@laidback Bra fråga!
Om man är nördig med sånt här, som jag är ? så kan det spela stor roll.
NOS då är det en originaldel ifrån samma tid, alltså ett gammalt lager som har delar kvar ifrån 90 talet.
OEM då kan det vara gammalt, men också vara nytillverkat ifrån Honda. Man kan ha använt gamla maskiner för att tillverka delen, eller så kan det vara nya maskiner som gjort delen. Man försöker alltid vara så noga man kan, men ibland så byter dom bara ut mot något som liknar eller är nästan helt likt.
Jag kan ta några exempel.
Tex monteringsbultarna som sitter på 5 olika ställen på hojen bla i fronten.
Som ser ut så här.
View attachment 494137
Jag köpte OEM av Honda, och fick den till synes likadan. Men den saknade ”Torx” hålet längst in.
Se skillnad här, jag bytte tillbaka till den som har suttit på ända sedan 92 eftersom denna bulten syns så mycket, de andra 4 bytte jag ut.
Original ifrån 1992 (Hittar man en idag heter det NOS)
View attachment 494138
OEM, helt original ifrån Honda, men antagligen tillverkat senare för att lagret tagit slut, helt klart tillverkat i en nyare maskin.
View attachment 494139
Som du ser är skillnaden ENORM ?
Här är ett annat exempel,
Skruvarna som sitter och håller ihop kåporna.
Köper man OEM idag så är det inget kryss utan vanlig ”flat” skruv på huvudet (flat skruv i påsen).
View attachment 494140
View attachment 494144
Jag köpte några för att ha i reserv om man tappar, men brydde mig inte ens om att öppna påsen. Som tur var hade jag några stycken extra som kom med köpet av hojen.
Man kan oftast se det på påsen det kommer i, här är 2 exempel
View attachment 494141
Lite längre bak i tråden så har jag ett exempel med handtagen också!
Lyckades hitta NOS i Japan (bilden nedan) den gamla slitna till höger och NOS till vänster.
View attachment 494142
Hade köpt dessa först (bilden nedan), Honda OEM, men mönstret hade 9 ”knurls” istället för 7 som en 92a har.
View attachment 494145
Ni hör ju, jag är sjuk…inne i huvudet!