Cagiva Mito-tråden

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Har testat med choke men då blev den seg. Ska experimentera lite till med choken. Ska försöka få tag på lite större munstycken, men på 125ccsportbikes-forumet så kör alla på denna bestyckning.

Jo, vet att den lätt nyper vid snål bestyckning, mest därför jag är lite skraj :näsblod 70 grader är normal arbetstemperatur när den är ostrypt va?



Kan tyvärr inte svara på detta, men Gröön tror jag körde utan snorkel. Jag skulle tro att snorkeln dels är till för att ta lite kallare, syrerikare luft (blir varmt från motorn och snorkeln sticker ju ut lite). Sen tror jag inte att det är så poppis att köra utan snorkel om man skulle hamna i en regnskur. Köpte snorkel för säkerhets skull för att slippa ev. trubbel senare.

Min arbetstemp. var 60 grader, men det är möjligt att det varierar från hoj till hoj. Jag hade ingen snorkel på min krök, satt på när jag köpte hojen. Hade däremot ett rör med en snorkel eller som jag kallar det: blindrör. Men en ostrypt snorkel, hur fan ser det ut? :va Är det fort. nåt som sticker ut från kröken?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Min arbetstemp. var 60 grader, men det är möjligt att det varierar från hoj till hoj. Jag hade ingen snorkel på min krök, satt på när jag köpte hojen. Hade däremot ett rör med en snorkel eller som jag kallar det: blindrör. Men en ostrypt snorkel, hur fan ser det ut? :va Är det fort. nåt som sticker ut från kröken?

Hehe, tror att du har missuppfattat det lite. Blindröret är en annan grej. Snorkeln är den som sitter på luftburken. Tror att EVO1 har en annan luftburk än min. Jo, min arbetstemp var 60 grader när den var strypt och 70 grader nu.

Ostrypt snorkel:
http://i159.photobucket.com/albums/t138/cagivamitoevo/DSC00299.jpg
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
tack så mycket för svaret nu har jag bättre koll =)
får se hur fan jag gör men tror jag lämnar in den på verkstad så det blir bra gjort och med en bra bestyckning till henne.

Säkert inga problem om jag gör det själv men skulle va så jävla surt om hon skär.

Vad tror ni det skulle gå på om man låter dom ta bort alla strypningar + ny bestyckning och snorkel osv?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har aldrig lämnat in något på verkstad men skulle tro att de lätt tar 1000 kr + material. Köp grejer själv istället så guidar jag dig med avstrypningen. Om du inte har tillgång till svets så kan du lämna in det, de tar högst 100 spänn. Du kan ha mycket roligare för pengarna som du ger till verkstan ;) Dessutom får du meka :tummenupp
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Hehe, tror att du har missuppfattat det lite. Blindröret är en annan grej. Snorkeln är den som sitter på luftburken. Tror att EVO1 har en annan luftburk än min. Jo, min arbetstemp var 60 grader när den var strypt och 70 grader nu.

Ostrypt snorkel:
http://i159.photobucket.com/albums/t138/cagivamitoevo/DSC00299.jpg
Jahaaaaa, jag missuppfatta lite där ja :tungan Folk kallar det där blindröret för en massa olika. Men jag hade ingen luftburk på min, fick den med men har aldrig haft den på. Hade ett K&N-filter istället, då slipper man allt klydd. :tummenupp

Ligger din arbetstemp. på 70 grader nu, går den antagligen varmt. Ska bli kul o se om det får något resultat med ett större munstycke. :)
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jahaaaaa, jag missuppfatta lite där ja :tungan Folk kallar det där blindröret för en massa olika. Men jag hade ingen luftburk på min, fick den med men har aldrig haft den på. Hade ett K&N-filter istället, då slipper man allt klydd. :tummenupp

Ligger din arbetstemp. på 70 grader nu, går den antagligen varmt. Ska bli kul o se om det får något resultat med ett större munstycke. :)

Ska också kolla så att squishen är rätt (eftersom förra ägaren bytte kolv och nynikasilade cylindern). Kan också vara lite för mycket förtändning. Det var åt helvete för mycket förtändning när jag köpte den (någon som hade pillat) så jag ställde tillbaka den lite och då gick den fint. Nu när den arbetar på ett högre varvtalsområde så kanske just den förtändningen inte passar. Kan också vara därför den går lite varmt.

Någon som har Dellorto 6mm munstycken mellan storlek 120 och 130 hemma?
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Har aldrig lämnat in något på verkstad men skulle tro att de lätt tar 1000 kr + material. Köp grejer själv istället så guidar jag dig med avstrypningen. Om du inte har tillgång till svets så kan du lämna in det, de tar högst 100 spänn. Du kan ha mycket roligare för pengarna som du ger till verkstan ;) Dessutom får du meka :tummenupp


Tack som fan för erbjudandet :)

snackade med mitomondo idag och jag frågade vilka delar jag behövde av han samt vad jag skulle göra för att få raptorn fullpower.
Han sa att jag endast behövde ta bort pluggen i avgassystemet (har ingen blindtarm) och köpa ett bensinmunstycke storlek 120 och sätta i.:va

Han nämde inget om någon snorkel. Kan detta stämma??
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tack som fan för erbjudandet :)

snackade med mitomondo idag och jag frågade vilka delar jag behövde av han samt vad jag skulle göra för att få raptorn fullpower.
Han sa att jag endast behövde ta bort pluggen i avgassystemet (har ingen blindtarm) och köpa ett bensinmunstycke storlek 120 och sätta i.:va

Han nämde inget om någon snorkel. Kan detta stämma??

Han sa inget om större lågfartsmunstycke och emulsifier?

Ser din luftburk likadan ut som den längre upp på sidan?
Så du har plugg i avgassystemet, ingen blindtarm? Våra modeller är nog inte strypta på samma sätt.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Han sa inget om större lågfartsmunstycke och emulsifier?

Ser din luftburk likadan ut som den längre upp på sidan?
Så du har plugg i avgassystemet, ingen blindtarm? Våra modeller är nog inte strypta på samma sätt.

Han sa bara change the main jet to size 120. Det har jag tolkat som bensinmunstycket storlek 120 eller är jag helt ute och cyklar?

japp jag har ingen blindtarm mitt avgassystem går öppet under cykeln utan kåpor så man ser klart och tydligt att det inte är något där.

Den där snorkeln sitter under limpan och tanken och ser likadant ut som den där gör på bilden. vet dock inte om den på bilden eventuellt är större än min.
Det är varefall som 2 stycken rör (snorklar) som sen går ihop ner tillsammans till förgasaren precis som på bilden.

Konstigt för att min motor ska vara som på era mitos. bara att min är naken/streetfighteraktig med annan tank lykta mm.

Är det möjligt att få ner cirka 35 hästar till 15 genom en plugg i avgassystemet?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Han sa bara change the main jet to size 120. Det har jag tolkat som bensinmunstycket storlek 120 eller är jag helt ute och cyklar?

japp jag har ingen blindtarm mitt avgassystem går öppet under cykeln utan kåpor så man ser klart och tydligt att det inte är något där.

Den där snorkeln sitter under limpan och tanken och ser likadant ut som den där gör på bilden. vet dock inte om den på bilden eventuellt är större än min.
Det är varefall som 2 stycken rör (snorklar) som sen går ihop ner tillsammans till förgasaren precis som på bilden.

Konstigt för att min motor ska vara som på era mitos. bara att min är naken/streetfighteraktig med annan tank lykta mm.

Är det möjligt att få ner cirka 35 hästar till 15 genom en plugg i avgassystemet?

Ja, det är möjligt att strypa ner den till 15 hk. Sen är du nog lite optimistisk när du säger 35 hk. Ca 28 hk i motorn är nog närmre sanningen :)

Du kan fråga honom om du behöver byta snorkel, emulsifier och idle jet. Om inte så är det ju bara till att skaffa munstycket :) Jag har precis mailat addemoto och frågat om de kan skicka munstycken i kuvert så man slipper betala 100 spänn i frakt för ett litet munstycke. Säger till när jag får svar.
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Ja, det är möjligt att strypa ner den till 15 hk. Sen är du nog lite optimistisk när du säger 35 hk. Ca 28 hk i motorn är nog närmre sanningen :)

Du kan fråga honom om du behöver byta snorkel, emulsifier och idle jet. Om inte så är det ju bara till att skaffa munstycket :) Jag har precis mailat addemoto och frågat om de kan skicka munstycken i kuvert så man slipper betala 100 spänn i frakt för ett litet munstycke. Säger till när jag får svar.

Tillverkaren säger ju 33-34 hk på veven. Så kanske 28 hk på bakhjulet. Fast det är ju vid optimal prestanda, kan ju hända att man tappat ett par kusar med tiden. :tungan

Hittade en jävligt bra sida för Mito!!!! http://www.singaporebikes.com/forums/showthread.php/189776-Cagiva-Mito-Technical-thread

Står både hur man ostryper, underhåll och länkar till reservdelssidor osv. Kanonas! :banana

Svenne notera sida 2 "Note: everything above 60 deg celsus loses horse power.

Best to keep temp between 55 and 60 degrees celcius

when it does go up to 70,then u'll lose power which makes about 4hp 0difference"
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tillverkaren säger ju 33-34 hk på veven. Så kanske 28 hk på bakhjulet. Fast det är ju vid optimal prestanda, kan ju hända att man tappat ett par kusar med tiden. :tungan

Hittade en jävligt bra sida för Mito!!!! http://www.singaporebikes.com/forums/showthread.php/189776-Cagiva-Mito-Technical-thread

Står både hur man ostryper, underhåll och länkar till reservdelssidor osv. Kanonas! :banana

Svenne notera sida 2 "Note: everything above 60 deg celsus loses horse power.

Best to keep temp between 55 and 60 degrees celcius

when it does go up to 70,then u'll lose power which makes about 4hp 0difference"

Tack, bra sida.

Jag har kollat lite noggrannare nu och den ligger på 60 grader, även efter längre sträckor. Såg antagligen fel innan eftersom det var mörkt ute och lampan till tempmätaren funkar inte.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Era svar hjälper mig så jävla mycket så tack som fan för det!!:Bugar

Har nu mejlat han och kollat om andra munstycken och skruvar behöver bytas bara att vänta på svar:banana

Kanske bli till att avstrypa den själv efter kortet är taget i april det värkar ju inte så speciellt svårt :)

Är lite chicken då moppen skärde när jag skulle ta bort strypningarna till den för ett år sedan.
ingen vidare upplevelsefaktiskt. skulle inte bli någe bättre om samma sak skulle hända med 125an precis :/
 

Kimban

Babados Endurance Racing Team
Gick med
11 Oct 2010
Ort
Hemma
Hoj
Italienskor och Tüsk
Hejsan!
Jag har kollat runt på Mitos på blocket ett tag nu men jag undrar vilken årsmodell är bäst? (Hastighet, Hur många Hk osv)
Tack på för hand /Kim
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Hejsan!
Jag har kollat runt på Mitos på blocket ett tag nu men jag undrar vilken årsmodell är bäst? (Hastighet, Hur många Hk osv)
Tack på för hand /Kim
Modellerna från 95-07 är i stort sett identiska, förutom att års. 95-98 då de är sjuväxlade. Den nya modellen 525 sp eller vad den heter har jag ingen aning om. Men den är jävligt fräsch! Har inte sett någon i sverige än dock....

Så vad du egentligen vill ha är en hoj som inte helst gått så långt, bra servad, helst med bytt kolv o cyl, fräscha däck osv.

Mitos är idag jävligt prisvärda, köpte min årsm. -99 2007 för 27k, sålde den förra året för 17.5k. Mycket hoj för pengarna! :tummenupp

Era svar hjälper mig så jävla mycket så tack som fan för det!!:Bugar

Har nu mejlat han och kollat om andra munstycken och skruvar behöver bytas bara att vänta på svar:banana

Kanske bli till att avstrypa den själv efter kortet är taget i april det värkar ju inte så speciellt svårt :)

Är lite chicken då moppen skärde när jag skulle ta bort strypningarna till den för ett år sedan.
ingen vidare upplevelsefaktiskt. skulle inte bli någe bättre om samma sak skulle hända med 125an precis :/
Har Du bara koll på att den får olja, rätt blanding och varmkör den korrekt så är risken att den skär inte så stor. :)

Enklaste sättet att strypa av den utan att börja klydda med snorkel eller nåt, så är det faktiskt att köpa ett öppet luftfilter typ K&N elelr något billigare. Av med luftburken o på med det!
 
Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Åfan ett såndär öppet luftfilter sätter man det direkt på förgasaren?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Modellerna från 95-07 är i stort sett identiska, förutom att års. 95-98 då de är sjuväxlade. Den nya modellen 525 sp eller vad den heter har jag ingen aning om. Men den är jävligt fräsch! Har inte sett någon i sverige än dock....

Så vad du egentligen vill ha är en hoj som inte helst gått så långt, bra servad, helst med bytt kolv o cyl, fräscha däck osv.

Mitos är idag jävligt prisvärda, köpte min årsm. -99 2007 för 27k, sålde den förra året för 17.5k. Mycket hoj för pengarna! :tummenupp

Nu förenklar du nog lite grann ;)

Evo2 heter modellen 95-07. Mellan 95-98 var den 7-växlad, hade Mikuni TM35 flatslide, 3-ekrade fälgar och kolven har en kolvring och är platt på toppen. Tror även att det är lite värre portning på denna modell och detta är värstingen. 34-36hk ungefär. 99-07 var den 6-växlad, 28mm Dellorto, 6-ekrade fälgar, 2 kolvringar och dome piston top. Modellen tror jag har runt 30 hk. Kolven håller längre. Har även annan färgsättning har jag för mig.

Bänkning på den senare Evo2 modellen http://www.bikeboy.org/mito125.html

Om vi utgår från att bänken stämmer exakt och att det är 13% transmissionsförlust så blir effekten på veven: 26/0,87 = ca 29,9 hk

Åfan ett såndär öppet luftfilter sätter man det direkt på förgasaren?

Det sägs att man får högre bränsleförbrukning och SÄMRE effekt med dessa. Dock enkelt att montera, du får extra utrymme och den låter bättre.

Era svar hjälper mig så jävla mycket så tack som fan för det!!:Bugar

Har nu mejlat han och kollat om andra munstycken och skruvar behöver bytas bara att vänta på svar:banana

Kanske bli till att avstrypa den själv efter kortet är taget i april det värkar ju inte så speciellt svårt :)

Är lite chicken då moppen skärde när jag skulle ta bort strypningarna till den för ett år sedan.
ingen vidare upplevelsefaktiskt. skulle inte bli någe bättre om samma sak skulle hända med 125an precis :/

Bara fråga på, det är bara kul att svara ;)

Klart att du själv ska strypa av, då kanske du råkar lära dig något också :tummenupp
 
Last edited:

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Nu förenklar du nog lite grann ;)

Evo2 heter modellen 95-07. Mellan 95-98 var den 7-växlad, hade Mikuni TM35 flatslide, 3-ekrade fälgar och kolven har en kolvring och är platt på toppen. Tror även att det är lite värre portning på denna modell och detta är värstingen. 34-36hk ungefär. 99-07 var den 6-växlad, 28mm Dellorto, 6-ekrade fälgar, 2 kolvringar och dome piston top. Modellen tror jag har runt 30 hk. Kolven håller längre. Har även annan färgsättning har jag för mig.

Okej, ska man vara såå grundlig så har du ju rätt! :hihi

Dock visste jag inte att de hade olika kolvar, min va -99 o den hade en ring, platt kolv. Fast då va både cyl o kolv bytt, dock till helt orginal grejor från Cagiva. De flesta cyklarna som ligger ute har ju fått nya cylindrar o kolvar, så det man hade orginal i motorn är inte säkert att man hittar på motorn nu.

Tror faktiskt inte man skulle märka någon skillnad mer än att den andra hade 7-växlar. ;)

Hur går Cagivorna rent allmänt? Mycket att skruva på eller? :va
Bra. Nej, inte om man använder den rätt. Körde min 1700 mil på samma kolv o cyl, bytte bara kolvringen. :hihi
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Okej, ska man vara såå grundlig så har du ju rätt! :hihi

Dock visste jag inte att de hade olika kolvar, min va -99 o den hade en ring, platt kolv. Fast då va både cyl o kolv bytt, dock till helt orginal grejor från Cagiva. De flesta cyklarna som ligger ute har ju fått nya cylindrar o kolvar, så det man hade orginal i motorn är inte säkert att man hittar på motorn nu.

Tror faktiskt inte man skulle märka någon skillnad mer än att den andra hade 7-växlar. ;)


Bra. Nej, inte om man använder den rätt. Körde min 1700 mil på samma kolv o cyl, bytte bara kolvringen. :hihi

man märker stor skillnad, jag har kört en 6-växlad med 28 mm och nu när min 7-växlade med 35 mm är rätt inställd så är de sjukt stor skillnad på varven,

ostrypta då
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top