Cagiva Mito-tråden

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Säg till om det blir något köp :) och lycka till :)

Klart att jag säger till :)

Tack

(Ska dit imorgon på förmiddagen)

EDIT: Ringde honom och frågade om toppfarten och han sa att han hade kört i ca 80-90 med den och att han inte ville gasa mer pga förgasaren.

Hoppas att det är förgasaren och inget annat

EDIT 2: Är det svårt att avstrypa en mito? Vad jag vet är det 3 saker man behöver göra. Fixa avgasstrypningen, sätta dit större snorklar och bestycka om. Är det svårt att få tag på snorklar?

EDIT 3: Det blev köp :p Bilder komemr senare ::tummenupp
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hoppas att det är ok med dubbelpost :)


Här är den:

dsc00441bi.jpg


dsc00442wt.jpg


dsc00444s.jpg


Lite fakta:

Strypt för tillfället.
Gått 11400 km.
Ny kolv och omnikasilerad cylinder för 3 mil sen.


När jag köpte den så ingick det ett förgasarfel i priset. Han sa att den började gå orent när han bytte cylinder och kolv.

Har hållt på lite med förgasaren. Tydligen var det 90 munstycke i den och 100 är originalmunstycke vad jag vet. Bytte upp till 106 (eftersom det är vinter + ny kolv och cylinder) och testade den. Den gjorde 110 km/h och var ca 60 grader varm.

Sedan kände jag att jag behövde höja nålen för den tappade andan vid halvgas, helst i lägre varv. Finns 4 hack på nålen och clipset var i det andra hacket nerifrån. Satte clipset längst ner och då blev det bättre på halvgas.

Sedan bytte jag ner mig till 100 munstycke och då gick den fortfarande 110 km/h och inte ett dugg mer. Vill inte varva mer än 8000 när jag kör med den. Dock så kan man varva upp den till 12-13k rpm i friläget. Powervalven öppnar vid ca 8500-9000 (nån som vet exakt).

Imorn ska jag testa att sänka nålen igen och köra med 100 munstycke. Ska filma också om jag hinner.

Någon som har några tips? Den ska ju göra ca 130 strypt :va

Ska köra den strypt tills jag har kortet :(

EDIT: Är det här strypta snorklar? Var får man tag på ostrypta?

dsc00450qn.jpg


Såg nu efter lite sökande att det är de strypta snorklarna

Här är film på hur den går med 100 munstycke och fullt höjd nål

http://www.youtube.com/user/Svennex1337x#p/a/u/1/4UbJkU8VRPQ
http://www.youtube.com/user/Svennex1337x#p/a/u/0/Vev08YeVv_g

Ska testa med 102 munstycke och kanske sänka nålen igen. Vad tror ni?

Ingen som vill kommentera min hoj? :confused:
 
Last edited:

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
titta på stiftet:) den där hade ju jag tänkt köpa :arsele synd att jag bor så långt bort:(

ser ju riktigt fin ut i övrigt :tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Riktigt najs hoj du köpt :) är det en evo1 eller ? Är den 6 eller 7 växlad?

Tack :)

Den är 6 växlad, sen det där med evo 1 och 2 har jag inte riktig koll på. Vad finns det för olika modeller av mito? Vilka skillnader är det?

Nån som vet när avgasporten ska öppna? Har för mig att min öppnar vid ca 8500 när jag kollade. Känns som att den ska öppna tidigare :va

Sikken aktivitet det var här i 125-delen :tungan
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Dom är väl där för att strypa effekten, dämpa ljudet och säkert något miljötrams med.

Aha, trodde att de var där för att det inte skulle komma ner skit i luftburken. Det är väl inte bara ett hål ner i luftburken? :skrämd

Vet du om det är några skillnader på motorerna och effekten mellan årsmodellerna? När ska pv:n öppna och går det att justera?

Tycker inte att den är så pigg nu när den är strypt, men jag hoppas på stor förändring när jag stryper av den :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Aha, trodde att de var där för att det inte skulle komma ner skit i luftburken. Det är väl inte bara ett hål ner i luftburken? :skrämd

Vet du om det är några skillnader på motorerna och effekten mellan årsmodellerna? När ska pv:n öppna och går det att justera?

Tycker inte att den är så pigg nu när den är strypt, men jag hoppas på stor förändring när jag stryper av den :)
Jag har ingen aning, men runt 7-8000 varv borde den öppna. Se om du kan hitta en manual, bör stå där.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Aha, trodde att de var där för att det inte skulle komma ner skit i luftburken. Det är väl inte bara ett hål ner i luftburken? :skrämd

Vet du om det är några skillnader på motorerna och effekten mellan årsmodellerna? När ska pv:n öppna och går det att justera?

Tycker inte att den är så pigg nu när den är strypt, men jag hoppas på stor förändring när jag stryper av den :)
Väck med det där snorkelskitet, bara stryper. ;) Luftfiltret sitter innanför.

Angående avgasporten låter 8-8500 rpm helt normalt...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Väck med det där snorkelskitet, bara stryper. ;) Luftfiltret sitter innanför.

Angående avgasporten låter 8-8500 rpm helt normalt...

Det ska väck, men inte ännu ;) Men om man tar väck dem, är det inte lätt att det kommer in vatten när man tvättar?

Hur ofta måste man serva avgasporten? Vad ska man göra då?
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det ska väck, men inte ännu ;) Men om man tar väck dem, är det inte lätt att det kommer in vatten när man tvättar?

Hur ofta måste man serva avgasporten? Vad ska man göra då?

låt bli och tvätta med högtryck, de bör man faktist ur huvudtaget om man vill slippa diverse problem på cykeln :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top