CB 600 Hornet

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 600 -06
Jag går i lite "hornet tankar," och har tänkt att byta ned mig lite till hösten för jag ska börja plugga.. Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för om man ska satsa på 600an från typ 05 med USD gaffel eller sista modellen från 07? Eller ska man rentav satsa på 900an?
Har även ögnat lite på er6an då den är väldigt prisvärd, men den har ju styva 30 hkr mindre..
Kanske någon i denna tråd har erfarenhet av samtliga hojar och kan ge ett utlåtande?

Får ekonomin tala så det ju bli en hornet 600a äldre än 4 år, enkel slipon och "bara" 5200 hel/helår på mig 24år i medelstor stad.. Eller er6an som kostar detsamma ungefär..
07ans 600 kostar runt 7700 hel/helår o 900an 7200- samma vilkor..


Tacksam för svar


Det du måste värdera är hur stor plånboken är, om du väljer en äldre hoj så kanske det räcker med en halv fösäkring osv.
Sen rent utseende mässigt så är ju ER6:an enligt mig utrustat med en framlampa som ser ut som en hjälm från nån starwars film...och det är inte nåt positivt.


En annan fråga:
Har någon en försäkring hos SalusAnsvar? och vad betalar ni isf, har fått ett prisförslag som låter lite väl billigt och vet att dom "räknat fel" förut? (En hel/hel skulle kosta ca 4000 per år, mitt i malmö 29 år IF märkes drygt 8000)
 
Last edited:

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
jo men om man ser till en 06a hornet tycker jag inte 5000 hel/helår är dyrt på mig.. 24 år gammal boende centralt.. Er6an är tom dyrare..
 

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 600 -06
Någon som vet var "ställa tomgången ratten" sitter? Har kollat i manualen men hittar den fan inte. Tycker tomgången är lite för låg. Hornet 600 -05

Om dom nu inte flyttat den mellan 05:an och 06:an så sitter den där det står i manualen, men den sitter i mitten och lite långt upp.
Prova att kolla lite underifrån och helst i dagsljus eller med en ficklampa så ska du nog se den. Hade problem att hitta den själv första gången..
 

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Västra götaland
Hoj
Vtr Firestorm
Kommer precis in från garaget efter att monterat mitt nya slipon. Har inte så mkt att jämför med men ni som går i tankarna att köpa ett till eran hornet 600 kan jag starkt rekommendera Mivv X-Cone. Tyckte till en början inte att ljuddämparen var så snygg men har helt ändrat åsikt nu.

:yopartyUtan db killern är ljudet duktigt gött, såhär skall det låta ! :yoparty
 

Bifogat

  • hornet600-98-x-cone.jpg
    hornet600-98-x-cone.jpg
    98.5 KB · Visningar: 183

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 600 -06
Ska plocka bort mitt framhjul på min 06:a i helgen och undrar om det är någon som har gjort det och har nåt som man ska tänka på, eller är det bara att tuta å köra?

/Marcus
 

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Västra götaland
Hoj
Vtr Firestorm
Ska plocka bort mitt framhjul på min 06:a i helgen och undrar om det är någon som har gjort det och har nåt som man ska tänka på, eller är det bara att tuta å köra?

/Marcus

Tänk tex på att på något sätt hänga upp bromsoken så inte slangarna belastas, det är inte bra. på bilden kan du se hur jag gjorde.
 

Bifogat

  • bbbbb.jpg
    bbbbb.jpg
    77 KB · Visningar: 125

EroX

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Uppsala
Hoj
98 Honda Hornet 600
Hej alla jag blev nybliven stolt ägare av en Hornet 600 i veckan. Efter några mil hem från dalarna, därav snöade det dem sista sex milen ;) men kom hem med en lika fin men snöig hornet.

Men till saken redan nu börjar det klia i fingrarna. (Då jag sällan har hojar orginal)

Så ajg funderar på byta styre då många säger att det gör stor skillnad. Men vad händer med sittställning osv? Tröttsamt snabbare ?

Tror det är original som sitter på nu nämligen och den känns lite svajig av sig.

Och jag funderar på biltemas olika styren då dem verkar mycket prisvärda.

http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/

Finns en mängd olika så blir lite förvirrad så därför jag undrar vad ni här kör med ?

Fatbar 28,6 eller vanlig 22,2mm ?

Samt vilken bredd är att rekomendera.

Gärna bilder om ni har alla tips och råd uppskattas.

Låter iaf som att styret är det första man bör byta på denna hoj (slip on och blinkers är såklart redan bytt)

Tackar på förhand för alla info :tummenupp
 

ante81

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Haninge
Hoj
En skön grön
Det du måste värdera är hur stor plånboken är, om du väljer en äldre hoj så kanske det räcker med en halv fösäkring osv.
Sen rent utseende mässigt så är ju ER6:an enligt mig utrustat med en framlampa som ser ut som en hjälm från nån starwars film...och det är inte nåt positivt.


En annan fråga:
Har någon en försäkring hos SalusAnsvar? och vad betalar ni isf, har fått ett prisförslag som låter lite väl billigt och vet att dom "räknat fel" förut? (En hel/hel skulle kosta ca 4000 per år, mitt i malmö 29 år IF märkes drygt 8000)

4000:- låter för billigt! Det kan väl inte stämma?
 

EroX

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Uppsala
Hoj
98 Honda Hornet 600
4000:- låter för billigt! Det kan väl inte stämma?

Håller med när ja snacka me insplanet som bla jobbar åt salus. Så sa dom lång över det.

Sen sa han att ja det är för att du är så ung då sa ja haha.. ok fast ja kollade upp Ifs märkes o fick 6750 där ?

25 år i Uppsala... och då sa han ja då äre ju bara teckna!

Och detta var förra veckan.

Men har dom sagt det så får dom ju stå för det ?
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Det du måste värdera är hur stor plånboken är, om du väljer en äldre hoj så kanske det räcker med en halv fösäkring osv.
Sen rent utseende mässigt så är ju ER6:an enligt mig utrustat med en framlampa som ser ut som en hjälm från nån starwars film...och det är inte nåt positivt.


En annan fråga:
Har någon en försäkring hos SalusAnsvar? och vad betalar ni isf, har fått ett prisförslag som låter lite väl billigt och vet att dom "räknat fel" förut? (En hel/hel skulle kosta ca 4000 per år, mitt i malmö 29 år IF märkes drygt 8000)

Det som dom säger över telefon är inte bindande. Du kan få hem ett papper med en helt annan summa på. 4000kr låter för billigt, låter som att den vore 25kw reggad eller liknande. Men är det 4000kr så är det bara teckna och köra! Betalar ca 8k via IF märkesförsäkring. 27 år och zon2(3mil utanför stockholm).
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Snygg *hmm* cykel! =P

Någon som vet vad det är för "färg" på Hornet´s?

Tänkte mig just i mitt fall den svarta lacken på 600an från -03, om det finns något namn eller färgkod, då jag ska lämna in lite utsmyckningsdetaljer till kusin lackerare inom snar framtid :banana

Om du lyfter på sadeln så ska det stå någon färgkod där tror jag. Inte på undersidan av sadeln utan på nån klisterlapp på ramen
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Om du lyfter på sadeln så ska det stå någon färgkod där tror jag. Inte på undersidan av sadeln utan på nån klisterlapp på ramen

Just de ja, tack, de tänkte jag inte på!
De ska jag kika på =)

Utan att spamma för mkt,
Är det någon som byggt om/kapat sin innerskärm på en 2003-2006a?
Är nämligen lite sugen på att bygga om den STORA skylthållaren, men vågar inte kapa hur som helst. Har ni bilder, så lägg GÄRNA upp =)

Alternativt, någon som har en inneskärm till en 2003-2006 (är väl samma) liggandes för ev salu?

Mvh
Lenny
 
Last edited:

evv

=P
Gick med
7 Nov 2009
Ort
Arboga
Hoj
Triumph street triple -11
Just de ja, tack, de tänkte jag inte på!
De ska jag kika på =)

Utan att spamma för mkt,
Är det någon som byggt om/kapat sin innerskärm på en 2003-2006a?
Är nämligen lite sugen på att bygga om den STORA skylthållaren, men vågar inte kapa hur som helst. Har ni bilder, så lägg GÄRNA upp =)

Alternativt, någon som har en inneskärm till en 2003-2006 (är väl samma) liggandes för ev salu?

Mvh
Lenny

Du menar som att köpa en ny undertail så du får bort hängläppen ?? =P
Du kan kapa och såga,bygga hur du vill. Det enda inte besiktningen gillar det är om blinkers sitter närmare än 1,8dm (om man gör om till andra snygga kåpblinkers osv) och om inte den lilla röda reflexen sitter där..nånstans. Men det åker man till macken och köper en tillfälligt och klistrar dit=)
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Du menar som att köpa en ny undertail så du får bort hängläppen ?? =P
Du kan kapa och såga,bygga hur du vill. Det enda inte besiktningen gillar det är om blinkers sitter närmare än 1,8dm (om man gör om till andra snygga kåpblinkers osv) och om inte den lilla röda reflexen sitter där..nånstans. Men det åker man till macken och köper en tillfälligt och klistrar dit=)

Jo, det är väl ungefär så som jag tänkt =)
Men vill inte såga sönder min orginal skärm(vill kunna återställa), utan har hittat denna undertail från Ricambi weiss(http://www.ricambiweiss.de/product_...2-UNDERTRAY-HONDA-HORNET-600-2003---2006.html) i Tyskland ca 420SEK med frakt, då jag inte fått tag i nån orginal(jo, visst en skadad från en skrot för 400kr + 150kr i frakt, ej aktuellt).
Sen är de ju den ändliga frågan om hur och på vilket sätt allt måste vara monterat...

180mm mellan blinkers, check! center till center eller innerdistansen?

Får reflexen sitta hur som helst egentligen?
Har funderat på om en "korv/list" i röd reflex nertill på regskylten duger?

Skyltbelysningen... Ett par små dioder/list som man skärmar av för att inte lysa bakåt, bör väl funka?

Får nog helt enkelt muta bilprovningen en fikarast genom att komma med vetebröd och kakor för en liten pratstund :tungan

Min princip är denna,
Vill göra cykeln snygg och rensa upp den lite, men vill ändå ha den laglig då poliserna är EXTRA "stränga/elaka" i trakten :tummenupp

Alla tips är uppskattade!:gnissla
 
Last edited:

evv

=P
Gick med
7 Nov 2009
Ort
Arboga
Hoj
Triumph street triple -11
Jo, det är väl ungefär så som jag tänkt =)
Men vill inte såga sönder min orginal skärm(vill kunna återställa), utan har hittat denna undertail från Ricambi weiss(http://www.ricambiweiss.de/product_...2-UNDERTRAY-HONDA-HORNET-600-2003---2006.html) i Tyskland ca 420SEK med frakt, då jag inte fått tag i nån orginal(jo, visst en skadad från en skrot för 400kr + 150kr i frakt, ej aktuellt).
Sen är de ju den ändliga frågan om hur och på vilket sätt allt måste vara monterat...

180mm mellan blinkers, check! center till center eller innerdistansen?

Får reflexen sitta hur som helst egentligen?
Har funderat på om en "korv/list" i röd reflex nertill på regskylten duger?

Skyltbelysningen... Ett par små dioder/list som man skärmar av för att inte lysa bakåt, bör väl funka?

Får nog helt enkelt muta bilprovningen en fikarast genom att komma med vetebröd och kakor för en liten pratstund :tungan

Min princip är denna,
Vill göra cykeln snygg och rensa upp den lite, men vill ändå ha den laglig då poliserna är EXTRA "stränga/elaka" i trakten :tummenupp

Alla tips är uppskattade!:gnissla


Det enklaste är som du är inne på att köpa en undertail. Så kan du bara montera bort orginalet. Du kommer få borra ett par små hål för att fixera undertailen.(beroende på vilken du köper) Små skruvar med platta skruvskallar så ser man det inte. Blinkersen ska sitta 180mm som minsta avståndsmått. Så det blir från innerkant till innerkant. Från center till center kommer dom sitta närmare varandra än 180mm.
När man bygger in blinkers i kåpa kan man fixa ett par som bygger några mm ut för bättre synlighet spciellt bakåt och åt sidorna. Så kommer besiktningen mest irritera sig att du även tänkte på just det.:D
Reflexen trycker jag dit tillfälligt för besiktningen..lite fult ovanför bakljuset. Sen åker det av. Har inte hittat en snygg placering för det..än.:rolleyes:
 

Bifogat

  • tail.jpg
    tail.jpg
    9.3 KB · Visningar: 629
  • hornet6UT0306BIg.jpg
    hornet6UT0306BIg.jpg
    50.7 KB · Visningar: 105

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Det enklaste är som du är inne på att köpa en undertail. Så kan du bara montera bort orginalet. Du kommer få borra ett par små hål för att fixera undertailen.(beroende på vilken du köper) Små skruvar med platta skruvskallar så ser man det inte. Blinkersen ska sitta 180mm som minsta avståndsmått. Så det blir från innerkant till innerkant. Från center till center kommer dom sitta närmare varandra än 180mm.
När man bygger in blinkers i kåpa kan man fixa ett par som bygger några mm ut för bättre synlighet spciellt bakåt och åt sidorna. Så kommer besiktningen mest irritera sig att du även tänkte på just det.:D
Reflexen trycker jag dit tillfälligt för besiktningen..lite fult ovanför bakljuset. Sen åker det av. Har inte hittat en snygg placering för det..än.:rolleyes:

Ska tänka på det hela =)

hittade en lite guide för både undertray (98-02 dock) samt renthal för de som är intresserade.

Undertray(98-02) = http://www.the2hands.btinternet.co.uk/fittings/undertray97/Page_1x.html
Styrbyte = http://www.the2hands.btinternet.co.uk/fittings/Page_2x.html

Just nu sitter det arrow lamp blinkers med vitt glas på hojjen, men förra ägarn skickade även med "5-kronors" blinkers för platt montering. Så får se om de passar in på 180mm regeln eller ej.

Låset kommer jag nog att försöka få rätt långt bak ändå om det inte finns förmarkerat som på bilden du bifogade.

Tack för infon gällande skruvhål o allt! Kommer nog även försöka plasta upp kåpan intill för att få mina "tillbehör" att ligga still/spännas fast.
Åker nämligen ALDRIG någon stans utan Första förband, verktygssatsen, kröken(db-killern) och "instruktionsboken" =)

Undrar hur de hela kommer ta fart när man får tid till att grejja i garaget.. Examensarbetet ligger MYCKET ivägen :rolleyes: hehe
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Kommer precis in från garaget efter att monterat mitt nya slipon. Har inte så mkt att jämför med men ni som går i tankarna att köpa ett till eran hornet 600 kan jag starkt rekommendera Mivv X-Cone. Tyckte till en början inte att ljuddämparen var så snygg men har helt ändrat åsikt nu.

:yopartyUtan db killern är ljudet duktigt gött, såhär skall det låta ! :yoparty

Jag tittar själv runt lite på slip-on men har inte riktigt agerat än! Vad kostade ditt och hur fick du tag på det, internet eller handlare?

Om någon har ett slip-on till salu PMa gärna! Utöver detta vill jag korrigera ett spel jag har i gashandataget! Jag undrar om någon spänt gasvajern och hur man i sådant fall går tillväga? Att det alltid skall finnas lite spel är jag medveten om men upplever det som för mycket och därav störande.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top