Cambike eller Sportscam hjälmkamera?

Cambike eller Sportscam hjälmkamera?

• Antal röstningar
    0

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
har ingen hoj
Nu är det så att jag ska inhandla en hjälmkamera till våren och jag står nu i valet mellan CAMBIKE (Sony) och SPORTSCAM (Sharp).

Cambike kameran (Sony 1/3" SUPER HAD Colour CCD Effective Pixels 500(H) x 582(V) -PAL) har bra tillbehör som tex. "Cameye remote" så att man kan starta & stänga av inspelningen samtidigt som man kör, men dessvärre så har den en prislapp på ca:2600:- + ev. tillbehör (595:- för Cameye remote)

Sportscam kameran (1/4 inches sharp color CCD, Number of pixels: 500(H) x 582(V)-PAL) har inte "sladdfjärren" men å andra sidan ett lägre pris ca:1200:-

Nu är det så att jag har en Sonykamera och har planer på att köpa Cambike kameran för att jag har fått för mig att den skulle funka bättre ihop med DV-kameran men den känns lite onödigt dyr iom att Sportscam tar "bara" 1200 för sin model. Jag vill ha den hjälmkameran som är tålig (mot fukt och damm mm.), lätthanterlig och framförallt ger bra bild.

Är det så att man får det man betalar för dvs. dyrt=bra, billigt=mindre bra?
Vad har ni för erfarenheter av dessa kameror?
Vilken kamera bör jag välja tycker ni här på SH? (Motivera gärna Ert svar)

//Budde

Last edited:

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Vill bara påpeka att fjärren som Cambike säljer inte styr själva hjälmkameran utan är ett tillbehör till vissa Sony samt Canon videokameror! Den säljs även som tillbehör av många butiker.
Själv lägger jag ner min röst i pollen men följer den med stort intresse! :)

Mvh: Joakim Lundin

Last edited:

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
XT 600 -89
Jag har nu hunnit testa min hjälmkamera ifrån sportscam och den fungerade alldeles utmärkt. Bra kvalitet och lätt att koppla in. :tummenupp

Jag kan inte annat än att rekomendera den kameran.
Däremot har jag ju inte testat den andra kameran heller men priset talar ju inte direkt för den. För 1000 kr får man mycket kul. Den ska vara väldigt mycket bättre om det ska vara värt det. :rolleyes:

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
XT 600 -89
Man får se om man kanske uppdaterar sig senare, men just nu är jag väldigt nöjd. :)

Det vore om man att är värt dom extra tusenlapparna.
Just nu har man den ju enbart för att lägga upp filmer på nätet och då är det mer än godkänd kvalitet. Men ska man börja göra riktigt seriösa filmer så kan det ju vara värt att pynta dom extra kronorna.

Men jag tror nästa grej på önskelistan är en ordentlig mic.:gnissla

the_wall

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
.......
Nu är det så att jag ska inhandla en hjälmkamera till våren och jag står nu i valet mellan CAMBIKE (Sony) och SPORTSCAM (Sharp).

Cambike kameran (Sony 1/3" SUPER HAD Colour CCD Effective Pixels 500(H) x 582(V) -PAL) har bra tillbehör som tex. "Cameye remote" så att man kan starta & stänga av inspelningen samtidigt som man kör, men dessvärre så har den en prislapp på ca:2600:- (+ ev. tillbehör)

Sportscam kameran (1/4 inches sharp color CCD, Number of pixels: 500(H) x 582(V)-PAL) har inte "sladdfjärren" men å andra sidan ett lägre pris ca:1200:-

Nu är det så att jag har en Sonykamera och har planer på att köpa Cambike kameran för att jag har fått för mig att den skulle funka bättre ihop med DV-kameran men den känns lite onödigt dyr iom att Sportscam tar "bara" 1200 för sin model. Jag vill ha den hjälmkameran som bla. ger bäst bild.

Är det så att man får det man betalar för dvs. dyrt=bra, billigt=mindre bra?
Vad har ni för erfarenheter av dessa kameror?
Vilken kamera bör jag välja tycker ni här på SH? (Motivera gärna Ert svar)

//Budde

Det jag skulle väga in i ett sådant här avgörande är garantier bland annat.
Har kollat sportscams hemsidan men finner ingenting om köpvillkor eller liknande. Är sportscam ett seriöst företag eller en privatperson som vill tjäna lite extra pengar?
Vad skall man göra om kameran går sönder, blir stulen eller liknande?

Jag har en videokameran som gick sönder. Genom hemförsäkringen fick jag en ny. Tror inte det hade funkat om jag inte köpt den från ett företag.

Bara en tanke... :)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
"fjärrkontrollen" är grymt praktiskt och värd varenda öre.Se bara till att din videokamera har LANC ingång.

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
har ingen hoj
Tack för Era åsikter.
Känner ni till andra kameror som är lika bra (eller bättre) så är jag givetvis intresserad av att höra Era åsikter om dessa oxå? varför det blev de två ovanstående är pga att jag inte känner till några andra.

Till alla som ska köpa en sk HJÄLM KAMERA - vänta till att SWT Racing slår upp portarna till sin nya butik i Haninge/Stockholm den 15 mars då vi kommer att ha dom absolut BÄSTA lösningarna på era problem.

Ska bli spännande att se vad ni har för något, håller hårt i hatten till dess :D

the_wall
Det jag skulle väga in i ett sådant här avgörande är garantier bland annat.
Har kollat sportscams hemsidan men finner ingenting om köpvillkor eller liknande.

Det har du rätt i att garantier mm ska man givetvis räkna in i priset. Bra noterat :tummenupp

//Budde

abborro

abborro
Gick med
13 Feb 2007
Hoj
gsx-r600
hjälm kamera?!?

tjena!
undrar om de är någon som har koll på hjälmkameror och dyligt.
har en egen videokamera men ingen av ingång =/ så isf måste jag köpa hela kittet,. vad köpa??

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
XT 600 -89
En ny videokamera med av-ingång och sen en hjälmkamera kommer du behöva. Alternativt en liten ipod-liknande sak med av-ingång. :näsblod

Om du nu undrade över vilken av dom olika hjälmkamerorna som du skulle satsa på så vet jag inte riktigt. Jag har bara hunnit testa en men jag är väldigt nöjd med den och det är en ifrån sportscam.se.

Det finns rätt många trådar om det här så ett tips är sök.

Last edited:

Joer

www.tycon.se
Gick med
2 Jan 2005
Hoj
CBR 600 rr
tjena!
undrar om de är någon som har koll på hjälmkameror och dyligt.
har en egen videokamera men ingen av ingång =/ så isf måste jag köpa hela kittet,. vad köpa??

Jag köpte ett kit på cambike.se Funkar skitbra med remotekontroll till LANCingången. Mkt kablar bara. Använder mej av Sony kameror. Allt headcam material i TYCON 2 är filmat med headcam från cambike.

abborro

abborro
Gick med
13 Feb 2007
Hoj
gsx-r600
jahaja! ingen där ute som har testat med en ipod grej då, typ multimediaspelare?? har hittat en med 30gig lagring på, dom är ju bra smidig oxå ju=) har ju redan en filmkamera så....

En ny videokamera med av-ingång och sen en hjälmkamera kommer du behöva. Alternativt en liten ipod-liknande sak med av-ingång. :näsblod

Om du nu undrade över vilken av dom olika hjälmkamerorna som du skulle satsa på så vet jag inte riktigt. Jag har bara hunnit testa en men jag är väldigt nöjd med den och det är en ifrån sportscam.se.

Det finns rätt många trådar om det här så ett tips är sök.

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Sportscams kameror är regnsäkra men tål inte att doppas under vatten.
Cambikes kameror tål att doppas i vatten men klarar inte några större tryck, alltså inte för bad.

Enligt respektive försäljare.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
...
Som sagt, produkter i absolut HÖGSTA KLASS vilka vi själva använder vid våra inspelningar dom senaste 2 åren till vettiga priser!!:tummenupp :tummenupp :tummenupp

/Fürstenhoff.

Vilka inspelningar då? :p (Luuuuuuugn nu skämtar jag bara, igen)

Jag köpte en sån där teknikmagsinet-kamera och kan meddela att dessa är hyfsat värdelösa och inte går att använda till o spela in hoj-filmer med. Dom sög helt enkelt, dom fungerar möjligtvis som övervakningskamera i väldigt ljusa miljöer.

Flesh

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2006
Hoj
En snabb en!
I morgon fredag har jag priserna på Helmetcamera.com produkter vilka vi kommer att bli importörer för i Skandinavien!!

Som sagt, produkter i absolut HÖGSTA KLASS vilka vi själva använder vid våra inspelningar dom senaste 2 åren till vettiga priser!!:tummenupp :tummenupp :tummenupp

/Fürstenhoff.

:drägglar

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom