CBR 900RR -92 knackar.

• Thread starter Solid snake
  • Start date

Solid snake

Guest
Tjena, köpte mig en cbr 900 idag med lite problem, fick den hyfsat billigt om man säger så.

Nu till problemet, motorn knackar vid belastning, fast inte alltid, han som hade den innan trodde att det var vevlagerna som hade gett sig, men jag tror att det är kedjan som slår emot något.

Lagerbank borde ju låta hela tiden vid belastning, vilket min inte gör, det kommer väl först runt 4000rpm och det låter inte hela tiden.

Provade att stå på tomgång med den också, och snärtade till på gasen så klonkade det till men sen var det inte mer förräns man kom upp runt 4000rpm.

En annan grej med den också, friläget är sjukt svårt att få i tycker jag, men om man stänger motorn så går det lätt, jag tror att kopplingen är ganska slut iom att den rullar framåt med kopplingen helt inne.

Ge mig teorier om banket i motorn så är ni snälla. :tummenupp

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det kan ju vara vad som helst...

En bra grej för att skingra dimmorna är biltemas stetoskop (art nr:20-338)

Varmkör, töm ur oljan och kolla. Är det glittrigt och blir strimmor när du rör i oljan är det troligen slut lager.

Freedom

Guest
Vevlagerras knackar oavsett belastning, ramlagerras knackar vid belastning.
Det är det lilla jag har att komma med.

Solid snake

Guest
3097188 Det kan ju vara vad som helst...

En bra grej för att skingra dimmorna är biltemas stetoskop (art nr:20-338)

Varmkör, töm ur oljan och kolla. Är det glittrigt och blir strimmor när du rör i oljan är det troligen slut lager.
Ja det har jag tänkt göra i nästa vecka nån gång, när jag har tid.

Annars så tror jag på kamkedjesträckaren, får kolla lite närmare på den också.

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
har en cbr -93 som börjat låta knepigt vid belastning. Dock inte alltid och på alla växlar. det ökar med varvtalet. Typ vid last på 2:an från lägre varv. Låter lite som ventiltick. Inget som hörs annars.

Solid snake

Guest
Har börjat leta delar nu, har hittills bara hittat koppling till hojen, lager hittar jag ingenstans, har iofs inte prövat momentum än.

Men jag vet inte vad det är för dimensioner på lagerna, vevlager och ramlager och det där, samt så har jag letat efter ny kamkedjesträckare men inte hittat det heller, nån som vet var man kan hitta det?

Samt om nån vet dimensionerna på lagerna så hade det var schysst om man fick veta dem.

Last edited:

Solid snake

Guest
Hittade lager nu, men varför heter de olika för? Bearing a, bearing b, bearing c, osv osv? :va

Bifogat

• delar.JPG
    delar.JPG
    39 KB · Visningar: 126

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
Hittade lager nu, men varför heter de olika för? Bearing a, bearing b, bearing c, osv osv? :va
Hej,har precis bytt ram o vevlager på min blade,det du måste börja med är att skilja motorn,stor risk att vevaxeln är skadad,antagligen på 2:ans eller 3:ans vevlager.Glöm det där med färgmärkning på lagren,de är endast en hänvisning vad som sitter just nu,det kan ju va så jävligt att förra ägaren har satt i felaktiga lager,man jämför vevaxelns siffer/bokstavskod med blockets siffer/bokstavskod.Men innan du köper på dig en massa grejor,RIV motorn,Sköt mitt staklager,fick hem en beg motor från skroten som hade gått2800 mil,slut på samma staklager,på båda motorerna var vevaxeln skadad!
Peter
P.S Kan fixa nya lager till dig
D.S

Solid snake

Guest
3109016 Hej,har precis bytt ram o vevlager på min blade,det du måste börja med är att skilja motorn,stor risk att vevaxeln är skadad,antagligen på 2:ans eller 3:ans vevlager.Glöm det där med färgmärkning på lagren,de är endast en hänvisning vad som sitter just nu,det kan ju va så jävligt att förra ägaren har satt i felaktiga lager,man jämför vevaxelns siffer/bokstavskod med blockets siffer/bokstavskod.Men innan du köper på dig en massa grejor,RIV motorn,Sköt mitt staklager,fick hem en beg motor från skroten som hade gått2800 mil,slut på samma staklager,på båda motorerna var vevaxeln skadad!
Peter
D.S
Okej jag tackar för svaret, blir till att riva i helgen då. :)

Om nu veven är skadad, måste man då ha en ny vev? Kan man inte svetsa och sen slipa och härda? Det borde gå tycker jag.

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Hej,har precis bytt ram o vevlager på min blade,det du måste börja med är att skilja motorn,stor risk att vevaxeln är skadad,antagligen på 2:ans eller 3:ans vevlager.Glöm det där med färgmärkning på lagren,de är endast en hänvisning vad som sitter just nu,det kan ju va så jävligt att förra ägaren har satt i felaktiga lager,man jämför vevaxelns siffer/bokstavskod med blockets siffer/bokstavskod.Men innan du köper på dig en massa grejor,RIV motorn,Sköt mitt staklager,fick hem en beg motor från skroten som hade gått2800 mil,slut på samma staklager,på båda motorerna var vevaxeln skadad!
Peter
D.S
nja håller inte riktigt med.det är ju en 15år gammal motor som vevarna brukar paja på det är inte omöjligt att den är omslipad redan en gång.mät alla lagerlägen med mickrometer och skriv ner.sen motor/vevaxelnr och kontakta din lokala hondaförsäljare så är allt grönt...

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ungefär vilka pengar handlar det om ifall man ska byta ramlager samt vevlager på alla lagerlägen på en blademotor där veven är frisk (gör-det-själv-arbete såklart)? Vad får man ge för en ny kamkedja (min äter upp nya sträckare på 50 mil pga slacket) Jag är ute och rekar lite då hojen nog ska isär i vinter igen..

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Skaffa en mekhandbok.
Där i står det vad det skall vara för lager vid olika bokstavskombinationer mellan vev och stakar/block
.
E&D Mc i Solna kan reparera vev och stake med nytt lager för ca 4000:-
Har gjort det på min 997cc "räser" och det funkar bra.
Har även provat Pelganders i Örebro men blev inte lika nöjd.
Vanligen behöver man inte byta alla lager utan 3ans vevstaks lager.
Ska du köpa alla nya så landar du på 3000:- till ungefär.

Men du kan ju alltid mäta dem med plasticgauge(stavning) som du lägger mellan lager och vev och drar åt.
Sen demonterar du och mäter bredden på den nu utplattade plaststrängen.

Du kan ju börja med att kolla oljan!
Är den guldglimmande så är det troligen ett lagerras.

Lycka till

Solid snake

Guest
3109730 Skaffa en mekhandbok.
Där i står det vad det skall vara för lager vid olika bokstavskombinationer mellan vev och stakar/block
.
E&D Mc i Solna kan reparera vev och stake med nytt lager för ca 4000:-
Har gjort det på min 997cc "räser" och det funkar bra.
Har även provat Pelganders i Örebro men blev inte lika nöjd.
Vanligen behöver man inte byta alla lager utan 3ans vevstaks lager.
Ska du köpa alla nya så landar du på 3000:- till ungefär.

Men du kan ju alltid mäta dem med plasticgauge(stavning) som du lägger mellan lager och vev och drar åt.
Sen demonterar du och mäter bredden på den nu utplattade plaststrängen.

Du kan ju börja med att kolla oljan!
Är den guldglimmande så är det troligen ett lagerras.

Lycka till
Har beställt bok till den, 4000 låter dyrt för att slipa en vev tycker jag, isf kan man nog köpa en begagnad och fin vev för mindre tror jag.

Med min tur så är det antagligen så illa att lagerna har rasat ordentligt, och om man ändå har sönder motorn så kan man byta alla lager som omfattar vevaxel och vevstakar, tycker jag. :)

Tänkte riva av motorn inatt kanske, så kan man bara ta bort tråget och titta lite snabbt.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har beställt bok till den, 4000 låter dyrt för att slipa en vev tycker jag, isf kan man nog köpa en begagnad och fin vev för mindre tror jag.

Med min tur så är det antagligen så illa att lagerna har rasat ordentligt, och om man ändå har sönder motorn så kan man byta alla lager som omfattar vevaxel och vevstakar, tycker jag. :)

Tänkte riva av motorn inatt kanske, så kan man bara ta bort tråget och titta lite snabbt.

Mja....
Att hitta en vev som är felfri är ju lite svårt då man antingen får köpa en komplett motor och då chansa att den är ok.
De vevar man hittar är oftast skurna på 3and tapp.
Jag har ett gäng skurna både från bladen och blackbirden samt nån GSX750 mm mm...

Dyrt är det ju inte med tanke på hur många timmar det är nedlagt på att få till det samt de verktyg man skall ha för att kunna göra det.
Mycket pengar är det men dyrt håller jag inte med om!

Tänk såhär.
Beg vevaxel kostar kanske 1500:- (eller mer då dom är högt värderade pga tillgång och efterfrågan)
Då passar troligen inte alla lager och du måste köpa nya.
Du passerar troligen 4000:- om du köper en beg vev och börjar byta lager.
För det är OFTAST bara 3ans lager som ger upp.
Övriga BRUKAR vara ok och behöver inte alls bytas till den gamla veven.
Men det kan man ju kontrollera ganska lätt.
Och det sitter olika dimentioner på lagren i motorn då dessa är avpassade för sin placering och kan inte flyttas hur som helst.
Utan de är gjorda för att passa de bokstavskombinationer som finns i motorn.

Men öppna motorn och kontrollera vad som är paj så kan du ju utgå fån det.
Svårt att handla ingredienser innan man vet vad som skall vara däri!:D

4000:- betalade jag när jag gjorde detta i vintras.
Det kan alltså blivit dyrare.
Lagren likaså!

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
När du har rivit din blademotor bör du spänna ihop blockhalvorna igen och mäta så inte ramlagerlägena har blivit ovala. Dom blir gärna det. har dom blivit det måste dom linehonas runda igen o sen blir det nya ramlager också.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...