CB 600 Hornet 2007-

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag letar efter ca 150hk och 900-1000cc.

Men ombyggnaden får inte vara för omfattande.

Det är mer ett tankeprojekt än något som skall genomföras nu, om det är lätt att genomföra denna swap så blir det ju plötsligt mer realistiskt.

//K

fotomangan

Geggamoja
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
KTM 690 ER -15
Varför större motor då? Vässa en 600rr lite...
Matchar övriga komponenter så mycket effekt? Nu har jag 2007an och tror väl din hoj har lite bättre dämpare men det vore ju skoj om chassit lirade ihop med effekten.

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
Jag vill åt litereffekten, helkåpat, nytt och låg försäkringspremie ;-)

Tror dock inte att det är ekonomiskt försvarbart att bygga om en 2011, men om ett eller två år så får man de maskinerna jäkla billigt.

Och om det visar sig att man får en motor från exempelvis en 2003 CBR900RR som passar rätt in så är det ju inte ens dyrt att bygga om.

Får man ca 150hk så är det helt Ok. Det jag vill ha är en snällare helkåpad sport/touring med litermotor och låg försäkring typ. Vore liksom lite extra kul om man dessutom hade något helt unikt.

Jag vart jätteglad när honda släppte en budgetsporttouring hoj som CBR600F, väntar nu bara på att de skall återuppliva CBR1000F istället på samma koncept. En hornet 900 med helkåpat typ.

//K

Last edited:

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
En kontrollfråga - är du medveten om att försäkringsbolaget kan sänka ersättningsnivåer etc om du modifierar effekt/chassi? Trist att betala en förhållandevis låg premie som man sedan inte får utnyttja om något händer (stulen/olycka..)

Jag vill åt litereffekten, helkåpat, nytt och låg försäkringspremie ;-)

Tror dock inte att det är ekonomiskt försvarbart att bygga om en 2011, men om ett eller två år så får man de maskinerna jäkla billigt.

Och om det visar sig att man får en motor från exempelvis en 2003 CBR900RR som passar rätt in så är det ju inte ens dyrt att bygga om.

Får man ca 150hk så är det helt Ok. Det jag vill ha är en snällare helkåpad sport/touring med litermotor och låg försäkring typ. Vore liksom lite extra kul om man dessutom hade något helt unikt.

Jag vart jätteglad när honda släppte en budgetsporttouring hoj som CBR600F, väntar nu bara på att de skall återuppliva CBR1000F istället på samma koncept. En hornet 900 med helkåpat typ.

//K

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Så där. Mitt ombygge av strålkastaren till projektorbaserad bixenon går framåt. Fruktansvärt trångt i denna lykta med som det ser ut just nu kommer jag lyckas klämma in projjen innanför glaset :yoparty

I valet och kvalet om jag ska montera ett par led-strips jag har liggande. Antingen för audi-wannabe eller så blir det skitbra. Ska hålla dit stripen och tända upp och prova lite. Det återstår ett par timmars jobb innan det är dags för montering av relä, ballast etc under sadeln. Powercommandern får mysa bredvid Lifepo-batteriet då det frilade halva förra batteriets plats. Således finns det rum för lite kablar och ballaster :D. Lite pics:
bixenon1.jpgbixenon2.jpg

När bixenon-projektet är klart ska helsystem, pc5, K&N och bänkning ordnas. Det är rätt skönt när man hittar rätt setup :kär

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
Hornet 600, LS650
Så där. Mitt ombygge av strålkastaren till projektorbaserad bixenon går framåt. Fruktansvärt trångt i denna lykta med som det ser ut just nu kommer jag lyckas klämma in projjen innanför glaset :yoparty

I valet och kvalet om jag ska montera ett par led-strips jag har liggande. Antingen för audi-wannabe eller så blir det skitbra. Ska hålla dit stripen och tända upp och prova lite. Det återstår ett par timmars jobb innan det är dags för montering av relä, ballast etc under sadeln. Powercommandern får mysa bredvid Lifepo-batteriet då det frilade halva förra batteriets plats. Således finns det rum för lite kablar och ballaster :D. Lite pics:
View attachment 354071View attachment 354072

När bixenon-projektet är klart ska helsystem, pc5, K&N och bänkning ordnas. Det är rätt skönt när man hittar rätt setup :kär

Kul med Hornetförare som fixar lite:tummenupp Lite för dött i den här tråden:smasha

Osäker på om Audi-kitet är rätt väg att gå men vore kul med bilder!!

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
Kul med Hornetförare som fixar lite:tummenupp Lite för dött i den här tråden:smasha

Osäker på om Audi-kitet är rätt väg att gå men vore kul med bilder!!

Ja, självklart måste hojen finjusteras för rätt funktion och utseende :D. Jag blev mer osäker på led-stripen när jag insåg att jag har leds i positionsljusen på sidorna, där uppe/överst i framlyktan också. Min grundtanke nu är att låta den övre reflektorn ha en H7-led som lyser upp reflektorn och leds i positionsljusen men skippa ledstrips. Det blir julgran med allt annars. Alternativ setup skulle kunna vara att låta övre reflektorn vara obelyst och lacka reflektorerna mattsvarta samt in med led-strips. En bökigare mod där jag riskerar att skada reflektorn vid demontering från huset. Det troliga är att jag kör original-kromat. Återkommer med fler bilder när jag kör nästa steg i bygget. Måste borra ett litet hål i reflektorn för att dra ut kablarna till helljusomställningen (bävar inför det momentet).

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
En kontrollfråga - är du medveten om att försäkringsbolaget kan sänka ersättningsnivåer etc om du modifierar effekt/chassi? Trist att betala en förhållandevis låg premie som man sedan inte får utnyttja om något händer (stulen/olycka..)

Jag använder mig bara av trafikförsäkring.. Cyklar under 50.000:- är mest dumt att fullförsäkra om försäkringarna kostar närmare 10kkr.

//K

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
Igår fick jag ihop lyktan efter monteringen av bixenonprojektorn. Hål borrat i reflektorn för kabeln som reglerar bixenonskölden. Denna kommer jag koppla till helljusmatningen. Gissa om bilisterna kommer se mina helljusblink i backspegeln :hej

Så här ser lyktan ut när glaset är påmonterat igen (ursäkta den dåliga mobilkvaliteten på bild):
Bixenon4.jpg.

Snart blir det installation på hojen. :hihi

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Säljer min 2010 hornet med Abs och 1600 mil på mätaren, 3 års garanti kvar. 55.000:- hade jag tänkt mig men jag är inte omöjlig eftersom jag säljer den i förmån av annan hoj. PM:a vid intresse!

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
Hornet 600, LS650
Igår fick jag ihop lyktan efter monteringen av bixenonprojektorn. Hål borrat i reflektorn för kabeln som reglerar bixenonskölden. Denna kommer jag koppla till helljusmatningen. Gissa om bilisterna kommer se mina helljusblink i backspegeln :hej

Så här ser lyktan ut när glaset är påmonterat igen (ursäkta den dåliga mobilkvaliteten på bild):
View attachment 354560.

Snart blir det installation på hojen. :hihi
hmmm, vad säger bilprovningen om den där:va

Eller är planen att rigga tbx allt innan besiktning:gnissla

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
hmmm, vad säger bilprovningen om den där:va

Eller är planen att rigga tbx allt innan besiktning:gnissla

De kan nog ha synpunkter, absolut :). Eftersom jag byggt in projektorn i helljusreflektorn och inte moddat halvljusdelen kan jag hyfsat enkelt växla tillbaka utan att för den skull ta bort något. Jag tog med detta i beräkningen under bygget. Mig veterligen kan de inget säga om helljuskonvertering. :arsele

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
Dags för kabeldragning av bixenoninstallationen. Först av med sadel, sidokåpor och hissa upp tanken.
Hoj_naked_tank_lifted.jpg

Kabeldragning för bixenon och reläkablage mellan strålkastare och batteri/relä under sadeln via tanken. Inget syns när installationen är klar.
Tank_lifted.jpg

Ballasten placerad längst bak, enbart "rough fit" än så länge, nästa garagestund blir att dra fast kablar med buntband och eltejp :tummenupp
Relay_under_seat_xenon_ballast.jpg

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
Postar lite bilder på resultatet av bi-xenonmonteringen.

Monterat tillbaka lyktan och installerat elkopplingarna.
Bixenon5.jpg

Så här blev ljusbilden vid halvljus. Inte så stor risk att blända mötande :yoparty

Bixenon6.jpg

Och på ett ögonblick växlar man mekaniskt till helljus och får denna effekt:

Bixenon7.jpg

Bifogar även ett klipp på när det är igång:

Last edited:

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
Hornet 600, LS650
Var köper man teramagnoni slipon billigast ??

I mina ögon är priset mycket snarlikt hos "alla handlare". Problemet är att Termignoni är så struliga att många handlare inte vill jobba med dem. Kunder (inkl. jag) blir småsura när leveranser dröjer och man har leveranstid mellan 2-12 veckor utan förvarning :huvet:huvet. Mina två inköp har gjorts via Dansk återförsälare; KJ motorcykel (12 veckor) och italiensk; Adreani Group (6 veckor) Det kostar på att ligga på topp:gnissla

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
I mina ögon är priset mycket snarlikt hos "alla handlare". Problemet är att Termignoni är så struliga att många handlare inte vill jobba med dem. Kunder (inkl. jag) blir småsura när leveranser dröjer och man har leveranstid mellan 2-12 veckor utan förvarning :huvet:huvet. Mina två inköp har gjorts via Dansk återförsälare; KJ motorcykel (12 veckor) och italiensk; Adreani Group (6 veckor) Det kostar på att ligga på topp:gnissla

Tack, ska kika där ?

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Nybliven ägare av en Hornet 600 FA ABS -11 :) Nu fattas bara kortet som jag hoppas på till våren ska vara klart. Ni som åker dessa hojar vad åker ni i för kläder ? Är det skinnställ som gäller eller börjar det finnas material som är nästan lika bra ??

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln