CB900 -80 Café racer

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Hojjen har hela tiden gått dåligt och tillslut tröttnade jag, halvvägs mellan Stockholm och Västerås gick hojjen sämre och sämre, speciellt under belastning och jag kunde inte lita på den. Jag vände om och ställde undan den i funderingars tider.
Jag har trott hela tiden att det är förgasarna som inte stått rätt till, men nu gick den sämre utan att jag hade grejat något med förgasarna. Så jag gjorde det enda rätta och beställde en Dyna 2000 – tänding. Dvs skaffade ett helt nytt tändsystem inklusive spolar i förhoppning att kunna åtminstone utesluta tändsystemet.

Tändsystemet kom tillslut och så här ser komponenterna ut.

View attachment 422163

En del funderande var jag skulle montera lådan.

View attachment 422164

Under montering

View attachment 422165

View attachment 422166

Jag fick bryta upp och kapa i min kabelstam för att ta bort numera onödiga kablar och kontakter, men tillslut såg det ut så här:

View attachment 422167

Jag har även konstaterat att kopplingen var dålig, så jag passade på att byta ut den också.

View attachment 422168

View attachment 422169

Jag läste alla lappar innan tyckte jag, men denna hittade jag efter att allt var monterat.

View attachment 422170

Så jag passade på att riva allt igen eftersom jag inte såg någon platta som skiljde sig från någon annan. Allt var dock i sin ordning och allt satt där det skulle, det hade nog inte ens vart möjligt och montera fel. Lite frustrerande ändå.


Resultatet av tändingsbytet?

FIFAN VAD BRA DEN GÅR NU! Jag har ställt tillbaka förgasarna till ursprungsinställningarna, men jag tror att den går aningens fett. Men den går 400% bättre, vill varva och ylar precis som den ska på höga varv. Så fruktansvärt roligt det blev att köra nu!

Men nu när jag har vågat köra lite mer aktivt så inser jag att det nog behövs lite modifikationer till vintern igen. När jag lägger ner till vänster tar stödet i, när jag lägger ner till höger tar avgassystemet i och jag tycker att den är för låg.
Jag funderar på hur mycket justerpinnen vid bakdämparen kan justera markfrigången, är det någon som vet? Den är korroderad inuti, så jag kan inte justera den för tillfället och funderar på att köpa en ny.

Det låter som om du beskriver min hoj :3freak
Jag har samma problem både med motorgången och att både stöd o avgassystem tar i när det börjar svänga mycket.
20150515_175758.jpg
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu har det hänt grejjer igen, jag är inte så superduktig på att uppdatera.
Jag var till Norrtälje och ställde ut. Väldigt kul, men inga priser.
Jag använder även min väska som tankväska, mycket smidigt :tummenupp

View attachment 422162

Helt missat denna tråden :crash

Läst igenom hela tråden nu, och :tummenupp
Gillar verkligen resultatet!
Och det vit/röda kåpan är 100%. Perfekt! Drar blickarna till sig mycket mer än svart/röd. imho.
Behåll som det är :tummenupp
(Även om jag fortfarande gillar off-center lampor bättre en mitt i)
Klassisk bild: (lita annan hoj dock, men Honda som Honda... :tungan )
http://cdn4.spiegel.de/images/image-581937-galleryV9-cwgs.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Det låter som om du beskriver min hoj :3freak
Jag har samma problem både med motorgången och att både stöd o avgassystem tar i när det börjar svänga mycket.
View attachment 422201

Tråkigt!
Mitt förgasarproblem låg i alla fall i tändningen. Jag ser att jag inte skrev det sedan förra uppdateringen, men jag bytte spolarna till CBR600-spolar och hojjen gick mycket bättre en liten stund. Om mitt problem låg i spolarna, "CDI"-boxen eller i ignition advancer vet jag inte.

För problemet med lågheten tror jag att jag kommer bygga om svinginfästningen helt.
Ljuddämparen ska det nog göras något åt också, just nu blir cutten helt svart på högersidan när man åkt en stund.

Helt missat denna tråden :crash

Läst igenom hela tråden nu, och :tummenupp
Gillar verkligen resultatet!
Och det vit/röda kåpan är 100%. Perfekt! Drar blickarna till sig mycket mer än svart/röd. imho.
Behåll som det är :tummenupp
(Även om jag fortfarande gillar off-center lampor bättre en mitt i)
Klassisk bild: (lita annan hoj dock, men Honda som Honda... :tungan )
http://cdn4.spiegel.de/images/image-581937-galleryV9-cwgs.jpg

Tack!
Jag är inte helt nöjd :) Men det ska det nog bli ordning på!
Jag är fortfarande sugen på off-center-lampan, det är så mycket race över det. Men jag tror inte det hade blivit bra med den kåpan jag har nu!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Hej,

Jag sa att jag skulle komma med ett inlägg när jag fått till allt. Det uteblev och jag passade på att riva allt igen.

Jag fick som nämnt hojen att börja gå bra, tack vare tändingsupgraderingen. Problemet blev sedan markfrigången och att jag inte kände mig helt nöjd över bygget.
Kåpan såg mysko ut, jag gillade inte örat på tanken, jag hade ca 500 elkontakter vid styrstammen, kontakterna gled isär, varningslamporna vibrerade sönder, lampan vibrerade mot kåpan, markfrigången var för låg, hojen var för liten, jag ändrade mig och tyckte att en USD-gaffel hade varit snyggare, osv. osv.

Så jag rev ner allt igen för att förbättra mitt arbete.

Första delen av bygget var att förbättra markfrigången.
Jag har inte lappen bredvid mig nu, men jag har för mig att distansen mellan mark till ram var 16 cm från början. Jag mätte på min Bulldog och farsans HD, båda mätte kring 22 cm och jag siktade därför på detta.

Största problemet är att få linjen mellan bakdrev-svinginfästning-framdrev rak. Bakdrev och framdrev är ganska fasta och därför flyttades svinginfästningen. Med hjälp av matematik och linjal kom vi jag fram till att en sänkning av svinginfästningen med ca 10 mm skulle ge ca 6 cm högre markfrigång.
Detta blev planen.

Svinginfästningen och, som följd av det, stötdämparfästet sänktes ca 10 mm.


IMG_2824_1.jpg

IMG_2825_1.jpg

IMG_2827_1.jpg

IMG_2832_1.jpg

IMG_2833_1.jpg

IMG_2834_1.jpg

IMG_2851_1.jpg

IMG_2856_1.jpg

EDIT: Vad jag gömde skriva var även att vi höjde hela bakramen. Bakre fästet för tanken höjdes 4 cm för att dels få hojen att se mer aggresiv ut och för att ge en bättre sitthöjd.
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag ville dölja örat på tanken och binda ihop tanken med cutten, så jag fick gjuta lite mer glasfiber.


IMG_2863_1.jpg

IMG_2893_1.jpg

IMG_2894_1.jpg

IMG_2895_1.jpg

Jag var också sugen på att kunna montera pack-boxen jag fick med hojen vid köpet så vi byggde fästen till det också. Visst ser det coolt ut?!?

IMG_2871_1.jpg

EDIT: Som det syns på dessa bilder har även fästet för fotpinnarna gjorts om. Dels är de mycket snyggare nu och dels är de tillverkade för att få fotpinnarna att sitta rakt och inte lutande framåt som de satt förut.
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag ville som sagt också byta till en USD-gaffel. När jag räknade och mätte kom jag fram till att jag ville höja lika mycket fram som bak på hojen för att inte förstöra några köregenskaper. Efter mycket letande (Det är skitsvårt att hitta längder på framgafflar.. ?!) föll valet på en framgaffel från Honda VTR1000 SP1 som hade den längden jag letade efter, de flesta USD-gafflar är ganska korta verkar det som.
Jag passade även på att köpa en ny fälg, från en SP2, som är 5-ekrad mot SP1'ans 6-ekrade framhjul.

Enda kruxet insåg jag när jag stod med gaffeln i handen - SP1'ans styrstam är 35 mm i diameter. Alla andra honda-stammar är 30 mm (förutom goldwing som också är 35 mm). SP1-ans styrstam är för kort och en ny fick svarvas (iväglämnat) och pressas in i undre kronan. Jag hade från början kallt räknat med att jag kunde göra som förra gången - använda original CB-stammen i nya kronan.
Det tog sin tid, men tillslut fick jag tillbaka den nya stammen med rätt diameter och rätt längd. Gaffeln kunde monteras!


IMG_2982_1.jpg

IMG_2984_1.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag funderade länge och väl på hur jag skulle göra med motorn, den hade gått ca 6000 mil vilket inte borde vara någonting tycker jag. Motorn har vad jag har märkt gått bra frånsett tändproblmet, det enda problemet är en dålig startkoppling. Samtidigt är 6000 mil just 6000 mil och jag vill INTE stå vid vägkanten till sommaren, jag vill också måla motorn. Men jag beslöt mig för att riva motorn för att göra det "enda" stora som är kvar, är allt annat renoverat eller nytt så kan jag lika gärna göra motorn också.

Tur det, så här såg nätet i tråget till oljepumpen ut:

IMG_2947_1.jpg

Även oljepumpen gick väldigt trögt. Jag hittade inget konstigt i pumpen, men efter lite rengöring går allt fritt igen.

Kolvarna såg ut så här allihopa.

IMG_2941_1.jpg


Några av lagrena ser lite slitna ut.

IMG_2954_1.jpg

Cylindrarna honades, nr 2 har konstiga prickar i sig och cylinder 4 har lite repor. Det är ingenting känns när man drar med nageln över reporna eller prickarna. Jag tror att jag sätter ihop det igen såhär.

IMG_2975_1.jpg

IMG_2977_1.jpg

Jag slipade ventilerna.

IMG_2972_1.jpg


Inre ventilfjädrarna är korta i viloläge så jag ska beställa nya sådana med. Annars byts vev-lager, vevstaks-lager, alla tätningar, packningar, kam-kedjor, en kamkedje-följare, kolvringar + lite annat. Startmotorkoppling renoveras, och kol byts i startmotor och alternator.


IMG_2988_1.jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag vill fortfarande ha någon slags kåpa även om det känns som att en större framlykta skulle sitta som en smäck på hojjen.
Jag köpte en Manx-kåpa och modifierade den för att kunna motera den lite mer aggresivt.
En öppning för lampan slipades ur och en infästning för kåpan tillverkades. Jag hade en idé att bygga en snygg låda för detta från början, men det åt fanders och så blev det så här istället. Jag funderar på att täcka in armarna istället för att kunna gömma lite el-kontakter där och få det lite snyggare.
Ett fäste för min nya hastighetsmätare svetsades fast på lampan.

IMG_2892_1.jpg

IMG_2919_1.jpg

IMG_2918_1.jpg

IMG_2987_1.jpg

IMG_2986_1.jpg

IMG_2990_1.jpg

IMG_2994_1.jpg

IMG_2993_1.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Efter att jag missade ett rådjur med 1,5 meter längst landsväg under mörker i höstas så köpte jag ett par extra lampor för att kanske kunna ge mig 0,5 sekunder extra att reagera på.

Fästen till dessa tillverkades.

IMG_2925_1.jpg

IMG_2995_1.jpg

IMG_2996_1.jpg

IMG_2997_1.jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Så här ser hojen ut för tillfället, jag känner mig mycket mer nöjd just nu!

IMG_2999_1.jpg

IMG_2998_1.jpg
 
Last edited:

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Mycket fint bygge, gillar verkligen hur du ändrat om andra halvan av ramen

Tänkte bara kolla med dig då jag själv är intresserad av att köpa ett anti gravity batteri till mitt bygge, går det att ha dem liggandes ned eller måste de stå upp?
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Mycket trevligt!

Tack!

Mycket fint bygge, gillar verkligen hur du ändrat om andra halvan av ramen

Tänkte bara kolla med dig då jag själv är intresserad av att köpa ett anti gravity batteri till mitt bygge, går det att ha dem liggandes ned eller måste de stå upp?

Tack!
Som jag fattar det så kan man montera det som man vill, jag har mitt liggandes på sidan.
Som kuriosa kan jag även lägga till att jag startade min farsas Buick -56 V8 med det batteriet jag har i hojen :)
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tack!



Tack!
Som jag fattar det så kan man montera det som man vill, jag har mitt liggandes på sidan.
Som kuriosa kan jag även lägga till att jag startade min farsas Buick -56 V8 med det batteriet jag har i hojen :)

Trevligt trevligt, på hemsidan så står det att de rekommenderar ett 8 cell för 750 kubik, la märke till att du hade 8 cell på din 900a, du fick t.o.m igång en bil med det så det borde hålla för en 1000 kubikare också tycker man?
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Trevligt trevligt, på hemsidan så står det att de rekommenderar ett 8 cell för 750 kubik, la märke till att du hade 8 cell på din 900a, du fick t.o.m igång en bil med det så det borde hålla för en 1000 kubikare också tycker man?

Jag vet inte om hållbarheten påverkas på något sätt, men det har säkert med hur hög komp man har osv.
Man kan söka på deras hemsida på modeller och få olika alternativ på batterier. http://antigravitybatteries.com/battery-search-page/

Mitt 8-cell ligger som "Race use" för min hoj och fungerar alldeles utmärkt!
Kollar man på t.ex. CB1100F ligger 8 cell även där som race use, så det fungerar säkert utmärkt på din 1000 kubikare :)

Tillägg: Som nämnt tidigare så bör man väl uppgradera voltregulatorn till något modernare om det är en gammal hoj du har, så man slipper förtstöra det svindyra batteriet :)
 
Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Shit asså vilket jobb du laggt ner på denna (blivande) skönhet! :)

Jag satt nu själv i godan ro och kikade runt efter motorrenoveringar på cb900 och med min insikt att jag vet att min gamla goa cb har rullat omkring cirkus... minst 13000mil och är mig veterligen aldrig renoverad "på djupet" mer än liksom generell service så börjar jag undra hur den ser ut - och inte minst vad man kommer inse under själva renoveringen kommer behöva göras med den... Anledningen till min eventuella renovering av motorn är väl bara att den drar olja (ut till bensinen) samt att topp-packningen läcker, säkert då den gick ganska hårt under ett par sporthojs-meetups för ett par årsedan...
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Shit asså vilket jobb du laggt ner på denna (blivande) skönhet! :)

Jag satt nu själv i godan ro och kikade runt efter motorrenoveringar på cb900 och med min insikt att jag vet att min gamla goa cb har rullat omkring cirkus... minst 13000mil och är mig veterligen aldrig renoverad "på djupet" mer än liksom generell service så börjar jag undra hur den ser ut - och inte minst vad man kommer inse under själva renoveringen kommer behöva göras med den... Anledningen till min eventuella renovering av motorn är väl bara att den drar olja (ut till bensinen) samt att topp-packningen läcker, säkert då den gick ganska hårt under ett par sporthojs-meetups för ett par årsedan...

Ja, det har blivit lite arbete. Jag hoppas det blir bra nu, onödigt att det ska ta en vinter extra.. :) Jag har väl inte riktigt räknat tiden jag har lagt ner, och tur är väl det. Ännu mer tur är att man inte räknat tiden man lagt ner på saker som aldrig har blivit av eller blivit fel!

Jag tänkte också så innan jag rev motorn. Det man har hört är att dessa maskiner bara ska rulla i ca 100 år utan att man ska behöva tänka på saken ens. Men som sagt, det var nog bra att jag öppnade motorn, allt gummi och sånt är ju i alla fall 36 år gammalt.

Jag tror min motor läckte från toppen i somras, det fuktade lite där en gång. Men det knepiga var att det bara fuktade en gång och när jag sedan försökte hålla koll på det såg jag inget mer läckage där.
Asmärkligt, motorer brukar ju inte laga sig själva.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hehe ja bara peta i 985-kolvar i den nu också då :)
Min gick nog bara 2-300 mil förra året innan jag plötsligt blev med xjr, men det gnager verkligen på mig att det skulle vara riktigt nice att börja peta med den där motorn!

Jag har haft den hojjen sedan jag tog kortet 2009 och nästan varje år har det slagit mig att det kanske vart dax att byta och handla något "finare" men när våren kommer och man hör sången ur cb'n så är det verkligen svårt att släppa taget ... de blir nog nån rat/cafe av min tillslut vid sidan av primärhojjen :)

Oavsett vad, jäkligt kul att se hur din och flera andra gamla boldårer vaknat till liv här på SH!!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Hehe ja bara peta i 985-kolvar i den nu också då :)
Min gick nog bara 2-300 mil förra året innan jag plötsligt blev med xjr, men det gnager verkligen på mig att det skulle vara riktigt nice att börja peta med den där motorn!

Jag har haft den hojjen sedan jag tog kortet 2009 och nästan varje år har det slagit mig att det kanske vart dax att byta och handla något "finare" men när våren kommer och man hör sången ur cb'n så är det verkligen svårt att släppa taget ... de blir nog nån rat/cafe av min tillslut vid sidan av primärhojjen :)

Oavsett vad, jäkligt kul att se hur din och flera andra gamla boldårer vaknat till liv här på SH!!


Tro mig, jag har funderat på det! Men jag bestämde mig för att sätta stop någonstans :) Dels vill jag att den ska vara driftsäker och skulle jag sedan velat haft en prestanda-maskin så hade jag kunnat köpa en modernare maskin med mer pöwer i från början. Det finns nog hojar som går bättre än min för mindre pengar än vad jag lägger på renoveringen! Men det hade varit väldigt trevligt med ett 985-kitt, för att det är fränt!

Eller hur! Ylet vid gaspådrag är underbart!
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Du har min respekt. Keep it up! Vad beträffar lampkåpan så har jag verkligen gått från att avsky till avguda dem. Personligen hade jag behållt den gamla men med lite diskretare färger. Säg svart ist för rött eller rent av hel svart. Men jag vet att du har en bild i ditt huvud. Att följa den blir alltid bäst!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top