norge betyder det sexuellt utmattad...

Det är ju hedrande! Att vi svenskar inte ens har ett ord för "sexuellt utmattad". Vi är så dj-vla potenta jämfört med oljeborrarna helt enkelt!
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top