CB 600 Hornet

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
Ska du bara ha ljudet så behöver du inte bestycka om. Vill du ha mer kräm i motorn, sätt då i annat luft oxå och bestycka/bänka. Hade Yoshi men med orginal luftfilter men bänkad på min 01:a. Gick väldigt bra faktiskt.
 

Christian1

Köra kan jag och fort går det
Gick med
6 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Honda 600 hornet
vad tror ni

vad tror ni man får för min hoj
och är det lönt och sälja nu

har honda garanti till 2013
gått ca 500mil
ermax undertail
Arrow slip-on
miniblinkers
"f1"-speglar
:gnissla
 

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Ort
Ullånger
Hoj
Honda 600 Hornet -01
Hej har skaffat mig en hornet 600-01a. En ska jag börjat märka är att när man ska växla från ettan till 2:an så känns det som att det (kuggar) fel tar som lite stopp eller går tungt att få i 2:ans växel. vad kan det tänkas vara? är bara den växeln som spökar..
 

Bimblan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Hornet cb600f-98
Framlykta/lampa

Ngn som har en framlykta/lampa till en Hornet 600 -98 att sälja???
Min e lite sne efter en krasch......:huvet
 

Bimblan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Hornet cb600f-98
Har inte lyckats fixa de sen senaste kraschen....... Kan vara bra att den e rak och hel vid besiktning... :) Annars funkar den finfint ;) Blir det Kullen för dig på söndag??
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Hejsan!
Körde en tämligen ny CB600FA Hornet under riskutbildningen och blev väldigt förtjust i hojen. Kör upp 1 september och går i seriösa köptankar av en helt ny CB600FA. Priset på en 09 med abs verkar ligga strax under 85k. Med tanke på tiden på året och hur köp/säljläget ser ut på marknaden nu. Vad tycker ni är rimlig "prutmån" på en ny enl ovan. Jag vill ju gärna få med lite tillbehör såsom lackerad hugger, lås, kapell och liknande basgrejor. Är ingen slipad prutare/snackare men drar mig inte för att förhandla. Dock vill man ju ha en känsla för vad som är rimligt för att inte vara oförskämd mot återförsäljarna :confused: .
En annan fråga. Finns det företag som importerar själva på något halvskumt sätt som kan påverka trygghetsavtal, garantier etc? Något man som köpare behöver se upp med?
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Hejsan!
Körde en tämligen ny CB600FA Hornet under riskutbildningen och blev väldigt förtjust i hojen. Kör upp 1 september och går i seriösa köptankar av en helt ny CB600FA. Priset på en 09 med abs verkar ligga strax under 85k. Med tanke på tiden på året och hur köp/säljläget ser ut på marknaden nu. Vad tycker ni är rimlig "prutmån" på en ny enl ovan. Jag vill ju gärna få med lite tillbehör såsom lackerad hugger, lås, kapell och liknande basgrejor. Är ingen slipad prutare/snackare men drar mig inte för att förhandla. Dock vill man ju ha en känsla för vad som är rimligt för att inte vara oförskämd mot återförsäljarna :confused: .
En annan fråga. Finns det företag som importerar själva på något halvskumt sätt som kan påverka trygghetsavtal, garantier etc? Något man som köpare behöver se upp med?

Strunt samma, köper och hämtar en hornet på fredag av privatperson istället :tummenupp
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Strunt samma, köper och hämtar en hornet på fredag av privatperson istället :tummenupp

Kör på, det är trevliga cyklar =)

Tänkte även dela med mig av ett par bilder på min skönhet, nattligen...

IMG_4472.JPG


IMG_4469.JPG


IMG_4465.JPG
 
Last edited:

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Kör på, det är trevliga cyklar =)

Tänkte även dela med mig av ett par bilder på min skönhet, nattligen...

IMG_4472.JPG


IMG_4469.JPG


IMG_4465.JPG

Härligt ljus under hojen. LEDs monterade undertill? Första gången jag ser en sån mod på en hoj vid sidan av alla "disco-bilar" som åker runt med pistage-grön eller orange lack.

Jo, jag är helnöjd med köpet. Åkte hem i fredags med hojen och det kändes tokbra. Har väldigt svårt att se att jag kommer snegla på annan modell på bra länge. Denna hoj har allt jag behöver. Rätt utseende, rätt effekt, rätt kvalitet och pålitlighet och bra märkesförsäkring samt garantier.
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Härligt ljus under hojen. LEDs monterade undertill? Första gången jag ser en sån mod på en hoj vid sidan av alla "disco-bilar" som åker runt med pistage-grön eller orange lack.

Jo, jag är helnöjd med köpet. Åkte hem i fredags med hojen och det kändes tokbra. Har väldigt svårt att se att jag kommer snegla på annan modell på bra länge. Denna hoj har allt jag behöver. Rätt utseende, rätt effekt, rätt kvalitet och pålitlighet och bra märkesförsäkring samt garantier.

Skönt detta! Jag funderar själv på att Dreva om min hoj för att den ska bli lite lättare i fronten, då jag faktiskt inte behöver den toppfart som aktuella ger...

Ja, detta är en ganska så simpel mod där jag monterat totalt 7st 100 graders flattops LED(DVS. ingen som helst riktning, bara en dimma), något under maximal kapacitans pga det ojämna strömflödet som kan bli hos ett fordon.
Baktill byggde jag en egen liten plastskena med avskrämningar på sidorna för att ge en lätt och jämn belysning nedåt. Här 3 LED i linje monterat bakom regplåt och innerskärmen, som jag lacka och montera i våras. Bygget påverkar inget av ordinarie detaljer, utan allt är monterat för att lätt kunnas ta bort.
Undertill finns de 4 vinklade LED´s av samma karaktär. Monterade innanför växelförarens infästning i ett PVC rör som tål värme, här syns heller inte ljuskällan för att det ska anses som ett "lagligt" bygge =)

Själva grundtanken med bygget var att ha dubbla rader med röda dioder som lös upp hela hjulhuset ENDAST vid inbromsning, då jag tycker att hojjar allmänt suger på den fronten när vädret inte är perfekt.. Du ser helt enkelt inte vissa gånger om det är inbromsning på G eller inte.. Men då det blev för mycket pill och svårlött med den kolv jag hade tillgänglig, så blev de endast dessa gröna för tillfället =)
Men men, cykel ska vara naken och är fortfarande NAKEN =D

:banana
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Jag funderar själv på att Dreva om min hoj för att den ska bli lite lättare i fronten, då jag faktiskt inte behöver den toppfart som aktuella ger...

Tjena. Jag insåg just att jag måste byta ut drivlinan på min Hornet. Kedjan är olika spänd i olika lägen (STOR skillnad). Funderar även jag på att då passa på att dreva den lite, i och med att jag aldrig kör >150 km/h (för mycket fartvind då).

Någon som vet vad man skall byta till? (Orkar inte läsa igenom tråden för att hitta infon). Är det bäst att byta fram eller bak? Har för mig att hastighetsmätaren får sin info från en givare på det främre drevet. Stämmer det? Rimligtvis borde det väl i sådana fall vara bäst att byta bakdrevet, för att få en korrekt hastighetsangivelse (eller har jag fel?)
En annan faktor som jag funderar på; Om jag byter framdrevet till ett med färre kugg, så blir det ju ganska få kugg där fram. Alltså borde detta kugghjul slitas snabbare, än om jag väljer att ha fler kugg på det bakre. Åter igen; Har jag rätt eller fel?
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Tjena. Jag insåg just att jag måste byta ut drivlinan på min Hornet. Kedjan är olika spänd i olika lägen (STOR skillnad). Funderar även jag på att då passa på att dreva den lite, i och med att jag aldrig kör >150 km/h (för mycket fartvind då).

Adderar en konterfråga, hur långt har din gått? Funderar på när man ens bör byta...
Och som alla firmor sagt till mig, inklusive släkting med verkstad, Byt ALLT samtidigt, Fram + Bak + Kedja, annars får du byta allt nästa gång ändå..
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Adderar en konterfråga, hur långt har din gått? Funderar på när man ens bör byta...
Och som alla firmor sagt till mig, inklusive släkting med verkstad, Byt ALLT samtidigt, Fram + Bak + Kedja, annars får du byta allt nästa gång ändå..

Hojen har gått 2600. Har dock ingen aning om hur långt drivlinan har hängt med. Då jag tittar på dreven så tycker jag att de ser ok ut. Men som jag tidigare nämnde så är kedjan olika spänd i olika lägen, då jag sätter hojen på ett depåstöd och snurrar på bakhjulet. Jag har kollat igenom kedjan och ser inga länkar som har rostat fast. Har ganska dålig koll på detta, men visst måste det vara läge för mig att byta drivlinan?
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Ville bara säga att jag hämtar min Hornet på söndag:D lägger upp lite bilder då:D

Håller på å tar lappen och det blir första hojjen!
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Skönt detta! Jag funderar själv på att Dreva om min hoj för att den ska bli lite lättare i fronten, då jag faktiskt inte behöver den toppfart som aktuella ger...

Ja, detta är en ganska så simpel mod där jag monterat totalt 7st 100 graders flattops LED(DVS. ingen som helst riktning, bara en dimma), något under maximal kapacitans pga det ojämna strömflödet som kan bli hos ett fordon.
Baktill byggde jag en egen liten plastskena med avskrämningar på sidorna för att ge en lätt och jämn belysning nedåt. Här 3 LED i linje monterat bakom regplåt och innerskärmen, som jag lacka och montera i våras. Bygget påverkar inget av ordinarie detaljer, utan allt är monterat för att lätt kunnas ta bort.
Undertill finns de 4 vinklade LED´s av samma karaktär. Monterade innanför växelförarens infästning i ett PVC rör som tål värme, här syns heller inte ljuskällan för att det ska anses som ett "lagligt" bygge =)

Själva grundtanken med bygget var att ha dubbla rader med röda dioder som lös upp hela hjulhuset ENDAST vid inbromsning, då jag tycker att hojjar allmänt suger på den fronten när vädret inte är perfekt.. Du ser helt enkelt inte vissa gånger om det är inbromsning på G eller inte.. Men då det blev för mycket pill och svårlött med den kolv jag hade tillgänglig, så blev de endast dessa gröna för tillfället =)
Men men, cykel ska vara naken och är fortfarande NAKEN =D

:banana
Hehe kan förstå det. Vem behöver ligga i 240km/h om man nu inte sålt allt och tänker bli en våt fläck :huvet. Dreva på. Jag antar att det blir en del växlande men det lär märkas skillnad?

När jag körde hem hojen åkte jag 61mil i en del regn, mörker och dimma på E4. Halvkul utan hugger bak så nu är den beställd :D.

Imponerande bygge du ställt till med. Det lönar sig att vara lite elektronikkunnig och våga ta fram lödkolven. Blir himla läckert med ljus som man inte direkt kan härleda till källan. Det som jag saknar mest är väl xenonljus och det är sååå tråkigt att det inte är tillåtet. Förstår ju att det är farligt om det bländar mötande men hade man inte kunnat ombesiktiga eller dyl och fått det godkänt? Iofs helljuset kan jag iofs konvertera på sikt och det kanske är en bra grej fast det är inte många sekunder jag kunnat använda helljus förutom avlägsna landsvägar och där kör ju jag sällan. Nåja, huggern var svindyr så jag behöver inte fundera på alternativa hål att stoppa pengar i på ett tag. Bromsljus i dålig sikt är verkligen en svag del vad gäller hojar.
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Hehe kan förstå det. Vem behöver ligga i 240km/h om man nu inte sålt allt och tänker bli en våt fläck :huvet. Dreva på. Jag antar att det blir en del växlande men det lär märkas skillnad?

När jag körde hem hojen åkte jag 61mil i en del regn, mörker och dimma på E4. Halvkul utan hugger bak så nu är den beställd :D.

Imponerande bygge du ställt till med. Det lönar sig att vara lite elektronikkunnig och våga ta fram lödkolven. Blir himla läckert med ljus som man inte direkt kan härleda till källan. Det som jag saknar mest är väl xenonljus och det är sååå tråkigt att det inte är tillåtet. Förstår ju att det är farligt om det bländar mötande men hade man inte kunnat ombesiktiga eller dyl och fått det godkänt? Iofs helljuset kan jag iofs konvertera på sikt och det kanske är en bra grej fast det är inte många sekunder jag kunnat använda helljus förutom avlägsna landsvägar och där kör ju jag sällan. Nåja, huggern var svindyr så jag behöver inte fundera på alternativa hål att stoppa pengar i på ett tag. Bromsljus i dålig sikt är verkligen en svag del vad gäller hojar.

Hmm. jo, drog väl upp min på motorväg + omkörning i en 210km/h, kändes bara... Värdelöst efteråt... i 160km/h har man ju chans att överleva trots allt.


Ajfan! Är det inte lagligt med Xeon på hoj? De visste jag inte, tur att jag inte satte igång med de projektet jag hade tänkt för en ny lampa ifram dåra... Inte ens lagligt om de används vid HELLJUS?
Ja, sånt är alltid kul! Man ska ju förverkliga sin drömmar och visioner! Önskar bara att jag kunde hitta/få nått jobb inom produktutveckling någon stans oavsett bransch, skulle vara underbart!

Va beställde du för Hugger? Finns ju massa, men känner att de kronorna är oftast för många när man studerar :/ Dyrt att bara ha hojjan som hon e :död
 
Last edited:

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Blev en Lycklig ägare till en Honda Hornet CB600F -05 idag :D
visabild.php


Nu är det bara att "go mental" på att rensa upp bakpartiet i vinter:D
 

Bifogat

  • IMAG0032.jpg
    IMAG0032.jpg
    273.9 KB · Visningar: 126
  • IMAG0034.jpg
    IMAG0034.jpg
    270 KB · Visningar: 116
Last edited:

grytan

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Laholm
Hoj
Honda Hornet 2003
Jag har också lite funderingar på att dreva om min Hornet till nästa säsong. Men vad är det som gäller? Läste någonstans längre bak i tråden att någon hade drevat ner en kugg fram och upp två bak. Hur blir det? Någon som har gjort det som kan ge lite synpunkter på det?

Sen får ni gärna tipsa om en trevlig slip-on till rätt pris. Har kollat runt lite men inte fastnat för någon särskild ännu. Så jag är öppen för förslag.

/g
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top