CB 600 Hornet

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Hallo vänner.. Ja behöver hjälp.. Krascha henne i måndags.. lekte på ''Slangen'' Som ni kallar de hehe.. sen svänge vägen ;P.. Sabba tanken hastighetsmätaren å framskärmen.. Behöver lite nya grejer, ingen som vet var ja kan få tag i de ganska billigt iaf?? Behöver all hjälp ja kan få.. Utöver de går hon fint, körde hem henne så de va inga problem... ;P
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Köpt min första hoj nu! Här är den på bild. Putsar som ett as nu för jag ska ha gips på armen ett tag till så kan inte köra, menmen. 25 kw, men går riktigt bra i alla fall. Låter gött med Leo vince ljuddämpare.

Grattis :tummenupp

När du ändå polerar så kan du ju plocka bort de där groteska backspeglarna ;)
 

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
Hallo vänner.. Ja behöver hjälp.. Krascha henne i måndags.. lekte på ''Slangen'' Som ni kallar de hehe.. sen svänge vägen ;P.. Sabba tanken hastighetsmätaren å framskärmen.. Behöver lite nya grejer, ingen som vet var ja kan få tag i de ganska billigt iaf?? Behöver all hjälp ja kan få.. Utöver de går hon fint, körde hem henne så de va inga problem... ;P

Framskärm är inte så där vansinnigt dyrt, tror jag betalade 550kr på Honda förra året för en färdiglackad. Jag hittade inte ens en olackad skärm till det priset på ebay.
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Hur är det? Finns det någon lag på att man måste ha backspeglar? Man vrider ju ändå på huvvet för man ser ju inte mycket i de där..

Om det finns någon lag på backspeglar vet jag inte men det var inga problem
på besiktningen iallafall.Sitter just nu å väntar på ett paket med ett nytt
diod bakljus med innbyggda blinkers,kan nog bli fräckt,samt röda fälgstripes
som ska matcha bakdämparen.
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Backspeglar


Övergripande krav


7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.



8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar

1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).



9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.





Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.



Siktkrav enligt 9 § första stycket 3


10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.

allt detta enligt http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949550.
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Om det finns någon lag på backspeglar vet jag inte men det var inga problem
på besiktningen iallafall.Sitter just nu å väntar på ett paket med ett nytt
diod bakljus med innbyggda blinkers,kan nog bli fräckt,samt röda fälgstripes
som ska matcha bakdämparen.

Har sett såna lysen, sjukt snyggt! Men min 18-årsplånbok tillåter inte sådan fåfänga än..
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Funderar på att dreva om min 900, vad rekommenderar ni för att få den mer bakhjulsvillig på fler växlar än 1an?
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Hur upplevs det mot orginal och vad ligger orginal på?
Gas/koppling på 2an, 3an?

Tror orginal ligger på 16/43

väntar på min 15 kugg drev, jag börjar med det sen får jag se om man behöver dreva upp bak med.

När du gjort din omdrevning kan du vara så snäll och informera om skillnaden.....
jag ska oxo dreva om men jag ska göra det i vinter, jag är ruggigt intresserad av resultatet :)
 
Last edited:

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
varför vänta

Tror orginal ligger på 16/43



När du gjort din omdrevning kan du vara så snäll och informera om skillnaden.....
jag ska oxo dreva om men jag ska göra det i vinter, jag är ruggigt intresserad av resultatet :)

varför vänta ända tills vintern, byta framdrev går ju ganska snabbt. Byta fram, och vill du ha mer "power" så dreva upp bak. Men fram kan man ju göra direkt och känna på det nu.
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
varför vänta ända tills vintern, byta framdrev går ju ganska snabbt. Byta fram, och vill du ha mer "power" så dreva upp bak. Men fram kan man ju göra direkt och känna på det nu.

Jo det har du rätt i men jag ska byta hela drivpaketet, så jag lugnar mig till vintern. Ska fixa slip on också men det är ju så dyrt...men men men det är bara upp me plånkan och dega.
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Jag har frevat om min 900 , jag har 15 45 nu , och den går att gasa upp på 2:an om man gasar släpper och gasar så kommer den så fint så, men den gick ju att få upp på 2:an med orgialdrevning ocskå, bara att koppla upp den, det gör jag fortfarande trots att jag har drevat ner den ,tycker det blir mer kontrollerat då.
Med nuvarande drevning så går den att få upp på 3:an med hjälp och kopplingen och lite ryck och slit.

Btw, ingen som har bilder på en mattsvart hornet?? jag funderar på ett litet vinterprojekt.
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Jag har frevat om min 900 , jag har 15 45 nu , och den går att gasa upp på 2:an om man gasar släpper och gasar så kommer den så fint så, men den gick ju att få upp på 2:an med orgialdrevning ocskå, bara att koppla upp den, det gör jag fortfarande trots att jag har drevat ner den ,tycker det blir mer kontrollerat då.
Med nuvarande drevning så går den att få upp på 3:an med hjälp och kopplingen och lite ryck och slit. .

Jag lyckas bara få upp den ngn decimeter på 2an med koppling, men jag är inte någon stuntkung heller så ;)

Så drevningen: 15 fram och 47 bak, bör inte vara några problem alls då?
Någon som vet någon "billig och prisvärd" onlineshop med hyffsade leveranstider som har dessa drev?
Hur blir det med toppfarten, sänks den drastiskt?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top