Cagiva Mito-tråden

-Jonathan-

Bike
Gick med
11 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
Blåa Faran '04
Har en liten snabb fråga, tänkte köpa ett Xenon kit och har kollat på helljuset för att se vilken lampa jag ska använda. Det stod inget på själva lampan men på metallen den satt fast på stod det bland annat H1, tänkte att jag för säkerhet skull skulle fråga om någon visste vad för lampa som är standard för Mito? Sökt på google men inte hittat svar.

Fick för övrigt körkort den 2 juli och sedan dess har det blivit över 300 mil :D
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Har en liten snabb fråga, tänkte köpa ett Xenon kit och har kollat på helljuset för att se vilken lampa jag ska använda. Det stod inget på själva lampan men på metallen den satt fast på stod det bland annat H1, tänkte att jag för säkerhet skull skulle fråga om någon visste vad för lampa som är standard för Mito? Sökt på google men inte hittat svar.

Fick för övrigt körkort den 2 juli och sedan dess har det blivit över 300 mil :D

Det som står på plåten runt lampan är det som stämmer. Annars står det väl i instruktionsboken.
Ska du köpa xenon kan jag rekommendera www.vvme.com , köpte själv mitt kit till ninjan därifrån. Skitbilligt och toksnabb leverans. Fick mitt på 4 dagar.
 

-Jonathan-

Bike
Gick med
11 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
Blåa Faran '04
Det som står på plåten runt lampan är det som stämmer. Annars står det väl i instruktionsboken.
Ska du köpa xenon kan jag rekommendera www.vvme.com , köpte själv mitt kit till ninjan därifrån. Skitbilligt och toksnabb leverans. Fick mitt på 4 dagar.

Tack för svar, beställde ett mixkit för två dagar sedan av vvme.com. Förhoppningsvis blir det riktigt ballt.

Men vad få som är inne på mito tråden, kanske är för att alla är ute och kör :banana
 

-Jonathan-

Bike
Gick med
11 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
Blåa Faran '04
Nu slänger jag ut en post på mito tråden och passar på att lyfta upp den.

Jag har haft totalt motorhaveri. Därför söker jag en motor till Cagiva mito (dvs. inte bara cylinder och kolv), någon som har en kraschad eller säljer sin i delar? Alla tips mottages.

Tack på förhand
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Nu slänger jag ut en post på mito tråden och passar på att lyfta upp den.

Jag har haft totalt motorhaveri. Därför söker jag en motor till Cagiva mito (dvs. inte bara cylinder och kolv), någon som har en kraschad eller säljer sin i delar? Alla tips mottages.

Tack på förhand

sök efter en demontering på google. Måste ändå finnas någon som har crashat en mito i sverige.

Hur pass dåligt har den havererat? Alltså vad mer än cylinder och kolv har gått sönder
 

-Jonathan-

Bike
Gick med
11 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
Blåa Faran '04
sök efter en demontering på google. Måste ändå finnas någon som har crashat en mito i sverige.

Hur pass dåligt har den havererat? Alltså vad mer än cylinder och kolv har gått sönder

Vevaxel etc. Ser inte ner så mycket längre men det är ny motor som gäller.
 

smacko

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rs 125 - 05
Vevaxel etc. Ser inte ner så mycket längre men det är ny motor som gäller.

Kolv cylinder ramlager o vevparti äre väl bara byta då (kanske topplocket med?)? Om inte blocket tagit sakda:död

eller iofs så blir nog de kanske dyrare än att köpa en beg motor som funkar
 
Last edited:

-Jonathan-

Bike
Gick med
11 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
Blåa Faran '04
Kolv cylinder ramlager o vevparti äre väl bara byta då (kanske topplocket med?)? Om inte blocket tagit sakda:död

eller iofs så blir nog de kanske dyrare än att köpa en beg motor som funkar

Eftersom jag själv inte vågar renovera hojen, har ni några rekommendationer på någon verkstad som kan? Helst i Stockholms området.

Tack :Bugar
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Eftersom jag själv inte vågar renovera hojen, har ni några rekommendationer på någon verkstad som kan? Helst i Stockholms området.

Tack :Bugar

då är det nog billigare att du köper en begagnad motor än att låta en firma göra det. Det kommer antagligen ta ettt jäkla tag för dom att gör det och i regel så kostar det 250 och upp i timmen i arbetskostnad. Billigaste jag har sett är 500kr för 2 timmar och då är det en liten firma i skövde. Sen kommer nog motorrenoveringen i alla fall ta mer än 5 timmar.
 

minimalist

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Inget för närvarande
Funderar på att köpa en mit, men vill ha lite info ;)

Har letat, men inte hittat vad det är för motor (märke osv...)
Sen även om det finns några kndra problem med mito, och hur är dom att köra?

//Alex
 

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Hejsan!

Nu har det hänt något med miton. Den läcker olja någonstans.
Jag försökte kolla upp det för några veckor sen och se vart det kom ifrån, det var inte så värst lätt (jävligt tajt). Men vad jag tror är att det kommer ifrån avgasporten någonstans.

Någon som har haft något liknande problem som tros veta vad det kan vara och vad man ska göra?

Bifogade 3 bilder, tror inte dem är så mkt till hjälp dock.

Ska man låta den stå tills man har fixat det? Det är nog inte så smart och starta och köra den va med tanke på att den stått så i ca 2-3 veckor snart?


Mvh Johan
 

Bifogat

  • DSC03898.jpg
    DSC03898.jpg
    217.3 KB · Visningar: 58
  • DSC03899.jpg
    DSC03899.jpg
    219 KB · Visningar: 58
  • DSC03900.jpg
    DSC03900.jpg
    225.6 KB · Visningar: 57
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Inne på att köpa en Mito :)

Det är dock en sak jag undrar:

Antagligen är alla mitos ostrypta (vilket de borde vara :p ) och jag får till att börja med inte köra ostrypt för mina föräldrar. Hur stryper man ner den enklast till 15 kW? Kan man göra en egen plugg som man sätter i mynningen istället för den vanliga avgasstrypningen?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Inne på att köpa en Mito :)

Det är dock en sak jag undrar:

Antagligen är alla mitos ostrypta (vilket de borde vara :p ) och jag får till att börja med inte köra ostrypt för mina föräldrar. Hur stryper man ner den enklast till 15 kW? Kan man göra en egen plugg som man sätter i mynningen istället för den vanliga avgasstrypningen?

snacka annars med ägaren först om den är ostrypt och säg till att han inte ska nämna det.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
snacka annars med ägaren först om den är ostrypt och säg till att han inte ska nämna det.

Hehe, det var ju också ett alternativ men jag vet inte om jag vill göra så :näsblod Pappa kommer att testa den någon gång och då blir han asförbannad.

Någon som vet om det går att sätta en plugg i mynningen utan att det skär?
 

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
Hehe, det var ju också ett alternativ men jag vet inte om jag vill göra så :näsblod Pappa kommer att testa den någon gång och då blir han asförbannad.

Någon som vet om det går att sätta en plugg i mynningen utan att det skär?

svarva en plugg du:) skära lär den inte göra:) eller fixa något slags trottelstopp kanske?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är det inte bäst att kombinera kanske? Ska man sätta trottelstoppet mellan själva trotteln och trottellocket (i trotteln)? Har för mig att det brukar vara en slangbit som sitter på gasvajern men vet inte var den ska sitta egentligen :va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top