Caferacer GSX 1100E -80

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Katana org skrev:
2518055 Väger mycket!!! Är ju löjligt lätt i jämförelse med originalet....

/Uffe

Org torrvikt ska alltså tydligen vara 243 kg. Men jag får inte ihopp med än 200 kg även fast jag lägger på lite här och där (med org. delarna). Något måste vara knas, jag eller biken :crash

Var hittar man 1135R bågen?

// Linus
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Mares skrev:
2518049 Den passar ju inte rakt av. Ca 6 mm för bred och så har den en kraftigare axel än GSX´en. Men det ska ju gå så....

Jag gjorde detta på en GSX 1100E en gång i tiden och det fungerade utmärkt.
Det som var bökigast var att anpassa bredden på svingen. Det jobbet lämnade jag in för fräsning. Resten var ganska enkelt eftersom både GSX:n och GSXR:n har samma svinglager.
Jag tog svingaxeln, dammskydden + brickorna innanför samt inre lagerbanorna (distanserna mellan svingaxel och nållager) från GSX svingen och monterade dessa tillsammans med den anpassade GSXR svingen sen var det klart.

Lycka till med bygget. Den verkar bli helrätt. :tummenupp
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
katana83 skrev:
2518729 Jag gjorde detta på en GSX 1100E en gång i tiden och det fungerade utmärkt.
Det som v....p

Åhh titta en som vet hur man gör då. Låter ju inte så svårt.
Har jag rätt om att det är 6 mm för brett på gsxr svingen?

Madbulle skrev:
2518086 hade lite funderingar på fighter-cafe av en vfr750-93 tidigare och ramlade..

Kanske kan vara intressant, men ska fört se hur det ser ut med dubbla små runda bullit lampor.

Katana org skrev:

Jäklar vilken båge:kär Lite matnyttigt fanns allt där.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Mares skrev:
2518842
Har jag rätt om att det är 6 mm för brett på gsxr svingen?

Jag kommer inte ihåg men ta med dig båda svingarna till den som ska fräsa till GSXR svingen och be denne person att göra den lika bred som GSX svingen.
Då borde det bli mycket bra.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
katana83 skrev:
2519165 Jag kommer inte ihåg men ta med dig båda svingarna till den som ska fräsa till GSXR svingen och be denne person att göra den lika bred som GSX svingen.
Då borde det bli mycket bra.

Aahh, smart :tummenupp
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jag har inget att tillföra mer än att berätta att jag följer bygget med stort intresse. :tummenupp
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Fått svingen tillfräst idag så att den passar. :Rockbanan
Därimot provmonterade jag fälgen i svingen, då det är en sving från -88 blir det toktajt mellan bakdrev och sving om fälgen, en -92 ska vara centrerad i svingen...
Ni som bytt bakhjul till bredare på gammel gixxers hur tajt har ni? Och hur löste ni det med distanserna på hjulaxeln? Tog ni de gammla, gjorde nya eller de som passade till den nya fälgen? :va

// Linus
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Mares skrev:
2528482 Fått svingen tillfräst idag så att den passar. :Rockbanan
Därimot provmonterade jag fälgen i svingen, då det är en sving från -88 blir det toktajt mellan bakdrev och sving om fälgen, en -92 ska vara centrerad i svingen...
Ni som bytt bakhjul till bredare på gammel gixxers hur tajt har ni? Och hur löste ni det med distanserna på hjulaxeln? Tog ni de gammla, gjorde nya eller de som passade till den nya fälgen? :va

// Linus
Prova att montera fälgen med ryckutjämnaren från orginalfälgen,blir några millimeter tillgodo.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Har gjort det, det är ca 2 mm till godo. Tok tajt, men det räcker ju.
Verkar som att det blir till att fräsa till de gamla distanserna så att det passar.

Edit:
Har nu pillat dit svingen och allt ser ut att funka kanon, bra markfrigång, kjedjan tar inte i någonstans och hjulet är centrerat. :hoppa
 

Bifogat

  • DSC00157.JPG
    DSC00157.JPG
    83.1 KB · Visningar: 268

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Mares skrev:
2528482 Fått svingen tillfräst idag så att den passar. :Rockbanan
Därimot provmonterade jag fälgen i svingen, då det är en sving från -88 blir det toktajt mellan bakdrev och sving om fälgen, en -92 ska vara centrerad i svingen...
Ni som bytt bakhjul till bredare på gammel gixxers hur tajt har ni? Och hur löste ni det med distanserna på hjulaxeln? Tog ni de gammla, gjorde nya eller de som passade till den nya fälgen? :va

// Linus

Fungerar lagringen fortfarande? Alltså får du dit lager distanser och dammskydd då du tagit ner på materialet på svingen? Och vilken firma fick du till att göra jobbet.

/Uffe
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Katana org skrev:
2531268 Fungerar lagringen fortfarande? Alltså får du dit lager distanser och dammskydd då du tagit ner på materialet på svingen? Och vilken firma fick du till att göra jobbet.

/Uffe

Det var en kommpis som jobbar som hisstekniker som fixade en kille i lilla ursvik som fräste svingen, tog 3,5 mm på varje sida.
Det bästa var att jag fick det gratis :Rockbanan
Kommer inte ihåg vad firman hette därimot :va Kan kolla upp det....

Edit: Verkstaden heter Ursvik Mekansika.

Japp allt sitter som på org. svingen på den nya svingen.
För att få dit damskyddet så tog jag en liten sliprondel och slipade upp spåren som går runt svinginfästningen och viola, allt satt som en smeck :tungan
Svinglagren var bara att flytta rakt över, passar utan problem.
Var ett mindre helvete att få ut de gamla svinglagren utan att skada dem för att få i dem i den nya svingen.

Så nu är allt frid och fröjd och allt går som på räls :tummenupp
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vet någon vart man hittar denna toppkåpa?

// Linus
 

Bifogat

  • speed_triple.jpg
    speed_triple.jpg
    75.3 KB · Visningar: 131

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Mares skrev:
2531707 Vet någon vart man hittar denna toppkåpa?

// Linus


Hej!

Johansmc.se har den för 2.154,00 kr :näsblod

Kanske går att hitta som crashkåpa?
Annars be ozeo snickra till en av en gammal fliströja!:)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
matte_mannen skrev:
2532481 Hej!

Johansmc.se har den för 2.154,00 kr :näsblod

Kanske går att hitta som crashkåpa?
Annars be ozeo snickra till en av en gammal fliströja!:)
:rolleyes:

jo skulle väl kunna plocka ihop en för en hundring o ca 2 dagars slipande o spacklande :D

men då skulle man haft en o gjuta av :)
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top