CB 600 Hornet

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
Tror ni hornet 600 passar fören 2m kille lr är det för litet??

Jag är knappt 190 och sitter bra tycker jag.

Jag prövade en Super Blackbird förra veckan för att jag hade fått för mig att jag ville ha lite mer pulver, och lite för att pröva en större hoj.

Nu väger koltrasten 50kg mer än min hornet men dom 50 kusarna extra som den var bestyckad med var inget som intresserade mig. Tyckte att jag fick dra hårt på växlarna för att den skulle piggna till, och det får jag ju göra med min också så det var ingen skillnad. Det är klart att den hade högre toppfart än min men det kändes inte som att den var snabbare dit. Och att den var större märkte jag inte av. Förvisso en mer framåtlutande körställning men det tyckte jag mest blev jobbigt när det gick långsamt. Avståndet mellan sitsen och fotpinnarna var inte större vad jag märkte. Så jag behåller min Hornet, mest ös för pengarna tycker jag. Men jag skulle gärna byta till Blackbirdens bromsar, dom tog mycket bättre än mina...
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Tackar. Hoppas den kommer falla mig i smaken när jag väl får ut och köra den. är min första hoj, och jag håller på att ta körkort.

Vad den kan tänkas dra har jag ingen aning om. Har sökt på nätet efter lite tester på den. men ingen uppger bränsleförbrukning m,m. Så den frågan överlämnar jag till någon som har mätt upp detta på något sätt :)

Sen antar jag att du menar slipon som mynnar ut som på endel duccar och den ny R1an, alltså liggandes ihop under sadeln??

Så här ser min ut med Hurric Slipon
View attachment 182984

och ett par andra bilder. Började skymma lite när jag tog bilderna. Ska ta nya när solen tittar fram

View attachment 182985

View attachment 182986
Hur mycket kostade sliponerna som du har, och vart köpte du dom ??
tack på förhand från en snål hornet 900 ägare....
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Några som bor i falun som är sugna och ut och åka lite? Blir ju bra mycket roligare att åka om man blir några stycken. I så fall kan vi ju åka ut nån dag.

Tjena jag är en falubo med en nyinköpt gul hornet 900.... åker så ofta jag kan, alltid kul att vara fler
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Jag har läst om olika drevningar hit och dit. Tänkte byta drivpaket i vinter, ska man ha färre fram eller flera bak. Har det någon betydelse eller ska det vara både och. Nån som gjort det kan väl tipsa kanske. Var det är billigast att införskaffa.....tack tack
 

Kimm-o

Bite me!
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Liljeholmsberget
Hoj
hånetniehundra
Jag har en hornet 900 som jag försökte ta bort den stora j--vla läppen med regplåten idag. Jag skruvade bort 2 st insexskruver under sittsen, men jag fick inte bort den. Jag kunde inte så några fler skruver till den delen, snälla hjälp en bakränsare i nöd!!!

Jobbigt med två pipor när man tittar på slip on... dyr historia :(




Köpte mig ett par LeoVince rör för 5740kr, ink frakt. Det borde varje hojåkare ha råd med. :tummenupp
 

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
tur

Man kan ha tur med kolla blocket varje dag, jag köpte mina där ett år gamla iof, men 2900 för två pipor helt ok.

Lycka till
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jag har läst om olika drevningar hit och dit. Tänkte byta drivpaket i vinter, ska man ha färre fram eller flera bak. Har det någon betydelse eller ska det vara både och. Nån som gjort det kan väl tipsa kanske. Var det är billigast att införskaffa.....tack tack

Bättre att öka bak :tummenupp

Nöter mer på kedjan om du minskar fram.
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Man kan ha tur med kolla blocket varje dag, jag köpte mina där ett år gamla iof, men 2900 för två pipor helt ok.

Lycka till
Det är ju bara att gratulera :tummenupp jag kollar dagligen på blocket men det är riktigt gott om ont om slip on till hornet 900:huvet . Jag var in på touring butiken här om dagen och dom vill endast ha 7900:- :mad:
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Är detta org. driv paket till hornet 900??? Novis :p
Fram 16 och bak 43, Kedja RK530XSOx114
Jag vet inte vad jag har nu har inte kolla men vill byta till antingen en mindre fram eller några vet inte hur många bak.... testa att åka på bakhjulet ikväll men jag är för feg.....och det är inte alldeles lätt att få upp dem på bakhjulet.....men en omdrevning ska nog göra susen om jag försått det rätt.....
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
tja!har en hornet 600 ja dreva den 2 upp i bak tyckte det vart kanon!:tummenupp men svårt att jämföra men 900!
 

"Petersson"

kör som varje dag vore den sista......
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Bromölla
Hoj
DRZ 400 sm -07
tja!har en hornet 600 ja dreva den 2 upp i bak tyckte det vart kanon!:tummenupp men svårt att jämföra men 900!

Går i tankarna på att gå upp ett par kugg bak för lite lättare slangning:D Tänkte höra om det gör mycket på varvtalet? ida org. 110km 5000rpm Ett par kugg upp bara ska det väl funka med org-kedjan:va
 

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
R1 -01
Går i tankarna på att gå upp ett par kugg bak för lite lättare slangning:D Tänkte höra om det gör mycket på varvtalet? ida org. 110km 5000rpm Ett par kugg upp bara ska det väl funka med org-kedjan:va

Bytte precis drivpaket. Passade på att dreva om lite så nu har jag 15/45 och det funkar utmärkt, är fortfarande en riktigt sopa på uuiiilis men man märker skillnad. Varvtalet ändras inte så det är störande, ett par hundra rpm extra kanske?
Köpte också en 525-kedja (grövre) så det enligt säljaren skulle hålla längre.
Detta var ett DID-paket men iom att det varken var originaldrevning eller originaltjocklek på kedjan så gick det på dryga 1800:-.
 

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Tänkte bara lägga in ett par bilder på min hornet 900a. Kanske kan ge lite tips om hur det kan se ut genom att ta bort "ankstjärten" ibak.

Så här såg den ut innan.
bak 03.JPG

sen blev det såhär när jag rensat bort all onödig plast.
bak 02.JPG

bak 01.JPG

Hade en polare till hjälp som bockade till en platta i Aluminium. Han bockade även fram 2 öron i nederkant för att kunna fästa blinkers i. Sen måttade vi ut en vinkel vi tyckte passade och gjorde en pappmall till den vinkeln. Därefter svetsade vi fast den stora plåten (den skylten sitter på) med den lilla bockade delen. Den lilla delen hade vi mätt ut måttet emellan de båda plasthålen som blev kvar efter att ha tagit bort den stora plastläppen. satte fast allt med ett par M8 skruv, fjäderbrickor, samt ett par distanser uppe i plasten, så att inte skruvskallarna ska äta sig igenom plasten. Skyltbelysningen fixade vi på följande sätt. Tog bort lyktglaset. Fräste ut ett litet "fönster" i det svarta fältet på lampan. och limmade dit en klar plastbit. funkar alldeles utmärkt som skyltbelysning =) hoppas det är till någon hjälp.

/ Grave
 

"Petersson"

kör som varje dag vore den sista......
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Bromölla
Hoj
DRZ 400 sm -07
Bytte precis drivpaket. Passade på att dreva om lite så nu har jag 15/45 och det funkar utmärkt, är fortfarande en riktigt sopa på uuiiilis men man märker skillnad. Varvtalet ändras inte så det är störande, ett par hundra rpm extra kanske?
Köpte också en 525-kedja (grövre) så det enligt säljaren skulle hålla längre.
Detta var ett DID-paket men iom att det varken var originaldrevning eller originaltjocklek på kedjan så gick det på dryga 1800:-.

Blir nog bara bakdrev för min del då både kedja å drev är så gott som nytt:tummenupp Tackar ändå:bow
 

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
Blir nog bara bakdrev för min del då både kedja å drev är så gott som nytt:tummenupp Tackar ändå:bow

funkade utmärkt med orginalkedjan me 2 kugg upp bak!
och vart nöjd med det !lättt att få upp den på tvåan:)kanske skulle va kul o få upp den lätt på trean me !men tycker det är bättre att lära sig slanga i lägre hastigheter så får man väll slänga i växlarna på slangen vart efter:tummenupp har lyckats lite att slänga i trean o hålla kvar lite men det är svårt!!:tungan
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Tja! Ska kolla på en hornet 600 -98 imorgon. Är det något särskilt jag ska tänka på? Något som brukar gå sönder?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top