Cal Crutchlow -> Factory Ducati.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kan kopiera betyder inte att man får, patentsrätt.

Eeh...Ducati kan kopiera sig själva bäst de vill och det kan även den som äger Ducati och därigenom äger patenten. Det är bara att bestämma hur tillgångarna skall fördelas inom företagsgruppen.

Det gäller de patent som Ducati "äger/har". Vad gäller licenser så är det en förhandlingsfråga, inget annat.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Såg lite av den här intervjun för er som har MotoGP.com-konto.
http://www.motogp.com/en/videos/2013/Feature+Interview+with+Cal+Crutchlow

Där säger Cal Crutchlow att han kör med Lorenzons förra hoj, alltså från slutet av förra året.

Jag tycker nämligen Cal presterat märkbart bättre i år och att hojen går apfort och mer än "OK".

Ska ju bli högst intressant att se vad han tycker om Ducatin!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Eeh...Ducati kan kopiera sig själva bäst de vill och det kan även den som äger Ducati och därigenom äger patenten. Det är bara att bestämma hur tillgångarna skall fördelas inom företagsgruppen.

Det gäller de patent som Ducati "äger/har". Vad gäller licenser så är det en förhandlingsfråga, inget annat.
Läste du hela konversationen? Min kommentar var till DRZ angående att han undrade varför man köpte Ducati, när de borde har resurser att kopiera allt själva. Dvs. Audi ägde inte rätt till dessa patent, och kan inte kopiera heller. Kan inget om gjutning, men hojen du själv har använder "Vacural TM", det kanske var något som Audi ville ha? Yamaha Motors har flera patent kring motorgjutning, så att mc-industrin ligger i framkant kring detta område är kanske inte osannolikt?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Läste du hela konversationen? Min kommentar var till DRZ angående att han undrade varför man köpte Ducati, när de borde har resurser att kopiera allt själva. Dvs. Audi ägde inte rätt till dessa patent, och kan inte kopiera heller. Kan inget om gjutning, men hojen du själv har använder "Vacural TM", det kanske var något som Audi ville ha? Yamaha Motors har flera patent kring motorgjutning, så att mc-industrin ligger i framkant kring detta område är kanske inte osannolikt?

Jag menade inte bara att kopiera även om jag kanske uttryckte det så, jag menade också möjligheten att själva utveckla tekniker med motsvarande resultat som det de ser på hojarna. Man kan ju ta specifikationen från en motorcykelmotor som vikt, varvtal, kolvhastigheter, specifik effekt osv. och använda som en mall och säga "vilka tekniker är nödvändiga för att bygga en sådan här motor med den här specifikationen och vilka av dessa har vi och vilka behöver vi utveckla". Jag är inte heller någon specialist inom gjutning men det går säkert att göra på mer än ett sätt med liknande resultat.

Ang. motorpatent så finns det ju ganska många tillverkare av konkurrenskraftiga motorcykelmotorer så ett par patent verkar inte vara avgörande. Om det inte är så att de betalar royalties till varandra men jag har aldrig hört talas om det.

Finns det ens någon tillverkare som säljer motorcykelmotorer till andra tillverkare förutom Ducati till Bimota och Rotax till Aprilia, jag är dock inte säker på om Aprilia fortfarande köper motorer från Rotax, RSV1000 var den senaste hojen jag hörde talas om att den hade motor från Rotax. Och motorn från Hayabusa som använts i både det ena och det andra.

Edit; verkar som att Rotax gjort motorer åt Buell och BMW också; http://en.wikipedia.org/wiki/Rotax#Motorcycle_engines
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ang. motorpatent så finns det ju ganska många tillverkare av konkurrenskraftiga motorcykelmotorer så ett par patent verkar inte vara avgörande. Om det inte är så att de betalar royalties till varandra men jag har aldrig hört talas om det.
Patenten behöver inte gälla hela motorn, det gjutna stycket kan mycket väl köpas in ifrån någon som antingen har eller betalar för sådana patent.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Satt och vänta på Moto3 FP1 på MOTOGP.com och hittade denna video med Cal.
http://www.motogp.com/en/videos/latest+videos
Skummade igenom tråden och tror inte länken är postad förut (men min researchavdelning är känd för att ha fel).
Det är en fri video som man kan se utan videopass.

Klockren avslutning! :tummenupp

Cal får frågan:
-"What decided it for you?"
och svarar med en axel-ryckning
-"The color."
:D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
P€RRA;5871328 skrev:
Ser verkligen fram emot intervjuerna med Cal i vinter och under 2014. Frågan är hur många leenden och skämt vi kommer att få höra :crash

Ska vi tippa att färgen är det enda han är nöjd med... ;)
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top