Cagiva Mito-tråden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Blev (till min besvikelse) ingen mito, någon annan hann köpte den idag (fml).
Dock ska jag upp till Falkenberg och hämta en RS125 -03 på lördag :yoparty

Sneeaker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Cagiva Mito
Köpt mig en Mito Evo1 -01 som snart ska i rulla igång. Har lite som måste göras på den:
Vattentanken på lagning - får den idag.
Måste beställa nytt insug.
Undersöka vattenpumpen.
Den har skurit tidigare och jag misstänker att det var vattentanken som inte var intakt så den gick för varm. Men jag ser väldigt mycket fram emot våren på hojen!

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Grattis till hojvalet då :tummenupp Fräsigt med en Evo1 från -01 :) 35mm mikuni?

Fråga på om du undrar något :)

Ska du köpa delar så rekommenderar jag Mito mondo i UK. Han kan fixa fram vilken del som helst. Finns också pjme, de har lite dyrare frakt.

Sneeaker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Cagiva Mito
Jo den är underbar. Gillar de klassiska dragen i den från Ducati!
Det stämmer att det är en mikuni 35 :) Han jag köpte den av sa att det är den med 7 växlar, men lite konstigt kanske eftersom det är en -01. Slutades inte 7 växlade modellen göras efter 98? :O

Jag har kontaktat Biscaya.com och han har insug och vattentank om jag behöver sen. Men insug kommer jag att beställa. :)

Jag startade ju upp henne igår efter att vi monterat vattentanken och mätt insuget. Då gick den upp i temp ganska så snabbt! Vi stängde av henne till slut. Men när vi kände på kylaren och vattentanken vart de inte alls varma. Vi misstänker tempgivaren, vattenpumpen eller topploppspackningen :O

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Evo1 är den 7-växlade modellen med mikuni så du har tur :) Den förgasaren super dock ganska mycket mer bensin är dellorton som är på Evo2.

60-70 är normal arbetstemp. Jag har varit över 80 men det är när jag har krypkört.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Grattis till hojvalet!

Har en 00a som e 7växlad så du e nte ensam ;)

Körde du när den gick upp i 60-70?

Sneeaker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Cagiva Mito
När vi hade igång den gick tempmätarn upp i 80-95 grader, bara under tomgångskörning. Kylarn eller kärlet är knappt ljummet då! :confused:
Kanske vattenpumpen som inte skickar runt vattnet därför kokar nästan vattnet i cylindern. :huvet

Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
När vi hade igång den gick tempmätarn upp i 80-95 grader, bara under tomgångskörning. Kylarn eller kärlet är knappt ljummet då! :confused:
Kanske vattenpumpen som inte skickar runt vattnet därför kokar nästan vattnet i cylindern. :huvet

men om du testa köra så får du ju både cirkulation på vattnet och kylning av kylaren :p stå den på tomgång får du ingen cirkulation på vattnet.
Om allt funka vill säga...:)

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Körde du när den gick upp i 60-70?
Menar du mig? Ja, när jag kör håller den sig för det mesta mellan 60 och 65.

men om du testa köra så får du ju både cirkulation på vattnet och kylning av kylaren :p stå den på tomgång får du ingen cirkulation på vattnet.
Om allt funka vill säga...:)

Vattenpumpen rör på vattnet så fort motorn är igång ;)

Sneeaker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Cagiva Mito
Det kan ju vara lite svart att ut och testa när man inte har kortet än..
Jag ska ta och beställa en sotsats för att byta topplockspackning och cylinderpackning. Undersöka vattenpumpen och sen se om jag kanske behöver packning till den eller kanske ny impeller, hur är det med dom? Slits dom lätt?

Vad mer kan det vara som är fel annars ? :confused:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
men om du öppnar locket till expantionkärlet så ser du ju om det är cirkulation :p
drivs pumpen av rem eller direkt på veven?

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Det kan ju vara lite svart att ut och testa när man inte har kortet än..
Jag ska ta och beställa en sotsats för att byta topplockspackning och cylinderpackning. Undersöka vattenpumpen och sen se om jag kanske behöver packning till den eller kanske ny impeller, hur är det med dom? Slits dom lätt?

Vad mer kan det vara som är fel annars ? :confused:
Kolla om där sitter någon termostat, testa och ryck bort den isåfall och se om det är den som inte öppnar. Den ska sitta där kylarslangen går in i toppen om jag inte har fel för mig.

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Kolla om där sitter någon termostat, testa och ryck bort den isåfall och se om det är den som inte öppnar. Den ska sitta där kylarslangen går in i toppen om jag inte har fel för mig.

Japp, den sitter där.

Testa att lägga den i en kastrull med kallt vatten och värm sedan. Den ska öppna vid ca 60 grader.

Sneeaker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Cagiva Mito
Termostaten funkar som den ska :tummenupp
Nu är frågan om det kanske är fryst i systemet? :va

Nästa gång jag startar ska jag testa utan termostat, kolla skillnaden mellan värmen på motorn och värmen på kylaren och kärlet.

Här är lite bilder på lagningen på expansionskärlet och under tanken:

Bifogat

• DSC00077.jpg
    DSC00077.jpg
    210.6 KB · Visningar: 49
  • DSC00076.jpg
    DSC00076.jpg
    241.4 KB · Visningar: 60

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Termostaten funkar som den ska :tummenupp
Nu är frågan om det kanske är fryst i systemet? :va

Nästa gång jag startar ska jag testa utan termostat, kolla skillnaden mellan värmen på motorn och värmen på kylaren och kärlet.

Här är lite bilder på lagningen på expansionskärlet och under tanken:

De e ju såklart inte "snyggt" men de blev snyggt gjort :tummenupp om någon fattar :va

Sneaker någon chans du har orken att kolla huvudmunstycket i din förgasare?

Skulle vilja va kul o veta om någon mer fått ett 90 storlekar för litet musntycke :rolleyes:

Sneeaker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Cagiva Mito
Förstår vad du menar, det är tätt i alla fall och det är ju huvudsaken :)
Om jag kollar vad jag har för munstycke kan jag meddela

Jag tömde ut all vatten i Miton igår. Idag ställde jag henne ute i solen och värmen och skruvade sen upp H2O Drain och den kom ännu mera! Måste varit fryst i systemet då vattnet var klart när det kom ut idag. Vattnen igår var utblandat med glykol, alltså blått. :tummenupp

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...