Jag har en Samsung VP-X300L och är väl hyfsat nöjd. Bildkvaliteten är det inget fel på, helt ok och bra vidvinkel i hjälmkameran. Den filmar dock i 4:3 och jag vet inte om det går att ändra.
Ljudet i själva kameran är bra, mickarna sitter på baksidan av displayen och tar upp ett brett register. Filmade lite på en blueskonsert och upptagningen av basen var överraskande bra! När man har hjälmkameran inkopplad så tas ljudet från micken som sitter i hjälmkameran vilket innebär att vindbruset är både outhärdligt och oundvikligt. Jag har försökt att tejpa över med vävtejp men det hjälpte föga. Provade med dubbelhäftande skumtape men då blev det absolut knäpptyst. Inte heller bra, man vill ju höra brölet från 250:n...
Summa sumarum: Jämfört med sportscamen som jag också har: Mindre sladdar, mindre kamera, mindre av allt! Men fördelen med sportscam är att man kan stoppa micken i kutsen eller i ryggsäcken. Har man dessutom redan en videokamera med analog ingång så behöver man ju inte spendera pengar på ännu en kamera. Sportscam skulle däremot inte lida av lite mer lätthanterlig sladd (den jag fick är rätt styv) och stryktåligare lödningar och anslutningar. Min är numera trasig, ledarna vid batteripacket har gått av, de är riktigt tunna och tål inte vad som helst. Samsungen vinner också en hel del på att man får plats med nästan 2 timmar på ett 4 GB SD-kort. Inget jidder med DV-band!
Min önskan är en Samsungvariant som filmar i 16:9 med mikrofon som är separerad från hjälmkameran, det hade varit optimalt.
Onboarddelarna i denna är filmat med Sportscam (bildkvaliteten är såklart bättre när det inte ligger på youtube):
http://www.youtube.com/watch?v=2ZihyatNk9Q
EDIT. När det filmas onboard så ligger micken i ryggsäcken inlindad i tyg. Delar av ett örngott om jag inte minns fel. Sliponet är ett LeoVince.
-