CB 600 Hornet

Magnusp

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
Hornet 600 - 99
Köpte mig häromdagen en Hornet 600 från 99.

Tänkte byta till slipon för att få lite gooare ljud men hur får man bort den gamla dämparen?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Köpte mig häromdagen en Hornet 600 från 99.

Tänkte byta till slipon för att få lite gooare ljud men hur får man bort den gamla dämparen?

Plocka av bakkåpan för att komma åt bulten som håller fast dämparen, sen skruvar du bara loss spännbandet som sitter precis framför svingen...

Lite klurigt att beskriva men det är lätt som en plätt att byta :tummenupp

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Någon som vet var jag kan få tag på en tail riser till min hornet?

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
PASER

http://www.s-racing.com/album.php?c=230 kan detta va någe??
såg att det bara fans till cbr f passar nog inte:(
Det var det jag var rädd för...

tja!igen:) innhandlade ett 44 kuggars bakdrev i da!fick du byta kedja när du bytte ditt??hoppas ja slipper byta kedja för den är i grymt bra skick!!:va

va tror du??

(garaget)är det du som sitter på fet customen!grym hoj!va e det för hoj??:yoparty

Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
PASER

http://www.s-racing.com/album.php?c=230 kan detta va någe??
såg att det bara fans till cbr f passar nog inte:(

tja!igen:) innhandlade ett 44 kuggars bakdrev i da!fick du byta kedja när du bytte ditt??hoppas ja slipper byta kedja för den är i grymt bra skick!!:va

va tror du??

(garaget)är det du som sitter på fet customen!grym hoj!va e det för hoj??:yoparty

Får nog dra iväg ett mail till s-racing, tack för tipset!

Vågar faktiskt inte uttala mig om kedjan, jag bytte hela drivpaketet när jag drevade om...

Det är jag som sitter på hojen ja, det är en helt egenbyggd hoj, specialbeställd ram, tank, fälgar, gaffel ja allt. Motorn är en Indian.
Jävligt trevlig snubbe i Virginia som jag träffade på en bilshow nu när jag var där :)

Zabb

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
Honda cb600 Hornet -99
Vad kostar det att strypa eländet?

Jag har precis köpt en hornet -99

Då ringde jag honda mc center för att strypa den, då sa de att de var tvunga att byta tändbox osv, då skulle allt hamna på 7000:- :confused:

Ist så googlade jag på det och fick fram från

www.mc-kompaniet.com

En strypsats på 1595:-

men då har jag bekanter som kan sätta i skiten också (4brickor)

så, 1695:- (ink frakt) + ca 600:- för effekt besiktningen.

För övrigt, vad finns det för roliga och billiga start tillbehör som man kan "styla" om hojen lite så den får ett fräckare utseende, är det styre osv?

kom med förslag! =)

/ S

Magnusp

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
Hornet 600 - 99
Håller på och flyttar upp regplåten och fixar med miniblinkers.
Bild på Horneten jag köpte förra helgen.

hornet.jpg

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Jag har inte orkat läsa 30 sidor men känner att jag vill dela med mig av mina erfarenheter av 2st Hornet och några tusen mil och en och annan ombyggnad och reparation.

Förutom det som alla säger med crosstyre och en smalare slipon så är det stålomspunna slangar som jag känner är det viktigaste. Stoppisarna kommer bara man vågar lite.

När man ska köpa en Hornet av äldre sort bör man testköra hojen på de högre växlarna och ge kraftig gas på låga varv och se så växlarna inte hoppar ut. Det som kan hända är att växelgaffeln blir sliten och flyttar inte drevet tillräckligt långt. Det gör att doggarnas hörn blir slitna och runda så växeln hoppar ur. OCH ALLA VET VÄL ATT EN CBR-motor delas på mitten för att komma åt växellådan, alltså undra halvan så vevaxelns överfall alltså lossas. Givetvis efter att man varit tvungen att ta ut motorn och vända den uppochner. ( Honda, bright idea) Anledningen till detta kan vara att föraren sitter med foten på pedalen och växelgaffeln slits mot drevet. Min var helt blå och nersvarvad. Givetvis är Hornetmotorn 98/99 den från CBR 600 F3= svår att hitta begagnade delar till.

Fråga gärna om ni tror jag kan tipsa om nåt

edit/ nu har jag haft två motarder efter det;)

/Johan

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Plocka av bakkåpan för att komma åt bulten som håller fast dämparen, sen skruvar du bara loss spännbandet som sitter precis framför svingen...

Lite klurigt att beskriva men det är lätt som en plätt att byta :tummenupp

Hur får ja bort handtaget som passageraren ska hålla i.. ska me byta till slipon, men lyckades ej få av bakkåpan då de handtaget satt fast å ja fatta ej var ja skulle ta loss de.. e' de bara ja som e' lite efter eller??

Sen när ja ändå e' här å tjatar.. e' de svårt att plocka bort strypningen?? hur e' den strypt tro?? Vill gärna ha ut allt som går att få ut av min söta hornet men vet ej hur.. Tips??? Skriv å berätta.. Nån som har hornet i närheten av lund får gärna höra av sig me.. kanske kan hjälpa till å mecka nån dag me.. ha de allihop...

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Härligt att en till känner sig lite efter hihi....... Jo så här ligger det till:

I handtaget sitter skruvar som täcks av brickor så det ser ut som släta nitar. Pilla loss dessa så sitter det insexskruvar under.

hoppas jag minns rätt, jag har ju tagit bort handtaget iallafall

/Johan

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Härligt att en till känner sig lite efter hihi....... Jo så här ligger det till:

I handtaget sitter skruvar som täcks av brickor så det ser ut som släta nitar. Pilla loss dessa så sitter det insexskruvar under.

hoppas jag minns rätt, jag har ju tagit bort handtaget iallafall

/Johan

Ok, de kunde ja inte lista ut... Ska prova å se va som sker.. har du nån koll på de här me strypningen då?? e' de en svår historia??

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Ok, de kunde ja inte lista ut... Ska prova å se va som sker.. har du nån koll på de här me strypningen då?? e' de en svår historia??

Om det är brickor så är det ju bara att plocka bort förgasarna och plocka bort brickorna, de borde vara lätt att ta bort. Det kan ju också sitta trottelstopp, och det syns om det sitter skruvar upp genom locket på förgasaren.

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Om det är brickor så är det ju bara att plocka bort förgasarna och plocka bort brickorna, de borde vara lätt att ta bort. Det kan ju också sitta trottelstopp, och det syns om det sitter skruvar upp genom locket på förgasaren.

men de står 37 kw på insugen, de e' inte så att ja måste köpa nya sånna insugsgummi eller?? så att de e' en fast strypning eller du tror att de kan siotta en bricka i bara.. ska se om man kan kolla över de till helgen...

Zabb

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
Honda cb600 Hornet -99

Jag har´en hornet, som jag strypt själv, det är bus enkelt att sätta dit och ta bort brickorna!

Bara bort med tanken och skruva loss förgasarna så sitter dom där !!

dom vanligaste sakerna på horneten är nog!ny ljuddämpare,(slipon)
crosstyre!och hugger,undertail+miniblinkers!

här har du lite att välja bland! http://www.s-racing.com/

bra hojval du jorde:tummenupp

jag har nys köpt en magspoiler eller vad det heter, även kallat kanindödare :p

Sen har jag köpt en annan undertail som ska passa till det vanliga baklyset,

vad har ni köpt era slipon? behöver iof bara slutdämparen..

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...