CB 600 Hornet 2007-

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Tokenkelt att montera, typ en bult... Vad gäller titan är det väl mest för att spara vikt, tror man att man kommer köra mycket snabbare med 0,5 kg lättare slip-on är det väl bara att slå till!

Måste tillägga att om jag köpte en ny hornet skulle min högst prioriterade ändring vara att sätta på Termi-sliponet:tummenupp

Blinkerserna är rizomas, kom i kit med lämpliga motstånde men till bakblinkererna fick jag byta motstånd då de skulle paralellkopplas med de som är integrerade in i undertrayen. Lite räknande var det allt...

Stort tack för tips. Lär bli rostfria då, riktigt fint ljud och helt ok utseende. Är ju ingen elare direkt så blinkerslödande får väl vänta till annan säsong :). Hojen otäckt skitig nu efter kallt väder och regn. Hoppas på sol och att få köra runt en ren och välputsad Hornet till helgen :). Alla köer i och runt Stockholm fördärvar en del extraåkning före och efter jobbet. Ska man få åka trevligt och i fred är det typ tidigt på helgen för att slippa alla trötta bilister som ligger i omkörningsfilen under hastighetsgränsen :huvet. Skaffat lite lacknafta för att göra rent kedja och torka bort lite oljestänk. Vågar man använda det på fälgen tro? Vill ju inte sabba gummit på däcken eller någon annan pinsam blunder.
 

Strandiz

#99 Team LB Racing
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R Ninja 2006
Fick kontakt men ingen lycka. Tack för tips dock. Det enda jag kommit i närheten av är en hårt repad strålkastare som påstås ligga på en demontering i Örebro men åka x mil för en repad var inget kul. Honda vill ha 1500kr för en ny beställd/levererad och då växer projektkostnaden en del men jag får väl ta det. Vill ju gärna få bygget klart :). Går långsamt dock eftersom man är upptagen av att köra nu.

En annan fråga till. Jag har ju den blåa horneten från 08 och har funderat länge på vilken färg på fälgtejp som skulle vara snygg. Visst original tejp är dyr men jag föredrar nog den. Röd, vit, blå, silver finns. Självklart är det en smaksak men vad passar av dessa till den blå? (CB600FA82) Bör man färgmatcha hojen i övrigt eller bryta av med röd eller vit? Är det något man monterar själv eller är risken att det blir skräpresultat? Eller är fälgtejp rentav en dålig ide? :confused:
Om man skulle köra röd/vit funderar jag på att köpa puckar med matchande färgstänk.

Ska leta runt lite i trådarna efter lämpligt medel att göra rent fälgar från oljestänk och annat klet. Bilschampoot tar ju inte denna smuts och avfettning är ju no no no.



Oschysst att visa den, nu blev jag köpsugen. Undrar om det är värt eller bara onödig lyx att köra titanvarianten gentemot rostfri. Lätt att montera? Såg att du bytt blinkers också? LED med ditlödda motstånd eller färdig out-of-the-box?

Jag personligen tycker att kan man inte PMS-matcha så e de bättre att bryta helt ...... vit /reflex kan jag tänka mig blir estetiskt rätt på din båge. Dock så provade jag en OEM produkt nyligen ........ den var billig, men fäste fan inte så jag var tvungen att dra av skiten igen :huvet
...Så lägg gärna en krona eller två extra så att de e ordentligt lim på den ....

ha de bäst

//Patrik
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Jag personligen tycker att kan man inte PMS-matcha så e de bättre att bryta helt ...... vit /reflex kan jag tänka mig blir estetiskt rätt på din båge. Dock så provade jag en OEM produkt nyligen ........ den var billig, men fäste fan inte så jag var tvungen att dra av skiten igen :huvet
...Så lägg gärna en krona eller två extra så att de e ordentligt lim på den ....

ha de bäst

//Patrik

Tack för tips. Hm, kanske ska fundera lite på vita från Hondas tillbehörskatalog. Jupp, de blå såg lite tama ut mot svart fälg tyckte jag. Blått och vitt brukar ju lira rätt bra.
Härligt hojväder nu! :yoparty
 

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Plockade upp en Hornet ikväll, 07a med 600 mil på mätaren! :) Verkar vara en synnerligen trevlig hojpa! Såhär ser pärlan ut :D
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2011-05-10 kl. 21.18.35.jpg
    Skärmavbild 2011-05-10 kl. 21.18.35.jpg
    48.2 KB · Visningar: 159

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Fixat till hojen:yoparty:yoparty
Här kommer ett par bilder om någon är nyfiken. Har bara kvar att lösa borttagningen av de fula passagerarhandtagen så är den klar sen!

Det som sitter på är:
Magkåpa: Powerbronze (något modifierad)
Cuts: Powerbronze
Hugger: Custom
Kylar-kåpor: Motax
Undertray: Espace-tuning
Blinkers: Rizoma
Styre: Mattsvart Cross, något avkortat – MC-varuhuset
Styrändar: MC-varuhuset
Backspeglar: MC-varuhuset
Broms & Kopplingshandtag: DPM Race
Slipon: Termignoni
Tailrise: VH-motorradtechnik
Fälgtape: Tapeworks
:banana
 

Bifogat

  • Hornet2011-1.jpg
    Hornet2011-1.jpg
    46 KB · Visningar: 219
  • Hornet2011-2.jpg
    Hornet2011-2.jpg
    50.7 KB · Visningar: 271
  • Hornet2011-3.jpg
    Hornet2011-3.jpg
    46.9 KB · Visningar: 157

Strandiz

#99 Team LB Racing
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R Ninja 2006
Plockade upp en Hornet ikväll, 07a med 600 mil på mätaren! :) Verkar vara en synnerligen trevlig hojpa! Såhär ser pärlan ut :D

naaaajs :tummenupp

Tack för tips. Hm, kanske ska fundera lite på vita från Hondas tillbehörskatalog. Jupp, de blå såg lite tama ut mot svart fälg tyckte jag. Blått och vitt brukar ju lira rätt bra.
Härligt hojväder nu! :yoparty

tjenare,
Hur har det gått? är du färdig nu? Vad blev det för färg på fälgtapen?
 
Last edited:

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
.. och så är hojpan nyservad och med en ny kuts på! :) Har lite kolfiberdetaljer som ska på samt en svartlackad ermax undertail också :yoparty
 

Bifogat

  • Screen shot 2011-05-26 at 1.23.jpg
    Screen shot 2011-05-26 at 1.23.jpg
    76.8 KB · Visningar: 184

dmi

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Honda CB600F Hornet
Tja,

Jag är sugen på slipon till min Hornet -07 men vet inte vilken jag ska köpa.
Kan man få lite åsikter från er som har bytt?

*Modell?
*Köpt från?
*Pris?
*Nöjd?

Just nu står det mellan Akrapovic Megaphone GP och Termignoni.

/David
 

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Tja,

Jag är sugen på slipon till min Hornet -07 men vet inte vilken jag ska köpa.
Kan man få lite åsikter från er som har bytt?

*Modell?
*Köpt från?
*Pris?
*Nöjd?

Just nu står det mellan Akrapovic Megaphone GP och Termignoni.

/David

Min erfarenhet är att man inte får upp ljudet så mycket på den här hojen, oavsett slipon.. vill man ha lite ljudvolym så är det helsystem som gäller verkar det som.

Lite hugget som stucket.. :gnissla
 

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Nytvättad hoj idag med vita fälgstripes på.. :)
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2011-06-04 kl. 00.09.57.jpg
    Skärmavbild 2011-06-04 kl. 00.09.57.jpg
    70.6 KB · Visningar: 136

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
naaaajs :tummenupp



tjenare,
Hur har det gått? är du färdig nu? Vad blev det för färg på fälgtapen?

Nix, inte klar. Blev helt chokad på jobbet under maj men ska ta revansch mot fälgtejpen i juni hoppas jag :D. Frågan är om jag ska köra en blå cuts också..hmm...

Fixat till hojen:yoparty:yoparty
Här kommer ett par bilder om någon är nyfiken. Har bara kvar att lösa borttagningen av de fula passagerarhandtagen så är den klar sen!

Det som sitter på är:
Magkåpa: Powerbronze (något modifierad)
Cuts: Powerbronze
Hugger: Custom
Kylar-kåpor: Motax
Undertray: Espace-tuning
Blinkers: Rizoma
Styre: Mattsvart Cross, något avkortat – MC-varuhuset
Styrändar: MC-varuhuset
Backspeglar: MC-varuhuset
Broms & Kopplingshandtag: DPM Race
Slipon: Termignoni
Tailrise: VH-motorradtechnik
Fälgtape: Tapeworks
:banana

Riktigt fin och elak hornet. Du har fått ihop helheten kanonbra. :yoparty
Ett par frågor. Vilka speglar på mc-varuhuset är det du valt? Org.speglarna retar mig en del och sänker en annars brutal design.
Går det att installera rizomablinkersen lättare om man inte har någon undertray? Syns de lika bra som original?:hjälm
 
Last edited:

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Riktigt fin och elak hornet. Du har fått ihop helheten kanonbra. :yoparty
Ett par frågor. Vilka speglar på mc-varuhuset är det du valt? Org.speglarna retar mig en del och sänker en annars brutal design.
Går det att installera rizomablinkersen lättare om man inte har någon undertray? Syns de lika bra som original?:hjälm

Tack! Kommer inte ihåg vad speglarna hette, typ no-name... 3 år gamla nu. Vad gäller blinkers är det inte så svårt att montera, undertray eller inte. Går säkert att montera dem på "orginalplats" med täckbrickor, har jag gjort fram. Med min första undertail hade jag bakblinkers monterade på skylthållare från biltema men med nya undertailen kändes det bättre att skruva direkt på. Rizomas blinkers är grymma, skulle säga att det är samma synlighet som orginal. Lycka till!
 

dedj

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Ort
Syd
Hoj
2011 Honda CBR600FA
tjena,

Är det någon i Malmö-området som har ett slip-on monterat på sin hornet? Helst en variant som det finns db-killer till.

Skulle nämligen vilja höra skillnaden kontra orginal, så att man inte personligen tycker att det låter för mycket och blir jobbigt.

tack på förhand!
 

fotomangan

Geggamoja
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Eslöv
Hoj
KTM 690 ER -15
Generellt gör en slipon relativt lite skilnad på en Hornet. visst blir det lite härligare ljud. Min gav ett maffigare ljud mellan 4000-8000 varv. Men annars fiser den precis som med orginalet. De flesta slipons köpes med db-killer som går att pilla ut.

Jag rullar runt i Lund med en Länk
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Hej!
Någon här som vet om blinkers för Hornet 600 -07 är samma som på tidigare modellen, -98 -06? Har satt dit några enkla billiga nu men vill ha med samma kontakt som original så jag slipper skarva, som jag gjort nu. Dvs att kabeln från blinkers har rätt koppling så det bara är att byta. Hittade ett par på ebay som likadana ut som på min -07a. Dock står det cb600f 98-06.
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Någon som monterat stålomspunna bromslinor på sin Hornet? Kostnad? Några bra ideer på var man köper? Har bytt styre till ett lite bredare så vill helst inte köpa färdigt Hornet-kit utan helst lite längre... Gärna guldfärgat eller gult.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag har googlat en del nu men finner inte helt den info jag behöver.

Är det någon som vet om man kan hänga på en större motor på en hornet 600 2011 års modell?

Alltså en äldre fireblade 900 eller något liknande? Jag har noterat att de gamla cbr600f tydligen går att konvertera utan större problem.

Om någon vet om byggtråd eller vart jag kan finna info så är jag mycket tacksam. Jag vill gärna veta vilka motormodeller och årsmodeller som är ganska basic bolt on på nyare hornet och cbr600f (2011) (samma ram och motor?)

//K
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top