Casey Stoner to test for HRC

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Förarens uppgift är att berätta hur hojen beter sig just nu och hur han skulle vilja att den beter sig, inte vad som skall ändras för att nå dit.

Och sedan är det alltså chefmeken/teamet som tar cykeln dit?

Isf förstår jag Rossis kommentar om att fixa Duccen med sin mek på en fisblink.
Även om det nu inte alls blev så, så hade nog Rossi, med rätta, fullt förtroende för sin mek som alltid/oftast tagit hans Yamma till det stadiet.
Att det sedan är något systemfel på Duccen hade han nog inte räknat in. :rolleyes:
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det finns förare som använder sig av båda alternativ och dessutom mer eller mindre detaljerat. De flesta som ligger på en någorlunda professionell nivå använder sig dock av det första alternativet vilket också är det alternativ som föredras av all teknisk personal.

Förarens uppgift är att berätta hur hojen beter sig just nu och hur han skulle vilja att den beter sig, inte vad som skall ändras för att nå dit.
Tack! :tummenupp

Vet själv hur det är när en användare ska berätta att den där nya grejen de vill ha faktiskt kan göras med AJAX riktigt snyggt om man installerar en ny jQuery-funktion som kom ut förra veckan... :3freak

Säg hur ni vill att det ska fungera så fixar jag resten :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Isf förstår jag Rossis kommentar om att fixa Duccen med sin mek på en fisblink.
Även om det nu inte alls blev så, så hade nog Rossi, med rätta, fullt förtroende för sin mek som alltid/oftast tagit hans Yamma till det stadiet.
I det fallet så var det väl JB som sa att de skulle fixa Ducatin på 80 sekunder eller något sånt?

Valmers har väl citatet tatuerat på underarmen :tungan
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Gör man så: Programmerar TC och/eller annat så att funktionen ändras på olika delar av banan?
Ja, den kan ställas kurva för kurva. Det är jag 99.99% säker på.

Har för mig att de inte får använda GPS längre men det borde vara ganska enkelt att veta var man befinner sig på banan med hjälp av tid, gas/broms, lutningsvinkel osv.
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Gör man så: Programmerar TC och/eller annat så att funktionen ändras på olika delar av banan?


GPS är förbjudet, men de använder sig av transpondersignalen samt sensorerna på hojen (lean angle, g-krafter osv) för att avgöra var på banan den är. Hayden fick väl problem förra året på nån bana pga att han hade tagit en genväg, vilket fick mjukvaran att tappa bort sig.

Det var visst pga störningar:
http://www.crash.net/motogp/news/179398/1/nicky_haydens_ecu_gets_confused_at_estoril.html


Hade för mig att nån drabbades på ett kval eller så pga en genväg.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ibland får utvecklingen till och med futurismen i mig att undra vart är vi på väg!
MJ2.jpgGPS_Satellite_NASA_art-iif.jpg

Sorry, vart nog lite OT där!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En stilla undran har Stoner gjort några tester än eller spekulerar ni på hur snabb han är i förhållande till aktiva testförarna?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jupp, på Motegi:
http://www.crash.net/motogp/news/194295/1/wet_start_to_casey_stoners_motogp_return.html
http://www.crash.net/motogp/news/194326/1/productive_motogp_test_for_stoner_-_no_wild-cards.html
http://www.crash.net/motogp/news/194348/1/video_casey_stoner_testing_honda_motogp_bike.html

Inga officiella tider släppta, men det finns spekulationer någonstans i cyberrymden som jag inte hittar igen vid en snabb sökning... :)

En stilla undran har Stoner gjort några tester än eller spekulerar ni på hur snabb han är i förhållande till aktiva testförarna?
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ser ju bra ut. Förstår att det är många som vill se honom återvända till MotoGP igen. Han var ju en talang utöver det vanliga. Sedan att folk hade lite svårt för vissa delar av hans personlighet är en sak man får lägga åt sidan.

Är det något jag tycker är tråkigt i motorsport idag och kanske rent allmänt i sport i huvudtaget är alla dessa oerhört mediatränade personligheterna som varken säger bu eller bä. De skulle lika gärna kunna arbeta som pressekreterare hela högen eller rent av vikariera för kungen.

Det var bättre förr när det fanns lite politiskt inkorrekta personer med talang utöver det vanliga.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Är det något jag tycker är tråkigt i motorsport idag och kanske rent allmänt i sport i huvudtaget är alla dessa oerhört mediatränade personligheterna som varken säger bu eller bä. De skulle lika gärna kunna arbeta som pressekreterare hela högen eller rent av vikariera för kungen.

Det var bättre förr när det fanns lite politiskt inkorrekta personer med talang utöver det vanliga.

Kenny Roberts, Ron Haslam, Koscinsky, Freddie Spencer, Barry Sheene, Kevin Schwantz, Wayne Gardner, Mick Doohan, Eddie Lawsson, Wayne Rainey, Randy Mamola.....etc, etc
Håller med dig.
Saknar personligheterna och de "små" meningsskiljaktigheterna som fanns ibland.
Som när Gardner fick Lawson som teamkompis. De avskydde varandra. :)
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Man kan verkligen undra varför när de ändå vet var hojen befinner sig på banan?

Känns som ännu en underlig regel som bara medför extra kostnader.

Som med alla andra "kostnadsreducerande" regler, menar du? Begränsar man nåt för att få ner kostnader så slutar det med att fabrikerna plöjer ner ännu mer pengar i att kringgå det hela.

Exempelvis: Motorbegränsningen får fabrikerna att plocka fram nya motorer med delar/teknik för att öka hållbarheten utan att reducera effekten för mycket. Lär ju inte vara billigt. Hondas växellåda är ett annat exempel.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Med risk för att råka kasta bensin på elden kring resultatet 2007 och däckens betydelse för det:

http://www.motorsportmagazine.com/race/motogp-race/ducatis-winning-secret/

In fact Ducati already know exactly what is required to get them winning again.

“I don’t understand the behaviour of the Bridgestones,” says Bernard Gobmeier, Ducati’s new MotoGP manager. “Getting rid of the control-tyre regulation would certainly help us because the control tyre is totally different to the tyre we had in 2007 when Casey was winning. Bridgestone chose the safest tyre but unfortunately not one the one that works best with our bike. We’ve spent many years trying to adapt our bike to this tyre and we’ve not been so successful.”
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser ju bra ut. Förstår att det är många som vill se honom återvända till MotoGP igen. Han var ju en talang utöver det vanliga. Sedan att folk hade lite svårt för vissa delar av hans personlighet är en sak man får lägga åt sidan.

Är det något jag tycker är tråkigt i motorsport idag och kanske rent allmänt i sport i huvudtaget är alla dessa oerhört mediatränade personligheterna som varken säger bu eller bä. De skulle lika gärna kunna arbeta som pressekreterare hela högen eller rent av vikariera för kungen.

Det var bättre förr när det fanns lite politiskt inkorrekta personer med talang utöver det vanliga.

Zlatan kanske kan bli media-tränare när han lägger av? :va

EDIT: Tänkte efter ett varv till och tycker det finns både och.
Både tråkmånsar som Peddo å Smith och lite öppnare som MM, Rossi och (mer och mer) Lorre.

Mina två...
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Med risk för att råka kasta bensin på elden kring resultatet 2007 och däckens betydelse för det:

http://www.motorsportmagazine.com/race/motogp-race/ducatis-winning-secret/
"Bridgestone chose the safest tyre but unfortunately not one the one that works best with our bike. "

Lite smått intressant att spekulera i hur serien hade sett ut om de valt däcket som passade Ducati.
Hade Honda o Yamaha då legat o harvat 1 sek efter per varv idag?
Svårt att tro det faktiskt.. De hade nog kastat allt och börjat om på ny kula.. LÄS Kopierat en hoj som funkade med däcken.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Lite smått intressant att spekulera i hur serien hade sett ut om de valt däcket som passade Ducati.
Hade Honda o Yamaha då legat o harvat 1 sek efter per varv idag?
Svårt att tro det faktiskt.. De hade nog kastat allt och börjat om på ny kula.. LÄS Kopierat en hoj som funkade med däcken.

En sak som gör mig lite konfunderad är ju att när de övergick till enhetsdäck, så sades det att de utgick från de däck som Rossi och Stoner använde och föredrog.
Har däcken ändrats så mycket och gått från vad Ducatin behöver sen dess, eller är det så att Stoners preferenser på däcksområdet skiljer sig så mycket från övriga Ducati-piloters?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En sak som gör mig lite konfunderad är ju att när de övergick till enhetsdäck, så sades det att de utgick från de däck som Rossi och Stoner använde och föredrog.
Har däcken ändrats så mycket och gått från vad Ducatin behöver sen dess, eller är det så att Stoners preferenser på däcksområdet skiljer sig så mycket från övriga Ducati-piloters?
Har du någon länk till där man kan läsa mer om att de utgick ifrån Stoners och Rossis önskemål?

Enligt Bernard Gobmeier så är det ju tydligen stor skillnad mellan däcken 2007 och idag (redan 2008 blev de väl "sämre" för Ducati...).
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top