CBR 125 -08 dör utan gas..

floppz

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2011
Ort
Nyköping
Hoj
08, Honda, CBR 125
Tjena!

Har en cbr 125'a -08'a som funkar fint fint förutom att den dör när den inte får någon gas. Vid start klarar den ca 2min av att brumma på tomgång och vid körning så dör den oftast i nedförsbackar om jag släpper gasen för mycket. :confused:

Är det normalt? Nån annan som haft detta problem?

farsan är inte särskilt kunnig men sa att på bilar kunde man justera tomgången.

All hjälp/tips uppskattas, tack på förhand!
 

waga95

Guest
Det är det du ska göra :)
Hitta tändningsplattan och skruva lite på den.
Vet inte hur tändningsplattan är på 4takt idag.
Men på min puch så var man tvungen att filla lite på ett ställe vid tändningplattan :)
Har inte en aning hur, men det är heltklart det som borde göras :O

Beroende på hur långt den ha gått.
Hur långt har den gått?

Kan ju också va att gasvajern är lös?
Eller bensintillförsel?
 
Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
är det förgasare på denna så bruka det sitta en skruv på förgasaren som han ställer tomgången på.
 

floppz

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2011
Ort
Nyköping
Hoj
08, Honda, CBR 125
@waga95
den har rullat 200mil och ingen har pillat på den

@lud909
har googlade runt en stund nu då jag ny med motorer osv, har inte direkt nån jag kan fråga mer än internöten. I alla fall så ska det vara en "choke" på min hoj men jag har ingen aning om var denna är placerad :(
Hittar inget i manualen om vart den sitter så skulle va skitbra om du kunde förklara vart den sitter :yoparty


/ovetande nybörjare
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
@waga95
den har rullat 200mil och ingen har pillat på den

@lud909
har googlade runt en stund nu då jag ny med motorer osv, har inte direkt nån jag kan fråga mer än internöten. I alla fall så ska det vara en "choke" på min hoj men jag har ingen aning om var denna är placerad :(
Hittar inget i manualen om vart den sitter så skulle va skitbra om du kunde förklara vart den sitter :yoparty


/ovetande nybörjare

choken är till 99% placerad någonstans runt förgasaren. oftast en flärp eller stålbit du kan flytta lite på eller höjja och sänka. brukar alltid stå i manual vart choken är och i vilket läge den ska stå på om choken är på.

kan även förkomma att du får sätta på eller stänga choken någonstans på styret men brukar alltid sitta en lite klisterlapp som det står choke på om jag inte minns helt fel. du kan ju alltid ta kort annars på förgasaren runt om och lägga upp här så kan om inte jag men någon annan "peka" vart choken sitter om det nu finns en choke på den.

va heter 125:an din och årsmodell så kanske ja kan googla lite snabbt annars. brukar alltid finnas nått man kan hitta. men lättast är nog om du lägger upp en bild på varje sida av förgasaren.

men som sagt. brukar alltid vara en flärp du skall dra till höger/vänster eller upp eller ner. mvh viktor
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
haha upptäckte att märke på din mc stod i rubriken:p men försökt att ta bild på förgasare samt alla knappfanskap på styret.aldrig varit med om eller hört att man sätter på choken någon annan stans än styre eller förgasaren.

googlade lite lätt och såg att en kille på sporthoj nämnde att choken sitter på styret. i alla fall på hans. ingen aning vilker årsmodel han har dock. men kolla om du har något du kan dra till höger/vänster upp eller nej på styret som inter har med något att göra med elektroniken osv. brukar ju bara sitta för hel/halv ljus. blinkers. parkerings ljus osv annars.
 

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
04 Honda Xr125l
Kolla i instruktionsboken efter felsökning eller liknande, ta en titt där. Har du inte boken kolla om den finns på google book eller vad det heter, ibland har dom tillochmed verkstadshandböcker.
Annars hör med nån honda märkesverkstad så vet dom säkert vad det är för fel.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber

floppz

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2011
Ort
Nyköping
Hoj
08, Honda, CBR 125
Har suttit o läst igenom manualen pärm till pärm men hittar inget om vad man ska göra om tomgångsfarten är för låg så den dör. Har inte gjort nån operation än pga. platsbrist i garaget.
Som tobbe sa är det visst insprutning på den.
Ska ta och ringa nån Honda verkstad imorrn och se om de vet vad felet är.

@Zeptoon
När jag startar den går varvtalet sakta neråt och efter ca 1-2minuter är det så lågt att den dör. Om jag sedan startar den igen efter det tar det ca 15sek innan den dör
 

waga95

Guest
Om den rullat 200 mil så är det verkligen otroligt att det är något fel på den :S

Om inte nån körde som helvete när den skulle inköras? ;)
 

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
04 Honda Xr125l
Har suttit o läst igenom manualen pärm till pärm men hittar inget om vad man ska göra om tomgångsfarten är för låg så den dör. Har inte gjort nån operation än pga. platsbrist i garaget.
Som tobbe sa är det visst insprutning på den.
Ska ta och ringa nån Honda verkstad imorrn och se om de vet vad felet är.

@Zeptoon
När jag startar den går varvtalet sakta neråt och efter ca 1-2minuter är det så lågt att den dör. Om jag sedan startar den igen efter det tar det ca 15sek innan den dör

Troligen nått fel i insprutnings skiten eftersom den får antagerligen för dåligt med bränsle vid tomgång när den blivit varm, Som du kanske vet så får motorn lite extra bränsle när motorn är kall för att snabbare få upp arbetstemp och minska slitaget på motor, precis som en choké fast det sker automatiskt. så om det inte är nåt fel på bränslefilter kan kanske det bli rätt dyrt om du inte meckar själv förståss.
 

floppz

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2011
Ort
Nyköping
Hoj
08, Honda, CBR 125
Troligen nått fel i insprutnings skiten eftersom den får antagerligen för dåligt med bränsle vid tomgång när den blivit varm, Som du kanske vet så får motorn lite extra bränsle när motorn är kall för att snabbare få upp arbetstemp och minska slitaget på motor, precis som en choké fast det sker automatiskt. så om det inte är nåt fel på bränslefilter kan kanske det bli rätt dyrt om du inte meckar själv förståss.

fan va surt om det är så, är totalpank efter jag köpte den + ställ/hjälm
tror ni det kan gå på försäkring/garanti?
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
fan va surt om det är så, är totalpank efter jag köpte den + ställ/hjälm
tror ni det kan gå på försäkring/garanti?

om du fortfarande har garanti kvar på den och du inte har pillat med motorn (trimmad å skruvat å haft dig) så är det bara å lämna in skiten så fort du kan så får dom fan fixa det! har du garanti på den så in med den!
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det är det du ska göra :)
Hitta tändningsplattan och skruva lite på den.
Vet inte hur tändningsplattan är på 4takt idag.
Men på min puch så var man tvungen att filla lite på ett ställe på tändningplattan :)
Har inte en aning hur, men det är heltklart det som borde göras :O

Beroende på hur långt den ha gått.
Hur långt har den gått?

Kan ju också va att gasvajern är lös?
Eller bensintillförsel?

Varför ska han pilla på tändningen?




om det är insprut så är det en databox som styr tomgången eller?



Nej, man har en skruv vid trotteln...


Om den rullat 200 mil så är det verkligen otroligt att det är något fel på den :S

Om inte nån körde som helvete när den skulle inköras? ;)


Man ska köra som ett helvete när man kör in, annars glasar kolvringarna och tätar sämre...
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Varför ska han pilla på tändningen?








Nej, man har en skruv vid trotteln...





Man ska köra som ett helvete när man kör in, annars glasar kolvringarna och tätar sämre...

men om du toktrimma och sånt kanske så ska du köra in den så ja! men inte de från fabrik de ska bara köras lugnt!!
 
Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
men om du toktrimma och sånt kanske så ska du köra in den så ja! men inte de från fabrik de ska bara köras lugnt!!

toktrimmar du blir det ju ännu mer påfrestningar på motorn vilket gör att saker och ting slits mer. kan inte tänga mig att du skall köra in motorn "hårdare" än när den är som ifrån fabrik. kan ha fel men man brukar väl säga att man ska ligga på högt varv och inte på för låg växel när man kör in en motor? som sagt, kan ha fel men har för mig det är så. rätta mig om jag har fel den som faktiskt kan!:tummenupp

toktrimmar du blir det ju ännu mer påfrestningar på motorn vilket gör att saker och ting slits mer. kan inte tänga mig att du skall köra in motorn "hårdare" än när den är som ifrån fabrik. kan ha fel men man brukar väl säga att man ska ligga på högt varv och inte på för låg växel när man kör in en motor? som sagt, kan ha fel men har för mig det är så. rätta mig om jag har fel den som faktiskt kan!:tummenupp

sen toktrimmar man brukar man väl inte direkt köra in kolven osv? kan ju ta dom lite nyare 125cc 2takts crossarna som ett exempel. kolvbyte typ var 15timme dom är för övrigt vråltrimmade redan ifrån fabrik. så vråltrimmar man brukar man väl igentligen inte bry sig om att köra in så noga då man vråltrimmar så sliter det en hel del på maskinen i alla fall.

men är ju skillnad på trimma och trimma med.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top