Knoddas
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 10 Nov 2010
- Hoj
- 848
Tjenare!
Har velat ha en 2-taktad sporthoj i garaget ända sedan min Aprilia RS125 löstes in efter en marksyning för ~7 år sedan.
Letat länge efter en RS125 med vettigt pris i närheten men inget har dykt upp, men så fick jag syn på en Mito för några dagar sen som låg nära och kostade kaffepengar.
Slog till direkt, hämtade hem liket nu ikväll och har en del att göra innan den blir i OK skick igen...
En -99, 2600 mil på mätaren, importerades från Tyskland 2003 och jag är fjärde ägaren.
Stått orörd i "kallgarage" (hästtransport på deras uppfart) i 2 år nu så batteriet är kört, ska köpa ett nytt imorgon och se om man kan få igång den iaf.
Är en del rostiga skruvar, spindelnät, några skruvar som saknas, gummigrejer som spruckit och alltmänt risigt utseende, planen är att fixa till det så gott det går och få den igenom besiktningen så fort jag fått liv i den.
Ska se om jag hinner kolla igenom förgasaren nu i helgen, säkert igensatt med skit och säkert bestyckad fel också, de flesta 16-åringar rycker väl bara strypningarna utan en tanke på att bestycka om därefter.
Sen börjar det roliga!
Expansionskammaren är helt täckt med rost på utsidan, skulle gissa att insidan inte ser mycket bättre ut så ett nytt avgassystem blir det.
Vill helst ha ett Jollymoto Corsa men det går lös på nästan £500, Arrow kan fås för cirka halva priset så nöjer mig nog med ett sådant om jag inte har tur på en trisslott snart.
Kolv och cylinder ska bytas, ingen aning om när det gjordes senast och hon jag köpte den av hade noll koll, nöjer mig med ett Mitaka kit för att hålla priset nere.
Ska man ha flat top piston med 1 kolvring eller dome top med 2 ringar?
Priset är samma, jag har ingen aning om vad skillnaden är på flat/dome förutom att formen är annorlunda...
Funderar på att porta också, men det blir nog till vintern när jag tänkt gå igenom hela motorn och byta alla packningar och annat som ser ut att behöva det.
Förgasare ska bytas, Dellorto 34mm eller Mikuni TM36, eller något annat?
Har ärligt talat ingen aning om vilken som är bättre eller varför, Dellorto 34mm var väl standard på äldre Mito och sitter på RS125 från 2006 och framåt.
Kedjan ska bytas, dreven ser OK ut men kedjan har lite rost och är allmänt slapp.
Bultarna för att justera hjulaxeln bak/spänna kedjan (makes sense?) är rostiga som fasen, så skulle behöva nya sådana också om jag hittar några.
Slangkit i silikon från Samco, som jag skrev tidigare så har det mesta i gummi tagit en del stryk genom åren, 3-6v leveranstid på dessa...
Stålomspunnen bromsslang fram och byta belägg/skivor, hade tankar på att byta oket helt och hållet men vet inte om det finns så mycket vettigare alternativ, sitter fyrkolvsok från Brembo där nu.
Kolla över fjädringen, behöver säkert byta fjädrar i framgaffeln, man är något tyngre än en 16-åring.
Alternativt börja löpträna så man blir av med några kilo, får överväga vilket som är mest värt det i slutändan
Nya skruvar/bultar till kåpor och motor, det mesta är rostigt som det står nu.
Och så ser planen ut i nuläget!
Kommer garanterat hitta mer saker längs resans gång som behöver åtgärdas.
Kommer garanterat fråga en hel del här också då jag inte har skruvat särskilt mycket hoj innan, vilja och verktyg finns och jag kan läsa (och förstå) så det kommer förhoppningsvis sluta lyckligt.
Det kommer gå relativt långsamt framåt då hojen står i föräldrarnas garage på annan ort och man har en sambo som blir grinig när hojar får mer uppmärksamhet än henne, ni vet hur det är
Har bara 2 bilder på liket i nuläget, kommer fler efter helgen när jag hunnit skruva lite!
Har velat ha en 2-taktad sporthoj i garaget ända sedan min Aprilia RS125 löstes in efter en marksyning för ~7 år sedan.
Letat länge efter en RS125 med vettigt pris i närheten men inget har dykt upp, men så fick jag syn på en Mito för några dagar sen som låg nära och kostade kaffepengar.
Slog till direkt, hämtade hem liket nu ikväll och har en del att göra innan den blir i OK skick igen...
En -99, 2600 mil på mätaren, importerades från Tyskland 2003 och jag är fjärde ägaren.
Stått orörd i "kallgarage" (hästtransport på deras uppfart) i 2 år nu så batteriet är kört, ska köpa ett nytt imorgon och se om man kan få igång den iaf.
Är en del rostiga skruvar, spindelnät, några skruvar som saknas, gummigrejer som spruckit och alltmänt risigt utseende, planen är att fixa till det så gott det går och få den igenom besiktningen så fort jag fått liv i den.
Ska se om jag hinner kolla igenom förgasaren nu i helgen, säkert igensatt med skit och säkert bestyckad fel också, de flesta 16-åringar rycker väl bara strypningarna utan en tanke på att bestycka om därefter.
Sen börjar det roliga!
Expansionskammaren är helt täckt med rost på utsidan, skulle gissa att insidan inte ser mycket bättre ut så ett nytt avgassystem blir det.
Vill helst ha ett Jollymoto Corsa men det går lös på nästan £500, Arrow kan fås för cirka halva priset så nöjer mig nog med ett sådant om jag inte har tur på en trisslott snart.
Kolv och cylinder ska bytas, ingen aning om när det gjordes senast och hon jag köpte den av hade noll koll, nöjer mig med ett Mitaka kit för att hålla priset nere.
Ska man ha flat top piston med 1 kolvring eller dome top med 2 ringar?
Priset är samma, jag har ingen aning om vad skillnaden är på flat/dome förutom att formen är annorlunda...
Funderar på att porta också, men det blir nog till vintern när jag tänkt gå igenom hela motorn och byta alla packningar och annat som ser ut att behöva det.
Förgasare ska bytas, Dellorto 34mm eller Mikuni TM36, eller något annat?
Har ärligt talat ingen aning om vilken som är bättre eller varför, Dellorto 34mm var väl standard på äldre Mito och sitter på RS125 från 2006 och framåt.
Kedjan ska bytas, dreven ser OK ut men kedjan har lite rost och är allmänt slapp.
Bultarna för att justera hjulaxeln bak/spänna kedjan (makes sense?) är rostiga som fasen, så skulle behöva nya sådana också om jag hittar några.
Slangkit i silikon från Samco, som jag skrev tidigare så har det mesta i gummi tagit en del stryk genom åren, 3-6v leveranstid på dessa...
Stålomspunnen bromsslang fram och byta belägg/skivor, hade tankar på att byta oket helt och hållet men vet inte om det finns så mycket vettigare alternativ, sitter fyrkolvsok från Brembo där nu.
Kolla över fjädringen, behöver säkert byta fjädrar i framgaffeln, man är något tyngre än en 16-åring.
Alternativt börja löpträna så man blir av med några kilo, får överväga vilket som är mest värt det i slutändan
Nya skruvar/bultar till kåpor och motor, det mesta är rostigt som det står nu.
Och så ser planen ut i nuläget!
Kommer garanterat hitta mer saker längs resans gång som behöver åtgärdas.
Kommer garanterat fråga en hel del här också då jag inte har skruvat särskilt mycket hoj innan, vilja och verktyg finns och jag kan läsa (och förstå) så det kommer förhoppningsvis sluta lyckligt.
Det kommer gå relativt långsamt framåt då hojen står i föräldrarnas garage på annan ort och man har en sambo som blir grinig när hojar får mer uppmärksamhet än henne, ni vet hur det är
Har bara 2 bilder på liket i nuläget, kommer fler efter helgen när jag hunnit skruva lite!