pepe
Tarmac surfer #133
Hojjen har hela tiden gått dåligt och tillslut tröttnade jag, halvvägs mellan Stockholm och Västerås gick hojjen sämre och sämre, speciellt under belastning och jag kunde inte lita på den. Jag vände om och ställde undan den i funderingars tider.
Jag har trott hela tiden att det är förgasarna som inte stått rätt till, men nu gick den sämre utan att jag hade grejat något med förgasarna. Så jag gjorde det enda rätta och beställde en Dyna 2000 – tänding. Dvs skaffade ett helt nytt tändsystem inklusive spolar i förhoppning att kunna åtminstone utesluta tändsystemet.
Tändsystemet kom tillslut och så här ser komponenterna ut.
View attachment 422163
En del funderande var jag skulle montera lådan.
View attachment 422164
Under montering
View attachment 422165
View attachment 422166
Jag fick bryta upp och kapa i min kabelstam för att ta bort numera onödiga kablar och kontakter, men tillslut såg det ut så här:
View attachment 422167
Jag har även konstaterat att kopplingen var dålig, så jag passade på att byta ut den också.
View attachment 422168
View attachment 422169
Jag läste alla lappar innan tyckte jag, men denna hittade jag efter att allt var monterat.
View attachment 422170
Så jag passade på att riva allt igen eftersom jag inte såg någon platta som skiljde sig från någon annan. Allt var dock i sin ordning och allt satt där det skulle, det hade nog inte ens vart möjligt och montera fel. Lite frustrerande ändå.
Resultatet av tändingsbytet?
FIFAN VAD BRA DEN GÅR NU! Jag har ställt tillbaka förgasarna till ursprungsinställningarna, men jag tror att den går aningens fett. Men den går 400% bättre, vill varva och ylar precis som den ska på höga varv. Så fruktansvärt roligt det blev att köra nu!
Men nu när jag har vågat köra lite mer aktivt så inser jag att det nog behövs lite modifikationer till vintern igen. När jag lägger ner till vänster tar stödet i, när jag lägger ner till höger tar avgassystemet i och jag tycker att den är för låg.
Jag funderar på hur mycket justerpinnen vid bakdämparen kan justera markfrigången, är det någon som vet? Den är korroderad inuti, så jag kan inte justera den för tillfället och funderar på att köpa en ny.
Det låter som om du beskriver min hoj
Jag har samma problem både med motorgången och att både stöd o avgassystem tar i när det börjar svänga mycket.