Cbr 900rr årgång 92 restaurering

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Kunde inte låta bli att slipa till det och polera lite snabbt, FAN va kallt det är, har värme på i garaget men när det är så här kallt så hade det sjunkit till +7 därinne. Så det fick bli en liten snabb polerings test.

Såg ut så här.
View attachment 493902
Och blev så här.
View attachment 493903
View attachment 493904

Nu längtar man efter våren och lite varmare väder så man kan ut och åka!
Hur många har skrivit till dig och vill köpa skönheten ?
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Nu är lite bultar och skruvar bytta som hade blivit lite skavda och fula genom åren, utbytta mot NOS från Honda.

Bl.a så sattes ”nitarna” till vindskyddet dit i framkåpan, även skruvarna som drar ihop framkåpan med sidokåpan och nya bultar på bakdelen.
E384AFA5-A1D8-4C96-B32E-57E2B59C350E.jpeg
61D9829E-224E-4193-A806-0554288A64FA.jpeg

4FDFC312-107E-4984-80DC-84147C7E9E30.jpeg
46DE7DB0-1F4C-4187-B940-9CB528DBC6AA.jpeg
Bytte även på de inre svarta kåporna i cockpit.
7C5A0382-B03D-4B57-9825-5BC27032D654.jpeg

Fick även målat lite på några kåpor som ligger och härdar nu, kommer att slipa och polera upp dom i helgen så att jag kan montera fast allt sen. Bilder kommer snart :)

Den börjar bli lite dammig nu, nästan outhärdligt att vänta på våren nu!
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Vilket fantastiskt detaljarbete. Den kommer ju att vara som nyskick (y) Vilken känsla du kommer att ha på första vårturen:tuttar
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Vilket fantastiskt detaljarbete. Den kommer ju att vara som nyskick (y) Vilken känsla du kommer att ha på första vårturen:tuttar
Tack! Ja väntan är nästan olidlig, tur jag fick köra den ett tag innan vintern.
Det är som julafton varje gång det kommer en uppdatering ?
Tack, va kul att du tycker det!

Nästa uppdatering kommer handla mest om alla plastkåpor, egentligen så är det där det riktiga jobbet legat. Motor, chassit och allt mekaniskt är riktigt fint och välbevarat så där har jag bara snyggat till.
Vissa kåpor hade skavanker som jag antingen lyckats fixa till eller letat reda på en bättre begagnad kåpa, och sen snyggat till den.

Jag hade tänkt att vänta med att sätta dit dom understa kåporna till det blir bättre väder, eftersom jag tänkte byta olja och filter innan.
IMG_2013.jpeg
Tänkte även byta den här motorkåpan, detta är det enda skrapmärken som finns på hojen, egentligen så syns det inte eftersom det är en plastlåda som täcker denna delen, man jag lyckades hitta en helt ny (NOS), så jag kommer även byta denna, och den lilla runda hålkåpan. (Vet inte vad dessa kåporna heter)
IMG_2016.jpeg

MEN, är det någon som vet om jag kan byta denna utan att jag behöver tömma motoroljan, eller måste jag byta dessa i samband med oljebytet? Någon som vet?

Medans jag väntar på allt detta så ska jag även ta tag i single-cuts kåpan, den är grundad med 2k, men jag kommer försöka göra en liten egen design på denna, kul att kunna gå ifrån alla strikta regler om OEM och få tänka själv.
IMG_2015.jpeg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
MEN, är det någon som vet om jag kan byta denna utan att jag behöver tömma motoroljan, eller måste jag byta dessa i samband med oljebytet? Någon som vet?

I och med att du ändå ska byta olja senare kan du väl lika gärna tömma ut den gamla oljan nu, byta motorkåpan och låta motorn stå utan olja tills dess du ska fylla på nytt om några månader?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tack! Ja väntan är nästan olidlig, tur jag fick köra den ett tag innan vintern.

Tänkte även byta den här motorkåpan, detta är det enda skrapmärken som finns på hojen, egentligen så syns det inte eftersom det är en plastlåda som täcker denna delen, man jag lyckades hitta en helt ny (NOS), så jag kommer även byta denna, och den lilla runda hålkåpan. (Vet inte vad dessa kåporna heter)
View attachment 494131
Blev bara oändligt nyfiken - vad betyder pilarna på kåpan???
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Last edited:

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
IMG_2022.jpeg
Problemet löst! ?
Läs 17.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Storheterna New Old Stock och Original Equipment Manufacturer (var det rätt?) slänger orginalnördarna (jag) sig med titt som tätt. Men vad har det för betydelse för biten du just skruvar dit på hojen? När är den det ena eller det andra?
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Storheterna New Old Stock och Original Equipment Manufacturer (var det rätt?) slänger orginalnördarna (jag) sig med titt som tätt. Men vad har det för betydelse för biten du just skruvar dit på hojen? När är den det ena eller det andra?
Tillåt mig gissa
OEM inkluderar "båda storheterna" men betyder mest att det inte är kopior från annan tillverkare
NOS är när tillverkning upphört/reservdelen inte finns hos tillverkaren men någon ligger på det fåtal? prylar som finns kvar
Så "same shit"
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
@laidback Bra fråga!

Om man är nördig med sånt här, som jag är ? så kan det spela stor roll.

NOS då är det en originaldel ifrån samma tid, alltså ett gammalt lager som har delar kvar ifrån 90 talet.
OEM då kan det vara gammalt, men också vara nytillverkat ifrån Honda. Man kan ha använt gamla maskiner för att tillverka delen, eller så kan det vara nya maskiner som gjort delen. Man försöker alltid vara så noga man kan, men ibland så byter dom bara ut mot något som liknar eller är nästan helt likt.

Jag kan ta några exempel.

Tex monteringsbultarna som sitter på 5 olika ställen på hojen bla i fronten.
Som ser ut så här.
84897D5F-4C2A-46C5-9907-67D66A323A6E.jpeg

Jag köpte OEM av Honda, och fick den till synes likadan. Men den saknade ”Torx” hålet längst in.
Se skillnad här, jag bytte tillbaka till den som har suttit på ända sedan 92 eftersom denna bulten syns så mycket, de andra 4 bytte jag ut.

Original ifrån 1992 (Hittar man en idag heter det NOS)
IMG_1910.jpeg

OEM, helt original ifrån Honda, men antagligen tillverkat senare för att lagret tagit slut, helt klart tillverkat i en nyare maskin.
IMG_1908.jpeg

Som du ser är skillnaden ENORM ?

Här är ett annat exempel,

Skruvarna som sitter och håller ihop kåporna.
Köper man OEM idag så är det inget kryss utan vanlig ”flat” skruv på huvudet (flat skruv i påsen).
IMG_2023.jpeg
IMG_2025.jpeg
Jag köpte några för att ha i reserv om man tappar, men brydde mig inte ens om att öppna påsen. Som tur var hade jag några stycken extra som kom med köpet av hojen.

Man kan oftast se det på påsen det kommer i, här är 2 exempel
IMG_2024.jpeg

Lite längre bak i tråden så har jag ett exempel med handtagen också!
Lyckades hitta NOS i Japan (bilden nedan) den gamla slitna till höger och NOS till vänster.

IMG_1442.jpeg

Hade köpt dessa först (bilden nedan), Honda OEM, men mönstret hade 9 ”knurls” istället för 7 som en 92a har.
IMG_2026.jpeg
Ni hör ju, jag är sjuk…inne i huvudet!
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
@laidback Bra fråga!

Om man är nördig med sånt här, som jag är ? så kan det spela stor roll.

NOS då är det en originaldel ifrån samma tid, alltså ett gammalt lager som har delar kvar ifrån 90 talet.
OEM då kan det vara gammalt, men också vara nytillverkat ifrån Honda. Man kan ha använt gamla maskiner för att tillverka delen, eller så kan det vara nya maskiner som gjort delen. Man försöker alltid vara så noga man kan, men ibland så byter dom bara ut mot något som liknar eller är nästan helt likt.

Jag kan ta några exempel.

Tex monteringsbultarna som sitter på 5 olika ställen på hojen bla i fronten.
Som ser ut så här.
View attachment 494137

Jag köpte OEM av Honda, och fick den till synes likadan. Men den saknade ”Torx” hålet längst in.
Se skillnad här, jag bytte tillbaka till den som har suttit på ända sedan 92 eftersom denna bulten syns så mycket, de andra 4 bytte jag ut.

Original ifrån 1992 (Hittar man en idag heter det NOS)
View attachment 494138

OEM, helt original ifrån Honda, men antagligen tillverkat senare för att lagret tagit slut.
View attachment 494139

Som du ser är skillnaden ENORM ?

Här är ett annat exempel,

Skruvarna som sitter och håller ihop kåporna.
Köper man OEM idag så är det inget kryss utan vanlig ”flat” skruv på huvudet.
View attachment 494140
View attachment 494144
Jag köpte några för att ha i reserv om man tappar, men brydde mig inte ens om att öppna påsen. Som tur var hade jag några stycken extra som kom med köpet av hojen.

Man kan oftast se det på påsen det kommer i, här är 2 exempel
View attachment 494141

Lite längre bak i tråden så har jag ett exempel med handtagen också!
Lyckades hitta NOS i Japan

View attachment 494142

Hade köpt dessa först, Honda OEM, men mönstret hade 9 ”knurls” istället för 7 som en 92a har.
View attachment 494145
Ni hör ju, jag är sjuk…inne i huvudet!
Haha, jag får nog läsa ditt inlägg ett antal gånger för att förstå skillnaden. :hihi
Detta med handtagen var ju så uppenbart...när du lyfte fram och avslöjade bluffen. Jag hade definitivt missat det! :hihi
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Haha, jag får nog läsa ditt inlägg ett antal gånger för att förstå skillnaden. :hihi
Detta med handtagen var ju så uppenbart...när du lyfte fram och avslöjade bluffen. Jag hade definitivt missat det! :hihi

Det är så tydligt för mig så det sticker i ögonen! ?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
@laidback Bra fråga!

Om man är nördig med sånt här, som jag är ? så kan det spela stor roll.

NOS då är det en originaldel ifrån samma tid, alltså ett gammalt lager som har delar kvar ifrån 90 talet.
OEM då kan det vara gammalt, men också vara nytillverkat ifrån Honda. Man kan ha använt gamla maskiner för att tillverka delen, eller så kan det vara nya maskiner som gjort delen. Man försöker alltid vara så noga man kan, men ibland så byter dom bara ut mot något som liknar eller är nästan helt likt.

Jag kan ta några exempel.

Tex monteringsbultarna som sitter på 5 olika ställen på hojen bla i fronten.
Som ser ut så här.
View attachment 494137

Jag köpte OEM av Honda, och fick den till synes likadan. Men den saknade ”Torx” hålet längst in.
Se skillnad här, jag bytte tillbaka till den som har suttit på ända sedan 92 eftersom denna bulten syns så mycket, de andra 4 bytte jag ut.

Original ifrån 1992 (Hittar man en idag heter det NOS)
View attachment 494138

OEM, helt original ifrån Honda, men antagligen tillverkat senare för att lagret tagit slut, helt klart tillverkat i en nyare maskin.
View attachment 494139

Som du ser är skillnaden ENORM ?

Här är ett annat exempel,

Skruvarna som sitter och håller ihop kåporna.
Köper man OEM idag så är det inget kryss utan vanlig ”flat” skruv på huvudet (flat skruv i påsen).
View attachment 494140
View attachment 494144
Jag köpte några för att ha i reserv om man tappar, men brydde mig inte ens om att öppna påsen. Som tur var hade jag några stycken extra som kom med köpet av hojen.

Man kan oftast se det på påsen det kommer i, här är 2 exempel
View attachment 494141

Lite längre bak i tråden så har jag ett exempel med handtagen också!
Lyckades hitta NOS i Japan (bilden nedan) den gamla slitna till höger och NOS till vänster.

View attachment 494142

Hade köpt dessa först (bilden nedan), Honda OEM, men mönstret hade 9 ”knurls” istället för 7 som en 92a har.
View attachment 494145
Ni hör ju, jag är sjuk…inne i huvudet!
Smittsamt är det med. Värre än Corona. Verkar som om vi med samma symtom flockas på det här forumet. Samma princip som Anonyma Alkos.:näsblod
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top