Cambike eller Sportscam hjälmkamera?

Cambike eller Sportscam hjälmkamera?

• Antal röstningar
    0

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har en Samsung VP-X300L och är väl hyfsat nöjd. Bildkvaliteten är det inget fel på, helt ok och bra vidvinkel i hjälmkameran. Den filmar dock i 4:3 och jag vet inte om det går att ändra.

Ljudet i själva kameran är bra, mickarna sitter på baksidan av displayen och tar upp ett brett register. Filmade lite på en blueskonsert och upptagningen av basen var överraskande bra! När man har hjälmkameran inkopplad så tas ljudet från micken som sitter i hjälmkameran vilket innebär att vindbruset är både outhärdligt och oundvikligt. Jag har försökt att tejpa över med vävtejp men det hjälpte föga. Provade med dubbelhäftande skumtape men då blev det absolut knäpptyst. Inte heller bra, man vill ju höra brölet från 250:n...

Summa sumarum: Jämfört med sportscamen som jag också har: Mindre sladdar, mindre kamera, mindre av allt! Men fördelen med sportscam är att man kan stoppa micken i kutsen eller i ryggsäcken. Har man dessutom redan en videokamera med analog ingång så behöver man ju inte spendera pengar på ännu en kamera. Sportscam skulle däremot inte lida av lite mer lätthanterlig sladd (den jag fick är rätt styv) och stryktåligare lödningar och anslutningar. Min är numera trasig, ledarna vid batteripacket har gått av, de är riktigt tunna och tål inte vad som helst. Samsungen vinner också en hel del på att man får plats med nästan 2 timmar på ett 4 GB SD-kort. Inget jidder med DV-band!

Min önskan är en Samsungvariant som filmar i 16:9 med mikrofon som är separerad från hjälmkameran, det hade varit optimalt.

Onboarddelarna i denna är filmat med Sportscam (bildkvaliteten är såklart bättre när det inte ligger på youtube): http://www.youtube.com/watch?v=2ZihyatNk9Q

EDIT. När det filmas onboard så ligger micken i ryggsäcken inlindad i tyg. Delar av ett örngott om jag inte minns fel. Sliponet är ett LeoVince. :)

-

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750

Berra Bula

outlaw since 1991
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Honda crf450x -06 Yamaha YZF 250 -05 till salu
Fan jag skulle behöva lite hjälp av er kunniga, jag har en Samsung VP-DC161WB som är lite av en newbie dvd kamera. Någon som vet eller orkar ta reda på om det går att koppla in hjälmkamera till den?
Finns en röd ingång till MIC och han i butiken (onoff) va helt övertygad om att jag det gick att koppla in hjälmkaera genom denna.

Dock så märkte jag lite senare när jag köpt kameran att han verkade lite bakom flötet.

Någon som pallar hjälpa mig snälla? märker nu att jag är kass på det här..

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Fan jag skulle behöva lite hjälp av er kunniga, jag har en Samsung VP-DC161WB som är lite av en newbie dvd kamera. Någon som vet eller orkar ta reda på om det går att koppla in hjälmkamera till den?
Nix, det går inte. Iaf inte om man kan lita på specen som finns på samsung.se
Audio/Video In/Out: ut

(Det krävs in för att kunna ansluta en hjälmkamera.)

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Finns en röd ingång till MIC och han i butiken (onoff) va helt övertygad om att jag det gick att koppla in hjälmkaera genom denna.

Dock så märkte jag lite senare när jag köpt kameran att han verkade lite bakom flötet.

Någon som pallar hjälpa mig snälla? märker nu att jag är kass på det här..

Gå tillbaka och häv köpet!

Vad jag vet har inte Onoff några videokameror med rätt specar!

Berra Bula

outlaw since 1991
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Honda crf450x -06 Yamaha YZF 250 -05 till salu
Helvete också, var längesedan jag köpte kameran, i januari någon gång..
Går det fortfarande att häva köpet?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Något nytt med någon inspelningsbar liten dosa så man slipper ha en videokamera i ryggsäcken?

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
det är nu en vecka kvar till årets snowboardsemester, efter att ha letat i ett år sedan förra semestern verkar det itne bli någon hjälmkamera detta året heller. :5sure
Måste man uppfinna en egen modell för att det ska komma fram något vettigt? :)

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Har en Archos 604WIFI 30Gb med hjälmkamera. Blir riktigt bra!!
Kostar väl 5000:- så har man en PVP + kamera!

Har en likadan men ja har prob med inspelningen då 604:an hänger sig...så fort ja börjar dra på...:huvet inget du råkat ut för??? annars funkar den fint när ja spelar in... "One Night In Paris"-stuff :D

f.ö. så är den soft med pekskärm MEN det dryga är alla codec man måste köpa för o kunna lira mpeg-2 m.fl :6surkart

Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe

står såhär i annonsen "AV/IN video upplösning: 320x240 pixlar/30bilder/sek med ljud"

såvitt jag vet är 320x240 inte nån jättebra upplösning.

Har en likadan men ja har prob med inspelningen då 604:an hänger sig...så fort ja börjar dra på...:huvet inget du råkat ut för??? annars funkar den fint när ja spelar in... "One Night In Paris"-stuff :D

f.ö. så är den soft med pekskärm MEN det dryga är alla codec man måste köpa för o kunna lira mpeg-2 m.fl :6surkart

jag kör med en archos 504 80gb. funkar skitbra. utnytjar ju inte upplösningen i kameran fullt ut men den e ändå tillräckligt hög för att ses på TV. vore nice med pekskärm. 504ans knappar sakanr belysning så man får fummla lite i mörkret...

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Så Archos är en bra maskin? Finns det svenska återförsäljare eller ere Ebay som gäller?

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
*Tillbaks ifrån Goa*
Spammar lite i "min" tråd och pushar för den nyöppnade webshoppen!
Välkomna in! :)

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Spammar lite mer i Sportscam/Cambikes tråd och berättar (för er som missat det) att numera har vi 420,480,520,580 linser ifrån Sony samt POV.1, VholdR, Gopro, Chasecam GPS/GSM-trackers mm i vårt sortiment!

Vi kommer även finnas på mck Rapido´s Öppna hus och visa upp våra spännande utrustning, välkomna! :tummenupp

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Självklart har vi det! :tummenupp
Fin bild sämre ljud, enkelt handhavande, ganska högt pris...

/Jocke
Fan,synd på ljudet. Har ju tittat på några filmer gjorda med den och det va inga större hastighter innan den började brusa och leva om.
Kanske går att modda?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...